Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Osana työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen porukkaa, ja yleisin moka hakemuksissa on ettei tuoda esille MIKSI haluaa meille töihin. Vaikka meillä on koko aika rekrytointi päällä emme halua rekrytä ketään joka ei oikeasti halua just meille töihin, vaan copypasteaa hakemuksia joka suuntaan. Se näkyy selvästi, kuin myös copypaste hakemukset johon ollaan väkisin väännetty yksi rivi miksi kyseinen yritys kiinnostaa mutta huomaa tämän kiinnostuksen olevan feikkiä.
Ennen kuin itse alkoin tekemään rekrytointipuolta en ymmärtänyt kuinka tärkeätä tämä on, mutta mielummin lähetät pari persoonnallista, aitoa ja hyvää hakemusta, kuin parisataa copypastea.
Tsemppiä työnhakuun! :)
Voi tuota itserakkauden määrää. Jokainen haluaa töihin tienatakseen rahaa ja jos vielä on koulutus oikealta sopivalta alalta niin senkin luulisi kertovan kiinnostuksesta alaan. Mitä vielä pitäisi sanoa, kehua työnantajaa maasta taivaaseen vaikkei ole koskaan siellä ollut töissä? Tuollaisesta kysymyksestä "miksi haluat just meille töihin?" tulee mielikuva uudesta yrittäjästä joka tarvii pönkitystä omalle surkealle egolleen ja vahvistusta siitä että me nyt ollaan alan paras yritys, tiedäthän sen. Tulee mieleen aina nämä suomalaiset toimittajat jotka haastattelee ulkomaalaisia "kehu meitä!"- tyylillä. Myötähäpeän määrää ei voi sanoin kuvailla.
Vierailija kirjoitti:
Somal ikin saa töitä Suomessa ja täällä vaan itketään, että töitä ei muka ole😂
Niinhän ne saa, säälistä tai sitten joku muu kuin yrittäjä maksaa palkan ja yrittäjä nostaa omaa arvostustaan toimimalla "humaanisti" kun palkkaa kärsineen maahamuuttajan ja osallistuu kotouttamiseen. Siinä ei CVtä eikä työhistoriaa katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen työtön tietää että itsetunto murenee työttömänä hyvin äkkiä, itseluottamus menee muutaman kymmenen hakemuksen jälkeen. Koeta siinä sitten antaa itsevarma kuva ja selittää itsevarmuutta puhkuen miksi ei ole saanut töitä vaikkapa pariin vuoteen mutta olisi heti valmis aloittamaan tässä paikassa ja tekemään paljon töitä niin hyvin kuin osaa.
Tämä on niin totta. Valitettavasti etenkin pitkäaikaistyöttömyys vaikuttaa itsetuntoon ja rekrytoijan pitäisi ottaa se huomioon jollakin tavalla, kun kerran työttömän kutsuu haastatteluun. Ei niin, että kohdellaan kuin lasta tai vähäjärkistä, mutta ymmärtäen, että se tilanne on ihan erilainen ihmiselle, joka on vain vaihtamassa työstä toiseen kuin sille, jonka työelämästä on jo muutama vuosi.
Ei meillä ole aikaa paapoa aikuisia ihmisiä, kuin olisivat vähäjärkisiä.
Jonoa on oven takana, joten ei työnantajan tehtävä ole miellyttää hakijoita, vaan etsiä paras mahdollinen työntekijä.
Zinkkiz
Kannattaako sinun osallistua tähän keskusteluun ollenkaan ja kommentoida kun et ilmiselvästi ymmärrä lukemaasi? Toivottavasti et ole työnantaja. Kuulostat ainakin yrittäjän painajaiselta :D
En ole ollut työtön, mutta olen täysin varma, että jos nyt jäisin työttömäksi, en saisi uutta työtä. Olen 59-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Osana työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen porukkaa, ja yleisin moka hakemuksissa on ettei tuoda esille MIKSI haluaa meille töihin. Vaikka meillä on koko aika rekrytointi päällä emme halua rekrytä ketään joka ei oikeasti halua just meille töihin, vaan copypasteaa hakemuksia joka suuntaan.
Tätäkö se paljon puhuttu työvoimapula onkin?
Eli ei riitä että osaa työn tai on valmis sen oppimaan ja haluaa sitä tehdä. Pitää haluta vielä johonkin ihan nimenomaiseen firmaan. Eli se ei olekaan hyvä työtön jolle kaikki työ kelpaa, vaan pitääkin olla nirso ja haluta jotain tiettyä. Niin tai näin, aina väärinpäin?
En minä ainakaan eri firmoja niin hyvin tunne, että osaisin sanoa, että haluan juuri johonkin nimenomaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on väärin asetettu, sillä työttömyys on yhtä paljon työnantajan kuin työttömän syytä. Pitäisikin kysyä: "Työnantaja, miksi et ota töihin?"
Aivan! Miksi työttömän työllistymistä edistetään kepillä, mutta työnantajan työllistämistä porkkanalle. Ehdotan työnantajille työttömien työnhakijoiden aktiivimallin kaltaista järjestelmää, jossa työnantajaa rankaistaan, jos ei työllistä riittävästi. Sen mikä on riittävää, määrittelee ay-liikkeiden sponsoroima viranomainen tapauskohtaisesti. Valitusoikeus on, mutta kirjoittamattoman säännön mukaan valitus ei milloinkaan vaikuta tehtyyn päätökseen,
Ei herranjumala mitä tekstiä
Koska en ole tarpeeksi kouluttautunut. Nyt opiskelen työttömyyskorvauksella.
Ei siinä ole kyse siitä että täytyisi hehkuttaa kyseistä työnantajaa, vaan ilmaista miksi kyseinen yritys kiinnostaa työnantajana. Itse olen it alalla, ja osa yrityksistä on esim suuntautunut julkishallinnon projekteihin, toiset pienempien yritysten konsultointiin, toiset ovat tuotetaloja, pelifirmoja, startuppeja tms. Jos hakijalle on ihan sama työskenteleekö hän esim konsultointifirmassa vai tuotetalossa, startupissa vai korporaatiossa jne niin hän ei luultavasti ole kovinkaan kiinnostunut työstään.
En itse ole töissä rekrytoijana, vaan *osana* työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen, sillä meillä tiimi valitsee itse ketä rekrytään, eikä se ole minkään HR osaston päätettävissä.
T. Se kenen viestiin olit vastannut
Lienee täysin eriasia hakea juurikin vaikka it-alan töitä kuin perustöitä. Jos haetaan vaikka trukkikuskia tai sss-marketin myyjää niin olisi minusta ainakin vaikeaa kirjoitella miksi haluan juuri kyseiseen yritykseen tai paikkaan. Lisäksi jos oikeasti haluaisin jollekin muulle alalle/yritykseen ja haen tätä epämieluisampaa vain koska parempaa ei ole nyt tarjolla (eli pätkätyöksi) niin en vain osaa valehdella uskottavasti.
Myös itseni kehuminen olemattomalla työhistorialla on vaikeaa. Varsinkin jos kyseisestä työstä ei ole kokemusta mutta siihen pitäisi hakuilmoituksen mukaan riittää pelkkä asenne eli voin hakea sitä.
Koska nainen saa töitä??
20 v. : kokematon, opinnot kesken, uhkana lisääntyminen
30 v. : lisääntymisen uhka suurimmillaan, pikkulapsiarkea ja vanhempainvapaita
40 v. : liian vanha
Sosiaalituet pois, niin ensin vähenee laiskuus ja sitten tyhmyys.
Kokoomus kirjoitti:
Sitten lisääntyy rikokset.
Vierailija kirjoitti:
Lienee täysin eriasia hakea juurikin vaikka it-alan töitä kuin perustöitä. Jos haetaan vaikka trukkikuskia tai sss-marketin myyjää niin olisi minusta ainakin vaikeaa kirjoitella miksi haluan juuri kyseiseen yritykseen tai paikkaan. Lisäksi jos oikeasti haluaisin jollekin muulle alalle/yritykseen ja haen tätä epämieluisampaa vain koska parempaa ei ole nyt tarjolla (eli pätkätyöksi) niin en vain osaa valehdella uskottavasti.
Myös itseni kehuminen olemattomalla työhistorialla on vaikeaa. Varsinkin jos kyseisestä työstä ei ole kokemusta mutta siihen pitäisi hakuilmoituksen mukaan riittää pelkkä asenne eli voin hakea sitä.
Just näin. Kaikilla pikkufirmoilla ei edes ole kovin kummoisia nettisivuja. Siellä voi olla pari riviä tekstiä, ja työpaikkailmoituskin tyyliin "etsimme toimistosihteeriä, joka osaa käyttää Wordia ja Exceliä". Kerro nyt siinä sitten, miksi ihan valtavasti haluat juuri sinne töihin.
Mutta ehkä työttömien ei tarvitsekaan hakea tällaisiin firmoihin, vai miten on?
Minä olin viime vuonna eräässä haastattelussa, jossa oli tuon tapainen firma. Edes paikan päällä ei kunnolla selvinnyt, mitä työtehtävät olisivat olleet, vaikka neljäkymmentä tuntia viikossa siellä olisi pitänyt olla. Haastattelija/toimitusjohtaja naurahti suureen ääneen: "No ei sitä vielä tiedä! Katsotaan tilanteen mukaan." (suora lainaus)
Työvoimatoimisto epäsi työharjoittelun 40 päivää. Tempputyöllistämisen seurauksena meiltä palkatuilla työntekijöiltä ehtyivät työt ja tilalle otettiin työvoimatoimiston määräämiä pitkäaikaistyöttömiä. Minä olen mielestäni yrittänyt työllistyä, mutta onko se minun vikani, kun toinen työtön vie minun työt ja työharjoittelua ei saa tehdä työttömyysetuudella.
Vierailija kirjoitti:
Osana työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen porukkaa, ja yleisin moka hakemuksissa on ettei tuoda esille MIKSI haluaa meille töihin. Vaikka meillä on koko aika rekrytointi päällä emme halua rekrytä ketään joka ei oikeasti halua just meille töihin, vaan copypasteaa hakemuksia joka suuntaan. Se näkyy selvästi, kuin myös copypaste hakemukset johon ollaan väkisin väännetty yksi rivi miksi kyseinen yritys kiinnostaa mutta huomaa tämän kiinnostuksen olevan feikkiä.
Ennen kuin itse alkoin tekemään rekrytointipuolta en ymmärtänyt kuinka tärkeätä tämä on, mutta mielummin lähetät pari persoonnallista, aitoa ja hyvää hakemusta, kuin parisataa copypastea.
Tsemppiä työnhakuun! :)
Itse ajattelin kanssa pitkään näin, ja kyllä siinä puolensa on, varsinkin kun firma on iso ja tunnettu. Pienempien firmojen kanssa tämä ei vaan mielestäni toimi, sillä ei kukaan niitä pieniä firmoja tunne saatikka osaa perustella miksi juuri sinne pitäisi päästä. Tämä sanoi mulle itse asiassa yksi haastateltava ja eipä siinä ollut muuta mahdollisuutta kuin todeta että oikeassa olet.
Tuon ajatusmallin kaataa mielestäni jo se, että oikeasti se rekrytoitava ei voi tietää mitään oleellista firmasta johon hakee. Hänellä ei voi olla todellista käsitystä siitä, millaista firmassa työskenteleminen on. He, jotka ovat työskennelleet useammassa yrityksessä varmasti tietää tämän. Aina se tulee yllätyksenä millaista se oikeasti on.
En tiedä. Olen mielestäni normaaliälyinen, tunnollinen, normaalikuntoinen, normaalin näköinen jne. Minulla on ystäviä ja menestyn yliopistossa ihan hyvin. Silti en ole koskaan kelvannut juuri mihinkään. Vuoden päästä valmistun ja sitten lähden yrittämään työnhakua ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen mielestäni normaaliälyinen, tunnollinen, normaalikuntoinen, normaalin näköinen jne. Minulla on ystäviä ja menestyn yliopistossa ihan hyvin. Silti en ole koskaan kelvannut juuri mihinkään. Vuoden päästä valmistun ja sitten lähden yrittämään työnhakua ulkomaille.
Sama täällä! Valmistun kylläkin jo tänä keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus kirjoitti:
Juuri näin. Sosiaalituet pois -> Rikollisuus ja turvattomuus lisääntyy, vankien määrä moninkertaistuu. Työttömyys vähenee murto-osaan, kun 100.000 ihmistä on vankiloissa, poliisien ja turvallisuuspalveluiden määrä on moninkertainen, asuntoja ja kokonaisia asuinalueita pitää aidata (varakkaat asuu aitojen takana "turvassa), väkivallan uhriksi joutuvien määrä moninkertaistuu. Onnela. Minimi sosiaaliturva on kaikkein halvin ratkaisu turvallisen yhteiskunnan ylläpitämiseksi ja sellaisessa eläminen on ihmisille paljon vapaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus kirjoitti:
Juuri näin. Sosiaalituet pois -> Rikollisuus ja turvattomuus lisääntyy, vankien määrä moninkertaistuu. Työttömyys vähenee murto-osaan, kun 100.000 ihmistä on vankiloissa, poliisien ja turvallisuuspalveluiden määrä on moninkertainen, asuntoja ja kokonaisia asuinalueita pitää aidata (varakkaat asuu aitojen takana "turvassa), väkivallan uhriksi joutuvien määrä moninkertaistuu. Onnela. Minimi sosiaaliturva on kaikkein halvin ratkaisu turvallisen yhteiskunnan ylläpitämiseksi ja sellaisessa eläminen on ihmisille paljon vapaampaa.
Ha! Nämäkö laiskaperseet saisivat itsensä sohvalta tositoimiin!? Johan siinä selkä alkaa oireilla,ja polvet Ja ahdistus lisääntyy ynnä masennus. Saattaa myös olla,että ryöstettävällä onkin parfyymia tai asuu hometalossa jolloin on välitön astmakohtauksen uhka.Eikä makseta kumminkaan iltalisiä eikä yölisää.
Tällä syönnillä en usko,että näistä olisi minkäänlaista uhkaa olemassa!
Somal ikin saa töitä Suomessa ja täällä vaan itketään, että töitä ei muka ole😂