Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ei ole enää omalta kohdaltani päällä, mutta 5v. työttömyyden aikana tuli selväksi, että olen Suomessa samaan aikaan ylikoulutettu ja alikoulutettu, ylikokenut ja alikokenut, työhönottaja tietää motivaationi paremmin kuin minä itse,
Minulla sama ja tuo viimeisin (erittäin loukkaava) pointti on tullut myös turhan tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ei ole enää omalta kohdaltani päällä, mutta 5v. työttömyyden aikana tuli selväksi, ----
Saitko ihan oman alasi töitä noin monen vuoden jälkeen ja mikä auttoi siihen, että lopulta tärppäsi?
Minä laitan aika paljon syyttävää sormea myös rekry-yhtiöiden suuntaan. Itse olen töissä, mutta muutamakin ei-niin-tyypillisen CVn omaava mutta täysin pätevä henkilö on saanut kuraa niskaan, koska rekry-ihminen ei uskalla ottaa jatkoon sellaisia, jotka jollain lailla "poikkeavat" heidän mielikuvastaan siitä oikeasta työurasapluunasta. On ollut juuri ns. "liian hyvä" paikka aikaisemmin tai muuta vastaavaa.
Ja tosiaan teknisissä tai IT-töissä on täysin turhaa olla siinä joku humanisti välissä, joka ei oikeasti ymmärrä YHTÄÄN, mitä hakija oikeasti osaa. Silloin se menee juuri siihen hyvä tyyppi-moodiin, eli laittavat läpi mukavan oloisia supliikkipoikia, jotka eivät välttämättä osaa itse asiaa juurikaan. Olen joutunut kuuntelemaan HR-ihmisen valitusta kun hänen jatkoonsa valitut kandidaatit eivät ole kelvanneetkaan. Yritys kun onkin halunnut varmistaa asian ja laittanut tekemään jonkun ns teknisen testin ja ratkaisemaan ongelman. Humanisti HRn mielestä kun hakijat olivat niiin hyviä
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan aika paljon syyttävää sormea myös rekry-yhtiöiden suuntaan. Itse olen töissä, mutta muutamakin ei-niin-tyypillisen CVn omaava mutta täysin pätevä henkilö on saanut kuraa niskaan, koska rekry-ihminen ei uskalla ottaa jatkoon sellaisia, jotka jollain lailla "poikkeavat" heidän mielikuvastaan siitä oikeasta työurasapluunasta. On ollut juuri ns. "liian hyvä" paikka aikaisemmin tai muuta vastaavaa.
Ja tosiaan teknisissä tai IT-töissä on täysin turhaa olla siinä joku humanisti välissä, joka ei oikeasti ymmärrä YHTÄÄN, mitä hakija oikeasti osaa. Silloin se menee juuri siihen hyvä tyyppi-moodiin, eli laittavat läpi mukavan oloisia supliikkipoikia, jotka eivät välttämättä osaa itse asiaa juurikaan. Olen joutunut kuuntelemaan HR-ihmisen valitusta kun hänen jatkoonsa valitut kandidaatit eivät ole kelvanneetkaan. Yritys kun onkin halunnut varmistaa asian ja laittanut tekemään jonkun ns teknisen testin ja ratkaisemaan ongelman. Humanisti HRn mielestä kun hakijat olivat niiin hyviä
Humanisti on varmasti hyvä arvioimaan, minkälainen henkilö on hyvä humanistisille aloille ja sitten joku teknisen alan tyyppi osaa kysellä oikeat kysymykset sen alan hakijoilta. Ehkä työnantajien pitäisi itse kuitenkin hoitaa rekrytointi. Tai sitten rekryfirmojenkin pitäisi olla selkeästi erikoistuneet.
Neljättä sivua pitemmälle en jaksa lukea, mutta tässä oma tarinani.
Olen siinä mielessä ollut aina hyvässä asemassa, että nuorena (opiskeluaikana) sain pari hyvää työpaikkaa suhteilla ja hoidin ne erittäin hyvin. Loistavilla työtodistuksilla on aina ollut helppo saada duunia ja välillä on ollut useampiakin samaan aikaan, kun kokoaikaista työtä ei ole löytynyt. Toisaalta olen aina mennyt sillä asenteella, että kaikki kelpaa, kunhan työssä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Ikää on nyt haarukassa 43-45 ja hyvän CV:n myötä kysyntää on edelleen. On siellä yksi vuoden mittainen tyhjä väli (päätin olla ansiosidonnaisella jonkin aikaa ja viettää laatuaikaa), mutta se on ainoa tahra - ja senkin olen täyttänyt harrastuksella, jonka olen "naamioinut" vapaaehtoistyöksi, koska sitä se tavallaan onkin.
Jos nyt muuta yleistä vinkkiä - panostakaa niihin hakemuksiin, persoonallinen hakemus joka mestaan. Ei mitään copypastettelua. Ja tilatkaa työpaikkavahti sähköpostiin mollin sivulta. Se on kerrassaan loistava apuväline työnhaussa. Kuukaudessa tulee yli tuhat ilmoitusta ja sellaisesta määrästä löytyy aina monta potentiaalista paikkaa.
Tämän ketjun myötä olen tehnyt päätökseni ja lähden ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Karma. Teen sitten muita töitä, kuin palkkatöitä.
Minäkin selitän asioita huonolla tuurilla. Kun joku asia ei onnistu, ei tarvitse lannistua, kun on vain huonoa tuuria.
Jäin syyskuun alussa työttömäksi. Aloitin työnhaun jo elokuunlopussa ja hain aktiivisesti töitä useista paikoista, myös sellaisista, jotka eivät ole kovin suosittuja ja joihin yleensä pääsee helposti. Minulle tarjottiin töitä vain yhdestä paikasta lähes kolmen kuukauden sisällä.
Olen biologi. Siihen asti, kunnes valmistuin, riitti minullekin töitä: useimmiten sellaisia, jotka merkittiin työsopimuksessa "harjoitteluksi", vaikka se ei suinkaan sitä ollut, mutta palkka tuli harjoittelutaksalla tietenkin. Tein näitä "harjoitteluita" usean vuoden ajan ja laaja-alaisesti, en pelkästään oman osaamisalueeni mukaan otin kaikkea mahdollista vastaan. Paljon fyysisesti kuormittavaa työtä, ts. ulkoduunia kylmillä syyskeleillä. En koskaan valittanut, vaikka vettä satoi kuin esterin peestä ja varpaat ja sormet jäässä piti vaan edetä. Enkä valita edelleenkään, kaikesta huolimatta hyvät muistot ja runsas työkokemus jäi. Mutta siinäpä se. Valmistumiseni jälkeen ei ole yhden yhtä tarjousta tullut.
Lisäksi tein muiden alojen töitä koko opiskeluaikani, siksi valmistumisenikin venähti hieman. Minulla ei ollut kuin yksi köyhä vanhempi, joka ei pystynyt mitenkään tukemaan minua. Itse piti pärjätä, joten vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut.
Nyt olen ollut 2,5 v työttömänä, josta oikeastaan yksi vuosi voisi olla kotiäitiyttä, sillä ilmoittauduin toiveikkaana työkkäriin lapseni ollessa 2 v. Se oli virhe. Ei niitä töitä löytynytkään. Tuo yksi vuosi söi ansiosidonnaiseni turhaan, nyt olen työmarkkinatuella, kun olisin voinut nostaa edes hieman parempaa vanhempainrahaa vielä sen yhden vuoden...
Olen hakenut kaikenlaista: autokaupan sihteerinhommista luontaiskaupan myyjän pestiin. Ei pyydetä edes haastatteluun. Työnantajat menettävät minussa tosi hyvän työntekijän: olen ahkera, omatoiminen, en ole saikuttaja, lapsikaan ei ole juuri sairastellut. En someta työaikana, sillä tykkään työskennellä flow-tilassa ja saan sen aikaiseksi melkein missä tahansa työtehtävässä. Olen sitoutuja. Olisin ikionnellinen pysyvästä työstä. Palkaksi riittäisi mielestäni kohtuullinen 2000-2500€. Ainoat ehdottomat kriteerit työlle on, että ei tarvitse juosta hiki hatussa ja että ehtii syödä ja juoda ja käydä vessassa. Yhden siivoustyön otin vastaan, mutta jouduin lopettamaan sen parin viikon jälkeen, kun ylläolevat kriteerit eivät täyttyneet ja lisäksi 1) olisi pitänyt tehdä palkattomia ylitöitä jos ei ehdi tehdä kaikkea ajoissa, ja 2) työskennellä homeisessa tilassa. Kyseessä oli ihan puhdas kusetusfirma, jonka kyseisen kohteen työntekijät olivat vaihtuneet tiheään jo ennen minuakin. Tällaisille on pakko sanoa ei kiitos.
Ymmärrän hyvin väitteen, että nelikymppiset ovat vaativia. Tavallaan olen itsekin. Vain parikymppinen muuta elämää vielä näkemätön pystyy jatkamaan tuollaisessa yllä mainitsemassani työssä.
Kerkisin tehdä reilu neljä vuotta jos jonkinlaisia pätkätöitä sen jälkeen kun tuli kahdesta vakkaripaikasta kenkää(tuta-syyt...), koska en kestä sitä kotona jumittamista niin paskaduunikin tuo sisältöä elämään. kyllä johonkin aina pääsee kun kovasti yrittää ja sitten muodostuu niitä vakiopätkätyöpaikkoja kun on hyvä työssään mutta sitä pn vain sesonkipainotteisesti. Cv alkaa olla hyvinkin pitkä, yhtäkään tutkintoa ei ollut ennen viime vuotta alla mutta ajautuu ihan uusille aloille kun ennakkoluulottomasti heittäytyy siihenkin mitä ei valmiiksi osaa. Ja joskus elämä yllättää, hain kuukausi sitten duunarin paikkaa ja päädyin lennossa samaan firmaan toimihenkilöksi :D olin raskaana jo sinne mennessäni ja selkä tuskin kestää istumista kovin pitkään, mutta joskus tuntuu että kaikella onkin tarkoitus.
Yleisesti ottaen työttömät, jotka lähettelevät aktiivisesti hakemuksia, mutta ei siltikään tärppää, niin he hakevat väärän tyyppisiä työpaikkoja. He hakevat paikkoja, jotka täytetään jo lähtökohtaisesti suhteilla, tai paikkoja joihin on sitten paljon hakijoita ja aina hakijoiden joukosta löytyy niitä, joilla on työnantajan mielestä paremmat taustat kyseiseen tehtävään. Pitäisi hakea itselle realistisempia paikkoja joihin on vähemmän tunkua, mutta kun ne hommat ovat hakijoiden mielestä niitä peetöitä. Saa sitä sitten kummastella, kun työttömänä pojotetaan.
En ole hakenut töitä. Tapahtui niin järkyttäviä asioita että huomioni oli toisaalla.
Nyt mua taas viedään! ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani ( ehkä yleisin) on että, en saa haluamaani työtä. Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin.
Minä en saa edes kaupoista enkä varastoista. Kokemusta on 20 vuoden ajalta toimistotöistä.
Ehkä syy siihen miksi et saa töitä "edes kauppista tai varastoista", on just se että sulla on kokemusta toimistotyöstä, vieläpä 20 vuotta.
Mulle varastotyö on "tuttua" kun paljon olen varastotyöntekijöiden kanssa työskennellyt, ja jopa siellä varastossa pyörinyt joskus apuna, joten tiedän suunnilleen mitä työnkuvaan kuuluu mutta kun ITSE en varsinaisesti sitä työtä ole tehnyt, niin eipä mullekaan oo töitä varastosta irronnut, koska työnhakijoina on paljon sellaisia joilla on työkokemusta siitä ja osaavat sen homman jo.
Ehkä kannattaisi hakea työtä joka vastaa vähän sun entistä työtä ja jossa sun työkokemuksesta on apua ja hyötyä, niin mahdollisuudet työllistyä olisi paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikeustieteen maisterin tutkinto ja olen tällä hetkellä työtön.
Juristeja valmistuu liikaa, töitä ei riitä kaikille.
Tämä on järkyttävää ja jotkut sosiaalityöntekijät (ns. valtsikalla opiskellut ei teoreettinen ihminen) saavat pitkän ja kapean leivän). Siis juuri he jotka eivät olleet niitä terävämpiä kyniä ja siksi helppo sisäänpääsy. Muistakaa että sosiogia on ihan eri aine.
Nimimerkki (ei pakollinen) kirjoitti:
Yleisesti ottaen työttömät, jotka lähettelevät aktiivisesti hakemuksia, mutta ei siltikään tärppää, niin he hakevat väärän tyyppisiä työpaikkoja. He hakevat paikkoja, jotka täytetään jo lähtökohtaisesti suhteilla, tai paikkoja joihin on sitten paljon hakijoita ja aina hakijoiden joukosta löytyy niitä, joilla on työnantajan mielestä paremmat taustat kyseiseen tehtävään. Pitäisi hakea itselle realistisempia paikkoja joihin on vähemmän tunkua, mutta kun ne hommat ovat hakijoiden mielestä niitä peetöitä. Saa sitä sitten kummastella, kun työttömänä pojotetaan.
Ja kerropa mitä nuo tuollaiset paikat olisivat?
Niihin peetöihin ei näköjään kelpaa, jos on koulutus ja liikaa työkokemusta ihan muulta alalta, ja tietysti ikääkin.
Vierailija kirjoitti:
Niihin peetöihin ei näköjään kelpaa, jos on koulutus ja liikaa työkokemusta ihan muulta alalta, ja tietysti ikääkin.
No esimerkiksi asiakashankintaan haetaan paljon työntekijöitä ja aikaisempaa kokemusta ei välttämättä useinkaan tarvitse olla. Sitten esim omassa työpaikassani siivouspuolella on työvoimapula ja suuri osa tekijöistä on päässyt töihin ilman aikaisempaa alan kokemusta. Onhan noita... Ja seuraavaksi sanotaan tietenkin, että kun noista ei makseta tarpeeksi. No jos tuilla on noita kannattavampaa elää, niin sitten tuet ovat liian hyviä.
Olen itse ollut aikanaan työtön todella pitkän ajanjakson.
Täysin tuurilla sain töitä. Oma aktiivisuus ja hakeminen eivät auttaneet.
Nyt palkkaan itse hakijoita töitä.
-työttömyys ei ole este, jos on osaamista ja intoa
-pudotan ne, jotka eivät vaikuta sopivan työyhteisöön
-pudotan pyrkyrit, jotka vaikuttavat lähitulevaisuudessa puukottavan kaveria kylkeen
-pudotan omakehuiset huijarit
-pudotan kylmältä vaikuttavat ihmiset
-vähänkään narsistisia piirteitä tai malleja huomatessani hakija putoaa
-pudotan myös ne, jotka on heti pyrkimyssä pomon paikalle
-aggressiiviset pudotan myös
-pudotan ne, jotka eivät katso silmiin
-pudotan ne, jotka puhuvat päälle
-pudotan ne, joita ei kiinnosta tippaakaan yritys ja sen tuotteet
-pudotan ihmiset, joilla ei ole käytöstapoja tai minkäänlaista käsitystä oikeinkirjoituksesta
Siis mä oon ihmetellyt tätä palstaa lukiessa, kuinka moni on kummastellut sitä kun ei ole saanut työtä "edes varastosta" jollain ihan eri työkokemuksella tai lukion tms jälkeen kesätöitä sieltä pariksi kuikaudeksi.
Siis sehän on tänäpäivänä työ, johon ei ketä vaan oteta, eikä aleta perehdyttämään, ellei ole mahdollisuutta jäädä pitemmäksi aikaa töihin. Helpommin pääsee tosi, tosi moneen muuhun työhön.
Joo, se varastohomma on toki sellaista että sen voi oppia ihan vaan töissä, siis ilman että tarvitsee mitään koulutusta, mut kun olis hyvä että on vähän samantyylistä työtä tehnyt aiemmin, trukkikortistakaan ei haittaa olisi jne
En siis itse ole varastossa töissä, eikä tosiaan ole tarkoitus lytätä tai lannistaa ketään, mut se ei ole oikeasti työ johon otetaan kuka vaan, joten ei todellakaan kannata lannistua siitä ettei sinne päässyt. Paljon isommat mahdollisuudet on päästä vaikka kauppaan hyllyttäjäksi, kahvilan kassalle jne
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi asiakashankintaan haetaan paljon työntekijöitä ja aikaisempaa kokemusta ei välttämättä useinkaan tarvitse olla. Sitten esim omassa työpaikassani siivouspuolella on työvoimapula ja suuri osa tekijöistä on päässyt töihin ilman aikaisempaa alan kokemusta. Onhan noita... Ja seuraavaksi sanotaan tietenkin, että kun noista ei makseta tarpeeksi. No jos tuilla on noita kannattavampaa elää, niin sitten tuet ovat liian hyviä.
Mitä on asiakashankinta? Puhelinmyyntiäkö? Jotain muuta provisiopalkkaista?
Olen hakenut siivoojaksi muutamankin kerran, eivät ole työnantajat vaivautuneet edes ottamaan yhteyttä. Rekryfirman lomakkeeseen ruksinut että kaikki käy mitä vain tekemään pystyn, ei yhteydenottoja sieltäkään.
Minä en saa edes kaupoista enkä varastoista. Kokemusta on 20 vuoden ajalta toimistotöistä.