Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D
USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OI MAAMME SUOMI SYNNYINMAA, SOI SANA KULTAINEN
Tai kuten se alun perin Runebergin kirjoittamana kuului: "Vårt land, vårt land, vårt fosterland, Ljud högt, o dyra ord!" :)
Maammelaulun tekstihän ei ole mistään kotoisin, kuten ei ole Runebergin Suomen kansalliseepokseksi tarkoittama Vänrikki Stoolin tarinatkaan. Miten kammottavaa olisikaan, jos se oli nostettu kansalliseepokseksi Kalevalan sijaan.
Olen muuten aina tykännyt enemmän Sibeliuksen Finlandiasta kuin Maammelaulusta. Voitaisiinko vaihtaa se kansallislauluksi?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap aikamoinen moukka. Asiakaspalvelussa pyritään palvelemaan asiakasta, ei käymään mitään yhden naisen pakkoruotsikampanjaa. Jos olisit alaiseni, siirtäisin sinut varaston puolelle pois firman mainetta pilaamasta.
Niin, mutta kun sinulla ei ole firmaa 😄
Riittää kun olen pomosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkööt ruotsalaiset pohjanlahden taakse puhumaan kieltään. Tämä on SUOMI. Eivät ne ruotsissakaan pakkosuomea opiskele,vaikka siellä paljon suomalaisia asuukin.
Stadin alue - myös Vantaa! - on aina ollut monikulttuurinen ja monikielinen. Ehkäpä ap:n kaltaisen sudeettisavolaisen kannattaisi palata takaisin sinne kotiseudulle omaan umpioonsa, jos ei täällä tule toimeen asennevammansa takia.
Vantaalla asuu sekä venäjänkielisiä että vironkielisiä kumpiakin enemmän kuin ruotsinkielisiä. Aika outoa, että palvelua pitäisi olla juuri ruotsiksi, vaikka kyseessä on vasta 4. puhutuin kieli.
No Vantaan alueella on asunut ruotsinkielisiä jo keskiajalta lähtien, joten ta
Suomenruotsalaiset ovat samalla lailla m a m u j a kuin irakit tai somalit. Siksi en pidä Stubbia minun presidenttinäni.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa on oikeasti niin ruotsinkielinen alue, etteivät he oikeasti osaa suomea. Tunnen ahvenanmaalaisia ja he ovat kyllä töysin ruotsalaisia, paitsi paperilla suomen kansalaisia.
Jep. Oon käynyt siellä urheiluleirillä, ja puhuttiin sitten heidän kanssaan englantia, koska heidän suomensa oli niin huonoa, ja meidän ruotsimme oli niin huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ovat ilmeisesti hiukan vähä-älyinen porukka. 200 vuodessa he eivät ole oppineet suomea.
Ruotsinsuomalaiset sen sijaan ovat oppineet ruotsin 1-20 vuodessa lähes täydellisesti.
Toihan on ihan tutkittu juttu. Suomalaisten äo on korkeampi kuin suomenruotsalaisten. Ja veikkaan, että suuri syy siihen on että ovat vuosisatoja olleet niin laiskoja, etteivät ole halunneet kehittää itseään älyllisesti. Ovat pärjänneet vain vippaskonsteilla muita sorsimalla ja alistamalla. Sitten on nämä ominaisuudet kehittyneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)
:DD Taas joku itseään täynnä oleva suomenruotsalainen. Me ollaan Suomessa, joten puhu hel*vetti suomea jos kerta osaat! naurettava pelle. Kyllä me toinen kotimainen vielä saadaan vapaaehtoiseksi, pelkkä kolonialismin ja herrasajan jäänne jolla ei ole mitään perustetta enää. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on seurausta siitä kun serkukset lisääntyy keskenään.
Aika epälooginen kommentti juuri tässä asiayhteydessä, kun nimenomaan se sinun fanittamasi kielivähemmistö on tunnettu kyseisestä touhusta.
Sisäsiittoinen ankkalammikko. Suomenkieliset ovat joutsenia, se on meidän kansallislintumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin suomenruotsalaisena ihmetyttää (ja hävettää)tyypit, jotka puhuvat väkisin ruotsia myyjälle, joka ei selkeästi osaa. Luulen kyseessä olevan kiusanteko, jolla koitetaan pönkittää omaa huonoa fiilistä, esittämällä parempaa ihmistä sen varjolla että "minulla on oikeus puhua äidinkieltäni". On joo, mutta kaikilla ei ole velvollisuutta vastata juuri Sinun äidinkielelläsi!
Itse olin muutama kesä sitten tarjoilijana ja lähes jokainen suomenruotsalainen teki kiusaa tästä, etten osannut ruotsia. Eivät suostuneet puhumaan mulle sanaakaan suomea ja kun hain ruotsinkielisen tarjoilijan palvelemaan heitä (asui monta vuotta tukholmassa), niin hänelle kyllä puhuttiin suomea.
T. Insinööriopiskelija
Varmaan häpesivät omaa muumiruotsiaan riikinruotsin rinnalla...
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin tietää alaiseni käyttäytyneen asiakasta kohtaan kuten ap siitä seuraisi työsuhteen irtisanominen. Ap varmasti tietää asiakaspalvelu ammatissa työskentelvänä että Suomessa ruotsinkielisellä asiakkaalla on oikeus saada palvelua äidinkielellään. Itse en edes palkkaa henkilökuntaa jotka eivät pysty palvelemaan asiakkaita molemmilla kotimaisilla kielillä.
Vaatimus koskee vain viranomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoinen asiakaspalvelija käyttää sitä kieltä jota asiakas haluaa, jos suinkin vain osaa. Asiakas on aina oikeassa.
Asiakas ei todellakaan ole oikeassa oikeastaan koskaan.
Tämä on harvinaisen totta. Se mikä palvelualan ammattilaista syö kaikkein eniten on se, että juuri ne kaikkein idiooteimmat mistään mitään tietämättömät lyö aina välittömästi tuon kusen polttaman fraasin pöytään. Toki ammattitaitoa on selvitä näistäkin imbesilleistä edes jotenkin, mutta syöhän se ihmistä rotan lailla, kun täytyy päivittäin tasapainoilla näiden elämänsä sankareiden kanssa.
Itse olen onneksi oma työnantajani, joten voin toivottomien tapauksien kanssa yksinkertaisesti viheltää pelin poikki, kun homma ei etene, vaan vajoaa entistä syvemmälle suohon ja toivottaa paremp
Tämä fraasi on muuten johtanut itse asiassa asiakkaiden kannalta huonompaan palveluun. Kun asiakas inttää jostain asiasta, että sen on oltava niin, niin aspa usein myöntyy siihen, että asia on sitten niin, eikä lähde neutraalilta pohjalta selvittämään, miten asia oikeasti on. Onkohan muissa kielissä muuten vastaavaa sanontaa?
Vierailija kirjoitti:
Haha itsellesi. Et siis osaa ruotsia. Että jotkut kehtaa osaamattomuuttaan julistaa...
Hyvin kehtaa, koska ruotsin kieli on alistamisen työkalu. Siksi sitä ei pidä puhua vaikka osaa. Eri
Eikö suomenruotsalaisille voisi laittaa kieliveron, koska hehän niitä ruotsinkielisiä lomakkeita ja verkkosivuja vaativat?
Siihen menee paljon virkamiestunteja eli rahaa, kun ihan kaikki pitää kääntää kahdelle kielelle. Kaikki rakenteet ja pöytäkirjat ja päätökset pitää tehdä virkamiesruotsiksi jossain Joensuussakin, ei mitään järkeä. Etenkin, kun moni suomenruotsalainen osaisi kyllä suomea.
Jos pakkoruotista valtionvirastoissa ei voida luopua, saavat siitä käyttävät maksaa kulut.
Mikä juttu tämä oli? Tuohan on aivan normaalia että molemmat puhuvat omaa äidinkieltä ja kuuntelevat toista.