Miksi lasten tavarat ovat niiiiin helvetin kalliita!?
Ja heille täytyy hankkia vaikka mitä!! Rattaat, turvaistuimet, vaatteet, lelut, jne. Pahimmat ja naurettavimmat ovat kyllä ehdottomasti vaatteet, ja päiväkodin loputon lista. Pitää olla välikausihaalaria ja kevyttoppapukua ja paksumpaa toppapukua, syyskengät, talvikengät, kuravaatteet, pipo, kauluri, kypäräpipo vai mikä onkaan, käsineet, rukkaset kurakeleille ja rukkaset syksyä varten ja sitten paksummat rukkaset talvea varten, erilaisia vaatteita päiväkotiin ja sitten hienompia jos haluaa lähteä johonkin. Kengät on kaikista kalleimmat ja mekot!! Ja auto ja keittiö ja pehmolelut ja pikkuautot ja lelurattaat ja nuket jne jne ja lapsi on vasta 3v!! Lopulta tulee tietenkin harrastukset ja viikkoraha ja ja ja..
En edes tiedä, mitä kuoripuvut ja semmoiset on kun niitä on niin paljon erilaisia ja menen tässä sekaisin! Miks niitä on niin paljon ja miksi hemmeissä ne maksavat niin hitosti!? Merkeistä nyt puhumattakaan!!!
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein itse lapsille talvivaatteet kolme ekaa vuotta jokaiselle. Siis sen äitiyspakkauksesta tulleen lisäksi. Ei talvivaatteissa tarvita todellakaan kaikkia niitä "teknisiä ominaisuuksia" ja lapset pysyvät lämpiminä.
Lapset tulevat kalliiksi niille jotka eivät osaa tehdä mitään itse, uskovat kaikki mainokset eivätkä omaa hyvää itsetuntoa. Mua ottaa päähän nykyään että tuli aikanaan ostettua lapsille kun olivat pieniä ihan liikaa kaikkea. En siis ostanut yhtään sen enempää kuin muutkaan mutta liikaa se oli. Onneksi lapset ovat omaksuneet mun nykyisen vihreämmän ajatusmaailman jolla ei kylläkään ole mitään tekemistä politiikan vihreiden kanssa.
No johan on taas. Itsekin teen paljon lapsille vaatteita, toppavaatteiden kanssa en lähde säätämään, mielummin ostan.
Kankaat eivät välttämättä tule halvemmaksi. Metrihinnat ovat aika korkeita. Juuri kävin kangaskaupassa ja yli satanen meni, samalla hintaa olisin saanut H&M:stä paljon enemmän kuin mitä noista vaatteista saan, lisäksi tarvitsen lankoja, resoria, vetoketjuja ym.
Kankaat, vetoketjut ym. voi myös kierättää, hyväkuntoiset pieneksi jääneet vaatteet voi ommella uusiksi, vaan mielikuvitus on rajana.
Ihan kiva ajatus, mutta ei meillä ainakaan niin kovin runsaasti jää tällaisia vaatteita.
Vanhemman siistit vaatteet siirtyy nuoremmalle. Useimmiten, erityisesti halvemmissa merkeissä, siinä vaiheessa kun pari lasta on ne käyttänyt, on kankaan pinta jo nyppyinen tai nuhjuinen, vetoketjutkin hajoilee. Kalliimmat merkit taas mieluummin myyn eteenpäin. Aika kallis metrihinta tulisi silloinkin vaatteella, jos kirpparilla vaatteesta voi saada esim 15-20 e ja sen pistääkin myynnin sijaan palasiksi. Toki jos oma oma ompelujälki on ammattimaista, ei se ehkä niin paljon harmita. Ikävä kyllä esim minä olen täysin harrastelija ja tekemisissäni vaatteissa voi olla hyppytikkiä tai muita mokia. En siis yksinkertaisesti raskisi pilata hyvää vaatetta, jonka saa myytyäkin.
Muutaman vaatteen olen pistänyt palasiksi ja tehnyt nukelle vaatteita (en raaski ostaa niitä oikeita baby born -kuteita). Niihin on käytetty esim muutamia ciraffin kesävaatteita, jotka jäivät vähälle käytölle kylmän kesän takia (ja jotka eivät mene kirpparilla kaupaksi) sekä muutama Noshin paita, joista oli mennyt pilalle etumusta lapsen rymyttyä. Muita pilkkeiksi meneviä vaatteita ei ole tänä vuonna tullut, joten ei noista kovin laajaa vaatearsenaalia saisi aikaiseksi edes sillä hyvällä ja rajattomalla mielikuvituksella.
-eri
Noi baby born vaatteet!! Siis miksi nekin on niiin hemmetin kalliita en ymmärrä!
Teinit ne vasta maksaa. Ei ne aikuisten vaatteetkaan ilmaisia ole. Kunnon kengät maksaa. Harrastukset, taskurahat, mopot, kännykät yms. Ensi vuonna koulukirjat, pitää olla oma läppäri yms.
Ja lisäys edelliseen, harvemmin ne vaatteet seuraavana vuonna teinille menee, ne kun kasvavat myös. Meillä menossa kenkä nro 43. Ja teinit ei pidä vaatteita kasvunvaralla. Meillä meni kevät- syksy välillä ainakin kahdet lenkkarit loppuun. Satasen väh. Pari.
Mammat ostavat materialla rakkautta lapsilleen, kun ura, status, rahan tienaus on siitä oikeasta rakkaudesta pois - läsnäolosta. Lapset heitetään tarhoihin aamulla, haetaan iltapäivällä, nähdään pari tuntia päivässä ja sitten nukkumaan.
Kyllä lapsi muistelee äippää lämmöllä kun oli sentäs Moloa päällä 4-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Muita vastauksia odotellessasi: odota teini-ikää.
Harrastusmaksut helposti viisi- jopa kymnenkertaistuu jos sattuu menestymään lajissaan. Ihan joku tanssikin maksaa 550 €/syyskausi ja tää on vielä halpa, ei sisällä mitään kisakoreografiaa, lisenssejä, varusteita jne. Tämä on halpuutus viime kauteen, kun lukiolainen lopetti kilpailemisen.
Taitoluisteluun uponneita kustannuksia en uskalla edes laskea. Viimeisen vuoden himmailuun kului turvaistuin/kuukausi noin rahassa. Onneksi loppui. 500 €/kk on kevyttä kamaa tuossa lajissa.
Älä siis ap ikinä ohjaa lastasi kiekkokouluun, luistelukouluun, voimisteluun, ratsastukseen, jalkapalloon, tanssiin... tai ole valmis järkyttäviin kustannuksiin jos lapsi onkin lahjakas.
Lukio tuo omansa: läppäri käytännössä pakollinen, kirjoihin uponnut syksyn aikana vähintään 500 € ja osa ostettu käytettynä. Vaativan matematiikan (extended math) vaatima laskin 140 € jne. Lapsilisä loppuu helmikuussa - siis se isoin osuus kolmen lapsen lisästä.
Taaperoiän kustannukset tuntuu ihan pähkinöiltä vaikka maksettiin pahimmillaan yli 600 € päivähoitoa.
Järkyttäviä kustannuksia. Ei ole ihme, että syntyvyys laskee. Vain rikkailla on varaa kasvattaa lapsia näillä kustannuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ne vasta maksaa. Ei ne aikuisten vaatteetkaan ilmaisia ole. Kunnon kengät maksaa. Harrastukset, taskurahat, mopot, kännykät yms. Ensi vuonna koulukirjat, pitää olla oma läppäri yms.
Niin no eikö teini ole omien vanhempiensa lapsi? :)
Todella halvalla ei käytettynäkään saa hyvää, mutta jos on valmis maksamaan vähän enemmän, saa uudenveroista vaatetta. Itse hankin käytettynä tänä vuonna:
- Reimatec uusi toppahaalari 35 e
- Reimatec uudet topparukkaset 10 e
- Reima villapipo 8 e
- Kuomakengät uudet 15 e
Hinnat tuntuivat aluksi kovilta ns. kirpparihinnoiksi, mutta kun rupesin laskemaan, mitä uudet maksaisivat, säästin paljon rahaa! Esimerkiksi Reimatecin rukkaset kaupassa maksavat 34,90 e.