Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies arvosteli tapaani hoitaa kipeänä olevaa lasta

Vierailija
29.10.2017 |

Olimme viikonlopun mummolassa. Taaperomme tuli flunssaan, myös uutta hammasta pukkaa. Ensimmäinen yö oli itkuinen ja levoton. Olin unohtanut Burana -oraaliliuoksen kotiin joten seuraavana päivänä lähdin apteekkin ostamaan Buranaa. Ostin suppoja koska en uskonut lapsen ottavan suunkautta, ei joka kerta päivällä suostunut syömäänkään ja kokemuksesta tiedän ettei itkuisena varsinkaan suostu ottamaan lääkettä suunkautta. Ennen apteekkiin lähtöäni mies sanoi että tuo oraaliliuosta, ne supot ei ole mukavia. Ostin kuitenkin suppoja ja mies arvosteli illalla isoon ääneen vanhempiensa kuullen kun lääkitsin lasta, että " et itsekään käyttäisi mitään suppoja ja on niitä nykyään mukavampiakin antotapoja. Minä olisin kyllä saanut annettua lääkkeen suunkautta" ..jne. myöhemmin asiasta jopa riideltiin, olin melko ärsyyntynyt. Mies sanoi että tuo on lapsen kiusaamista ja minä valitsin supot siksi jotta pääsisin helpolla eikä tarvitsisi yrittää tuputtaa liuosta. Ja että olen itsekäs. Itse kyllä ajattelin että en jaksa alkaa stressaamaan,tuleekohan lapsi nyt lääkittuä ennen nukkumaanmenoa, meneekö lääke perille. Suppo on ainakin varma että lääke tulee annettua. Ja kipeä lapsi tulee lääkitä,sehän tässä tärkeintä on. Mies sanoi että hän nyt vain ilmaisi mielipiteensä. Jälkikäteen hän tinkasi ainakin tunnin ajan, mikai päädyin suppoihin enkä liuokseen. Hohhoijaaa...
Mies ylireagoi selvästi.. ehkö minäkin kun suutuin. Mitä palstalaiset olette tästä mieltä?

Kommentit (251)

Vierailija
81/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supo on perseestä.

Vierailija
82/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa osta molemmat. Anna suppo salaa lapselle ja sitten tökkäät vähän liuosta suuhun. Loppu hyvin kaikki hyvin. Sano vielä lapselle että älä kerro isälle suposta mitään. Näin me aina toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ( näin 45-vuotiaana) muistan sen inhottavan ja nolon tunteen kun äiti puoliväkisin tunki supon pyllyyn.

Ikinä en ole omalle lapselle käyttänyt. Kuumekääke on mennyt suun kautta liuoksena tai sulavina tbl

Vierailija
84/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä saadaan riitoja aikaan. Osta oraalia ens kerralla ja pyydä mieheltäs anteeksi.

Vierailija
85/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin teillä on kyllä kasvatuksessa petrattavaa, jos taapero teillä päättää ottaako hän tarpeellista lääkettä vai ei, ja aiemminkin ne on pitänyt piilottaa johonkin jugurttien tms. sekaan.

Toisekseen, suppojen käyttäminen ei ole suotavaa, ensinnäkään siksi, että sen laittaminen ei ole mukavaa, ja toisekseen siksi, että suoli voi olla täynnä ulostetta, jolloin suppo ei imeydy kuin vähän tai ei ollenkaan.

Ihan fiksua sinänsä valita lääkemuoto, jonka lapsi ottaa hyvin, eikä väkisin tehdä lääkkeenotosta mitään taistelua lapsen kanssa. Onko itselläsi lapsia? Toisekseen kipeällä lapsella ei ehkä ole suoli täynnä ja ainakin lääke oli hyvin auttanut. Ja kuten joku jo mainitsikin, suposta menee koko annos, koska lapsi ei sylje (tosin on hyvä hiukan katsoa, ettei osa valu ulos vaippaan tms) ja peräsuoli on myös nopea antoreitti vaikutuksen alkamisen kannalta.

Ranskassa on paljon lääkkeitä aikuisillekin suppoina, Suomessa niitä vierastetaan, paitsi pikkulapsilla ja tietenkin suolistolääkkeinä.

On lapsi. Hyvin vähän on ollut kipeänä, mutta suppoja ei ole koskaan käytetty. Eikä suun kautta antaminen ole ollut mitään valtataistelua, lapselle on selitetty (jo pienelle), että miks lääke annetaan ja että se auttaa. Isompi lapsi sitten itse jo avaa suunsa, pienempää pidettiin hieman kiinni ja ruiskulla laitettiin poskeen, hyvin meni alas.

Ja vaikka olisi kuinka kipeänä, niin suolessa on aina tavaraa reippaasti.

No kuule, toi sun "suolessa on tavaraa reippaasti" -näkökantasi suppolääkityksen estävänä argumenttina ei kylläkään perustu yhtään mihinkään, vaan rektaalinen antoreitti on ihan käypä tapa. Jos sulla on tuollainen kuvitelma, niin pidä se ihan itselläsi.

” Suun kautta annostelu on kaikenikäisillä suositeltavampi vaihtoehto kuin peräpuikot, joista lääke imeytyy hitaasti ja vaikutus jää suun kautta otettavaa lääkettä vaimeammaksi. ”

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00… mm

No tuo ei pidä paikkaansa, vaan suolesta nimenomaan imeytyy nopeammin, ilman ensikierron metaboliaa ja annos menee perille kokonaan. (Ellei valu ulos, itse aina katsoin, ettei valu). Ymmärrän, että asiasta on kahdenlaisia näkemyksiä, ja toki suun kautta voi antaa ensisijaisesti, mutta itse annoin rektaalisesti juuri em. seikkojen takia, ja tuossa ei oikein ollut nyt kuin yksi näkemys asiasta. Ehkä vanhempia ei jakseta enää kannustaa säätämään suppojen kanssa, koska suurin osa ei lue kuitenkaan ohjeita ja esim. halkaisee supon poikittain, eikä pitkittäin jne.

Pistäpä tuohon asiaan sitten joku lähde eikä vain mututuntumaa.

Okei, googletin aiheesta, ja tosiaan löytyi että imeytyminen hitaampaa. Aika erikoista, koska itse muista meille nimenomaan opetetun, että vaikka antotapa on ällö monien mielestä, niin sillä on useita etuja ja on siksi paikallaan. Lähestymistapa oli siis farmaseuttinen. Näitä perusteluita en löydä googlella, ne tulivat siis vastaan luennoilla. Voi olla, että kyseinen luennoitsija hehkutti asiaa hiukan liikaa ja se jäi mieleeni positiivisempana, kuin faktat tukevat. Hassua. Jotenkin silti ihmettelen, että mihin tuo hitaamminen ja epätäydellisemmin perustuu? Tietokannat olivat sairaanhoidosta. Siihenkö, että ei haluta ottaa riskiä, että suolessa on tavaraa ja että jotain kuitenkinnvaluu ulos? Koska itselle jäi nimenomaan mieleen, että ihanneoloissa (jota elämä ei toki aina ole) on sekä nopea että koko lääkeannoksen tehokkaasti annosteleva lääkemuoto!

Vierailija
86/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtiissäni ilmoitin miehelle että ostan suppoja nyt tälle mummola-reissulle , kotona onn sitten täysinäinen liuos-pullo mikäli sielläkin vielä tilanne jatkuu.

Olin koko päivän lapsen kipeän itkevän lapsen kanssa ja tiesin ettei lääkkeen anto suun kautta onnistu. Mies oli päivän harrastuksensa parissa. Mies tiuskaisi että älä tuo mitään suppoja. Koitin selittää että ne on ihan ok, kokemuksesta tiedän että suunkautta on hankala antaa kipeälle lapselle.

Ap

Silti olisit voinut luottaa siihen, että mies saisi annettua lääkkeen lapselle. Eli ylikävelit miehen mielipiteen. Ja jos ei mies olisikaan onnistunut, niin ei hän enää seuraavalla kerralla tiuskaisisi niin.

Eikö tässä tärkein ole se että lapsi tulee lääkittyä eikä tarvitse kipeänä itkeä öisin? Se on nopeasti lääkitty supolla. Kauhea haloo..

Toivon että on vaan trolli, sillä jos ei ole niin on aika häiriintynyt yksilö

Vierailija
87/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen hysteerinen jankkaaja tähän ketjuun on pesiytynyt? 😂 Toivottavasti hänellä ei ole lapsia.

Ap: Oikea vastaus miehen kiukutteluun on: "Jos ei kelpaa miten hoidan, niin hoida itse". Ja sitten lähdet itse koko päiväksi harrastuksen pariin. Tsemppiä!

Ap:han tässä saa hoitaa, koska ei kysellyt muiden mielipiteitä asiaan.

Vierailija
88/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä supossa joitakin ahdistaa? Näkeekö jotkut lapsen peräaukon jotenkin niin seksuaalisena, että supon laittaminen ahdistaa liikaa, että mieluummin annetaan rimpuilevalle lapselle lääkeliuosta, josta suurin osa syljetään pois eikä antajalla lopulta ole mitään käsitystä, minkäkokoisen annoksen lääkettä vatsaan asti meni?

Kyllä tässä moni ajattelee sitä, miltä lapsesta tuntuu kun hänen peräaukkoaan ronkitaan ja ettei lapselle jää ahdistavia kokemuksia siitä.

Kyseessä on lisäksi alueet, joista lapsille yleensä opetetaan että ne ovat yksityisalueita joihin muut ihmiset eivät saisi koskea. Eihän pikkulapsi voi erottaa, että milloin "minä nyt vaan työnnän tänne jotain nopeasti ja se auttaa sinun kipuihisi" on oikeasti lääkkeen laittamista eikä seksuaalista hyväksikäyttöä. Siinähän lapselle opetetaan, että jos aikuinen ihminen vain oikealla tavalla sanansa asettaa, niin yhtäkkiä onkin täysin OK että hänen intiimialueilleen työnnetään jotain.

Vierailija
89/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä supossa joitakin ahdistaa? Näkeekö jotkut lapsen peräaukon jotenkin niin seksuaalisena, että supon laittaminen ahdistaa liikaa, että mieluummin annetaan rimpuilevalle lapselle lääkeliuosta, josta suurin osa syljetään pois eikä antajalla lopulta ole mitään käsitystä, minkäkokoisen annoksen lääkettä vatsaan asti meni?

Nimen omaan näin :D

Mies pelkää että lapsesta tulee homo kun sen peräsuoleen työnnetään jotain. Ja siksi vetää skitsot.

Ja kokee mustasukkaista ahdistusta kun vaimo "harrastaa seksiä lapsen kanssa".

Vierailija
90/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin teillä on kyllä kasvatuksessa petrattavaa, jos taapero teillä päättää ottaako hän tarpeellista lääkettä vai ei, ja aiemminkin ne on pitänyt piilottaa johonkin jugurttien tms. sekaan.

Toisekseen, suppojen käyttäminen ei ole suotavaa, ensinnäkään siksi, että sen laittaminen ei ole mukavaa, ja toisekseen siksi, että suoli voi olla täynnä ulostetta, jolloin suppo ei imeydy kuin vähän tai ei ollenkaan.

Ihan fiksua sinänsä valita lääkemuoto, jonka lapsi ottaa hyvin, eikä väkisin tehdä lääkkeenotosta mitään taistelua lapsen kanssa. Onko itselläsi lapsia? Toisekseen kipeällä lapsella ei ehkä ole suoli täynnä ja ainakin lääke oli hyvin auttanut. Ja kuten joku jo mainitsikin, suposta menee koko annos, koska lapsi ei sylje (tosin on hyvä hiukan katsoa, ettei osa valu ulos vaippaan tms) ja peräsuoli on myös nopea antoreitti vaikutuksen alkamisen kannalta.

Ranskassa on paljon lääkkeitä aikuisillekin suppoina, Suomessa niitä vierastetaan, paitsi pikkulapsilla ja tietenkin suolistolääkkeinä.

On lapsi. Hyvin vähän on ollut kipeänä, mutta suppoja ei ole koskaan käytetty. Eikä suun kautta antaminen ole ollut mitään valtataistelua, lapselle on selitetty (jo pienelle), että miks lääke annetaan ja että se auttaa. Isompi lapsi sitten itse jo avaa suunsa, pienempää pidettiin hieman kiinni ja ruiskulla laitettiin poskeen, hyvin meni alas.

No kuule, toi sun "suolessa on tavaraa reippaasti" -näkökantasi suppolääkityksen estävänä argumenttina ei kylläkään perustu yhtään mihinkään, vaan rektaalinen antoreitti on ihan käypä tapa. Jos sulla on tuollainen kuvitelma, niin pidä se ihan itselläsi.

” Suun kautta annostelu on kaikenikäisillä suositeltavampi vaihtoehto kuin peräpuikot, joista lääke imeytyy hitaasti ja vaikutus jää suun kautta otettavaa lääkettä vaimeammaksi. ”

No tuo ei pidä paikkaansa, vaan suolesta nimenomaan imeytyy nopeammin, ilman ensikierron metaboliaa ja annos menee perille kokonaan. (Ellei valu ulos, itse aina katsoin, ettei valu). Ymmärrän, että asiasta on kahdenlaisia näkemyksiä, ja toki suun kautta voi antaa ensisijaisesti, mutta itse annoin rektaalisesti juuri em. seikkojen takia, ja tuossa ei oikein ollut nyt kuin yksi näkemys asiasta. Ehkä vanhempia ei jakseta enää kannustaa säätämään suppojen kanssa, koska suurin osa ei lue kuitenkaan ohjeita ja esim. halkaisee supon poikittain, eikä pitkittäin jne.

Okei, googletin aiheesta, ja tosiaan löytyi että imeytyminen hitaampaa. Aika erikoista, koska itse muista meille nimenomaan opetetun, että vaikka antotapa on ällö monien mielestä, niin sillä on useita etuja ja on siksi paikallaan. Lähestymistapa oli siis farmaseuttinen. Näitä perusteluita en löydä googlella, ne tulivat siis vastaan luennoilla. Voi olla, että kyseinen luennoitsija hehkutti asiaa hiukan liikaa ja se jäi mieleeni positiivisempana, kuin faktat tukevat. Hassua. Jotenkin silti ihmettelen, että mihin tuo hitaamminen ja epätäydellisemmin perustuu? Tietokannat olivat sairaanhoidosta. Siihenkö, että ei haluta ottaa riskiä, että suolessa on tavaraa ja että jotain kuitenkinnvaluu ulos? Koska itselle jäi nimenomaan mieleen, että ihanneoloissa (jota elämä ei toki aina ole) on sekä nopea että koko lääkeannoksen tehokkaasti annosteleva lääkemuoto!

Perustunee juuri siihen mitä aiemmin sanottiin, että suoli on täynnä sitä itseään. Ihanneoloissa tietysti (=suoli on täysin tyhjä) se varmaan imeytyisikin nopeammin, ja tosiaan ilman sitä ensikierron metaboliaa. Mutta käytännössä kun näin ei koskaan ole, niin suun kautta on suositeltavampaa.

Vierailija
91/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas tehdään kärpäsestä härkänen.

Vierailija
92/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi voi olla eräs vakava ja kansantaloudenkin kannalta merkittävä sairaus. Noin se alkaa. Ei mene aikaakaan kun miehesi on aivan kädetön kotitöissä, vaikka koitat mahdollisimman usein neuvoa. Sairauden edetessä miehesi toimintakyky alkaa dramaattisesti heiketä ja jotkut ovat raportoineet aivotoiminnan hidastumisesta. Sairauden loppuvaiheessa mies alkaa pakonomaisesti piilotella omia tavaroitaan ja lopulta piiloutuu myös itse. Piilopaikka riippuu siitä kuinka pitkälle sairaus on edennyt. Yleensä mies piiloutuu toisiin rakennuksiin, mutta pitkälle edennyt sairaus saa miehen piiloutumaan maan alle.

Vierailija
93/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustunee juuri siihen mitä aiemmin sanottiin, että suoli on täynnä sitä itseään. Ihanneoloissa tietysti (=suoli on täysin tyhjä) se varmaan imeytyisikin nopeammin, ja tosiaan ilman sitä ensikierron metaboliaa. Mutta käytännössä kun näin ei koskaan ole, niin suun kautta on suositeltavampaa.

No joo, aina oppii uutta. Se ei tullut luennossa esille. Tai kyyyyllä,se mainittiin, mutta ilmeisesti oletus oli, ettei se nyt ole oikeasti juuri koskaan niin täynnä tms! Mutta tietenkään esim. sairaanhoidossa ei ole mielekästä luottaa sellaiseen oletukseen, että hoito toteutuu :)

Ka se ikään kuin sivuutettiin, että pitääkö olettaa sen suolen tilasta mitä.

Vierailija
94/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo trollijankkaajat saa elämääsä toiminnallaan? Mikä laittaa häiriköimään toisten asiallisiin ketjuihin? Mahtaa heillä olla oma henkinen tila vähän kehno.

Vierailija
95/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis suppohan joka tapauksessa imeytyy peräsuolesta, eli riittäisi, kun se on tarpeeksi tyhjä.

Vierailija
96/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on mennyt viikonloppu einiinkivasti kun tänne purkaa angstiaan. Minulle tulisi kiusaus sanoa miehelle, että miksi jankkaat, oletko tulossa kipeäksi, laitetaanko suppo.

Rauhallisesti vaan kaikkien kuullen, että rauhoitu, älä jankkaa. Ja että saat hoitaa lapsen tänään kuten parhaaksi näet, minä lähden nyt lenkille ja sitten lämmitän saunan.

Vierailija
97/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo trollijankkaajat saa elämääsä toiminnallaan? Mikä laittaa häiriköimään toisten asiallisiin ketjuihin? Mahtaa heillä olla oma henkinen tila vähän kehno.

No miksi pitäisi ihan asiallisesti vastailla, kun aloittajaa piti vähän opettaa.

Vierailija
98/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on mennyt viikonloppu einiinkivasti kun tänne purkaa angstiaan. Minulle tulisi kiusaus sanoa miehelle, että miksi jankkaat, oletko tulossa kipeäksi, laitetaanko suppo.

Rauhallisesti vaan kaikkien kuullen, että rauhoitu, älä jankkaa. Ja että saat hoitaa lapsen tänään kuten parhaaksi näet, minä lähden nyt lenkille ja sitten lämmitän saunan.

Etkö todellakaan tajuaisi, miksi mies jankkaa? Typerä ämmä.

Vierailija
99/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä, ylimielinen ämmä.

Vierailija
100/251 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on 2v. En ole aikaisemmin kokeillut suppoja. Viimeksi siis oraaliliuosta , aina piilotettuna soseeseen tai jogurrtiin. Nyt kun lapsi on isompi, on liuostakin annettava isompi määrä ja hankalaa saada kaikki annettua. Lapsi kerran itkaisi supon annon aikana, sen jälkeen ei enää.

Mies sanoi että hän olisi kyllä hoitanut lääkityksen annon jos olisin tuonut liuosta. Jaksoi jankuttaa asiasta kauan aikaa. Ärsyttävintä se että tuli itselle jotenkin syyllinen olo

Sitä oraaliliuosta ei kannata piilottaa soseeseen tai jogurttiin, koska et voi tietää varmasti söikö lapsi kaiken tarvittavan lääkkeen.. Ko. Liuokset ovat makeita, lapset kyllä syövät niitä yleensä helposti kun vanhempi ei hermoile. Esim. tylppäkärkisellä ruiskulla lapsen poskeen (vaikkapa vähän kerrallaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme