Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.
Uskallatko palkata maisterin, jos haen? Siivoamaan tai kauppaan. Puhelinhaastattelijaksi en kelvannut.
Molemmat ammatit ovat rankkoja, jos sinulla on tutkinto ilman mitään työkokemusta, työkokemusta olet riskivalinta. Töihin otetaan sellainen, joka on ollut paskaduuneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa nyt yli 25 000, työtön, kelan tuella, alle 30v, ei voisi vähempää kiinnostaa mennä töihin, suoraan sanotusti :)
Miten onnistuit tässä urotyössä? Kaikki velkaantuneet voisi kertoa tarinoitansa. Niille kyllä saa nauraa! Oikeasti. Ei tarvitse olla niin tiukkapipoinen..
Zinkkiz
Ennen hävettiin muiden elättinä olemista, nyt kai selitetään itselle Kelan rahoilla, eihän se ole paha juttu, vähän kuin valtiolta huijaisi. Oletko miettinyt mistä ne rahat näihin tulee? Työssäkäyviltä ihmisiltä. Kai tässä joudutaan siihen, että tuet poistetaan tai muuttivat nimellisiksi, sen verran paljon hyväksikäyttäjiä ja siivelläeläviä alkaa olla. Käy kuten tv-luvissa, kun tarpeeksi moni jätti maksamatta, otetaan nyt veroruksessa kaikilta. Ennen pystyi mökkiajaksi katkaisemaan tai sellaisiakin oli, joilla ei ole tvtä... Mätien omenien takia koko hillo pilaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoidossa olisi paljon työtä, kannattaa opiskella vaikla oppisopimuksella lastenohjaajaksi. Ihmettelen, mikseivät työttömät opiskele sosja terv.alaa.
Kuka haluaa toisten kakaroita hoitaa kun ihmiset tuovat omia siitoksiaan sinne päiväriesaksi kun eivät itse jaksa hoitaa? Miksi ihmiset hommaavat lapsia jos eivät hoida niitä? ETenkin nää ketkä tuo lapsen hoitoon vaikka lojuu kotona toimettomana. Miksi mun pitäisi hoitaa muitten kakaroita ja saada siitä huonoa palkkaa?!
Tämän ketjun aihe oli työtyömyys ja miksi ei saa töitä. Kerroin että esim päivähoidossa on paljon avoimia työpaikkoja. Aloitin itse päiväkodissa työn vko sitten eikä kiinnosta yhtään mutta parempi sekin kuin ei mitään. Vai onko ihmisillä edelleen ajatus siitä että työn tulee olla unelmatyö? Aika harva sellaisen saa.
Ja taas kukaan ei ajattele lapsia. Mielestäni suomalaisen työelämän kirous on juuri se, että tungetaan ihmisiä summamutikassa työtehtäviin jotka eivät voisi vähempää napata, ja siitä sitten seuraa sankoin joukoin epätyytyväisyyttä, huolimatonta työnjälkeä, sairaslomia, loppuunpalamisia ja eripuraa.
En usko hetkeäkään, etteikö lastenhoitajiksi löytyisi alasta aidosti kiinnostuneita maija poppasia, joidenkin "en tiiä, mä oon tääl vaa töis" -tyyppien sijaan.
Nyt on sen verran yllättävä juttu, että pitää kertoa - vaikka ei ihan vastaakaan otsikon kysymykseen.
Reilut kaksi vuotta työttömyyttä takana ja sitten tulee aivan yllättäen soitto paikasta, jonne en ollut edes hakenut töihin ja tarjotaan töitä.
Sen verran valotan tilanteen taustaa, että kyseessä on eräs (julkinen) kirjoittamisharrastus, jonka parissa olen toiminut jo lähes viisi vuotta ja sen ansiosta minut palkattiin kokopäivätyöhön. Palkka nyt ei ole niin iso, mutta on se bruttona yli kaksinkertaisesti kuukauden keskimääräisen työttömyysturvan (697€) verran.
Nyt voi sanoa, että todella mukavaa saada tehdä harrastusta työnä ja kirjoittaa vieläpä itseäni kiinnostavasta aihealueesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikseivät työttömät opiskele sosja terv.alaa.
Minä en ihmettele yhtään. Kaikki alat eivät sovi kaikille. Mieluummin maksan veroja siitä, että joku ihmistenvihaaja tai hyväks1käyttäjä lojuu sohvallaan kuin menee lasten pariin tai sairaanhoitajaksi.
Eiköhän heitä ole ihan pieni määrä kaikista, suurin osa on normaaleja joille esim lastenhoitajan työ sopisi.
No minua ei kuule lapset kiinnosta pennin vertaa.
Minua taas ei kiinnosta maksaa sinulle kotisohvalle tukia, koska sinua ei työt kiinnosta.
En ole ollut päivääkään työttömänä. Sen sijaan tehnyt tosi paljon töitä ja yrittänyt kehittää omaa osaamista koko ajan vastaamaan työn ja työelämän vaatimuksia. Onhan tämä aikamoinen oravanpyörä!
Uskon ja tahdon uskoa, että suurin osa työttömistä haluaa työllistyä ja tekee sen eteen itse paljon esim hakee aktiivisesti työmahdollisuuksia ja ymmärtää, että aluksi voi joutua tinkimään jostakin. Tai opiskelee kehittääkseen omaa osaamistaan vastaamaan tämänhetkistä työmarkkinaa. Tilanne on eri kuin 20 vuotta sitten.
Niille jotka ovat päättäneet pitää tiukasti kaikista omista kriteereistään kiinni ja ovat itse itsensä esteenä työllistymiselle, toivoisin että miettisivät miten voisivat itse rahoittaa oman elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osana työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen porukkaa, ja yleisin moka hakemuksissa on ettei tuoda esille MIKSI haluaa meille töihin. Vaikka meillä on koko aika rekrytointi päällä emme halua rekrytä ketään joka ei oikeasti halua just meille töihin, vaan copypasteaa hakemuksia joka suuntaan. Se näkyy selvästi, kuin myös copypaste hakemukset johon ollaan väkisin väännetty yksi rivi miksi kyseinen yritys kiinnostaa mutta huomaa tämän kiinnostuksen olevan feikkiä.
Ennen kuin itse alkoin tekemään rekrytointipuolta en ymmärtänyt kuinka tärkeätä tämä on, mutta mielummin lähetät pari persoonnallista, aitoa ja hyvää hakemusta, kuin parisataa copypastea.
Tsemppiä työnhakuun! :)
No huoh. Oletko koskaan ajatellut että ne, jotka superinnostuneesti kertovat haluavansa just teidän firmaan töihin, saattavat olla niitä narsistisia piirteitä omaavia manipuloijia, jotka kertovat teille täsmälleen mitä haluatte. Kuitenkin se teidän nippeleistä ja nappeleista vähemmän yli-innostunut ihminen voi tarvita sen työpaikan ihan elääkseen ja elättääseen perheensä. Hän voi sitoutua yritykseen paremmin kuin tuo edellinen tapaus, jolla on jatkuva haku päällä parempaan paikkaan.
En ikinä kyllä palkkaisi tyyppiä, jolla on noin paljon vihaa tekstissään.
Syyttelet muita olemattomuuksista. Kuvittelet itse olevasi parempi. Entäpä jos ne henkilöt, jotka me palkataan ovat aivan yhtä hyviä kuin sinä (ihmisinä) mutta paremmalla cv:llä.
Zinkkiz
Sinulla on vaikeuksia lukea tekstiä objektiivisesti ja älyllisesti. Tuollainen lapsellinen tulkinta ja subjektivisointi nimittäin kertovat asenteistasi ja ymmärryksesi puutteista.
Et tajunnut, että kommenttini liittyi siihen edelliseen viestiin, jonka keskeistä ideaa et osannut arvioida mitenkään. Siinä ei puhuttu lainkaan siitä että toisella on parempi CV, vaan pelkästään siitä että halutaan työntekijä joka esittää innostunusta ko. työpaikkaan. Mietipä, onko todellakin niin että joka työhön pitää valita se joka osaa esittää innostunutta, eikä sitä joka oikeasti haluaa työpaikan ja tehdä ne työt?
Rekrytointityöhön tai psykologiksi sulla ei näytä olevan mitään edellytyksiä.
Sinä taas yksinkertaisena et ole ymmärtänyt mitään. Minä olen kyllä ollut monesti pöydän toisella puolella ja huomaan jos tarkoitus on vain esittää ylisanoja, eikä oikeaa kiinnostusta työpaikkaan ole, mutta eihän siitä sinulla pienokainen ole hajuakaan miten asia selvitetään.
Etkä sinä edelleenkään pikkuinen tiedä onko sillä työnhakijalla aitoa kiinnostusta työpaikkaan vai ei. Mä olen pitänyt meillä insinööriäkin töissä monta vuotta alemman tason hommissa, koska ei itse halunnut lähteä.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Koska nainen saa töitä??
20 v. : kokematon, opinnot kesken, uhkana lisääntyminen
30 v. : lisääntymisen uhka suurimmillaan, pikkulapsiarkea ja vanhempainvapaita
40 v. : liian vanha
Osaamisella työt saadaan, eikä iällä.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osana työtäni käyn läpi hakemuksia ja haastattelen porukkaa, ja yleisin moka hakemuksissa on ettei tuoda esille MIKSI haluaa meille töihin. Vaikka meillä on koko aika rekrytointi päällä emme halua rekrytä ketään joka ei oikeasti halua just meille töihin, vaan copypasteaa hakemuksia joka suuntaan. Se näkyy selvästi, kuin myös copypaste hakemukset johon ollaan väkisin väännetty yksi rivi miksi kyseinen yritys kiinnostaa mutta huomaa tämän kiinnostuksen olevan feikkiä.
Ennen kuin itse alkoin tekemään rekrytointipuolta en ymmärtänyt kuinka tärkeätä tämä on, mutta mielummin lähetät pari persoonnallista, aitoa ja hyvää hakemusta, kuin parisataa copypastea.
Voi tuota itserakkauden määrää. Jokainen haluaa töihin tienatakseen rahaa ja jos vielä on koulutus oikealta sopivalta alalta niin senkin luulisi kertovan kiinnostuksesta alaan. Mitä vielä pitäisi sanoa, kehua työnantajaa maasta taivaaseen vaikkei ole koskaan siellä ollut töissä? Tuollaisesta kysymyksestä "miksi haluat just meille töihin?" tulee mielikuva uudesta yrittäjästä joka tarvii pönkitystä omalle surkealle egolleen ja vahvistusta siitä että me nyt ollaan alan paras yritys, tiedäthän sen. Tulee mieleen aina nämä suomalaiset toimittajat jotka haastattelee ulkomaalaisia "kehu meitä!"- tyylillä. Myötähäpeän määrää ei voi sanoin kuvailla.
Joo, mun mielestä paljon parempi kysymys on: Mitkä on sun tulevaisuuden suunnitelmat. Kehon kielestä yleensä huomaa, jos vastaaja yrittää valehdella.
Zinkkumiez
Vierailija kirjoitti:
"Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia. "Siis hetkinen! Mistä tiedät onko palkkaamasi henkilö ahkera ja minkälainen työmoraali hänellä on? Oletko sirkuksessa töissä? Onko sinulla selvänäkijän kykyjä?
Juuri siitä. Siinähän se lukee. Sanottakoon niin, että se joka tekee kaikki työt mitä tarjotaan, niin työmoraali on varmaan keskivertoa korkeampi.
Mulla tärkeintä on
1. Miten hyvin tekee työt
2. Työmoraali
Zinkkiz
Todellisuudessa se, millainen CV on, on toisarvoista siihen nähden, mikä sen CV:n sisältö on. Täällä usein rekryneuvoja antavat alle 30-vuotiaat konsultit, joilla on kuitenkin hyvin suppea-alainen tieto siitä, mitä eri ammateissa vaaditaan. Juuri taistelin erään 25-vuotiaan kanssa siitä, pitääkö duunarin hakemus olla pilkulleen oikein vai ei. Kyllä se osaava duunari on parempi kuin se, joka osaa tehdä hienon hakemuksen. Muilla hakemuksen teettäminen, sehän on fuskaamista. Ei hakemus ole silloin hakijan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huoh. Oletko koskaan ajatellut että ne, jotka superinnostuneesti kertovat haluavansa just teidän firmaan töihin, saattavat olla niitä narsistisia piirteitä omaavia manipuloijia, jotka kertovat teille täsmälleen mitä haluatte. Kuitenkin se teidän nippeleistä ja nappeleista vähemmän yli-innostunut ihminen voi tarvita sen työpaikan ihan elääkseen ja elättääseen perheensä. Hän voi sitoutua yritykseen paremmin kuin tuo edellinen tapaus, jolla on jatkuva haku päällä parempaan paikkaan.
Syyttelet muita olemattomuuksista. Kuvittelet itse olevasi parempi. Entäpä jos ne henkilöt, jotka me palkataan ovat aivan yhtä hyviä kuin sinä (ihmisinä) mutta paremmalla cv:llä.
Zinkkiz
Sinulla on vaikeuksia lukea tekstiä objektiivisesti ja älyllisesti. Tuollainen lapsellinen tulkinta ja subjektivisointi nimittäin kertovat asenteistasi ja ymmärryksesi puutteista.
Et tajunnut, että kommenttini liittyi siihen edelliseen viestiin, jonka keskeistä ideaa et osannut arvioida mitenkään. Siinä ei puhuttu lainkaan siitä että toisella on parempi CV, vaan pelkästään siitä että halutaan työntekijä joka esittää innostunusta ko. työpaikkaan. Mietipä, onko todellakin niin että joka työhön pitää valita se joka osaa esittää innostunutta, eikä sitä joka oikeasti haluaa työpaikan ja tehdä ne työt?
Sinä taas yksinkertaisena et ole ymmärtänyt mitään. Minä olen kyllä ollut monesti pöydän toisella puolella ja huomaan jos tarkoitus on vain esittää ylisanoja, eikä oikeaa kiinnostusta työpaikkaan ole, mutta eihän siitä sinulla pienokainen ole hajuakaan miten asia selvitetään.
Etkä sinä edelleenkään pikkuinen tiedä onko sillä työnhakijalla aitoa kiinnostusta työpaikkaan vai ei. Mä olen pitänyt meillä insinööriäkin töissä monta vuotta alemman tason hommissa, koska ei itse halunnut lähteä.
Zinkkiz
Sun kuvitelmasi minustakin menivät täysin pieleen, joten viestisi vain todisti sen, ettei sulla ole minkäänlaista psykologista silmää.
Viestiesi perusteella vaikutat tyypiltä, jolla on melkomoisia kuvitelmia omasta tärkeydestästäsi ja osaamisestasi, muttei niitä johtotehtäviin vaadittuja henkisen puolen kykyjä lainkaan.
Jos olisin esimiehesi, en todellakaan antaisi sinunlaisen simputtajan olla mukana rekrytoinnissa. Mutta tuyskin esimiehesikään on kovin fiksu, koska palkkasi sinut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia. "Siis hetkinen! Mistä tiedät onko palkkaamasi henkilö ahkera ja minkälainen työmoraali hänellä on? Oletko sirkuksessa töissä? Onko sinulla selvänäkijän kykyjä?
Juuri siitä. Siinähän se lukee. Sanottakoon niin, että se joka tekee kaikki työt mitä tarjotaan, niin työmoraali on varmaan keskivertoa korkeampi.
Mulla tärkeintä on
2. Työmoraali
Zinkkiz
Juu mutta eihän nuo tule selkeästi esiin papereista eikä välttämättä haastattelussakaan. Useimmat laiskuritkin kaunistelee CV:tään ja tsemppaa haastiksissa.
Sitten kun koeaika on ohi, alkavat lepsuilla.
Liian isot aukot CV:ssä. Ensin kausitöitä 4 vuotta, sitten 5 vuotta tyhjää. Tämän jälkeen opiskelua 4 vuotta, sitten 5-6 vuotta tyhjää, kunnes taas opiskelua vuosi (tutkinnon päivitys). Päivitetty tutkinto hanskassa ja hain juuri töitä. Sieltä kyseltiin juuri, että millä selitän nuo aukot. En ole keksinyt mitä vastata, kun vastaus on mielenterveysongelmat ja pitkät terapiat. Nyt kuitenkin olen kunnossa ja haluaisin töihin. Mutta ei. Opetus: älä sairastu psyykkisesti.
Ironisinta tässä on, että tuohon työpaikkaan ei vaadita kuin lukiokoulutus eikä aiempaa työkokemusta. Sen sijaan vaatimuksena on erään vieraan kielen äidinkielentasoinen osaaminen, joka minulla on hallussa. Onhan se toinen äidinkieleni ja olen sitäkin yo:lla sivuaineena opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinkkiz
Zinkkiz
Sun kuvitelmasi minustakin menivät täysin pieleen, joten viestisi vain todisti sen, ettei sulla ole minkäänlaista psykologista silmää.
Viestiesi perusteella vaikutat tyypiltä, jolla on melkomoisia kuvitelmia omasta tärkeydestästäsi ja osaamisestasi, muttei niitä johtotehtäviin vaadittuja henkisen puolen kykyjä lainkaan.
Jos olisin esimiehesi, en todellakaan antaisi sinunlaisen simputtajan olla mukana rekrytoinnissa. Mutta tuyskin esimiehesikään on kovin fiksu, koska palkkasi sinut :D
Sun psykologinen perssilmäsi vähän valehtelee. Jos sä musta haluat keskustella (kuten aina, joka on vähän tylsää, mutta kyllä minä ja Trump nautitaan kun meistä puhutaan. Se vahvistaa meidän egoa)
Mulla on ollut n. 4-5 Toimitusjohtajaa näistä fuusioista yms. johtuen miten laskea.. Kyllä ne kaikki on pitäneet panostani tärkeänä.
Mutta sulle ilmeisesti tosiasioiden kertominen on simputusta. Ikävä näin.
Mutta oli kuitenkin kiva taas keskustella MINUSTA ;)
Mitähän se kertoo sinusta. Vältteletkö, pelko? Analyysisikin ovat olleet kaikin puolin pielessä.
Onko mulla vikoja, no varmasti on, mutta on mua kyllä kymmeniä kertoja työnhaussa testattu myöskin.
Zinkkis Chan
Keskustellaax ens kerralla susta?
En kyllä kehtaa tehdä töitä 15vuotta ollu tekemättä töitä ja niin meinaan olla seuraavat 15vuotta.Ihan hyvin pärjää ja tulevaisuudessa varmasti yhtä hyvin vihreät ja vasemistolaista kyllä huolehtii meistä köyhistä ettei meidän etuja leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tärkeintä on
2. Työmoraali
Zinkkiz
Juu mutta eihän nuo tule selkeästi esiin papereista eikä välttämättä haastattelussakaan. Useimmat laiskuritkin kaunistelee CV:tään ja tsemppaa haastiksissa.
Sitten kun koeaika on ohi, alkavat lepsuilla.
Tarkoitat siis kaunistelevasi sitä. Onneksi mun ei ole koskaan tarvinnut.
Mua ei kiinnosta mitä mulle lässytetään.
Mua kiinnostaa mihin ne ihmiset kykenevät ja miten hyviä ne ovat.
Lisäksi mä kyllä testaan niiden kykyjä monella tapaa.
Lisäksi jos ystävällisesti asiaa ilmaisen, niin usein se köyden pää tulee jossain vaiheessa (tyhjän) vetäjän päähän.
Zinkkiz
Edelleenkin painotan. Me käytetään ulkopuolisiakin rekryjä ja mulla on ollut _yksi hyvä_ kymmenestä.
Sitä kannattaa oikeasti pohtia.
Zinkkis Chan
Tämä siis tarkoittaa, ettei yhtään huteja. Pelkkää laadukasta työntekijää. Hyvin.. hyvin harva rekry pystyy tähän.
Kaapo kirjoitti:
En kyllä kehtaa tehdä töitä 15vuotta ollu tekemättä töitä ja niin meinaan olla seuraavat 15vuotta.Ihan hyvin pärjää ja tulevaisuudessa varmasti yhtä hyvin vihreät ja vasemistolaista kyllä huolehtii meistä köyhistä ettei meidän etuja leikata.
Ei 15 vuotias ole vielä vanha. Moni menee töihin vasta 18 vuotiaana.
Zinkkis
Tämä pitäisi estää, jäät kotiin makaamaan töissäkäyvien rahoilla, kun ei huvita. Kannattaa kouluttautua ammattiin, joka harvinainen, eokä kotipaikkakunnalla ollenkaan paikkoja. Sitten sossuun, kun ei töitä löydy. Näyttää muuten tosi huonolta cvssä tuollainen, paljastaa asenteesi ja jäät valitsematta.