Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Otin irtisanomispaketin ja muutin maalle. Lähin asuttu talo on kilometrin päässä, kauppaan 6km ja lähin bussilinja kulkee 10km päästä. Ei ole autoa eikä ajokorttia. Selkäkin on vihoitullut aina välillä. Ei ole työnhaku tuottanut tulosta ;).
Se on jotenkin jännä, että yrittäjien kohdalla ei ole ikärasismia, vaan yrityksiltä ostetaan, oli omistaja miten vanha tahansa.
Vaikea mennä rekrytoijien ja työnantajien päänsisään.
Arvelen vain seuraavia syitä:
1. Olen liian koulutettu joihinkin hakemiini paikkoihin.
2. Omalla koulutusalallani ei ole töitä kuin muutamille.
3. Rekrytoivat konsulttiyritykset hakevat vain etukäteen päätettyyn sapluunaan sopivia henkilöitä. Rekrytointi on kaavamaista ja ylimielistä. Eräässä haastattelussa opteamilla haastattelija ei edes hyvästellyt minua vaan katosi. Kyseessä oli uudenkaupungin autotehtaan rekry.
4. Suomessa haetaan valmista työntekijää. Ihmisen persoonaan ja haluun tehdä työtä ei kiinnitetä huomiota. Työnantaja ei halua satsata koulutukseen. Toisaalta koulutusta ei tosiasiassa pidetä arvossa, jos se on itselle vieraalta alalta. Se ei ole merkki kyvystä oppia asioita ja ahkeruudesta vaan merkki siitä, että kaveri on valinnut väärin. Tällä tavalla ajattelee syvällisesti suomalainen rekrytoiva konsultti tai yrittäjä. Hirvittävä määrä älykästä työvoimaa jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.Näin työttömänä, pitkän työuran tehneenä pieni neuvo sinulle: opettele lukemaan. Onko kovinkin moni tässä (kään) ketjussa sanonut ettei suostu menemään "paskahommiin" - omituinen termi henkilöstöä palkkaavana. Onko siis mielestäsi siivous ja kassatyö "paskahommia"?
Aika moni on sen sijaan sanonut ettei pääse noihin hommiin, koska pidetään liian kokeneena ja/tai vanhana.
Kollegasi tuossa totesi että 40 v. menee aivan nippa nappa ja pitkin hampain.
Minä osaan lukea kyllä, mutta en ole varma sinusta?
Lainaus yhdestä aiemmasta kommentista:
"Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin.... Pelkkä raha ei motivoi (paskaan) huonoon työpaikkaan."
Paskahommaa ei ole olemassakaan, on vain egoja ja unelmia oikotiestä onneen.
No kyllä on paskahommia sellaiset työt, joista ei saa tarpeeksi rahaa, että eläisi.
Oletetaanettä sulle tarjotaan 4kk sopparia juurespakkaamossa 7,5h/päivö, 9€/tunti.
Julkisilla et pääse töihin, matkaa 50km/suunta.
Kipikapi ostamaan auto!
Syksyllä olisi juuresten nostossa ja vastaanotossa kuukaudeksi hommia myös.
Tällaisissa hommissa nykyään pyörii 50-65v ihmisiä näillä nurkilla.
Ennen ko. töissä oltiin kun muuta työtä ei tilapäisesti ollut, ja moni oli vielä vanhemoien nurkissa majaileva nuori, jolle pienikin palkka oli plussaa.
Juu ja kyllä luen puhelinmyynnin paskahommaksi, jos pitää kaupata random jengille jotain mitä he eivät halua ostaa. Varsinkin provikkapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo melkein 50-vuotias, se on liikaa. Olen myös koulutettu, mutta en ole saanut kunnon töitä pitkiin aikoihin. Joten en kelpaa vaativampiin töihin, koska ei ole kokemusta ja muihin olen ylikoulutettu.
Lisäksi olen tehnyt tänäkin vuonna työkokeiluja (täyttä työtä virallisesti 30 t viikossa, käytännössä on aikaa mennyt paljon enemmän!) ja käynyt niillä höpöhöpökursseilla. Se on ollut niin rasittavaa, että hyvä, kun jaksan hoitaa lapseni sen lisäksi. En ole siis jaksanut hakea töitä, koska olen ollut töissä ja kursseilla. Masennuskin alkaa vaivata ja kotityöt kaatuu päälle. Jatkuva rahattomuus ja ulkopuolisuus stressaa entistä pahemmin, kun käy ilmaiseksi töissä, joista muut saa hyvää palkkaa.
Otit tärkeitä näkökulmia esiin. Työttämyys on psyykkisesti kuormittavaa jo itsessään. Moni sairastaa ainakin lievää masennusta. Tätä ei oteta huomioon, vaan työttömiä vain syyllistetään ja pahennetaan monien henkistä jaksamista.
Ihmisellä on luontainen tarve kuulua joukkoon ja olla hyödyksi. Kun tämä tarve ei toteudu, moni kärsii siitä vakavasti.
Toinen tärkeä pointti kirjoituksessasi on siinä, että otat esille "höpöhöpökurssit". Ne vievät ihmisiltä energiaa sellaisesta oppimisesta ja koulutuksesta, joka toisi lisäarvoa työmarkkinoilla. Höpöhöpökurssin tarkoitus on rangaista laiskaa, ei työllistää. Se kertoo valtion asenteesta työttömiä kohtaan. Työttömät eivät ole resurssi vaan kuluerä ja epäonnistuneita ihmisiä.
Epäluotettavat työnantajat. Jo riitti yli 20 pätkätyötä. Ei enää kiinnosta pas kan perässä juoksemisen ja paskiaisten hännystely.
Ensin vttu jaetaan rahat rikkaille ja sitten vttu ihmetellään ettei ketään kiinnosta tuottaa sitä rahaa rikkaille. Syyllistäisi hallitus omaa politiikkaansa. Katsotaan kuinka alkaa kiinnostaa työ kun tämä aktiivileikkaaja hallitus menee vaihtooon.
Köyhissä peheissä joulu on aiheena nytkin teeveessä. Entäpä köyhän joulu ilman perhettä? Köyhän joulu on hakea joka vtun kuukausi rahaa toimeentulotukena, koska muuten ei selviä pakollisita menoista johtuen Suomen heikkotasoisesta sosilaaliturvasta josta EU Suomea jatkuvasti vuodesta toiseen moittii. Ei siinä mitään haetaan joka vtun kuukausi almuja, kun työttömyysetuudella, joita on maksettu yli 20 työpaikassa palkasta osuus, ei yksinkertaisesti pysty saamaan ruokaa riittävästi.
Ihan oikesti Suomessa köyhällä ei enää riitä raha ruokaan ilman joka kuukautista sosialiturvasta anomista. Kiitos aktiivimallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mutta puolisoni. Hän on yli 50v ja vakavat mielenterveysongelmat. Teki yli 30 vuotta töitä ennenkuin yt:t potkaisi pihalle. Ei kelpaa työnantajille vaikka kävisi minkälaiset koulut, paitsi palkattomaksi työharjoittelijaksi.
Miten nuo valavat mielenterveysongelmat tulee esiin työhakemuksessa/haastattelussa?
Meillä oli työntekijä joka oli kuukausitolkulla (silloin tällöin) saikulla ’keskivaikean masennuksen’ takia (hän itse kertoi diagnoosin kun koira kuoli ja hän jäi saikulle).
Se oli todella v-mäistä meille kollegoille napata pallo hänen puolestaan ja jatkaa hänen työnsä maaliin (vaikka jopa saimme siitä jonkinmoisen lisäkorvauksen).
Eli ymmärrän kyllä, jos työnantajalla on hakijoita kymmenittäin niin valinta ei osu siihen mt-yksilöön, vaikka miten sopiva olisi muuten.Ai niin, ja kyseinen työntekijä lähti meiltä ovet paukkuen, koska hänen kesälomansa oli laitettu kesäkuulle ja hän ehdottomasti olisi halunnut sen heinäkuulle, joten meillä tilanne on onneksi jo ohi...
Onneksi en ole teillä töissä. Varmasti ahdistaa. Tsemppiä ja ns. jaksuja. Kovaa hommaa olla koko ajan täysjärkisenä ja pätevänä.
Mol:n avoimista työpaikoista 25% on provikkapalkkaista myyntityötä, ts. palkatonta. Toiset 25% on fiktiivisiä rekryfirmojen ja vastaavien ilmoittamia paikkoja, joilla yrittävät kerätä vain CV:itä resursseiksi, joita esitellä työnantajille joille yrittävät myydä palvelujaan. Noin 50% paikoista on todellisia avoimia työpaikkoja, tästä poislukien vielä kuntien virat joihin on jo valittu talon sisältä tekijä, mutta paikka täytyy laittaa julkiseen hakuun. Omalla alallani on selvästi työnantajilla pyrkimys saada tekijät ilmaisina harjoittelijoina tai minimipalkalla, vaikka ala vaatiikin osaamista, koulutusta ja kokemusta. Valittavat sitten isoon ääneen että työnhakijoita ei ole ja työt jää tekemättä. Hakijoita on, jokaista avointa paikkaa kohden kymmeniä, mutta kun hakijat haluavat palkkaa. Pari kertaa olen edennyt tässä vuoden työttömyyden aikana finaaliin asti ja jäänyt hopealle niissä oikeissa avoimissa paikoissa, jotka vastaavat osaamistani. Ohi meni ja valituksi tuli vielä kovemman kokemuksen omaava hakija. Alemman tason paikkoihin ei edes pyydetä haastatteluun, vaikka kyseiset hommat osaan myös vaikka silmät kiinni. Valitsevat niihin alemman koulutustason tekijöitä, kun on mistä valita. LinkedIn:ssä rekryfirmat eivät ole millään tavoin kiinnostuneita työttömistä hakijoista, kalastelevat vain jo työssä olevia ja myyvät illuusiota siitä, että osaajia ja tekijöitä ei ole, jotta saavat toimeksiantoja. Tässäpä näitä syitä.
Pitäkää muutkin työttömät itsestänne ääntä, ja torpatkaa kaikki valitukset ja uutisoinnit "työvoimapulasta". Jos kaikki puoli miljoonaa työtöntä pitävät meteliä, niin eiköhän tuo palkkojen polkemiseksi luotu kuvitteellinen työvoimapulajankutus ja työttömien syrjäyttäminen lopu.
Koska mulla on päässä vikaa saat.....
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin tradenomiksi enkä ole saanut töitä. Lähetin parin vuoden sisään 200 hakemusta enkä saanut kutsua yhteenkään haastatteluun.
Soittelin perään ja kävin paikan päälläkin. Ei auttanut.
Tradejen työtilanne niin surkeaa luettavaa, että ihmettelen miksi koko koulutukseen kukaan enää edes hakee.
Eräskin tuttu trade työskentelee edelleen samalla kaupankassalla, jossa työskenteli ennen opintoja ja opintojen aikana...
Luulenpa, että olisin aika heikoilla nykyajan työmarkkinoilla, jos yritykseni joutuisin alas ajamaan. 47 on ikää, toisenasteen koulutus IT-alalta ja alalla työkokemusta n. 8v. 2000- luvun alkupuolelta lähtien tykkänään muun alan elinkeinonharjoittajana.
Sairauksia astma, keskivaikea masennus, reumaattistyyppisiä nivelkipuja ja jäykkyyttä(ei reumaa kuitenkaan todettu) ajoittaisia selkäkipuja.
Muuten:
Jos olet julkisella hoidattanut vaivaa, voitko sen käytännössä työnhaussa/työterveydessä salata?
Vierailija kirjoitti:
Olen jo melkein 50-vuotias, se on liikaa. Olen myös koulutettu, mutta en ole saanut kunnon töitä pitkiin aikoihin. Joten en kelpaa vaativampiin töihin, koska ei ole kokemusta ja muihin olen ylikoulutettu.
Mitä tarkoittaa "koulutettu"? Entä "kunnon työt"?
Mietin vain, kun tämä teksti voisi olla täysin siskoni suusta. Hänellä on merkonomin tutkinto 80-luvulta, jonka jälkeen oli suoraan 25 vuotta samassa paikassa, kunnes itse sieltä ovet paukkuen lähti. Pari pidempiaikaista duunia on näihin vuosiin mahtunut, mutta suurimman osan ajasta hän viettää työttömänä messuten siitä, että hänellä on KOULUTUS ja TYÖKOKEMUSTA joten hän ei mihinkään p*skaduuneihin tai työkokeiluihin mene!!! Ja seuraavassa lauseessa alkaa tietysti itku ja valitus siitä, miten "tämän ikäisenä" ei kelpaa enää mihinkään jne.
Missäköhän vaiheessa tälle porukalle selviää, että aina kyse ei suinkaan ole ikärasismista vaan siitä, että se teidän koulutuksenne vanheni jo vuosikymmeniä sitten ja postin lajittelu + puhelimeen vastaaminen samassa firmassa 25 vuotta ei ole varsinainen meriitti nykyisillä työmarkkinoilla? Jos haluaa niitä "kunnon töitä", niin silloin on oltava niihin sopiva nykyaikainen koulutus. Pitäisi olla valjennut jo kaikille, mutta jostain syystä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä ja henkilöstöä palkkaavana henkilönä pieni neuvo teille ketkä mielummin olette kotona kuin teette "paskahommaa".
Minä, kuten niin monet muutkin, palkkaamme teidän ohitsenne ehkä huonommin kouluttautuneen tai kokemattoman teidän koulutuksenne ohi. Miksi? Työmoraalin ja ahkeruuden takia.
Olen palkannut lukuisia siivoojia ja kaupan työntekijöitä hyviin hommiin. Ahkeruus palkitaan ja matka huipulle käy ruohonjuuritason kautta.Jos koulutusta työssä todellakin tarvitaan, vaikkapa ohjelmoijana tai koneinsinöörinä, on aivan saletti, ettei siivoojia tai kaupan työntekijöitä palkata.
Joo. Näkee, että rekrytoijiksi valikoituu psykopaatteja ja tunnevammaisia henkilöitä. Samaa kaliiperia valtiovarain ministeriön virkamiesten ja nykyisen hallituksen ministerien kanssa.
Kiitos. Olen 100% samaa mieltä.
Aloittaja, kysy niiltä työnantajilta joille olen hakenut. Usein niistä ei kuulu myöhemmin yhtään mitään.
Muutaman kerran olen itse kysynyt. Yleensä vastaus on se, että hakijoissa oli joku, jonka osaamisprofiili oli tehtävään sopivampi. Jonkun kerran epäiltiin SQL-osaamistani (ilman mitään perustetta, sillä olen käyttänyt sitä töissä vuosia), ja sitäkin etten jaksaisi systeemiä jossa asun viikot työpaikkakunnalla ja viikonloput kotona (oli määräaikainen työ, jonka takia en halunnut kokonaan muuttaa työpaikkakunnalle). Mitä hittoa työnantajalle kuuluu miten asumiseni järjestän? Epäilen, että todellisuudessa eivät vain halunneet palkata työtöntä, sillä pakkohan työttömässä on olla jotakin vikaa.
Eikö työkkärin netti-cv:seen ole muka pakko laittaa kaikkia töitä joissa on ollut?
Kokoajan ajetaan tilannetta enemmän ja enemmän umpeen koko yhteiskuntamme heikoimpiosaisilta hallituksen toimin. Tulevaisuus kuten kokoomus keskusta ja persut sen näkevät tarkoittaa, että Suomeen synnytetään paljon töitä sekä aloja joilla ei elä, vaan on haettava lisäksi toimeentuloa valtiolta. Kokoajan enemmän saa suomessa isompi ja isompi joukko ihmisiä pelätä pärjäämisensä ja toimeentulonsa sekä työnsä puolesta. Hallitus heikentää suomalaista yhteiskuntaa, jotta voisi jakaa rahoja jo hyväosaisille omistajille sekä sijoittajille, itse työntekijän tai työttömäksi jääneen sijaan.
Tämä hallitus on ajanut Suomea vain hyvävelikerholle suotuisaksi koko maan kustannuksella.
Ihmiset uskovat niin sokeasti näitä kokoomuksen puheita että he ovat tajunneet, että voivat sanoa ihan suoraan esim. parempiosaisten Suomi on parempi Suomi ja juntit hurraa. Kokoomus sanoo Suomi nousuun kaikki rahat rikkaille ja juntit hurraa.
Tulevaisuus ei näytä hyvältä tällä menolla aina vain suuremmalle joukolle ihmisiä. Tätä on oikeistolainen politiikka, jossa ei hoideta asioita yhteinen etu edellä, vaan harvojen etu edellä ja monien kustannuksella.
6969420666 kirjoitti:
-Vääränlainen verkosto
-asennevammaiset hakemusten käsittelijät ja haastattelijat
-valtion työvoimapolitiikka ja median lietsonta asian tiimoilta
Jotain kokemuksia...
On surkuhupaisaa miten kohdalle sattuu useimmiten sellaiset haastattelijat, jotka tietävät asiani paremmin tai sitten ovat halukkaita tuhlaamaan jokaisen osapuolen aikaa, vaikka on jo päätetty kuka palkataan. Olen saanut kuulla muun muassa olevani ylikoulutettu (amk ja kandi) ja alikokenut (työkokemus väärältä alalta, sovellettavissa). Olen saanut usein kuulla, että "Ei sua kuitenkaan kiinnosta tämä homma." koska olen joskus ollut 'paremmissa hommissa' tai saanut vaadittua korkeamman koulutuksen. Olen saanut kuulla, että minulla täytyy olla "auktoriteettiongelma", koska olen pyörittänyt omaa yritystä vuosikaudet (en enää). Yrittäjältä tunnutaan myös usein kysyvän "...niin, mutta ootko sä ollut töissä?" Ja sitten tulee se taivaanlahjaneuvo: Mikset sä sitten perusta uutta yritystä? Kerran olen saanut kuulla "Me palkataan vain naisia." Kerran on rehellisesti kerrottu, että ovat jo valinneet työntekijänsä ennen haastatteluiden järjestämistä, josta nostan hattua. Usein on kysytty "Kuka meidän työpaikalta suosittelee sua?" Kun siihen ei ole nimeä antaa, niin heti näkee, että haastattelijaa ei oikeastaan enää kiinnosta.
Usein suositellaan kovin tietävästi "Mikset hae oman alasi töihin?", vaikka julkisesti jokapaikassa ruoskitaan, että ei saa jumiutua oman alan töihin. Niihinkin on kuitenkin haettu, eikä palkattu, koska "Ei tämä varmaan kiinnosta sua." Siksi varmaan kouluttauduin alalle ja haen kyseistä paikkaa. Lähin esimies olisi ollut merkonomi ja koki kai paikkansa uhatuksi.
Kerran on sanottu päin naamaa "voi vittu" ja menty kaverin kanssa juoruamaan ja osoittelemaan ja odotuttamaan haastattelun osalta. En tiedä miksi. Selitystä ei koskaan saatu.
Ja tietysti työttömyyden pitkittyessä siitä tulee ruttoakin vakavampi ongelma.
Parin vuoden ja valtakunnan läpi hakemisen jälkeen totesin, että on aika laajentaa hakualuetta. Nyt on paikka valmiina ja muutto edessä kesällä. Suosittelenkin kaikille Euroopan laajuista hakua. Ikä ei useinkaan ole este ja kielet oppii, kunhan on valmis tekemään töitä sen eteen. Opiskelut voi alkaa heti, jos tietää mihin maahan haluaa hakea. Muussa tapauksessa suosittelen saksaa (maailmantalouden 3. suurin kieli) ja englantia, jos et sitä vielä osaa. Lähes kaikkien kansainvälisten yritysten työkieli tahtoo olla englanti tai muuten se käy 'väliaikaiskielenä' siksi aikaa, kunnes oppii paikallisen. Joku taisi jo mainita asiasta, mutta kannattaa suhteuttaa palkkapyyntö sen maan palkkatasoon, johon hakee. Itselleni tuli kolme paikallisittain riittävän palkan kanssa annettua tarjousta: Portugali 1500e/kk, Norja ~6000e/kk, Sveitsi ~8500e/kk, ja yksi hädin tuskin riittävän, Tsekki 1000e/kk. Suomesta paras tarjous ikinä oli ilmainen työharjoittelu karenssin uhalla.
Valtion ja median levittämät opit 1) työttömyys on työttömän syytä ja 2) työtön on itse syyllinen työttömyyteensä sekä työmarkkinoiden joustamattomuus ja valtio-ohjattu hyväksikäyttöohjautuvuus voitaisiin korvata vaikka helpottamalla 'hollantilaisittain' esim. 3pv/vko palkkaamista.
Sopiiko kysyä alaa? Itse rakennusinsinööri ja vähän lähtökuopissa myös. Helpottaa myös se, että euroopassa on eurokoodit-normisto melkein joka maassa. Samoilla standardeilla suurinpiirtein suunnitellaan kaikki. Jos ei suunnittelutyötä meinaa Suomesta löytyä, niin lähtö on edessä. Toki nyt on vasta opiskeluvaihe alanvaihdon jälkeen. Ikää kohta 33 ja aukoton cv on kyllä sikäli.
M33.
Ikä. Olen 62v.