Mitä mieltä olette 40 v ensisynnyttäjistä?
Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?
Kommentit (228)
Saattaa olla pitkäkin lapsettomuushoito takana. Ihana vaan jos vielä pystyy saamaan sen maailman rakkaimman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi 40-vuotiaana tehdä lasta ihan vaan siksi koska riski saada esim. down-lapsi on korkeampi. En myöskään haluaisi että lapsi joutuisi jotenkin "häpeämään" vanhaa äitiä jossain koulujen tapahtumissa tms. Ei muita syitä. Mulla on lähipiirissä monta jotka ovat saaneet esikoisensa 35+ ja onhan se jännää että he käyvät nyt vauva -ja taaperovaihetta kun omat ovat jo kouluikäisiä, (nuorin 11v). En kuitenkaan itsekään ollut mikään teiniäiti vaan sain ensimmäiseni 27-vuotiaana.
Hmm-hmm. Paremmilla alueilla on hävetty niitä nuoria äitejä. Koska alempi koulutustaso.
No siksipä juuri sain ensimmäiseni opiskelujen päätyttyä 27-
Huippututkijoita, esimerkiksi. Tohtoreita nyt vähintään.
Suurin osa huippututkijoista on kyllä lapsensa tehnyt jo aikaa sitten. Väikkärin kesken on lapsia saaneet monet, minäkin vauvakerhossa tutustuin muutamaan väitöskirjaansa tekevään. Isäni väitteli ollessani n. 5-vuotias ja hän muuten oli sitten myöhemmin sellainen huippututkija omalla alallaan, serkkuni tekee parhaillaan väitöskirjaa kolmen lapsen äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Luonto ei tarkoittanut nelikymppisiä äideiksi, mutta niin vain niitä lapsia tulee useimmille nelikymppisille naisille, jotka eivät ehkäisyä käytä.
Nyt pitäisi enää tietää, että mistä voimme päätellä, mitä luonto milloinkin tarkoittaa.
Luonto taisi sittenkin tarkoittaa nelikymppiset äideiksi. Muuten menopaussi tosiaan alkaisi jo ennen nelikymppisiä.
40+ on aivan liian iäkäs vauvoja saamaan. Riskit molemmille lisääntyy ja jos ei ole miestä saanut niin vika on kyllä itsessä. Lapsikin kärsii liian huonokuntoisesta äidistä ja äiti voi kuolla kun lapsi vielä ala-ikäinen. Lapsenlapsista ei kannata edes haaveilla.
Sain ekan lapsen 36-vuotiaana, tokan 39-v. ja viimeisen 41-v. Minulle nyt vaan sopi parhaiten noin.
Aloittajalla on kovin suppea näkökanta aiheeseen. Etkö ymmärrä ettei se kaikilla ole valinta. Jos ei vaan ole löytynyt sopivaa kumppania ajoissa tai lasta ei vaan tullut aiemmin. Itse sain ekan lapseni 39 vuotiaana ja harmitti mutta aiemmat raskaudet meni kesken ja ei vaan onnistunut monen vuoden yrittämisen jälkeen ennenkuin hoitojen kautta.Mutta en koe olevani liian vanha äidiksi.
Ei se 40-vuotias mikään ikäloppu ole. Jos haluaa lapsen niin siitä vaan. Itse olen 36-vuotias ja koen että jaksaisin paremmin lasta tässä iässä kuin parikymppisenä. Mies vaan puuttuu ja yksin en hommaan halua alkaa, mutta iästä se ei ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
40+ on aivan liian iäkäs vauvoja saamaan. Riskit molemmille lisääntyy ja jos ei ole miestä saanut niin vika on kyllä itsessä. Lapsikin kärsii liian huonokuntoisesta äidistä ja äiti voi kuolla kun lapsi vielä ala-ikäinen. Lapsenlapsista ei kannata edes haaveilla.
Sun *huonokuntoisen äidin* eläkeikä on kuitenkin 69v. Mites hän jaksaa teidän eläkkeitä oikein maksaa?
Onnittelen ja olen iloinen. Olen itse saanut lapsen sekä parikymppisenä että nelikymppisenä. Ja siinä välissäkin. Hyvin meni joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Ompa sulla outo kuvitelma, itse sain lapsen 39v, normi synnytys ja terve lapsi. N64v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto ei tarkoittanut nelikymppisiä äideiksi, mutta niin vain niitä lapsia tulee useimmille nelikymppisille naisille, jotka eivät ehkäisyä käytä.
Nyt pitäisi enää tietää, että mistä voimme päätellä, mitä luonto milloinkin tarkoittaa.
Luonto taisi sittenkin tarkoittaa nelikymppiset äideiksi. Muuten menopaussi tosiaan alkaisi jo ennen nelikymppisiä.
Joillain se alkaakin -Eihän eläimilläkään teetetä jälkeläisiä vanhana. Koiralla ei yli 8 ja kissalla ei yli 5 v iässä Keskiaikana ihmiset ei juuri yli 40 v eläneet
Mikäs siinä jos onnistuu raskautumaan vielä siinä iässä. Sopivaa kumppania ei välttämättä ole aiemmin löytynyt tai ei ole tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain se alkaakin -Eihän eläimilläkään teetetä jälkeläisiä vanhana. Koiralla ei yli 8 ja kissalla ei yli 5 v iässä Keskiaikana ihmiset ei juuri yli 40 v eläneet
Ei tässä nyt puhuttu siitä teetetäänkö jälkeläisiä vanhana vai ei, vaan siitä mitä tapahtuisi luonnossa. Jotkut ei voi saada lapsia nelikymppisenä, jotkut voi, silleen se luonto toimii. Keskiaikana monet tosiaan kuoli jo ennen nelikymppisiään, mutta toisaalta ne onnekkaat jotka pysyi hyvissä voimissa saattoi elää pitkäänkin, ja saada myös lapsia aika vanhana kun ei sitä ehkäisyä ollut ja lapsia tuli jos tuli.
No olipas heikko aloitus.
Mitä se kenellekkään kuuluu milloin muut saa lapsia. Kannattaa keskittyä ihan omiin lapsiin ja lopettaa turha louskutus.
Ihmiset saa lapsensa silloin kun se heille käy ja/tai onnistuu. Ja jos ei saa lapsia niin sekin on ihan oma asia. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi hakea itsellesi apua.
Tai ei, hissi voi jäädä kerrosten väliin, kadulla voi liukastua, bussista voi irrota matkalla rengas, psykiatri voi olla hullu sarjamurhaaja, farmaseutti voi kieltäytyä myymästä lääkkeitä, lääkkeet saattavat aiheuttaa veritulpan, sairaalassa voi saada sairaalabakteerin, diagnoosi voi olla väärä, ruumiinavaukseen voi joutua elävänä...
Sitä mieltä, etteivät perheen asiat kuulu ulkopuolisille.
Piste.
Onnea tietysti ei kaikki helpolla raskaudu.
No kun kerta kysyt, niin mielestäni nelikymppinen on ensisynnyttäjäksi liian vanha. Sopiva ikä esikoiselle on 2530. Mutta tuskin kukaan minulta lupia lapsentekoon kyselee eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin kaupungilla arviolta 40-vuotiaan naisen noin 2-vuotiaan downtytön kanssa, mutta kyllähän riskit ovat kaikkien tiedossa. Mutta tärkeintähän se on että nuorena saanut matkustaa ja rahaa on tilillä.
Tämä. 4-kymppinen synnyttäjä on itsekäs narsisti, ja toimii epäeettisesti. Suomalaisena pilaa suomalaisten geeniperimää. Joka 16. lapsi vähintään vammainen (down yleisin). On kumma, kun tieto ei mene perille, että kumuloituvat geenimutaatiot on sitä vahingollisempia, mitä enemmän ehtinyt ilmetä. Vai akateemisia fiksuja???? Salli nyt nauraa noille typeryksille, mitkä vähät välittää realiteeteista, mitkä suurin osa tietää.
Liian helppo lainsäädännön mahdollistamana dumpata yhteiskunnan hoitokoteihin jo pikkulapsena. Kulut veronmaksajille tonneja kuussa (koko lopun elämää) + muutenkin sairaalloisempi terveydenhoitoa kuormittava, ja usein kalliita leikkausoperaatioita tarvitseva vakavempien syndroomaan liittyvien anomalioiden takia. Terve lapsi maksaa päiväkodissa veronmaksajille tonnin kuussa. Ja terveitä lapsia jää paitsi normiterveydenhuollosta (ml hammasterveys), koska yksi nelikymppisen narsistiahneen tuotos vie resurssit kymmeniltä.
Ei ole yhteensattumaa, että kognitiiviset häiriöt on lisääntyneet tsunamin lailla synnytysiän noustessa. Iäkäs isä ei ole sen parempi, koska puolet geeneistä sieltä.
Hankkikaa koira tai muu lemmikki yhteiskunnan rasitteen sijaan.
Sellaista se on. Täydellistä miestä etsitään, kunnes ei enää pystytä tulemaankaan raskaaksi. No, oma vika :D.