Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uraäiti sai kaksoset nelikymppisenä

Vierailija
11.10.2017 |

Oikeushammaslääkäri sai kaksoset nelikymppisenä, kun hänen mielestään kaikki oli vielä "kesken". Synnytyksen jälkeen hän malttoi olla kotona kolme viikkoa ja palasi sitten pitämään vastaanottoa ja hoitamaan Oulun lapsisurman tutkintaa.
Sen lisäksi hän alkoi heti juoksemaan 10 kilometrin matkoja ja 20 kävelemään 20 kilometrin lenkkejä.
Kaikki oli kuulemma helppoa, kun kaksoset nukkuivat neljän tunnin päikkäreitä; omaa aikaa harrastaa jäi vapaapäivinäkin vaikka kuinka.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh, itse uranaisena en kyllä pystyisi äitiyteen yhtään, siksi olenkin käyny sterissä

Vierailija
122/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuokaan minusta ihan terveeltä vaikuta. Mikä tekee ihmisen noin rauhattomaksi, ettei voi pysähtyä edes omien lasten ollessa pieniä? 

Kokoomus varmaankin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ihailen ihmisiä jotka saa paljon aikaan, itse kun olen melko nautiskelunhaluinen ja laiskakin (esim. omat yliopisto-opinnot venyivät ja vanuivat) mutta silti. Ihanko oikeasti oli pakko saada juuri kaksosten vauva-aikaan työskennellä, opiskella, luennoida, tehdä kymmenien kilometrien lenkkejä ym.? Olisiko jotakin aivan katastrofaalista sattunut, jos edes muutaman kuukauden olisi keskittynyt vain ja ainoastaan vauvojensa ainutkertaiseen alkuaikaan? Pystyykö tämä ihminen koskaan pysähtymään, miettimään, pohtimaan elämää, olemaan luova, olla vain? Onko todella ihmisiä jotka eivät kaipaa tällaista?

No, kaikkien ei toki tarvitse elää samalla tavalla.

Vierailija
124/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin myös, että suhde oli kestänyt vuoden kun yllätysraskaus alkoi. Luulisi 37v hammaslääkärin ja 57v lääkärin osaavan jo ehkäisyä käyttää, mutta ei...

Sivulla 4 taisi olla linkki kyseisen hammaslääkärin kirjoittamaan blogiin. Sain siitä sellaisen käsityksen, että raskaaksi tulemisen olisi pitänyt olla lääketieteellisesti mahdotonta. Ehkä ehkäisyä ei ole käytetty, koska on luultu, ettei voi tulla raskaaksi. En tiedä, miten itse toimisin, jos minulle olisi lääkäri sanonut, etten voi tulla raskaaksi. 

Vierailija
125/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rva saa ostettua siivouksen, kauppakassin, pyykkihuollon ja varmaan hoitajan kotiin, niin se on valinta vaan. Uskokaas tai ei, näistä kaksosista tulee korkeasti koulutettuja naisia. Tausta vaikuttaa ja elon ympyrät. Sillä, että äiti menossa ei ole pennin vertaa vaikutusta.

Itse tein samanlaisen työ valinnan ja nyt kaksostytöt oikiksessa ja kauppiksekssa.

Vierailija
126/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelin hammaslääkärin raskaus on ilmeisesti ollut jossain määrin suunnittelematon. Tai sellaisen kuvan hänen itse kirjoittamastaan jutusta saa. https://blogit.utu.fi/laaketiedetanaan/2015/02/20/jaaha-haluatko-tietaa/

minusta tuo blogiteksti oli karmaiseva. aamusta iltaan työtä, öisin tenttiin lukemista, ei (muka) muita apuvoimia kuin lasten kuusikymppinen isä. Siis ihan oikeasti. kuka niitä lapsia hoitaa? Se isäkin on lehtijutun mukaan lääkäri, eli siis ilmeisesti kumkinkin vielä työelämässä? Jos olisimollit jo eläkkeellä, niin siinähän olisi ollut hyvin aikaa hoidella kahta vauvaa. Ja millä ihmeen ajalla ne maratonit ja 20km kävelylenkit tehdään? Jokin tuossa kuviossa ei täsmää, koska jokaisen ihmisen vuorokaudessa on 24 tuntia ja jonkinlainen minimimäärä siitä on aivan pakko käytää nukkumiseen. joko tuo nainen ei tarvitse ollenkaan unta, tai se jättää kertomatta niistä palkatuista apujoukoista vaikuttaakseen vielä enemmän superihmiseltä kuin jo muutenkin vaikuttaisi.

Minusta on surullista, että pitää suorittaa ja päteä noin kauheasti.

Harva tekee asioita pätemisen takia. Usein ihmiset ihan tykkää siitä mitä tekee.

Vierailija
127/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kaksi lasta nelikymppisenä. Kummankin kanssa pidin yrittäjyydestä taukoa viikon verran.

Isoäiti piti lomaa peräti kaksi viikkoa ja palasi sitten puotiinsa tiskin taakse, lapsi oli takahuoneessa. Ja mummin äiti jätti sekä aamu- että iltalypsyn väliin, kun oli yöllä saanut lapsen. Seuraavana aamuna hän toki oli jo navetassa.

Toisaalta 100 vuotta sitten joka kolmas vauva kuoli...

https://www.jarjesto100.fi/lapset-ja-nuoret/aitiyspakkausten-mallimaaksi

Eikä jokainen äiti kyennyt navettaan suoraan lapsivuoteesta noustua.

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/synnhist.html

Vierailija
128/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyylillään, mutta tuntuu ettei näillä uraäideillä oikeastaan olisi aikaa niille lapsille. Pieni lapsi kun eniten nauttii ja hyötyy ihan vaan rauhallisesta olemisesta vanhemman kanssa :/

Voin kertoa, että kotiäidit Ruotsin prinsessat Madeleine ja Sofia laittoivat n.puolitoistavuotiaat poikansa päiväkotiin. (förskolan på svenska) Miksiköhän?

Vierailija
129/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jotkut ehtii tehdä sitä sun tätä nk äitiyslomalla. Harrastaa, opiskella ja vaikka sitä väikkäriä mutta se aika on pois vauvalta. Varsinkin jos imettää niin aika hurjaa. 

Selitätkö vielä miten se aika on pois vauvalta jos sitä tekee kun vauva nukkuu? Esimerkiksi itse palasin töihin nopeasti koska teen töitä kotona enkä tiennyt mitä muuta olisin päiväuniaikaan tehnyt. Makasimme vuodesohvalla niin että vauva nukkui keskellä, mies katsoi elokuvaa ja minä tein töitä. Olisiko minun pitänyt katsoa sitä elokuvaa tai olla av-palstalla, jotta olisin hyvä äiti? Koska nythän se minun työntekoni oli lapselta pois sinun mielestäsi. Mutta leffan katsominen miehen kanssa olisi ollut ok? Vai olisiko pitänyt tuijottaa vauvaa sen 3 tuntia herkeämättä?

Jos on tähän palstaan uskominen niin tietokoneelta saa katsoa leffaa, olla facessa tai mammapalstalla - se ei ole lapselta pois. Sama aika opiskellen tai töitä tehden taas on lapselta pois. Kännykällä toki saa nettiä selata 24/7. Sohvalla saa maata ja syödä - se on oikeaa äitiyttä. Kuntosali ja lenkkeily (myös päikkyaikaan tai kun lapsi isän kanssa) on lasun veroinen rikkomus.

Vierailija
130/139 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiskukka kirjoitti:

Kun rva saa ostettua siivouksen, kauppakassin, pyykkihuollon ja varmaan hoitajan kotiin, niin se on valinta vaan. Uskokaas tai ei, näistä kaksosista tulee korkeasti koulutettuja naisia. Tausta vaikuttaa ja elon ympyrät. Sillä, että äiti menossa ei ole pennin vertaa vaikutusta.

Itse tein samanlaisen työ valinnan ja nyt kaksostytöt oikiksessa ja kauppiksekssa.

Ei kai se ole mitenkään uskomatonta, jos näin kävisi, siis että aikuisena näistä jutun kaksosista tulisi korkeasti koulutettuja. Sehän on paljon todennäköisempääkin jo pelkästään vanhempien taustan takia. Mutta tuleeko heistä onnellisia ja tasapainoisia? Sellaisia, joilla on aina tunne siitä, että ovat rakastettuja ja tärkeitä, aina hyväksyttyjä juuri sellaisena kun ovat, ilman että huomiota tai rakkautta tarvitsisi esim. suorituksilla ansaita?

Minua kiinnostaa se, kuinka paljon tämä perhe viettää aikaa yhdessä ja millainen ilmapiiri perheessä on. Millaisen äidin roolin tämä jutun nainen ottanut? Millaisia kasvatusperiaatteita heillä on?

Vierailija
131/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuutuneen  näköinen ihminen kuvassa, olisin veikannut 10 vuotta vanhemmaksi iältään.

Vierailija
132/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuutuneen  näköinen ihminen kuvassa, olisin veikannut 10 vuotta vanhemmaksi iältään.

Samaa katsoin. Näyttää äidiltäni, joka on 58 vuotias.

Vierailija
133/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä se on niin että häthätää peruskoulun kahlanneen kotiin linnoittautuneen muutosvastarintaisen ja passiivisen, yltiötakertuvan äidin lapset vain on onnellisia. Ja vain köyhä ja kouluttamaton ihminen voi olla aidosti onnellinen. Ja jokaisen äidin pitää olla samanlainen kuin naapurin äiti, koska muuten lapsi kärsii.

Tämä on absoluuttinen ja ainoa totuus.

Vierailija
134/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jotkut ehtii tehdä sitä sun tätä nk äitiyslomalla. Harrastaa, opiskella ja vaikka sitä väikkäriä mutta se aika on pois vauvalta. Varsinkin jos imettää niin aika hurjaa. 

Millä tavoin se aika on pois vauvalta?

Istutko sinä vauvan vieressä tumput suorina koko sen ajan, kun vauva nukkuu?

Vierailija
135/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä se on niin että häthätää peruskoulun kahlanneen kotiin linnoittautuneen muutosvastarintaisen ja passiivisen, yltiötakertuvan äidin lapset vain on onnellisia. Ja vain köyhä ja kouluttamaton ihminen voi olla aidosti onnellinen. Ja jokaisen äidin pitää olla samanlainen kuin naapurin äiti, koska muuten lapsi kärsii.

Tämä on absoluuttinen ja ainoa totuus.

Minulla oli tällainen äiti, enkä edes osoitettani ole kertonut sen jälkeen, kun tuolta vankilasta vapauduin.

Vierailija
136/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sai lapsen 44v. Jaksaa koska sillä on aina mania ja aina menossa.

Minusta niin levoton etten voi olla hänen seurassaan, kun hetken.

Hänellä siis kaksisuuntainen.

Vierailija
137/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin myös, että suhde oli kestänyt vuoden kun yllätysraskaus alkoi. Luulisi 37v hammaslääkärin ja 57v lääkärin osaavan jo ehkäisyä käyttää, mutta ei...

Sivulla 4 taisi olla linkki kyseisen hammaslääkärin kirjoittamaan blogiin. Sain siitä sellaisen käsityksen, että raskaaksi tulemisen olisi pitänyt olla lääketieteellisesti mahdotonta. Ehkä ehkäisyä ei ole käytetty, koska on luultu, ettei voi tulla raskaaksi. En tiedä, miten itse toimisin, jos minulle olisi lääkäri sanonut, etten voi tulla raskaaksi. 

Lääkärit ei sano, että raskautuminen on mahdotonta ellei esim kohtu puutu, ne voi sanoa, että se on vaikeaa tai epätodennäköistä. Niin varmaan mullakin kun oon jo 43v, muttei tulis mieleenkään ottaa edes pientä riskiä.

Vierailija
138/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa harrastaa, tehdä töitä ja opiskella vaikka onkin pieniä lapsia. On vain osattava hieman vähentää aikoja mitä käyttää työhön, opiskeluun ja harrastuksiinsa. "Joo kyllä ne lapset pärjää", ehkä pärjäävät mutta miten paljon paremmin he olisivat jos heillä olisi kasvua tukemassa viisaat vanhemmat. Kerkeääkö kiireinen vanhempi pysähtyä hetkeksi päiväkotimatkalla tutkimaan maassa olevia käpyjä ja selittämään mistä ne ovat siihen tulleet. Kerkeääkö kiireinen vanhempi kuunnella, kun lapsi selittää juttua siitä mitä teki päiväkodissa. Miltä lapsesta tuntuu puhua vanhemmalleen, jos vanhemman nokka on kiinni tietokoneessa? Missä vaiheessa lapsi ajattelee että ihan sama, eikä enää kerro mistään? Ja vanhempi miettii että no ihan hyvä vaan, saanpa aikaa itselleni. Mitä tämmöinen kiireinen vanhempi tekee, kun lapsi tuleekin poliisiauton kyydissä kotiin? Nämä ovat juuri niitä vanhempia joilla ei ole mitään käsitystä miten heidän lapsensa voivat ja mitä he tekevät? Lapsien kanssa ei riitä että, ns. "check-in".

Lapsia kun ei ole pakko tehdä, niin en tiedä miksi ihmeessä ihmiset niitä lapsia sitten tekevät? Statussymboleiksi? Pääsee sanomaan kuinka oma elämä ei muuttunut yhtään siitä kun lapsia tuli. Olen aina miettinyt että melkoisen tylsää on ollut sellaisten ihmisten elämä, joilla lapsen tulo ei ole muuttanut mitään. En ole osannut ajatella että oikeasti on näitä ihmisiä vielä 2010-luvulla jotka tekevät lapsia "koska muutkin", eivätkä muuta elämässään mitään ja lapset ovat heitteillä.

Valitettavasti maailma on muuttunut, vaikka ennen olikin tavallista puskea lapsia ulos kesken peltotöiden, se ei johdu siitä että äidit olivat kovempia. Vaan siitä ettei ollut ehkäisyä, eikä myöskään vara jäädä sänkyyn makoilemaan, koska töitä oli niin paljon. Se millaista henkistä vahinkoa tämä on tehnyt lapsille, ei tietenkään ketään ole kiinnostanut. Nykyään onneksi tiedämme jo paljon enemmän kasvatuksesta, psykologiasta, ihmisen kehityksestä jne. 

Tietenkin tästä nyt suuttuvat ne "kiireiset" vanhemmat ja haukutaan minua läskiksi, rumaksi ja tylsäksi ja helikopteriäitiksi, joka seisoo tumput suorana 20 vuotta lasten vieressä. Siitä vaan, totuushan se ei ole, eikä tee teidän epänormaalista ja epävakaasta elämäntilanteestanne yhtään sen parempaa tai oikeaa. 

Vierailija
139/139 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lasten hankkiminen koskaan ennen ole ollut mikään poikkeustilanne, jonka vuoksi pitäisi

löhötä vuosi sohvalla ja ottaa parikymmentä lisäkiloa. Lapset on hoidettu siinä muiden hommien

ohessa. Nykyään on vaan totuttu siihen, että yhteiskunta maksaa lorvailusta.

Ennen oli ihan tavallista, että kaksivuotiaan pystyi laittamaan ulos yksikseen ulkoilemaan ja viisivuotias pystyi ulkona vahtimaan vuoden ikäisiä lapsia. Ovatko nykylapset sitten taantuneet, kun eivät tuohon nykyisin kykene?

Oma äiti ei koskaan lukenut meille lapsille, ei ulkoillut meidän kanssa, ei pelannut pelejä eikä muutenkaan vaan kyhnytetty äidin kainalossa, kun äidillä oli aina tärkeämpää puuhaa. Omien lasten kanssa olen tehnyt kaikkea tuota. Kiireinen ei myöskään käytä muutaman sadan metrin kauppamatkaan puolta tuntia suuntaansa, kun lapsen pitää saada tutkia jokainen öttiäinen ja käpy, mikä matkan varrella tulee vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän