Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pidetään itsestäänselvänä että lemmikkiin sitoudutaan sen loppuelämäksi?

Vierailija
11.10.2017 |

Jos otamme vaikka koiran viideksi vuodeksi meille, huolehdimme hyvin ja kasvatamme siitä kelvollisen koirakansalaisen, mitä pahaa siinä on, jos tämän viiden vuoden jälkeen, elämäntilanteemme muuttuessa, hankimme sille uuden kunnollisen kodin? Tiedän useammankin koiran jonka kodinvaihto on sujunut tosi hyvin ja koira on sopeutunut siihen. Miksi tätä skenaariota pidetään moraalisesti arveluttavana ja eläimelle aiheutettua stressiä liioitellaan? Kuka ylipäänsä pystyy sitoutumaan mihinkään 15 vuodeksi, jos omia lapsia ei lasketa.

Yksi vaihtoehto on tietysti hankkia vanhempi koira jolloin se oletettavasti kuolee viiden vuoden jälkeen.

Näkemyksiä, perusteluja?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, ja mammat on innoissaan tuominneet kuolemansairaan(?) ap:n itsekkääksi paskaksi kun hän haluaa viettää viimeiset vuotensa koiran kanssa lenkkeillen. 

Vierailija kirjoitti:

Jos otamme vaikka koiran viideksi vuodeksi meille, huolehdimme hyvin ja kasvatamme siitä kelvollisen koirakansalaisen, mitä pahaa siinä on, jos tämän viiden vuoden jälkeen, elämäntilanteemme muuttuessa, hankimme sille uuden kunnollisen kodin?

Missä kohtaa tuossa lukee, että ap on kuolemansairas?

Vierailija
42/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei ap, voimia sulle taisteluun! Toivottavasti sinulla on vielä paljon hyviä päiviä jäljellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

allergia voi puhjeta myös ilman sitä, että se näkyisi testeissä. Kun altistuu tarpeeksi. On typerää lähteä moralisoimaan muita tällaisissa tapauksissa. Maailmassa on asioita joihin ei voi varautua. 

Eri asia, jos allergia puhkeaa siitä huolimatta, että ON testattu ja kokeiltu esim. ottaa jotain samanlajista eläintä hoitoon ja oireita ei silloin ollut.

Tiesittekö muuten, että allergioihin suositellaan nykypäivänä hoidoksi siedätystä?

Vierailija
44/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vielä mitään, jos etsitään uusi koti tai lopetetaan.

Seurasin harmissani, kun kaverini osti lapsilleen joka kesä yhden tai kaksi kesäkania. Pitivät niitä mökillään ja jättivät aina syksyllä sinne kuolemaan. (ei asutusta lähimaillakaan)

Mun silmissä sä olet ihan yhtä ihmispaska kuin tuokin joka kanit jätti, koska et tehnyt mitään. Toivottavasti toimintasi painaa omatuntoasi vielä pitkään, olet osallinen kanien murhaan.

Oletko jotenkin vajaa? Miten ihmeessä minä olisin tuon voinut estää? (Parhaani tietysti yritin puhumalla.)

Vierailija
45/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ennenkin koira ja tykkään elää koirien kanssa ja lenkkeillä ja harrastaa niiden kanssa. Mutta 5-7 vuoden päästä luultavasti en ole enää tässä maailmassa. En halua avata tarkemmin, ettei minua tunnisteta. 

se oli tässä viestissä. 

Vierailija
46/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että kaikki kyllä ymmärtää luopumisen kuolematapauksessa, tuskin siitä kukaan on saanut valitusta.

Toivotttavasti ap sinulle ei vielä ole tämä aika käsillä. :(

Vierailija
47/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai muuttuuko koko case jos ap heittääkin veivinsä 5 vuoden kuluttua? Siis onko nyt sallittua koiran ottaminen? 

Vierailija
48/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ole aloittaja mutta minä en ainakaan tiedä missä olen ja mitä teen ja kenen kanssa olen edes 10 vuoden päästä. Tai olenko edes hengissä. En voi tietää tulevista muutoksista, kun en satu olemaan ennustaja. Mutta en tosin hankkisi koiraa muutenkaan, nykyisen elämän tilanteeni vuoksi. Iso koriste-koira riittää.

Vierailija
49/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, ja mammat on innoissaan tuominneet kuolemansairaan(?) ap:n itsekkääksi paskaksi kun hän haluaa viettää viimeiset vuotensa koiran kanssa lenkkeillen. 

Se itsekkyys tulee lähinnä ilmi tästä lauseesta: "Kuka ylipäänsä pystyy sitoutumaan mihinkään 15 vuodeksi, jos omia lapsia ei lasketa."

Eli koira on ap:n mielestä niin vähäpätöinen, ettei siihen tarvitse sitoutua.

Oli kuolemansairas tai ei, tuo asenne ei minusta ole sellainen, että kannattaa ottaa pentukoira tai välttämättä mitään elävää olentoa vastuulleen. Sori vaan.

Voihan siitä elämästä nauttia niinkin, että viettää aikaa esim. jonkun läheisen ystävän koiran kanssa tms. Ei sitä omaa ole pakko hankkia, jos tietää, ettei kykene sitoutumaan. Oli syy miten raskas tai vähäpätöinen hyvänsä. Otaksun, ettei ap itsekään alussa sitä maininnut, koska ei halunnut ihmisten pohtivan asiaa säälin ja sympatian kautta, vaan perustelevan, miksi se on koiran kannalta huono juttu.

Vierailija
50/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan provosoidu näin heikosti pohjustetusta ja perustellusta provosta.

Meinaat että perusmamman äly riittäisi siihen? Taidat olla uusi täällä.

Vierailija
51/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun terveydentilani ei nyt ollut olennainen juttu tässä. Pysytään asiassa. T. ap

Vierailija
52/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurasin harmissani, kun kaverini osti lapsilleen joka kesä yhden tai kaksi kesäkania. Pitivät niitä mökillään ja jättivät aina syksyllä sinne kuolemaan. (ei asutusta lähimaillakaan)

Mun silmissä sä olet ihan yhtä ihmispaska kuin tuokin joka kanit jätti, koska et tehnyt mitään. Toivottavasti toimintasi painaa omatuntoasi vielä pitkään, olet osallinen kanien murhaan.

Oletko jotenkin vajaa? Miten ihmeessä minä olisin tuon voinut estää? (Parhaani tietysti yritin puhumalla.)

Älä selitä. Tiedät ihan hyvin että sulla oli mahdollisuus vaikuttaa mutta käänsit vaan selkäsi ja suljit silmäsi. Häpeä!!

Vierailija
53/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai muuttuuko koko case jos ap heittääkin veivinsä 5 vuoden kuluttua? Siis onko nyt sallittua koiran ottaminen? 

Ei ainakaan minun silmissäni. En myisi pentua yksin asuvalle kuolemansairaalle. En myy niitä myöskään vanhuksille, joilla todennäköisesti koiran normaali elinaikana kunto menisi niin huonoksi että koira kärsii. 

On varmaan idyllistä ajatellla, että lempeä, isäntäänsä tai emäntäänsä rakastava koira lohduttaa kuolemansairasta, mutta tosiasiassa koiran omistaminen vaatii paljon. Koiraa on ulkoilutettava, sille on hankittava ruokaa ja terveyspalveluita, se tuottaa kotiin sotkua joka on siivottava. Jos näihin ei pysty esim. sairauden tai vanhuuden takia, koira onkin äkkiä jotain muuta kuin suloinen sohvalla vieressä köllivä kaveri. Pian se on kenkiä ja seiniä syövä tuholainen, joka ei tuota iloa sille sairaallekaan vaan vain lisää ahdistusta - ja syyllisyydentunnetta.

- koirankasvattaja

Vierailija
54/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ainakaan ottaisi koiraa, jos tietäisin kuolevani vuoden päästä. Eri asia, jos on jo koira siinä kohtaa, kun tällaisen diagnoosin kuulee. Tai on yhdessä perheenjäsenten kanssa, jolloin esim. puoliso jää huolehtimaan koirasta sen jälkeen, kun on itse nukkunut pois.

Koiralle omistajan menettäminen on hyvin rankka ja surullinen kokemus. Koirat vaikuttaisivat kiintyvän ihmisiin paljon syvemmin kuin me niihin. Onhan näitä tarinoitakin koirista, joiden omistaja on kuollut. Esim. Hachiko.

Vierailija
55/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun terveydentilani ei nyt ollut olennainen juttu tässä. Pysytään asiassa. T. ap

Tietysti on! On ihan ymmärrettävää ettei vakavasti sairaana pysty huolehtimaan lemmikistä ja ei ole väärin luopua eläimestä sen vuoksi. Älä syytä itseäsi! Et voi sille mitään, kukaan meistä ei voi valita kuka sairastuu kuolettavasti ja kuka ei. Toivon sinulle jaksamista ja voimia raskaalle matkallesi.

Vierailija
56/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko olla vähän kunnioittavampi jos toinen on vakavasti sairas!!

Vierailija
57/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelette taas liikaa. En ole yksinasuva ja koiralla on kyllä toinenkin lenkkeilyttäjä. 

Vierailija
58/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä selitä. Tiedät ihan hyvin että sulla oli mahdollisuus vaikuttaa mutta käänsit vaan selkäsi ja suljit silmäsi. Häpeä!!

Mulla ei ollut edes sen mökin osoitetta. Se oli kaukana Lapissa jossain he on kuusessa. Itse asiassa kaverianikin asia harmitti, mutta miehensä niitä kaneja osti aina, jotta lapset viihtyisivät siellä erämaassa. Mies kun on "lapinhullu". Kaverini sanoi aina, kun häntä läksytin, että on se tietysti kurjaa, mutta en voi mitään tms.

Vierailija
59/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittanut eläinsuojeluun!

Vierailija
60/112 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta ihan oikeasti sinä olisit voinut tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Jätit tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän