Vihreistä 40% vastustaa aseiden säilyttämistä kotona. Vihreiden äänestäjä, miksi haluat kiusata muita ihmisiä?
Eikö edes ne valtavat päästöt jotka turhasta liikenteestä koituu kiinnosta teitä? Metsästysaikana tulisi tuhansia kilometreja turhaa autoilua teidän järjettömien ideoiden vuoksi.
Kommentit (122)
Terve!
Itse harrastan aseillani ammuntaa ja treenaan noin 2-3 kertaa viikossa. Aset ovat siis kaapissa, paitsi kun putsaan niitä ja lähden radalle. Talvella kun radoille pääsee huonommin, teen myös kuivatreeneja, mihin kuuluu maalitaulun vaihtoharjoituksia, nostoharjoituksia, perustason tekniikkatreeniä (häiriön poisto, lippaan vaihto jne).
Lajina on practical kiväärillä ja pistoolilla sekä SRA. Käyn myös kertausharjoitukissa omilla aseilla ja patruunoilla (Taktiset kivääri- ja pistoolikurssit). Kaappiin olen investoinut paljon, yli 1000 euroa. Harrasteaseet on tärkeä pitää kaikki yhdessä paikassa ja turvassa pahoiltamiehiltä ja eritoten piilossa lapsilta.
Olen reservin kapteeni, arjessa 34-vuotias EY:n manageri. En ole poikkeava, väkivaltainen tai juoppo. Pidän vain reserviläistoimintaa ja ammuntaa mielenkiintoisena (joskin törkeän kalliina) harrastuksena. Olen kotoisin maalta, joten minulla ei ole koskaan ollut aseisiin millään tavalla latautunut suhde. Minulle ne ovat metallisia vehkeitä joilla voin laikausta pahvitauluun projektiilin. En harrasta metsästystä, vaikka kortin maksankin: maksan sen lähinnä jotta valtio saa rahaa luonnonsuojeluun. Metsäkanalintujen kannat ovat moninoaikoin surkean pienet. Jos jotain metsästystä tekisin, se olisi todennäköisesti luontoon kuulumattomien tuontielukoinen harventaminen (supikoira).
Vähemmän tulisi niitä autolla ajo kilometrejä, jos metsään menisitte ilman autoa, koira juoksee pitkin metsiä ja metsästäjät ajelevat pitkin teitä, ilmeisesti koiralla on joku sateliittipaikannin jota seuraavat, kiva lähteä sunnuntaikävelylle kun saa pelätä jääkö auton alle kapealla yksityistiellä vai ammutaanko suurpetona. Ihania nämä syksyt.
Vierailija kirjoitti:
2000-luvulla kenenkään ei tarvitse metsästää.
Et ole siis ikinä riistanhoidosta ja sen tarkoituksesta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...tuskinpa on kuullut SRVA:kaan...
Montako ihmistä hirvet tappaa liikenteessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voisihan sitä maapallon liikakansoitustakin hoitaa metsästämällä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä suurta hämmästystä vihreissä aiheuttaa myös se kun uutisissa kerrotaan käytetyn luvatonta asetta. Ei mahdu niiden tajuntaan mitenkään että jollakulla on luvaton ase. Miten voi olla kun ei siihen ole lupaa?!?
Se on varastettu sieltä metsästäjän kodista lukkollisesta kaapista.
Ei kukaan normaali säilytä asetta kotona muutenkaan. Itsetuhoiset ja terroristit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes ne valtavat päästöt jotka turhasta liikenteestä koituu kiinnosta teitä? Metsästysaikana tulisi tuhansia kilometreja turhaa autoilua teidän järjettömien ideoiden vuoksi.
Minä en ole vihreä, mutta minustakaan ei metsästysaseita tarvitse säilyttää kotona.
Aniharvoin metsästäjät metsästävät kotinsa lähimetsissä, yleensä niille reissuille lähdetään porukassa ja kauemmas kotoa.
Ihan turha vääntää siis asiasta mitään autojen pakokaasuasiaa.
Kotona olevat metsästysaseet ovat riski varkauksien suhteen, samoin niitä voidaan käyttää suomalaisissa tyypillisissä henkirikoksissa eli kun kännissä iskee toraa tai jos jotakuta humalassa masentaa ja tulee päähänpisto itsensä tappamisesta.
Suosittelen sulle seuraavaksi matkaksi kohteeksi Suomea. Ja Suomesta sitä osaa, jossa lähin kauppa on kymmenen kilsan päässä, postista en nyt viitsi ees sanoa. Aika moni metsästää ihan asuinpaikallaan.
Ihan oikeasti, kaikki metsästyksen kritisoijat on aika helppo leimata idiooteiksi, kun osalla on todellinen tilanne näin hukassa.
Kyllä tässä keskustelussa asekieltäjät yleensä ovat vähän epätietoisia niistä syistä, miksi aseita käytetään.
Eli vähemmistö vihreistä on tuota mieltä ja ap sai siitä jonkun jutun aikaiseksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Montako ihmistä hirvet tappaa liikenteessä?
Ei yhtään. Montako hirveä ihmiset tappaa liikeenteessä? Nykyvuosina käsittääkseni vähemmän kuin ennen.
Ei se ole mikään tappo, jos jää auton alle, autohan siinä päälle ajaa. Harvemmin taitaa olla niin, että hirvi törmäisi autoon ;)
Kysytäänpä toisinpäin: Miksi asetta pitäisi saada säilyttää kotona?
Itse en omista asetta ja ihan hyvin pärjäilen, jos alkaisin metsästystä harrastaa (ei ole mahdotonta), niin ihan hyvin voisin hakea aseen ennen metsästystä "asevarastolta" missä sitä on huolella säilytetty ja metsästyksen jälkeen palauttaa sen sinne, en minä sitä kotonani tarvitse.
Ihan hauska ajatushan tuo on, tuskin tulee kovin nopeasti lyömään läpi kuitenkaan, nyt on "alkusulattelu" menossa. Luultavasti pitäisi muutenkin hoitaa asteittainen tiukennus: Monesti tuollaiset ehdotukset on tarkoituksella ammuttu vähän yli, jotta voidaan sitten mahdollista kompromissia miettiessä tulla vähän vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en omista asetta ja ihan hyvin pärjäilen, jos alkaisin metsästystä harrastaa (ei ole mahdotonta), niin ihan hyvin voisin hakea aseen ennen metsästystä "asevarastolta" missä sitä on huolella säilytetty ja metsästyksen jälkeen palauttaa sen sinne, en minä sitä kotonani tarvitse.
Ihan hauska ajatushan tuo on, tuskin tulee kovin nopeasti lyömään läpi kuitenkaan, nyt on "alkusulattelu" menossa. Luultavasti pitäisi muutenkin hoitaa asteittainen tiukennus: Monesti tuollaiset ehdotukset on tarkoituksella ammuttu vähän yli, jotta voidaan sitten mahdollista kompromissia miettiessä tulla vähän vastaan.
Säilytetään aseet poliisiasemalla: Suomessa on 12 poliisiasemaa. Pohjoisessa lähimmälle poliisiasemalle saattaa olla monen sadan kilometrin matka. Aseita on suomessa satoja tuhansia. Asemien läheisyteen pitäisi rakentaa isoja halleja joihinka aseet säilöttäisiin. Näihin tarvittaisiin ympärivuorokautinen valvonta ja jonotusjärjestelmä kun aseiden omistajat hakisivat ja toisivat aseitaan.
Ei toimisi edes teoriassa.
Säilytetään aseet asekerholla/ampumaradalla: Suurin osa ampuma-aseiden omistajista ei kuulu kerhoon ja pohjoisessa ampumaradat sijaitsevat syrjässä. Jokaiseen paikkaan pitäisi saada ympärivuotinen valvonta ja sekin olisi riski, koska varkaat yrittäisivät luonnollisesti ryöstää näitä heikosti vartioituja paikkoja. Hintaa tuolle tulisi järjettömästi.
Lopputulos: Kaikista turvallisin, edullisin ja helpoin tapa on velvoittaa aseenomistajan huolehtimaan oikeasta säilytyksestä. Säilytyksen huolellisuuden laiminlyönti ei aiheuta kuin muutaman aseen päätymisen vääriin käsiin ja on erittäin käytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaali säilytä asetta kotona muutenkaan. Itsetuhoiset ja terroristit kyllä.
Väität että 700000 suomalaista on itsetuhoisia tai terroristeja?
Vierailija kirjoitti:
Nerokas ajatus. Millaisiin varastotiloihin Suomen 1,5 miljoonaa asetta sijoitetaan ja kuka niitä valvoo? Voisi tulla vähän täyttä ainakin Suomen kymmenkunnalla poliisiasemalla. Seuraukset ovat vakavat, jos joku murtautuu ko. asevarastoon ja vie sieltä satoja aseita. Kotimurrossa lähtee pahimmillaankin vain muutama ase.
Aseisiin liittyviin rikoksiin liittyy lähes aina viina ja huumeet. Nämä pitäisi kieltää ennen aseita.
Vierailija kirjoitti:
Itse en omista asetta...
Niin, kaikenlaisia aseharrastuksen vaikeutuksia ovat intopiukassa kehittelemässä ne joilla ei ole aseharrastusta.
Miksi?
Lässytys miten helppoa olisi hakea ase "jostain varastolta" aina kun tarvitsee on utopiaa. Mistä Kainuun takametsissä asuva lähtee hakemaan asettaan jos näkee pihallaan rusakon?
No sanotaanko tuolla mukavan kuuloisella mutta kusipäisen omistus- ja kontrollihaluisella "Me"- retoriikalla että mitäs jos me heittäisimme sinunlaisesi kontrollifriikin ja pikkuhitlerin pitkälle mäkeen, mieluiten itärajan taakse ja sen jälkeen me unohdamme sinut sinne suosiolla?