Mihin perustuu tämä Tuntemattoman sotilaan suuri hehkutus.
Kaikki kehuu kilpaa ennakkonäytöksen jälkeen, miten tämä oli paras versio ja paras koskaan tehty elokuva.
Kävikö oikeasti näin, että epäilijöille lyötiin luu kurkkuun ja suut tukittiin?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä leffassa homoilukohtaus, kuten käskyssä?
Rokka jyystämässä Lammiota tai toisinpäin, ei olisi oikein istunut elokuvan juoneen.
--------------------------
Rokka: - "Tiijät sie jot miun raskaana oleva eukko leikkaa jo itse ruista Kannaksel, ja sie mokoma vähä-älyne meinaat panna miut laittelemaa kiviä siun polkujes pielii! Ai perkele, luulet sie et miun vieter vennyy loputtommiin!"
Lammio: - "No anna sitte persettä."
Rokka: - "mmm......okei."
Vierailija kirjoitti:
Vielä on hyvä hehkuttaa ja mehuttaa ja kaikkea sitä kliseistä tuubaaaa. Koska asiat tulee menemään niin, että koko tuntematonta ei muutaman vuoden päästä enää esitetä. Miksi, koska tämä on maa on menossa kovaa vauhtia hys hys hys tilaan missä tuokin teos koetaan syrjinnäksi ja uhkaavaksi. En olis hämmästyny jos ne olis sotinu addun verkkarit jalassa. Sotapuku herättää nykyään tunteita.
Eniten minä ihmettelin kun sai laulaa ”Silmien välliin”-laulun elokuvassa eikä kukaan ole vielä tajunnut loukkaantua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys suuri, ettei Tino Soinia, Jesse Puljujärveä, Saara Aaltoa, Paavo Väyrystä, Aki Palsanmäkeä ja Janne katajaa oltu edes väkisin ängetty johonkin
vappupimiää ei tainnu olla, mut sen mies kuulemma vilahti screenillä.... siitä tehty jo lehtijuttukin.
Sara Chafak makasi mätänevänä ja alastomana raatona tienposkessa. Se taisi olla Robinin lisäksi ”Nuorten suomalaisten” iloksi tehty kattaus filmiin?
Siis oliks toi vitsi? Ei kai siellä mikään sarachafak maannu alastomana raatona....
Sano että toi oli tsoukki, sano.
Kas kun ei huutokauppanylykyri desanttina.....
Se oli Chafakin ensimmäinen elokuvarooli. Tilitti olleensa hieman pettynyt saamaansa osaan kun ei saanut glamororöösimpää osaa tällä kertaa. Mutta hyvinhän tuo siellä röhnötti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys suuri, ettei Tino Soinia, Jesse Puljujärveä, Saara Aaltoa, Paavo Väyrystä, Aki Palsanmäkeä ja Janne katajaa oltu edes väkisin ängetty johonkin
vappupimiää ei tainnu olla, mut sen mies kuulemma vilahti screenillä.... siitä tehty jo lehtijuttukin.
Sara Chafak makasi mätänevänä ja alastomana raatona tienposkessa. Se taisi olla Robinin lisäksi ”Nuorten suomalaisten” iloksi tehty kattaus filmiin?
Siis oliks toi vitsi? Ei kai siellä mikään sarachafak maannu alastomana raatona....
Sano että toi oli tsoukki, sano.
Kas kun ei huutokauppanylykyri desanttina.....
Se oli Chafakin ensimmäinen elokuvarooli. Tilitti olleensa hieman pettynyt saamaansa osaan kun ei saanut glamororöösimpää osaa tällä kertaa. Mutta hyvinhän tuo siellä röhnötti.
Ei hän missään röhnöttänyt vaan käveli Petroskoin katua, vangittuna.
Olin alkuun todella innostunut, mutta elokuvan nähtyäni fiilis oli enemmän pettynyt kuin kiittävä. Ihan kiva, kauniisti kuvattu ja hyvin roolitettu, mutta korkeintaan kolmen tähden leffa, eikä oikeastaan mitään muuta. Särmä puuttui täysin. Hyvä puoli on se, että jotkut saattavat innostua tämän katsottuaan lukemaan alkuperäisteoksen.
Kuolemaa, kärsimystä ja syöpäläisiä kirjoitti:
"Sitä samaa koskenlaskija sulatejuustoa syötiin muuten jo sotien aikana. Sotilailla oli sitä eväänä vanikan kera."
Heh, varmaan S-marketista syyslomalla ostettua? Isäukko kuvaili joskus ruokaa rintamalla: kaurapuuroa jossa oli sinistyneitä makkaranpalasia. Joskus kun kaikilla oli hemmetin kova nälkä niin äijän joukkueesta lähti metsälle mies, joka oli ammatiltaan metsästäjä ja palasi parin tunnin päästä mukanaan jänis ja lintu.
Saksalaisilta sentään saivat sotasaaliina säilykkeitä, tosin purkkikasat olivat usein miinoitettuja.
Maalaispojat tosin saivat kotoaan ruokapaketteja mutta eivät jakaneet niistä muille.
Laineen tuntematonkin siistii sodan todellisuutta. Äijän kaveri sai räjähtävän luodin vatsaansa; toinen sai piiskatykin ammuksen kaulaansa ja päätä haettiin mutta ei löydetty ja kerran korsu sai täysosuman jolloin puolet joukkueesta kuoli. Joku sai luodin otsaansa ja joku ahteriinsa kun ei ryöminyt tarpeeksi matalana.
Meidän äijä (edesmennyt) puolestaan oli taistelulähetti. Kerran oli räjähtänyt lähellä ja toettuaan hän tunsi kun kaverin käsi puristi kauhuissaan olkapäästä. Siinä olikin sitten jäljellä pelkkä käsi, muu kaverista oli tuusannuuskana. Otsassa ja niskassa oli metallia.
Se oli 19vuotias kun lähti rintamalle.
Kuoli 72-vuotiaana nähden läpi elämänsä painajaisia missä huusi mm : päät alas, ammutaan ,jotain tuonkaltaista .
Viikko äijän kuoleman jälkeen soi ovikello.
Siellä oli nuori varusmies keräämässä sotaveteraaneille lahjoituksia. Äiti sulki oven hiljaa sanoen ettei minulla valitettavasti ole enää mitään annettavaa.
Se mikä useimmissa sotaelokuvissa tökkii on kynnenalusia myöten puhtaat miehet uusissa siisteissä puhtaissa vaatteissaan ja rottien ja luteiden puuttuminen. Myös ruumiiden haju puuttuu.
Jos 70 vuotta sodan päättymisestä tehdään elokuva, jonka käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijät plus kaikki muutkin ovat syntyneet vuosikymmeniä sodan jälkeen niin tulos on pakostakin teennäinen. Kun pääosiin vielä palkataan koomikoita jotka koettavat matkia eri murteita ja sota-ajan puhekieltä ja lisätään vähän paljasta pintaa niin elämää suurempi sota-ajan kuvaus on valmis.
Meidän äijä (edesmennyt) puolestaan oli taistelulähetti. Kerran oli räjähtänyt lähellä ja toettuaan hän tunsi kun kaverin käsi puristi kauhuissaan olkapäästä. Siinä olikin sitten jäljellä pelkkä käsi, muu kaverista oli tuusannuuskana. Otsassa ja niskassa oli metallia.
Se oli 19vuotias kun lähti rintamalle.
Kuoli 72-vuotiaana nähden läpi elämänsä painajaisia missä huusi mm : päät alas, ammutaan ,jotain tuonkaltaista .
Viikko äijän kuoleman jälkeen soi ovikello.
Siellä oli nuori varusmies keräämässä sotaveteraaneille lahjoituksia. Äiti sulki oven hiljaa sanoen ettei minulla valitettavasti ole enää mitään annettavaa.
(anteeksi meni kommenttini omituisesti limittäin edellisen kommentoijan kanssa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä leffassa homoilukohtaus, kuten käskyssä?
Rokka jyystämässä Lammiota tai toisinpäin, ei olisi oikein istunut elokuvan juoneen.
--------------------------
Rokka: - "Tiijät sie jot miun raskaana oleva eukko leikkaa jo itse ruista Kannaksel, ja sie mokoma vähä-älyne meinaat panna miut laittelemaa kiviä siun polkujes pielii! Ai perkele, luulet sie et miun vieter vennyy loputtommiin!"
Lammio: - "No anna sitte persettä."
Rokka: - "mmm......okei."
Siis mitä helkkaria mä just luin.
Mr Lotharin versio olisi myös mielenkiintoinen tuntematon kun niitä nyt aletaan työstää ....
Tosissaan leikki leikkinä, mutta nyt alkaa "Tuntematonta" tulla jo korvista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan elokuvasta värillistä versiota. Se sota on oikeasti lähempänä meissä kuin oletamme. Toivottavasti se elokuva kertoisi myös tämän salaisuuden pellossa piilossa kasvatetuille. Se näkyy nykypäivinä kun osaa katsoa.
Näkyy se minussakin. Pappani alkoi juomaan sodan jälkeen, alkoi hakata vaimoa ja lapsiakin, eniten isääni, josta tuli perheen musta lammas. Isoksi kasvettuaan isästäni tuli alkoholisti joka hakkasi vaimoaan. Nyt, minä olen alkoholisti, tai ainakin alkoholin suurkuluttaja, en pärjää ilman. Myös mielenterveysongelmat on periytyneet isältä, ja isälle papalta... näin tämä menee.. toivottavasti ketju katkeaa minuun,,, tosin lapseni käy jo koulupsykologilla, vähän pelottaa että ei kai taas...
Kaikki siis ton sodan syytä ja sen että isäni puoli perhettä menetti kotinsa ja joutuivat evakkoon.
Sodan jäljet kantaa sukupolvien yli.
Sama sota jatkui omassa lapsuudessakin, rintama seurasi kotiin. Sota sekoitti nuorten poikien päät, kakaroitahan alle parikymppiset vielä oli. Ei ne mitään elämästä tienny kun sinne joutu.
Kävin katsomassa. Hienointa elokuvassa oli maisemien kuvaaminen ja roolitus. Mm. Eero Aho teki elämänsä parhaimman roolin. Hämmästyin kun kusipäitä yleensä näyttelevä mies oli kerrankin tarinan hyvis.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sitä sukupolvea, jonka isovanhemmat ovat kokeneet sodan. Kuitenkin sen verran nuori, että en Tuntemattoman aiempia filmosointeja tunne.
Jotenkin näen elokuvan juuri merkityksellisenä Suomen nuorisolle - monen on vaikea mustavalkoiseen elokuvaan tarttua ja valitettavasti Linnan teoksen tunteminen ei ole enää itsestäänselvyys. Tämä elokuva voi ammentaa monelle nuorelle näkemystä sodasta, josta ei kuitenkaan historian mittapuulla ole kauaa.
Itse näin elokuvan näkökulman sotaan olevan nimenomaan lähellä kirjaa - kummassakaan ei sotaa ihannoitu.
Olen 49 ja koin tämän filmatisoinnin läheisemmäksi kuin sen vanhan version.
Tuntematon saa jäädäkkin minulle tuntemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sitä sukupolvea, jonka isovanhemmat ovat kokeneet sodan. Kuitenkin sen verran nuori, että en Tuntemattoman aiempia filmosointeja tunne.
Jotenkin näen elokuvan juuri merkityksellisenä Suomen nuorisolle - monen on vaikea mustavalkoiseen elokuvaan tarttua ja valitettavasti Linnan teoksen tunteminen ei ole enää itsestäänselvyys. Tämä elokuva voi ammentaa monelle nuorelle näkemystä sodasta, josta ei kuitenkaan historian mittapuulla ole kauaa.
Itse näin elokuvan näkökulman sotaan olevan nimenomaan lähellä kirjaa - kummassakaan ei sotaa ihannoitu.
Olen 49 ja koin tämän filmatisoinnin läheisemmäksi kuin sen vanhan version.
Hyvä kuulla.
Itselläni on selkeästi ennakkoluuloja ohjaajan aikaisemman tuotannon valossa, kun niissä oli niin härskiä kohtauksia että ei siten halunnut mennä katsomaan tätä kun ajatteli että varmaan siinäkin sitten...sitäitteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on hyvä hehkuttaa ja mehuttaa ja kaikkea sitä kliseistä tuubaaaa. Koska asiat tulee menemään niin, että koko tuntematonta ei muutaman vuoden päästä enää esitetä. Miksi, koska tämä on maa on menossa kovaa vauhtia hys hys hys tilaan missä tuokin teos koetaan syrjinnäksi ja uhkaavaksi. En olis hämmästyny jos ne olis sotinu addun verkkarit jalassa. Sotapuku herättää nykyään tunteita.
Maa menee sinun ja sinun kaltaistesi mukaan koko ajan hys hys -tilaan, mutta mikään ei kuitenkaan jää sanomatta. Osaatko selittää tämän paradoksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minä ihmettelin kun sai laulaa ”Silmien välliin”-laulun elokuvassa eikä kukaan ole vielä tajunnut loukkaantua siitä.
No rajakit ja muu vastaava porukka ei ole tajunnut vielä nostaa siitä meteliä, nehän ne ovat ainoita, jotka näistä melskaa. Sen jälkeen kun on nostettu asia tapetille, sitten aletaan mouruamiskampanja zuvaggien kauheudesta, kun ne kaiken haluaa kieltää, ei täällä saa sanoa mitään, valemediaa vain jne jne. Kyllä tämä on nähty.
Ikitie kiinnostaa vähemän, koska tosi harvan suku on omakohtaisesti kokenut kovia siinä kuvattujen asioiden johdosta, toisin kuin jatkosodan, joka koskettaa läheisesti melkein kaikkia suomalaisperheitä.