Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1101/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen duunari ja nyt on tarjolla töitä vain nollasopimuksella. Ei ole ihmisarvoista elämää se. Pakko saada vakituinen paikka. Ei ole varaa jäädä vaikkapa viikoksi kotiin koska vuokrafirmalla nyt ei vain satu olemaan töitä. Kenkää ei voi tulla koska nollasoppari.

Vierailija
1102/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen mutta olen myös it-alalta joitakin vuosia sitten työttömäksi jäänyt, joka en ole saanut töitä. Kun minulla oli vielä töitä, minua pidettiin ihan huippuna full stack devaajana. Tein tosiaan ihan kaikkia osa-alueita tietokanta-hommista ja asennusautomaatiosta koodaukseen sekä serveri- että käyttöliittymäpuolella. Javascript, typescript ja näitä käyttävät erilaiset frameworkit oli peruskauraa: Angular, ReactJS, Node.js jne. Mulla on myös esim. paikkatieto-osaamista eli siis osaan tehdä myös siihen liittyvää laskentaa enkä pelkkiä karttakäyttöliittymiä. Saanko työtä - en, koska olen nainen ja 45 v.

Tuolla osaamisella haetaan väkeä jatkuvasti. Kyllä jotain mätää on jossakin kohdassa jos ei töitä saa. Oletko jossain perähikiällä? Oletko nyt oikeasti hakenut töitä? Onko ulkoinen habitus normaali?

Samaa ihmettelen kuin edellinen, viestin kirjoittaja taisi jättää jotain olennaista kertomatta itsestään. 45-vuotias ei lähtökohtaisesti ole mikään vanhus, eri juttu sitten jos tarkoituksella heittäytyy sellaiseksi. 

Aika yksipuolisesti monet näyttävät näkevän että aina ongelma olisi siinä työnhakijassa. Kyllä se ongelma usein on siellä työantajan puolella.

Voin aivan selvästi nähdä tässäkin 45-vuotiaan naispuolisen it-osaajan tilanteessa sen, kuinka lähinnä nuorehkoista miehistä koostuvaan työporukkaan ei vaan haluta "keski-ikäistä tätiä" tiimiin pilaamaan pojujen hyvää pössistä. Ei vaikka täti olisi alan huippuosaaja ja heistä olisi pulaa.

Jollette ole vielä tajunneet tosiasioita, niin Suomessa ihmiset ovat hyvin nurkkakuntaisia, tullaan huonosti toimeen vieraiden kanssa ja varsikin vähänkään itsestään poikkevien kanssa. Suuri osa haluaisi olla töissä just sen päiväkodista asti tutun Villen tai Vilman kanssa.

Työnantajayrityksillä on myös kova halu palkata nuoria ja edustavan näköisiä vaikkei niillä avuilla olisi mitään tekemistä työtehtävien kanssa. Mutta asenne on että "näyttää päälle päin niin energiseltä ja nuorekkaalta tämä meidän yritys kun se on puhdistettu 45+ ikäisistä".

Jos ei itse ole vielä täyttänyt 45-v eikä nainen, ei välttämättä huomaa, mitä syrjintää Suomessa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse työtön melkein vuoden ja se oli todella rankkaa aikaa. Olin vasta kouluni käynyt, intoa täynnä ja nuori, mutta kovasta työstä huolimatta oman alan töitä oli todella vaikea saada, vaikka toisin koulussa sanottiin. Varmasti työnhakijoiden määrä suhteutettuna avoimiin paikkoihin oli suurin haaste ja syy miksi oli vaikea päästä työttömyydestä. Onhan sitä vaikea erottautua joukosta kun hakijoita on useita, kymmeniä jopa satoja ja vaikka erottuisi, niin pitäisi vielä tehdä hyvä mainospuhe työhaastattelussa ja silti, joku tekee sen paremmin. Pikkupaikkakuntalaisilla on varmasti vielä vaikeampaa ja myönnän, että itsekin jouduin muuttamaan työn perässä pois toiseen kaupunkiin ennenkuin tilanne ratkesi.

Vierailija
1104/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus kirjoitti:

Sosiaalituet pois, niin ensin vähenee laiskuus ja sitten tyhmyys.

Sitten lisääntyy rikokset. 

Juuri näin. Sosiaalituet pois -> Rikollisuus ja turvattomuus lisääntyy, vankien määrä moninkertaistuu. Työttömyys vähenee murto-osaan, kun 100.000 ihmistä on vankiloissa, poliisien ja turvallisuuspalveluiden määrä on moninkertainen, asuntoja ja kokonaisia asuinalueita pitää aidata (varakkaat asuu aitojen takana "turvassa), väkivallan uhriksi joutuvien määrä moninkertaistuu. Onnela. Minimi sosiaaliturva on kaikkein halvin ratkaisu turvallisen yhteiskunnan ylläpitämiseksi ja sellaisessa eläminen on ihmisille paljon vapaampaa. 

Ha! Nämäkö laiskaperseet saisivat itsensä sohvalta tositoimiin!? Johan siinä selkä alkaa oireilla,ja polvet Ja ahdistus lisääntyy ynnä masennus. Saattaa myös olla,että ryöstettävällä onkin parfyymia tai asuu hometalossa jolloin on välitön astmakohtauksen uhka.Eikä makseta kumminkaan iltalisiä eikä yölisää.

Tällä syönnillä en usko,että näistä olisi minkäänlaista uhkaa olemassa!

Et siis käsitä, ettei kukaan ole niin vaarallinen kuin ihminen, jolla ei ole mitään menetettävää. Minäkin näytän varmasti kiltiltä pikku maisterilta, mutta viepä toimeentulo pois, niin moraali ja omatunto katoaa minultakin.

Vierailija
1105/2374 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TottaTämä kirjoitti:

No jos rouva ja herra "korkeakoulutettu" hyväksyisivät esim. Tarjoilijan tai siivoojan työn niin eipä Suomessa olisi paljoa työttömiä...

Eipä niihin töihin korkeakoulutettuja oteta, vaikka hakisivat. 

Mutta nyt hieman iloisempi uutinen, tosin se koskee vain minua. Olen kirjoittanut tähän ketjuun monta kommenttia sen alusta alkaen ja ollut työtön kaksi vuotta. Tällä viikolla minua vihdoin onnisti. Sain osa-aikatyön, josta todennäköisesti tulee vakituinen kesällä :). 

Olin oikeasti jo toivoni menettänyt ja myös päättänyt, etten kohta enää yritä edes hakea. Ikää on 40+ ja takana noin 20 vuotta töitä ennen "taloudellisia ja tuotannollisia syitä". 

Tiedostan, että joiltain muilta jäi tämä samainen paikka saamatta, mutta toivon, että heitäkin pian onnistaa. 

Samaa toivon kaikille niille työttömille, jotka ovat tähän ketjuun epätoivostaan kertoneet. 

Tsemppiä!

Vierailija
1106/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen liian koulutettu.

Väitelleenä tohtorina en pääse perusduuneissa edes haastatteluun. Oman alan töitä ei ole kuin alhaisesti koulutetuille tukihenkilöstölle, ja heidän tehtäviin minulla on vielä heikommat saumat.

Tohtorin tukinnosta tuli kirous. Nyt odotan opiston alkamista, aion kouluttautua kuljetusalalle.

Vierailija
1107/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain töitä. Olen tehnyt pari vuotta osa-aikaisia pätkätöitä. 0-40 tuntia kuukaudessa.

TE-toimiston takia joudun kuitenkin lopettamaan, sillä talouteni ei kestä niitä sanktioita joita se nyt minulle järjestää.

Töitä sain liittymällä työosuuskuntaan. Sain liittymisen jälkeen päätöksen, jonka mukaan en ole yrittäjä, vaan työntekijä, eikä estettä päivärahan maksamiselle ole.

Olenkin saanut soviteltua päivärahaa työtulojen rinnalla.

Nyt TE-toimisto onkin päättänyt että olen sittenkin yrittäjä. Heidän omien säädöstensä mukaan en ole yrittäjä, sillä osuuskunnassa on 20 osakasta (se on enemmän kuin 7 osakasta) ja olen tehnyt työsopimuksen osuuskunnan kanssa.

En markkinoi osaamistani millään tavalla (sillä matkkinoiminen on kiellettyä), enkä itse päätä töitäni.

Tämä kaikki on nyt johtanut siihen, että päivärahojen maksaminen on päättynyt ja työttömyyskassa voi periä maksamansa tuet takaisin.

Eipä tässä enää ole varaa töitä tehdä.

Ainoa vaihtoehto on heittäytyä sossupummiksi.

Teet valituksen päätöksestä. Hankalaksihan ne ovat sen tehneet, mutta kyllä heidän pitää omia sääntöjään noudattaa.

Näin olen tehnyt ja nyt odotan pelko perseessä miten käy. Pelottaa, että tilanne saattaa kääntyä entistäkin huonommaksi 😫

Tiedän että en ole ainoa mukayrittäjä, jota TE-toimisto kiusaa omituisilla päätöksillä.

En ymmärrä miksi näistä ei puhuta enempää.

Nytkin iltapäivälehdissä itketään puhutaan aktiivimallin vioista ja kohtuuttomuuksista, mutta sivuutetaan täysin se, että aktiivisuuskin johtaa helposti ongelmiin.

Lehdissä käsitellään vain asia toinen puoli, ja saadaan homma näyttämään siltä kuin työttömät olisivat joko työkyvyttömiä tai laiskoja.

Sitä ei kerrota millaisessa puristuksessa täällä ollaan kun kukaan ei tunnu tietävän mikä on vaadittua tai sallittua aktiivisuutta ja mikä aktiivisuus on kiellettyä.

Vierailija
1108/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alle 45v eikä asu pikkupitäjässä. Niin pidempi työttömyys on vain itsestä kiinni.

Vierailija
1109/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tuntuu, että avoimia työpaikkoja on aikaisempaa enemmän. Saan sähköpostiin muutamien rekryfirmojen ilmoitukset heidän avoimista paikoista ja noita ilmoitusmeilejä on ruvennut tulemaan useammmin + sisältävät useamman avoimen paikan tiedot kuin ennen

Vierailija
1110/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".

Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia. "

Siis hetkinen! Mistä tiedät onko palkkaamasi henkilö ahkera ja minkälainen työmoraali hänellä on? Oletko sirkuksessa töissä? Onko sinulla selvänäkijän kykyjä?

Vierailija
1111/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidossa olisi paljon työtä, kannattaa opiskella vaikla oppisopimuksella lastenohjaajaksi. Ihmettelen, mikseivät työttömät opiskele sosja terv.alaa.

Vierailija
1112/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, mikseivät työttömät opiskele sosja terv.alaa.

Minä en ihmettele yhtään. Kaikki alat eivät sovi kaikille. Mieluummin maksan veroja siitä, että joku ihmistenvihaaja tai hyväks1käyttäjä lojuu sohvallaan kuin menee lasten pariin tai sairaanhoitajaksi. 

Vierailija
1113/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ihmettele yhtään. Kaikki alat eivät sovi kaikille. Mieluummin maksan veroja siitä, että joku ihmistenvihaaja tai hyväks1käyttäjä lojuu sohvallaan kuin menee lasten pariin tai sairaanhoitajaksi. 

Eiköhän heitä ole ihan pieni määrä kaikista, suurin osa on normaaleja joille esim lastenhoitajan työ sopisi.

Vierailija
1114/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän heitä ole ihan pieni määrä kaikista, suurin osa on normaaleja joille esim lastenhoitajan työ sopisi.

No minua ei kuule lapset kiinnosta pennin vertaa.

Vierailija
1115/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa OIKEITA töitä siksi, että olen iältäni 55+.

Olen koulutukseltani restonomi ja olin kunnalla ravitsemustyöntekijänä keskuskeittiöllä 85% työaikaa tekemässä. Palkka bruttona 1279€.

Pomo oli kiva, työkaverit MAAILMAN VITTUMAISIMPIA KYYKYTTÄJÄ ÄMMIÄ.

Aikani sitä katselin ja sitten menin (paperihommilla näännytetyn) pomon juttusille...

Kysyin, että miten tällaisessa työilmapiirissä voi työskennellä? Ja miten nää kaikista pahimmat työpaikkakiusaajat saa vakituisen viran, vaikka yhtä päteviä ja hyviä työntekijöitä roikotetaan määräaikaisina? "Hyväveli systeemin vuoksi" oli vastaus.

Minäkin sain 3 kertaa määräaikaisen työsuhteen ja kun olisi lain mukaan pitäny vakinaistaa tai saada kenkää, sain kenkää.

Eikä harmittanut yhtään. Paitsi että ansiosidonnainen oli tosi pieni..

Mutta en siis saa koulutustani vastaavaa työtä, enkä enää ota paskatyötä kunnalta vastaan.

Kielsin myös dipl. inssi mieheltäni 9euron työt, joita hän on tehnyt 7 vuotta ENTISELLE työnantajalleen "jotta tuntuma alaan säilyy". Käyttivät hänen erikoisosaamistaan (balttialainen tekniikan sanasto) vain hyväkseen, sillä jos ei 7 vuoden aikana työllisty, niin....

Onneksi on ravintola-alan koulutus ja vankka työkokemus, niin voi tehdä pimeetä keikkahommaa... Mukavasti riittää rahat, kun ukko seisoo portsarina ja minä kierrän salia anniskeluvastaavana.

Vierailija
1116/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ se on siinä missä muutkin. Ei tarvitse kiinnostaa vai luuletko että vanhustenhoitajaa kiinnostaa vanhukset, labrahoitajia veri jne? Jos on työtön pitkään, lh työ on ihan varteenotettava vaihtoehto työttömyyden sijaan. Tässäkin ketjussa moni valittaa kun töitä ei ole. Tosin palkka on vain 2170 mutta onhan se parempi kuin työttömänä.

Vierailija
1117/2374 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotossa nyt yli 25 000, työtön, kelan tuella, alle 30v, ei voisi vähempää kiinnostaa mennä töihin, suoraan sanotusti :)

Miten onnistuit tässä urotyössä? Kaikki velkaantuneet voisi kertoa tarinoitansa. Niille kyllä saa nauraa! Oikeasti. Ei tarvitse olla niin tiukkapipoinen..

Zinkkiz

Vierailija
1118/2374 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ se on siinä missä muutkin. Ei tarvitse kiinnostaa vai luuletko että vanhustenhoitajaa kiinnostaa vanhukset, labrahoitajia veri jne? Jos on työtön pitkään, lh työ on ihan varteenotettava vaihtoehto työttömyyden sijaan. Tässäkin ketjussa moni valittaa kun töitä ei ole. Tosin palkka on vain 2170 mutta onhan se parempi kuin työttömänä.

No pääseekö nykyään kaikki ne alalle, jotka lastenhoitajaksi (tai muutenkaan sote-alalle) hakevat? Tunnustan, etten tiedä, mutta jos eivät pääse, niin on aivan turha syyllistää niitä, jotka eivät sinne edes halua. 

Ja niin kauan kun sinä et mene töihin inhoamallesi alalle, en kuuntele ideoitasi yhtään. Ja ei, sinun kieltäytymisesi syyksi ei kelpaa se, että sinulla on jo työ. Sinä kannatat jotain pakkoyhteiskuntaa, jossa ihminen määrätään syntymästään asti johonkin rooliin. 

Toisekseen, 

Vierailija
1119/2374 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidossa olisi paljon työtä, kannattaa opiskella vaikla oppisopimuksella lastenohjaajaksi. Ihmettelen, mikseivät työttömät opiskele sosja terv.alaa.

Kuka haluaa toisten kakaroita hoitaa kun ihmiset tuovat omia siitoksiaan sinne päiväriesaksi kun eivät itse jaksa hoitaa? Miksi ihmiset hommaavat lapsia jos eivät hoida niitä? ETenkin nää ketkä tuo lapsen hoitoon vaikka lojuu kotona toimettomana. Miksi mun pitäisi hoitaa muitten kakaroita ja saada siitä huonoa palkkaa?!

Vierailija
1120/2374 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa toisten kakaroita hoitaa kun ihmiset tuovat omia siitoksiaan sinne päiväriesaksi kun eivät itse jaksa hoitaa? Miksi ihmiset hommaavat lapsia jos eivät hoida niitä? ETenkin nää ketkä tuo lapsen hoitoon vaikka lojuu kotona toimettomana. Miksi mun pitäisi hoitaa muitten kakaroita ja saada siitä huonoa palkkaa?!

Tämän ketjun aihe oli työtyömyys ja miksi ei saa töitä. Kerroin että esim päivähoidossa on paljon avoimia työpaikkoja. Aloitin itse päiväkodissa työn vko sitten eikä kiinnosta yhtään mutta parempi sekin kuin ei mitään. Vai onko ihmisillä edelleen ajatus siitä että työn tulee olla unelmatyö? Aika harva sellaisen saa.