Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Nimimerkki (ei pakollinen) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen työttömät, jotka lähettelevät aktiivisesti hakemuksia, mutta ei siltikään tärppää, niin he hakevat väärän tyyppisiä työpaikkoja. He hakevat paikkoja, jotka täytetään jo lähtökohtaisesti suhteilla, tai paikkoja joihin on sitten paljon hakijoita ja aina hakijoiden joukosta löytyy niitä, joilla on työnantajan mielestä paremmat taustat kyseiseen tehtävään. Pitäisi hakea itselle realistisempia paikkoja joihin on vähemmän tunkua, mutta kun ne hommat ovat hakijoiden mielestä niitä peetöitä. Saa sitä sitten kummastella, kun työttömänä pojotetaan.
Ja kerropa mitä nuo tuollaiset paikat olisivat?
Niihin peetöihin ei näköjään kelpaa, jos on koulutus ja liikaa työkokemusta ihan muulta alalta, ja tietysti ikääkin.
No esimerkiksi asiakashankintaan haetaan paljon työntekijöitä ja aikaisempaa kokemusta ei välttämättä useinkaan tarvitse olla. Sitten esim omassa työpaikassani siivouspuolella on työvoimapula ja suuri osa tekijöistä on päässyt töihin ilman aikaisempaa alan kokemusta. Onhan noita... Ja seuraavaksi sanotaan tietenkin, että kun noista ei makseta tarpeeksi. No jos tuilla on noita kannattavampaa elää, niin sitten tuet ovat liian hyviä.
Missä teillä on se työpaikka, jossa on siivoojapula?
En tiedä, vika varmaan on niissä jotka ei palkkaa ammattitaitoisia osaajia! Pelkäävät että ovat parempia kuin he itse ja itse joutuvat syräytetyiksi osaamattomuuttaan!
Vierailija kirjoitti:
Minimunat pelkäävät palkata osaajia, joilla on vieläpä mielipide asiaan.
Jollain ei ole alaistaitoja. Unohdetaan isoillakin johtajilla olevat johtajat.
Kuvitellaan vastavalmistuneena olevansa maailman herroja.
Minä, minä, minä
Milloin itse teet oikeita töitä?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen työttömät, jotka lähettelevät aktiivisesti hakemuksia, mutta ei siltikään tärppää, niin he hakevat väärän tyyppisiä työpaikkoja. He hakevat paikkoja, jotka täytetään jo lähtökohtaisesti suhteilla, tai paikkoja joihin on sitten paljon hakijoita ja aina hakijoiden joukosta löytyy niitä, joilla on työnantajan mielestä paremmat taustat kyseiseen tehtävään. Pitäisi hakea itselle realistisempia paikkoja joihin on vähemmän tunkua, mutta kun ne hommat ovat hakijoiden mielestä niitä peetöitä. Saa sitä sitten kummastella, kun työttömänä pojotetaan.
Niihin peetöihin ei näköjään kelpaa, jos on koulutus ja liikaa työkokemusta ihan muulta alalta, ja tietysti ikääkin.
Mä esim oon tehnyt hyvinkin erilaisia töitä, mutta ne on kaikki kuitenkin jotenkin liittyneet toisiinsa ja tukeneet toisiaan, siis työkokemuksen puolesta, koska usein ihan täysin erityylisiä ja eri alan paikkoja on ihan turha hakea, näin olen ainakin itse huomannut.
-eri
Totuus on se! Vanhat jääräperseet ei osaa itse mitään makkarasormineen ja ruutuvihkoineen muuta kuin haista penkillään! Joskus ne tosin sanoo että "kun ennenkin tehtiin noin niin nytkin tehdään samoin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikeustieteen maisterin tutkinto ja olen tällä hetkellä työtön.
Juristeja valmistuu liikaa, töitä ei riitä kaikille.Tämä on järkyttävää ja jotkut sosiaalityöntekijät (ns. valtsikalla opiskellut ei teoreettinen ihminen) saavat pitkän ja kapean leivän). Siis juuri he jotka eivät olleet niitä terävämpiä kyniä ja siksi helppo sisäänpääsy. Muistakaa että sosiogia on ihan eri aine.
Siis tarkoitin tällä sitä että kukaan 2000 luvun fiksu ihminen ei hakenut opiskelemaan sosiaalityötä. He menivät sosiologiaan, käytännön filosofiaan jne.
Mutta yhteiskunta työllistää nyt vain amis sosiaalityöntekijöitä. Kunnalle. Siellä ei tule yt: eitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi asiakashankintaan haetaan paljon työntekijöitä ja aikaisempaa kokemusta ei välttämättä useinkaan tarvitse olla. Sitten esim omassa työpaikassani siivouspuolella on työvoimapula ja suuri osa tekijöistä on päässyt töihin ilman aikaisempaa alan kokemusta. Onhan noita... Ja seuraavaksi sanotaan tietenkin, että kun noista ei makseta tarpeeksi. No jos tuilla on noita kannattavampaa elää, niin sitten tuet ovat liian hyviä.
Missä teillä on se työpaikka, jossa on siivoojapula?
Jään mielenkiinnolla odottamaan vastausta, ja jos se on tässä vähänkin sopivasti hollilla niin aion hakea. Mutta kokemukseni mukaan nämä tällaiset tässä vaiheessa yleensä vaikenevat.
Eli, hyväveli- tai hyväsiskoyhteisö palkkaa ennemmin jonkun tuttavansa katkokävelyä tarpovan ja matopeliä pelaavan tunneköyhän tä tä mitä äiti tä urpon, joka ei osaa muuta kuin möllöttää kaukaisuuteen kuin palkata asiansa osaavan ammattilaisen joka toisi potentiaalista voimaa ja kykyä työpaikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani ( ehkä yleisin) on että, en saa haluamaani työtä. Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin.
Minä en saa edes kaupoista enkä varastoista. Kokemusta on 20 vuoden ajalta toimistotöistä.
Ehkä syy siihen miksi et saa töitä "edes kauppista tai varastoista", on just se että sulla on kokemusta toimistotyöstä, vieläpä 20 vuotta.
Mulle varastotyö on "tuttua" kun paljon olen varastotyöntekijöiden kanssa työskennellyt, ja jopa siellä varastossa pyörinyt joskus apuna, joten tiedän suunnilleen mitä työnkuvaan kuuluu mutta kun ITSE en varsinaisesti sitä työtä ole tehnyt, niin eipä mullekaan oo töitä varastosta irronnut, koska työnhakijoina on paljon sellaisia joilla on työkokemusta siitä ja osaavat sen homman jo.
Ehkä kannattaisi hakea työtä joka vastaa vähän sun entistä työtä ja jossa sun työkokemuksesta on apua ja hyötyä, niin mahdollisuudet työllistyä olisi paremmat.
En kyllä missään kohtaan väittänyt, etten hakisi sellaisia töitä. Haen totta kai. Sanoin vain, etten pääse edes niihin mukamas helppoihin, "kaikki pääsee" -töihin kuten kaupan kassa. Olen yrittänyt oman alan töitä, vastaavia töitä (suurimmaksi osaksi näitä, koska oman alan töitä ei edes juuri ole), olen hakenut ns. huonompia ja myös niitä, joihin ei ole edellytyksiä. En pääse mihinkään. Kai se on sitten ikä (melkein 50v.), etten kelpaa.
Tuossa edelläkin joku muu väitti, että työttömät hakee vääriin paikkoihin eivätkä "pee-töihin". Mitäköhän ne työt edes ovat? Useimmat kai mieltää kassatyön sellaiseksi, mutta niihin en pääse edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa mistään muusta mielihyvää kuin trollaamisesta? Minä olen hakenut vaikka kuinka montaa osa-aikatyötä, josta saa vain pari sataa kuussa. En hakisi edes soviteltua päivärahaa, jos saisin esim. 500 euroa.
Mutta kun kukaan ei palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Älkää laittako cv:een kuukausia, vain vuodet. Ei siis 07/2016-11/2016, vaan pelkkä 2016. Näyttää paremmalta ja selkeämmältä. Tokihan niitä sitten haastattelussa tarkennetaan, mutta pääsee paremmin haastatteluun.
Etsikää netistä vaikka elon muskin CV-pohja ja kopioikaa röyhkeästi.
Tehkää hakemuskirje suoraan työpaikkailmoituksen mukaan; jos siinä on vaikka ranskalaisviivalista ominaisuuksista, mitä vaaditaan; vastatkaa niihin suoraan. Hakemus pitää jäsennellä ja sen pitää keskittyä omiin taitoihin ja siihen, mitä yritys saa kun palkkaa sinut.
Älkääkä hyvät ihmiset aloittako hakemusta sanoilla "olen 45-vuotias kokenut myyjä."
Työkkäristä ja liitoista saa CV- ja rekryneuvontaa.
Entäs kun valmiisiin pohjiin ei voi tehdä muutoksia, eikä muita hakemuksia huolita?
Vierailija kirjoitti:
Siis mä oon ihmetellyt tätä palstaa lukiessa, kuinka moni on kummastellut sitä kun ei ole saanut työtä "edes varastosta" jollain ihan eri työkokemuksella tai lukion tms jälkeen kesätöitä sieltä pariksi kuikaudeksi.
Siis sehän on tänäpäivänä työ, johon ei ketä vaan oteta, eikä aleta perehdyttämään, ellei ole mahdollisuutta jäädä pitemmäksi aikaa töihin. Helpommin pääsee tosi, tosi moneen muuhun työhön.
Joo, se varastohomma on toki sellaista että sen voi oppia ihan vaan töissä, siis ilman että tarvitsee mitään koulutusta, mut kun olis hyvä että on vähän samantyylistä työtä tehnyt aiemmin, trukkikortistakaan ei haittaa olisi jne
En siis itse ole varastossa töissä, eikä tosiaan ole tarkoitus lytätä tai lannistaa ketään, mut se ei ole oikeasti työ johon otetaan kuka vaan, joten ei todellakaan kannata lannistua siitä ettei sinne päässyt. Paljon isommat mahdollisuudet on päästä vaikka kauppaan hyllyttäjäksi, kahvilan kassalle jne
Minä mainitsin juuri tuon varaston ja tiedän ihan tarkkaan, että nykyisin vaaditaan tutkinto suunnilleen jokaiseen työhön. Ne varastopaikat, joita itse olen hakenut ovat olleet sellaisia, joiden ilmoituksissa on lukenut "kokemusta tai trukkikorttia ei vaadita". Ja kyllä, tiedän myös sen, että niihinkin hakee ihmisiä, joilla on jo kokemusta ja heidät valitaan. En ole siis hakenut paikkoihin, joihin minulla ei ole edellytyksiä. Jos ilmoituksessa valehdellaan, että ilman kokemustakin omaavat voivat hakea tai trukkikorttia ei tarvita (vaikka tarvitaan), niin se ei ole minun syyni.
Enkä hyllyttäjäksikään ole päässyt.
586
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Älkää laittako cv:een kuukausia, vain vuodet. Ei siis 07/2016-11/2016, vaan pelkkä 2016. Näyttää paremmalta ja selkeämmältä. Tokihan niitä sitten haastattelussa tarkennetaan, mutta pääsee paremmin haastatteluun.
Etsikää netistä vaikka elon muskin CV-pohja ja kopioikaa röyhkeästi.
Tehkää hakemuskirje suoraan työpaikkailmoituksen mukaan; jos siinä on vaikka ranskalaisviivalista ominaisuuksista, mitä vaaditaan; vastatkaa niihin suoraan. Hakemus pitää jäsennellä ja sen pitää keskittyä omiin taitoihin ja siihen, mitä yritys saa kun palkkaa sinut.
Älkääkä hyvät ihmiset aloittako hakemusta sanoilla "olen 45-vuotias kokenut myyjä."
Työkkäristä ja liitoista saa CV- ja rekryneuvontaa.
Entäs kun valmiisiin pohjiin ei voi tehdä muutoksia, eikä muita hakemuksia huolita?
Sitä eivät nuo pätijät ymmärrä. Kas kun eivät käske kävellä firmaan ja pyydä päästä toimitusjohtajan juttusille. Kyllä silloin aina töihin pääsee!
Vierailija kirjoitti:
Paljon isommat mahdollisuudet on päästä vaikka kauppaan hyllyttäjäksi, kahvilan kassalle jne
Höpsis. Et ole varmaan lukenut yhtäkään työpaikkailmoitusta. Kahvilaan halutaan ihmisiä, joilla on alan koulutusta.
Hyllyttäjiksi halutaan ihmisiä, joilla on ennestään kaupan alalta kokemusta. Se on tosiaan ollut useammassakin paikassa suoranaisena vaatimuksena. Eli ilmeisesti on pitänyt olla kassa aiemmin. Perusteluna se, että hyllyttäjällä pitää olla "tarvittavaa tuotetietoutta".
Hirveän noloa olisi olla amis ja joku 50v. Ei mulla muuta.
Mitä ihminen on saavuttanut? Ei maisteritutkintoa eikä lapsia.
Olisin mieluimmin työtön kuin paskapää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yli 50v. työnhakijat eivät kelpaa työnantajille? Kokemusta ja työmoraalia löytyy. Pelkäävätkö kokeneita työläisiä, jotka osaavat ja uskaltavat pitää puoliansa?
Jostain syystä nämä 50v+ työnhakijat kotkottavat työhaastattelussa tolkuttomia monologeja. Ihan yhtä kauhua haastatella näitä oman äänensä rakastajia. Vähän ytimekkäämmin, kiitos! Opetelkaa lukemaan sitä vuorovaikutustilannetta. Monen minuutin vastaus kysymykseen on liikaa, ja vielä kun vedetään kotkottaen ohi aiheen niin se on sillä taputeltu.
Ja Vai ei 50v+ kelpaa?
Itse 51 ja tarjottiin vakipaikkaa.
Minimunat pelkäävät palkata osaajia, joilla on vieläpä mielipide asiaan.