Tykkään leipoa ja se ei ole minulle mikään iso projekti tai vaiva - ja tuon niitä mielelläni töihin, mutta...
Tuon noin kerran viikossa (usein meidän aamupalaveriin) mukanani jotain leipomaani hyvää. Tykkään leipoa ja se sujuu minulla helposti, ja sotkematta koko köökiä.
Teen suolaisia piirakoita, tai jonkun kääretortun, mantelikeksejä, täytekeksejä, muffinseja - mitä nyt sattuu kiinnostamaan.
Kotona niitä ei voi aina syödä, ja sitäpaitsi minusta kiva tuoda niitä, kun ihmiset (varsinkin meidän miehet9 ilahtuu niitä ja tykkäävät maistaa!
Niin miten se voikin sitten joidenkin toisten napaa hiertää?? Huomioikaa, että minä itse en pidä meteliä tuomisistani, enkä vaadi mitään kehukuoroja tai pävittelyä asiasta. Laitan esille ja jos joku erikseen kysyy niin sanon vaan että kaikille käyttöön.
Toiset aloittaa suureen ääneen päivittelemään, että "kylläpä sinä se jaksat" ja "voivoi miten sulla riittää tämmöisiin aikaa", "voi olisinpa minäkin yhtä energinen iltaisin" ja niin edelleen.
Vihjaillaan selvästi, että minä olen jotekin ylisuorittava kun leipaisen illan päätteeksi uutisia katsoessani jonkun muffinssipellillisen.
Sitten pällistellään kaloreita ja voivoi kun lihottaa ja eieieiei voi syödä kun niin paljon on lihottavaa.
Mikä siinä voi niin paljon olla puheenaihetta? Minähä ne teen, omalla ajallani, enkä vaadi siitä mitään spektaakelia.
Mutta voi- voi kun toiset ne vaan jaksaa ja toisilla on sitä aikaa (??) ja muuta piilovittuilua. Älkää sitten syökö jos niin häiritsee.
Kommentit (671)
No sori, ei ollut tarkoitus vttuilla. Ihan aidosti ihastelin, että miten sulla riittää energiaa ja ovatpa hienoja. Itsekin tykkään leipoa, mutta ei riitä aika ja energia.
Eli ei saa kehua leivoksia eikä tekijää, koska se on piilovittuilua, mutta sitten jos ei sano mitään, sekin on vittuilua? 🤦🏻♀️ Ehkä sun olis tosiaan parempi syödä ne pullasi itse.
Vierailija kirjoitti:
:D Ehkä ap karjalasta?
Niillä on kummia sanoja ja kauhea into syöttää kaikkia kunnes ratkeavat.
Kokemusta on kun anoppi on karjalasta kylään kun menee niin takuuvarmasti siellä on karjalanpiirakoita,karjalanpaistia,kotikaljaa,kermaliköörikakkua,täytekakkua,keksejä,pasteijoita,liha ja kalakukkoa sms.
Ja kääretorttu ja marjakiisseliä :)
Omituisia kommentteja osalla. Ilmeisesti nykypäivänä on outoa se, että joku haluaa vain ilahduttaa muita ilman taka-ajatuksia. Surullista.
-työkaveri, joka ei ole ikinä leiponut töihin-
Olen kiertävä työntekijä. Yhdessä työtiimissä on jonkinlainen leipomuksillaan tiimiä hallitseva henkilö. Humble bragia leivonnasta ja siinä sivussa muutakin bragia riittää. Hän on alfanaaras.
Voisiko tosiaan olla että nämä kommentit eivät ole tarkoitettu pottuiluksi. Itse saatan hämmästellä energisen ihmisen tekoja tuodakseni sitä positiivisella tavalla esille. Ja ilmoittamalla omaa jaksamattomuutta tuoda esille että se on jotain johon kaikki ei pysty. Kaloreista puhuminen taas - moni joutuu oikeasti kalorimäärää vartioimaan ja kokee tarpeen selitellä miksi ei voi ottaa ja tällä tuo myös sisäistä ristiriitaa - tekisi kyllä mieli. Jonkun mielestä se voi olla kohteliaampaa kuin vain sanoa "ei kiitos".
"Tämä on sitä sairasta vallankäyttöä, jota harrastetaan työyhteisöissä, joissa joku yrittää pakottaa porukkaa perheenjäsenikseen.["
"pakottaa porukkaa perheenjäsenikseen?"
Eikös tuo ole johtajien/firmojen omistajien ihanne: "kaikki työntekijämme ja ketjufirmamme ovat kuin yhtä perhettä."
"Olette arvokkaita ja tärkeitä sillä olemmehan yhtä suurta perhettä, jne....."
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen työkaveri "tykkäsi leipoa vaa niin paljon" ja toi sitten näitä leipomuksia töihin. Ihan hyviä ne oli, ei siinä, mutta lakkasi leipomoasta samantien kun pääsi parempiin hommiin. Esimies oli herkkujen perään ja työkaveri onnistui leipomuksillaan saamaan mitä halusi.
Tai sitten ne paremmat hommat vaan vievät enemmän energiaa ja vapaa-aika.
" Mun entinen työkaveri "tykkäsi leipoa vaa niin paljon" ja toi sitten näitä leipomuksia töihin. Ihan hyviä ne oli, ei siinä, mutta lakkasi leipomoasta samantien kun pääsi parempiin hommiin. Esimies oli herkkujen perään ja työkaveri onnistui leipomuksillaan saamaan mitä halusi.[/quote]
Hän pääsi vaativampiin hommiin, niin hänellä ei ollut enää aikaa samalla tavalla leipoa teille?
Meillä töissä aina ilmestyy tasaisin väliajoin eri työkevereiden tekemiä leipomuksia tai herkkuja kahvikoneen viereen.
Kaikki , jotka haluaa, syödä mussuttaa aina tyytyväisenä herkut suihinsa. Yleensä kaikki haluaa.
Everybody is happy. Maiskis. Ja takaisin "sorvin ääreen".
Minä en kiinnittäisi asiaan huomiota. Lappu vaan viereen, että ole hyvä, jos maistuu!
Jos asiassa on joku pulma, niin niistä pitää voida puhua, eikä arvuutella.
Miten tällaisestakin asiasta saadaan näin iso jupakka? Tyytymättömiä kaikki, oli niin tai näin.
Jos tosiaan leivot huviksesi, niin älä enää vie herkkuja töihin, vaan vaikka ystäville/vanhemmille/pakkaseen/kodittomille/minne vaan, paitsi töihin?? Näin et itsekään pääse pahoittamaan mieltä muiden ihmettelevistä kommenteista.
Se on hyvä jos jakaa omastaan toisille . Toivotaan että on hyvistä aineista ja hyvän makuisia sillä inhottavaa syödä pahan makuista . Ne voi syöttää linnuille . Murut voi aina möyhentää linnuille . Tai syömättä jääneet antaa lapsille . On myös puliukkoja joille voi antaa ne hyvän makuiset mitä jää yli niitä on metsissä puistoissa tai grillipaikoilla myös huumejengiä ja diakonian ruokapaikkoihin missä käy ruokailijoita. Usein asunnottomia. Sinne käy ylijäänyt makkarakastike ja salaatti . Vanhat leivät käy uunileipinä juustolla. Ihan vaan tiedoksi ettei roskiin kannata heittää silti . Sekin on otettava huomioon ettei kaikki voi syödä laktoosia gluteenia glukoosia eikä paljon sokeria siirappia . Kun vähän miettii aineista saa kaikille sopivia. Esimerkiksi yli jääneet makkarat ja lihat voi pakata muovirasoihin tai folioon myös kalat ja viedä alkoholisteille mukana vesikanisteri.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä on sitä sairasta vallankäyttöä, jota harrastetaan työyhteisöissä, joissa joku yrittää pakottaa porukkaa perheenjäsenikseen.["
"pakottaa porukkaa perheenjäsenikseen?"
Eikös tuo ole johtajien/firmojen omistajien ihanne: "kaikki työntekijämme ja ketjufirmamme ovat kuin yhtä perhettä."
"Olette arvokkaita ja tärkeitä sillä olemmehan yhtä suurta perhettä, jne....."
Silloin ihminen kato painaa prskaduunia minimipalkalla kun on "yhtä perhettä". Tälläisiä ihmisiä tarvitaan voiton maksimointiin. Kunnes sitten yhtä perhettä irtisanoo YTssä sairaslomalla olleet, yli 50 vuotiaat ja raskaaksi vielä tulevat ja perhelomailijat.
Himoleipojalle sopii diakonian ruokailupaikat missä voi syöttää rahattomia myös heillä on allergioita laktoositon pähkinätön kalaton maidoton ongelmia osalla . Esimerkiksi joululimppu missä sokeria siirappia ei käy diapetes tai vanhus . Hedelmä käy sokeri ei. Verensokeri pitää pysyä tasaisena ei liian alas eikä ylös. Tumma suklaa käy . Sokeriton suklaa. Sokeriton mehu . Voi perustaa leipomon ja myydä tuotteitaan jos niin paljon tulee.
Parasta mitä voi tarjota on hedelmä jos ajattelee terveyttä .
Meillä oli aikana ennen koronaa useinkin kahvihuoneessa jotain tarjolla. Yksi työkaveri tykkäsi testailla erilaisia reseptejä ja toi sitten tulokset meille töihin. Välillä satoi ylistystä ja välillä todettiin yksinielisesti, että ei jatkoon. Työkaveri asui yksin, joten ei ollut ketään syömisapuna. Löysi sitten tyttöystävän, niin saatiin näitä leipomuksia harvemmin.
Eikä oltu katkeria, kun ei enää saatu leipomuksia, kun oltiin iloisia työkaverin puolesta!
Mutta kyllä muutkin tarjottavia toi, niitä Lidlin halpoja keksejä, tuliaisia reissuilta ( esimerkiksi Lahdesta Fazerin tehtaanmyymälästä! pullaa tms) tai viikonlopun juhlien jämiä. Kaikki kelpasi ja kaikki oli iloisia. Jos oli laihdutuskuurilla, sai käydä salaa syömässä 😆 eikä sitä yhtä joka treenasi mm kisoihin, koskaan pakotettu maistamaan edes.
Ei koskaan tullut mieleen, että tuollaista voisi käyttää muussamielessä kuin ilahdutanpa itseäni ja työkavereitani.
Tarjoa pullovesi kirjoitti:
Parasta mitä voi tarjota on hedelmä jos ajattelee terveyttä .
Tai sitten ei.
Kylläpä suomut putosivat silmiltäni kun luin tämän ketjun.
Pulla, tuo työyhteisön kirottu vallanjakaja!
Olen elänyt melkein kuusikymmentävuotiaaksi enkä ole tiennyt miten salakavalasti meitä pullalla hallitaan.
Ja vieläpä sillä, miten ja millaisista aineksista tämä ulkoisesti niin viattoman ja leppoisan näköinen pullukainen pyöräytetään.
Leipoja. Syöjä. Pullasta kieltäytyjä. Kaikki he käyttävät häikäilemättömästi hiivalla kohotettua leivonnaista päästäkseen huipulle.
Tekisiköhän joku elokuvaohjaaja tästä elokuvan "Pullasetä; teen sinulle tarjoilun, josta on vaikea kieltäytyä"
Ja pääosassa joku Marlon Brandon näköinen mies jolla on poskiin sullottuna...pullaa.
Älä koskaan luota pullaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiertävä työntekijä. Yhdessä työtiimissä on jonkinlainen leipomuksillaan tiimiä hallitseva henkilö. Humble bragia leivonnasta ja siinä sivussa muutakin bragia riittää. Hän on alfanaaras.
Näitä on usein eri työpaikoilla! Ja kyllä hallitsevat työpaikan sosiaalista pelikenttää.
Jäi pois, että työpaikkani on pieni, on vain kolme työntekijää, joista yksi tekee pääasiassa kotona, eikä syö makeaa lainkaan, yhdellä on kananmuna-allergia mikä rajoittaa paljon, joten ei sinne.