Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1081/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaelinvamma ja vasen korva osittain kuuro. Silti laitan hakemuksia toivoen että edes joskus oikeissa töissä.

Vierailija
1082/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon onnistunu välttelemään töitä jo reilu neljä kuukautta, vaikka millä verukkeella. Alkaa kunnolliset tekosyyt loppua ja luultavasti joudun ottamaan nyt työn vastaan. Kyllä ketuttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TottaTämä kirjoitti:

No jos rouva ja herra "korkeakoulutettu" hyväksyisivät esim. Tarjoilijan tai siivoojan työn niin eipä Suomessa olisi paljoa työttömiä...

Jos herra/rouva ravintoloitsija/siivousfirman omistaja alkaisi maksaa palkkaa jolla tulee toimeen kyseisillä aloilla tuskin olisi työvoimapulaa. Eikö markkinatalous toimikaan niin että työvoimapula nostaa palkkoja? Työpaikkoja Suomessa on mutta ei halua maksaa palkkaa!

Vierailija
1084/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt into hakea töitä kun ei muuta saa kuin vuokratyötä. Masentaa ja ahdistaa vaan. Takana 30 vuotta pätkätöitä ja kroppa ei enää kestä, maksut lisääntyy ja kurjuus.

Vierailija
1085/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.

Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?

Helsingissä asun. Olen hakenut töitä, tosin viime aikoina (viimeinen vuosi) vähän vähemmän, kun on toivo mennyt. Ulkoinen habitus: no joo, en ole nätti ilmestys, läski ja ruma ja nörtin näköinen. Mutta ei sen luulisi mitään estävän kun en pääse siis edes haastatteluihin asti missä ne näkisivät minut.

Tilanteeni on sinänsä parempi kuin monella muulla että vaikka minulta puuttuu vakituinen työpaikka, mulla on sen verran freelancer/keikkatyötä ulkomaille (saan LinkedInin kautta säännöllisesti tarjouksia hommista joita voisi tehdä etätöinä ihan kotoa ja olen sellaisia ottanut) että en joudu työttömyystukia nostamaan ja pomppimaan aktiivimallien mukana. Tämä toki on vähentänyt myös sitä aktiivisuutta hakea, vaikka kyllä oikeasti haluaisin vakituisen työsuhteen. Nyt kun on hyvät ajat, näinkin elää että tekee pikku freelancea sinne ja tänne, mutta huonojen aikojen tullen sellaista keikkaa ei niin vain saa. 

Vierailija
1086/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.

Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?

Samaa ihmettelen kuin edellinen, viestin kirjoittaja taisi jättää jotain olennaista kertomatta itsestään. 45-vuotias ei lähtökohtaisesti ole mikään vanhus, eri juttu sitten jos tarkoituksella heittäytyy sellaiseksi. 

Vierailija
1087/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Perusta toiminimi ja myy osaamistasi suoraan asiakkaille, ei niitä kiinnosta sinun ikäsi. 

Vai onko sinulla mitään osaamista? 

Vierailija
1088/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TottaTämä kirjoitti:

No jos rouva ja herra "korkeakoulutettu" hyväksyisivät esim. Tarjoilijan tai siivoojan työn niin eipä Suomessa olisi paljoa työttömiä...

Jos herra/rouva ravintoloitsija/siivousfirman omistaja alkaisi maksaa palkkaa jolla tulee toimeen kyseisillä aloilla tuskin olisi työvoimapulaa. Eikö markkinatalous toimikaan niin että työvoimapula nostaa palkkoja? Työpaikkoja Suomessa on mutta ei halua maksaa palkkaa!

Kyllä se palkka vähintään sen tessin verran on ja sillä tulee kyllä toimeen. 

Siivoushan ei ole rahallista lisäarvoo tuottavaa työtä joten ei siitä ihan hirveitä voi tekijälle maksaa mutta palkaa sekin saa jolla kyllä elää kun menot on kohdillaan. 

Vierailija
1089/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt into hakea töitä kun ei muuta saa kuin vuokratyötä. Masentaa ja ahdistaa vaan. Takana 30 vuotta pätkätöitä ja kroppa ei enää kestä, maksut lisääntyy ja kurjuus.

Meillä Puolalaiset vuokraukot saa yli 3000e/kk satunnaisilla ylityötunneilla.

Vierailija
1090/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukot CV:ssä: oli oma yritys hetken, hoidit vanhempia tai lasta, oma sairaus (sopiva eli kertaluontoinen josta ei tule liian paha mieli rekrytoijalle), remontoit omaa taloa....Nämä käyvät alempitasoisiin hommiinn, siis alle 2.500 €/kk.

Vierailija
1091/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa töitä koska ole tyhmä ja mielisairas läski. Meitä on Suomessa puolisen miljoonaa kohtalotovereita.

Vierailija
1092/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan maailmaani ei mahdu tämä työttömyys. Tiedän niin palion tekemäntöntä työtä moneksi vuodeksi, mistä maksettasiin heti ja vieläpä hyvin.

Jos saisin potkut nykyisestä työstäni kattoasentajana, lähtisin saneerauspuolelle yrittäjäksi. Siellä on todellinen pula tekijöistä, koska niitä hommia ei puolan ja viron poijat osaa.

Kaikki tuntemani ihmiset ovat jossain hommissa tällä hetkellä. Paitsi juopot ja muut vapaaehtoisesti työttömänä olevat tietysti.

En halua loukata ketään, mutta tämö on oma rehellinen mielipiteeni, että työtä on todella paljon kyllä juuri nyt.

M48 Savosta

Vierailija
1093/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan maailmaani ei mahdu tämä työttömyys. Tiedän niin palion tekemäntöntä työtä moneksi vuodeksi, mistä maksettasiin heti ja vieläpä hyvin.

Jos saisin potkut nykyisestä työstäni kattoasentajana, lähtisin saneerauspuolelle yrittäjäksi. Siellä on todellinen pula tekijöistä, koska niitä hommia ei puolan ja viron poijat osaa.

Kaikki tuntemani ihmiset ovat jossain hommissa tällä hetkellä. Paitsi juopot ja muut vapaaehtoisesti työttömänä olevat tietysti.

En halua loukata ketään, mutta tämö on oma rehellinen mielipiteeni, että työtä on todella paljon kyllä juuri nyt.

M48 Savosta

Juu juu

Vierailija
1094/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asun. Olen hakenut töitä, tosin viime aikoina (viimeinen vuosi) vähän vähemmän, kun on toivo mennyt. Ulkoinen habitus: no joo, en ole nätti ilmestys, läski ja ruma ja nörtin näköinen. Mutta ei sen luulisi mitään estävän kun en pääse siis edes haastatteluihin asti missä ne näkisivät minut.

Tilanteeni on sinänsä parempi kuin monella muulla että vaikka minulta puuttuu vakituinen työpaikka, mulla on sen verran freelancer/keikkatyötä ulkomaille (saan LinkedInin kautta säännöllisesti tarjouksia hommista joita voisi tehdä etätöinä ihan kotoa ja olen sellaisia ottanut) että en joudu työttömyystukia nostamaan ja pomppimaan aktiivimallien mukana. Tämä toki on vähentänyt myös sitä aktiivisuutta hakea, vaikka kyllä oikeasti haluaisin vakituisen työsuhteen. Nyt kun on hyvät ajat, näinkin elää että tekee pikku freelancea sinne ja tänne, mutta huonojen aikojen tullen sellaista keikkaa ei niin vain saa. 

Pystyn samaistumaan todella hyvin. Moni kohta mätsää, tosin olen 40v komea mies, eli edes habituksesta ei pitäisi kohdallani olla kiinni. Ja ihan Helsingissä tosiaan. Kovasti rummutetaan kuinka nyt "on niin kova osaajapula x, y ja z -frameworkien taitajista, että tule meidän dynaamiseen firmaan tiimipeluriksi, saat ilmaiset kokikset", että tyhmempi voisi luulla jotakin todellista osaajapulaa olevan. Totuus vain on sairaampi.

Elämme jänniä aikoja.

Vierailija
1095/2374 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain töitä. Olen tehnyt pari vuotta osa-aikaisia pätkätöitä. 0-40 tuntia kuukaudessa.

TE-toimiston takia joudun kuitenkin lopettamaan, sillä talouteni ei kestä niitä sanktioita joita se nyt minulle järjestää.

Töitä sain liittymällä työosuuskuntaan. Sain liittymisen jälkeen päätöksen, jonka mukaan en ole yrittäjä, vaan työntekijä, eikä estettä päivärahan maksamiselle ole.

Olenkin saanut soviteltua päivärahaa työtulojen rinnalla.

Nyt TE-toimisto onkin päättänyt että olen sittenkin yrittäjä. Heidän omien säädöstensä mukaan en ole yrittäjä, sillä osuuskunnassa on 20 osakasta (se on enemmän kuin 7 osakasta) ja olen tehnyt työsopimuksen osuuskunnan kanssa.

En markkinoi osaamistani millään tavalla (sillä matkkinoiminen on kiellettyä), enkä itse päätä töitäni.

Tämä kaikki on nyt johtanut siihen, että päivärahojen maksaminen on päättynyt ja työttömyyskassa voi periä maksamansa tuet takaisin.

Eipä tässä enää ole varaa töitä tehdä.

Ainoa vaihtoehto on heittäytyä sossupummiksi.

Vierailija
1096/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkää maksako liitoille jäsenmaksua kun se lähtö tulee niin sitten se tulee. Itsellä tuli alanvaihto ja kyllä on nuo ajat muistissa kun osa-aikaisia tunteja jupusi ja joka tilistä liitto vei maksun.

Vierailija
1097/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M48 Savosta

Jaa, no kelpaisko niihin töihin 50+ myyjä? Kokemusta kassan naputtelusta ja hyllytyksestä.

Vierailija
1098/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vam*anen p*ska enkä osaa mitään.

Vierailija
1099/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48 Savosta

Jaa, no kelpaisko niihin töihin 50+ myyjä? Kokemusta kassan naputtelusta ja hyllytyksestä.

Kelpaa kyllä! Rakennussiivoojaksi pääsee, vaikka ei olisi alalla ollut päivääkään ja palkka heti alussa ainakin 2000e. Luultavasti enemmänkin.

Vierailija
1100/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain töitä. Olen tehnyt pari vuotta osa-aikaisia pätkätöitä. 0-40 tuntia kuukaudessa.

TE-toimiston takia joudun kuitenkin lopettamaan, sillä talouteni ei kestä niitä sanktioita joita se nyt minulle järjestää.

Töitä sain liittymällä työosuuskuntaan. Sain liittymisen jälkeen päätöksen, jonka mukaan en ole yrittäjä, vaan työntekijä, eikä estettä päivärahan maksamiselle ole.

Olenkin saanut soviteltua päivärahaa työtulojen rinnalla.

Nyt TE-toimisto onkin päättänyt että olen sittenkin yrittäjä. Heidän omien säädöstensä mukaan en ole yrittäjä, sillä osuuskunnassa on 20 osakasta (se on enemmän kuin 7 osakasta) ja olen tehnyt työsopimuksen osuuskunnan kanssa.

En markkinoi osaamistani millään tavalla (sillä matkkinoiminen on kiellettyä), enkä itse päätä töitäni.

Tämä kaikki on nyt johtanut siihen, että päivärahojen maksaminen on päättynyt ja työttömyyskassa voi periä maksamansa tuet takaisin.

Eipä tässä enää ole varaa töitä tehdä.

Ainoa vaihtoehto on heittäytyä sossupummiksi.

Teet valituksen päätöksestä. Hankalaksihan ne ovat sen tehneet, mutta kyllä heidän pitää omia sääntöjään noudattaa.