Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D

Vierailija
07.10.2017 |

USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!

Kommentit (414)

Vierailija
301/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

BätreFolk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!

Katsos kun näitä kuninkaalisten jälkeläisillähän on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Suomalaisenhan pitäisi sujuvasti sönköttää sekä englantia, että ruotsia omassa kotikaupungissaan tai muuten leimautuu kouluttamattomaksi juntiksi. Näin se vaan menee. Valitettavasti.

Voi Jeesus mikä retardi.

Vierailija
302/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä k**ipäitä myös minunkin työpaikallani. Vaaditaan ruotsinkielistä palvelijaa niin kauan kuin tajutaan ettei meillä sellaista ole. Sitten se täydellinen suomen kieli puskee sieltä

Hei, oletko huomannut ettei sinulla ole työpaikkaa? :D

Pohjimmiltaan hyrri on hyvin ilkeä ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset on pellejä. Pakkoruotsi VEKS ja HETI!

Vierailija
304/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se ensimmäinen akateeminen (en siis se ''anestesiologi'' päivänselvä-provo vastine) ja todellakin inhoan pakkoruotsia. On tosiaan varmaan kiva pitää harhaluulo siitä, että kaikki yliopistonväestä rakastavat pakkoruotsia. Jos ei muuten voi mitätöidä toisen argumenttia, voi aina sanoa, että sen on kirjoittanut trollaileva ap. Silmien sulkeminen ei faktoja muuta,

tervetuloa moikkaamaan Helsinkiin, jos ette muuten usko.

Haluaisitko vaihtaa pissavaippani? Voin tulla Helsinkiin moikkaamaan.

Artovauva 61v.

Onhan sinulla pienet miestisut, joita voin hamuilla suullani samalla kun vaippaani vaihdetaan?

Artovauva 61v.

Nyt tuli oikein iso pissa vaippaan!

Artovauva 61v.

Vierailija
305/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BätreFolk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun näitä kuninkaalisten jälkeläisillähän on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Suomalaisenhan pitäisi sujuvasti sönköttää sekä englantia, että ruotsia omassa kotikaupungissaan tai muuten leimautuu kouluttamattomaksi juntiksi. Näin se vaan menee. Valitettavasti.

Voi Jeesus mikä retardi.

Te olette kyllä tosi lkeitä ja inhottavia ihmisiä. Kannattaisiko teidän rotuoppienne kera kuitenkin muistaa, että teitä on tosi vähän?

Vierailija
306/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä k**ipäitä myös minunkin työpaikallani. Vaaditaan ruotsinkielistä palvelijaa niin kauan kuin tajutaan ettei meillä sellaista ole. Sitten se täydellinen suomen kieli puskee sieltä

Kuinka työpäivä on lähtenyt käyntiin? :D

Vierailija
307/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt ymmrrä sellaista silmitöntä Ruotsivihaakaan, mutta onhan tuolla väitteellä ruotsinkielisten ylimielisyydestä perääkin. Aika heikoilla kantimilla ollaan, jos ei suostuta ymmärtämään miksi ruotsin kieltä osaamaton ihminen kokee tarpeelliseksi hyökätä aggressiivista kieltä käyttäen. Nurkkaan ajamisella yleensä saavutetaan tälläinen reaktio. Ei siis ole kovin fiksua alkaa kenenkään älykkyyttä, sivistyksen tasoa tai alkaa arvuuttelemaan olisiko kyse mahdollisesti jostain "traumaattisista kokemuksista". Voi olla varma, että noilla argumenteilla ei ajata tätä diskurssia yhtään parempaan suuntaan.

Vierailija
308/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis olishan sen asiakkaan pitänyt osata suomea kun on kaksikielisessä maassa. Miks tää toimii aina vaan toisin päin? Suomenkielisten pitää osata puhua jotain minikieltä satunnaiselle ruotsinkieliselle, mutta ruotsinkielisten ei missään tilanteessa kuulu osata suomea, joka on Suomen ylivoimaisen enemmistön äidinkieli.

Suomenkielisen pitää kyllä tarvittaessa puhua ruotsia ollessaan asiakkaana jos asiakaspalvelija sitä suomea nyt ei halua puhua ja se on ihan ok. Työikäinen porukka on Suomessa kuitenkin väkisin sitä suomea (kuten ruotsiakin) joutunut opiskelemaan.

Tää on ihan kummallinen asetelma.

Se vaan on niin, että Suomi sattuu olemaan kaksikielinen maa, eli sille tosiasialle emme täällä vauva palstalla voi  mitään. Suomessa palvelua pitää saada omalla  äidinkielellään,  mikäli se on ruotsi!

Tämän vuoksi en ymmärrä kommentteja, että asiakkaan pitää osata suomea, ei täydy, mutta palvelua on saatava molemmilla kielillä!

Vierailija
309/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JeeBus kirjoitti:

En minä nyt ymmrrä sellaista silmitöntä Ruotsivihaakaan, mutta onhan tuolla väitteellä ruotsinkielisten ylimielisyydestä perääkin. Aika heikoilla kantimilla ollaan, jos ei suostuta ymmärtämään miksi ruotsin kieltä osaamaton ihminen kokee tarpeelliseksi hyökätä aggressiivista kieltä käyttäen. Nurkkaan ajamisella yleensä saavutetaan tälläinen reaktio. Ei siis ole kovin fiksua alkaa kenenkään älykkyyttä, sivistyksen tasoa tai alkaa arvuuttelemaan olisiko kyse mahdollisesti jostain "traumaattisista kokemuksista". Voi olla varma, että noilla argumenteilla ei ajata tätä diskurssia yhtään parempaan suuntaan.

Koska narratiivi!

Vierailija
310/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JeeBus kirjoitti:

Voin tulla käymään myös sinun luonasi. Asutko Kihniöllä?

Artovauva 61v.

Vierailija
311/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sinä hiljaa pelle, nämä suomenruottalaiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa.  Säälittäviä surkimuksia ovat. Painusivat rajan toiselle puolelle jos pitää sönköttää ruotsia suomenpuolella vaikka osaavat suomeakin puhua. 

Vierailija
312/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomenkielisenä on itse asiassa KIVAA päästä käyttämään ruotsia, jota kuitenkin olen opiskellut 6 vuotta sekä yliopiston pakolliset kurssit lisäksi päälle.

Harmi, että ainakin täällä Stadissa aika moni suomenruotsalainen vaihtaa kielen keskusteltaessa suomeksi, vaikka haluaisinkin verestää kielitaitoani. Itse Ruotsissa käytän matkoillani englantia, koska huomaan ruotsalaisten naureksivan solkkaamalleni "muinais-ruotsille", enkä edes tajua heidän nopeasta puheestaan kaikkea (murteet ym.).

Vierailija
313/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)

Kainuussa on paljon alalle soveltuvia asiakaspalvelijoita, kuten Svetlana ja Tatjana...he osaavat todella hyvin niitä kieliä, mitä tarvitsevat. Jos he kerran kolmessa vuodessa kohtaavat asiakkaan, joka puhuu vain ruotsia, niin se ei tee heistä huonoja asiapalvelijoita. Suomea osaavat kuitenkin riittävästi selvitäkseen tilanteista. 

Minä osasin ruotsia kohtalaisesti vielä itä-Suomessa, mutta eihän täällä Vaasassa ota noista mitään selvää. Lisäksi tuo sama ylimielisyys, mikä sinunkin viestissäsi on, on saanut minut päättämään, että olen unohtanut koko ruotsin täysin. En tosin tee asiakaspalvelua. Mutta helvetti soikoon, täällä Vaasassa oli asiakaspalvelussa tyyppi, joka ei tiennyt, miten sanotaan 10 euroa suomeksi. Tällaisen kanssa en todellakaan suostu puhumaan ruotsia. Täällä Vaasan seudulla on paljon tällaisia alalle soveltumattomia, jotka eivät hallitse TOISTA KOTIMAISTA. 

Vierailija
314/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 1980-luvulla metron aloittaessa liikennettä, oli Hakaniemen metroasemalle tullut vartijan luokse joku suomenruottalainen mummeli, joka kysyi jotakin ruotsiksi. Vartija ilmoitti, ettei puhu ruotsia. Mummeli oli sitä mieltä, että kyllä pitäisi osata, jos on julkisessa hommassa. Vartijalla välähti ja sanoi, hetkinen. Meni vartijoiden taukotilaan ja viittasi toiselle vartijalle, joka oli asunut tukholmassa jonkin aikaa. Kertoi tilanteen ja uusi vartija ymmärsi yskän. Meni mummelin luokse ja tukholman ruotsilla vääntämään asiaa. Mummeli ei tajunnut sanaakaan, mutta tajusi, että kyseessä oli oikea ruotsi, eikä mikään ratikkaruotsi. Hienostelija mummolle oli tullut kiire.

Vierailija
315/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana aina puhua suomea vaikka vastapuoli vääntää englantia. Turhaan sitä yrittää käyttää heikompaa kieltä hitailla lauseenmuodostuksilla, kun molemmat ymmärtää ristiin kuitenkin mitä toinen sanoo.

Vierailija
316/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ruotsinkieliset oppivat vieraita kieli helpommin kuin ne, joiden äidinkieli on suomi, johtuu siitä, että ruotsin kieli on sukua monelle muulle kielelle toisin kuin suomi. Tällä ei ole älykkyyden kanssa mitään tekemistä, että ruotsinkieliset helpommin kieliä oppisivat kuin suomenkieliset, ainoa selittävä asia on tuo, että sukulaiskielen oppiminen on helpompaa.

Vierailija
317/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BätreFolk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Jeesus mikä retardi.

HIHIHIHIHIIII vai ,että oikein luulet olevasi kuninkaallisten jälkeläinen, jos äidinkielesi on ruotsi! Naurettava väite - suurin osa teistä on kalastajien jälkeläisiä - rantaruottalaisia suomeksi! :-D

Vierailija
318/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis olishan sen asiakkaan pitänyt osata suomea kun on kaksikielisessä maassa. Miks tää toimii aina vaan toisin päin? Suomenkielisten pitää osata puhua jotain minikieltä satunnaiselle ruotsinkieliselle, mutta ruotsinkielisten ei missään tilanteessa kuulu osata suomea, joka on Suomen ylivoimaisen enemmistön äidinkieli.

Suomenkielisen pitää kyllä tarvittaessa puhua ruotsia ollessaan asiakkaana jos asiakaspalvelija sitä suomea nyt ei halua puhua ja se on ihan ok. Työikäinen porukka on Suomessa kuitenkin väkisin sitä suomea (kuten ruotsiakin) joutunut opiskelemaan.

Tää on ihan kummallinen asetelma.

Se vaan on niin, että Suomi sattuu olemaan kaksikielinen maa, eli sille tosiasialle emme täällä vauva palstalla voi  mitään. Suomessa palvelua pitää saada omalla  äidinkielellään,  mikäli se on ruotsi!

Tämän vuoksi en ymmärrä kommentteja, että asiakkaan pitää osata suomea, ei täydy, mutta palvelua on saatava molemmilla kielillä!

Miksi sitten on ok, että joillain paikkakunnilla ei saa esimerkiksi terveyspalveluita suomeksi? Ja miksi on ok hyökätä ruotsia osaamattomien aspojen kimppuun sanallisesti? Itse esimerkiksi olen illat pikaruokalassa töissä ja suomenruotsalaisia asiakkaita tulee maksimissaan kerran kuukaudessa. En osaa ruotsiksi muuta kuin "jag tala inte svenska" ja "jag försto inte svenska". Englanniksi ja venäjäksi taas voin palvella. Ja kuten aiemmin kerroin, kun olin tarjoilijana, tekivät suomenruotsalaiset asiakkaat kiusaa siitä etten osannut ruotsia. Eivät suostuneet sanaakaan suomea puhumaan, mutta kun hain ruotsissa asuneen ja ruotsia puhuvan tarjoilijan paikalle, niin hänelle kyllä puhuivat suomea.

T. Insinööriopiskelija

Vierailija
319/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itselle alkaa hurrri (nähtävästi tuo sana on bannattu) länkyttämään Suomen maaperällä omaa kälätyskieltään, niin vaihdan aina itse englantiin. How i can help you? jne...

Enkä enää vaihda sen asiakkaan kohdalla takaisin suomen kieleen laisinkaan.

Vierailija
320/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsitte molemmat toisianne riittävän hyvin. Koulussa opetettava toinen kotimainen siis toimii arkipäivän asiakaskohtaamisissa, vaikka ns. pakkoruotsin vastustajat muuta väittävät. Hienoa!