Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D

Vierailija
07.10.2017 |

USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!

Kommentit (414)

Vierailija
341/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför jag har så stora fötter och tjocka kinder? Tämän verran jäi kutakuinkin mieleen ruotsinkielen opinnoista aikoinaan. Hyvin olen pärjäillyt jo 40 vuotta. Ai niin! Blonda brudar är toppen 🤣. Pitäisikö se ruotsi nyt kuitenkin opetella vielä? Täällä kun on tapana ollut kieli ruskeana kumarrella milloin länteen milloin itään. Voisin käydä tossa S-marketilla elvistelemässä ruotsin kielen taidollani ja vaatimassa bättreä palvelua till mig 😂😣😥.

Vierailija
342/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itselle alkaa hurrri (nähtävästi tuo sana on bannattu) länkyttämään Suomen maaperällä omaa kälätyskieltään, niin vaihdan aina itse englantiin. How i can help you? jne...

Enkä enää vaihda sen asiakkaan kohdalla takaisin suomen kieleen laisinkaan.

Sääli, ettet osaa englantiakaan. Siitäkö viha kumpuaa, alemmuudentunteesta, huonosta itsetunnosta?

Juuri näin. Annat taas ymmärtää, että suomalainen joka omassa kotimaassaan puhuu omaa äidinkieltään on alemmanluokan kansalainen, tai ainakin hänen tulisi ymmärtää  tuntea alemmuutta sen takia, että ei osaa ruotsia. Eiköhän tämä suomenkielisten suomalaisten haukkuminen ja alentaminen voisi jo pikkuhiljaa loppua. Sitä kieltä jota maassamme puhuu muutama prosentti ihmisistä ei todellakaan tarvitse koko kansan osata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis olishan sen asiakkaan pitänyt osata suomea kun on kaksikielisessä maassa. Miks tää toimii aina vaan toisin päin? Suomenkielisten pitää osata puhua jotain minikieltä satunnaiselle ruotsinkieliselle, mutta ruotsinkielisten ei missään tilanteessa kuulu osata suomea, joka on Suomen ylivoimaisen enemmistön äidinkieli.

Suomenkielisen pitää kyllä tarvittaessa puhua ruotsia ollessaan asiakkaana jos asiakaspalvelija sitä suomea nyt ei halua puhua ja se on ihan ok. Työikäinen porukka on Suomessa kuitenkin väkisin sitä suomea (kuten ruotsiakin) joutunut opiskelemaan.

Tää on ihan kummallinen asetelma.

Se vaan on niin, että Suomi sattuu olemaan kaksikielinen maa, eli sille tosiasialle emme täällä vauva palstalla voi  mitään. Suomessa palvelua pitää saada omalla  äidinkielellään,  mikäli se on ruotsi!

Tämän vuoksi en ymmärrä kommentteja, että asiakkaan pitää osata suomea, ei täydy, mutta palvelua on saatava molemmilla kielillä!

Miksi sitten on ok, että joillain paikkakunnilla ei saa esimerkiksi terveyspalveluita suomeksi? Ja miksi on ok hyökätä ruotsia osaamattomien aspojen kimppuun sanallisesti? Itse esimerkiksi olen illat pikaruokalassa töissä ja suomenruotsalaisia asiakkaita tulee maksimissaan kerran kuukaudessa. En osaa ruotsiksi muuta kuin "jag tala inte svenska" ja "jag försto inte svenska". Englanniksi ja venäjäksi taas voin palvella. Ja kuten aiemmin kerroin, kun olin tarjoilijana, tekivät suomenruotsalaiset asiakkaat kiusaa siitä etten osannut ruotsia. Eivät suostuneet sanaakaan suomea puhumaan, mutta kun hain ruotsissa asuneen ja ruotsia puhuvan tarjoilijan paikalle, niin hänelle kyllä puhuivat suomea.

T. Insinööriopiskelija

Mun luonteella olisin opetellut työhöni kuuluvat fraasit ja sanaston. Sulle tehtiin ousaa kun et osannut. Päätit sitten olla opettelematta, alistua, ottaa tyhmän roolin ja olla loppuelämän se, joka ei osaa?

En ymmärrä. Tervepäinen ihminen opettelee uusia asioita, varsinkin niitä joihin toistuvasti törmää. Sittenhän osaa. Mä kertaan ihan jatkuvasti alani ruotsi kielistä sanastoa. Kysyn ruotsinkielisiltä kollegoiltani varmaan viikottain jotain termiä tai sanontatapaa.

Toiset haluaa osata, oppia - toiset kehuskelee sillä, ettei osaa.

Miksi mun pitäisi opetella kieli, jota tarvitsen hyvin harvoin, varsinkin kun suomenruotsalaiset ymmärtävät myöskin suomea? Ruotsinkieliset sanatkin olen opiskellut ammattikoulusta alalta, jota opiskelin, enkä ravintola-alalta ja myös amk:ssa opiskelin alaani liittyvää insinöörisanastoa.

T. Insinööriopiskelija

Miksikö? Jotta olisit parempi, kilpailukykyisempi ja osaisit palvella asikkaitasi paremmin. Saisit ylennyksiä, parempaa liksaa ja menestystä. Siksi.

Eikös se ole sama syy minkä tahansa asian opettelemiseen. On kiva osata ja kiva oppia.

Lopettakaa paskan puhuminen. Ruotsinkielellä ei kilpailukykyä paranneta. Kyllä se paranee ihan muilla kielillä. Nähdäänhän tämä Suomen kilpailukyky. Miksi yksikään ruotsinkielinen ei ole sitä mihinkään nostanut. Ja jos ajatellaan, että tätä pakko fenskaa on luettu  50v ei kilpailukyky ole mihinkään noussut. Päinvastoin. Jos Suomessa olis tuollakin ajalla luettu tärkeämpiä kieliä, voisi se kilpailukyky olla jotain ihan muuta.

Vierailija
344/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaisivat nyt nuo pakkohurrin tuputtajat sisäistää sitä ajatusta, että jo itse suomen kieli on maailman mittapuulla hyödytön marginaalikieli siinä missä ruotsikin. Ruotsi sentään on sukua germaanisille kielille, joten täten jo sellaista kieltä osaava on huomattavassa etulyöntiasemassa Pohjoismaiden lisäksi myös muualla Euroopassa. Ja jos jotkut vielä ihmettelee miksi ihmiset suhtautuvat tuollaiseen marginaalikielen opiskeluun niin voimakkaalla vastustamisella, niin ihmettelen. Kieli on kuitenkin tärkeä osa ihmisen identiteettiä. Mua ei edes kiinnosta opiskella mitään vieraita kieliä, jos halu ja tunne sen oppimista kohtaan uupuu täysin. Englantia oppii väkisinkin kun sitä kuulee myös koulun ulkopuolella, toisin kuin ruotsia.

Vierailija
345/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä k**ipäitä myös minunkin työpaikallani. Vaaditaan ruotsinkielistä palvelijaa niin kauan kuin tajutaan ettei meillä sellaista ole. Sitten se täydellinen suomen kieli puskee sieltä

Kello on 9.38, etkö ole myöhässä töistä?

Työvuoroni oli 10-18

Vierailija
346/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, ja laitoit varmasti 10 sentin palan makkaraa kun hän halusi 20 senttiä. Kuka nyt Suomessa 20 senttiä haluaa.

Vierailija
347/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain suomenruotsalaiset puhuisivat kunnon ruotsia, mutta he puhuvat hassua muumiruotsia ja puolikieltä. Mulle on koulussa opetettu ihan riikinruotsi, aksentteineen kaikkineen ja sillä pärjäsin kun asuin Ruotsissa, mutta riikinruotsissa näkyy olevan sanoja joita suomenruotsalainen ei ymmärrä ja toisinpäin. 

Työpaikalla on ruotsalainen mies jolle ruotsinkielisiltä asiakkailta tulevat puhelut ohjataan, ja hän naureskelee välillä että ruotsia puhuimme molemmat mutta toisiamme emme ymmärtäneet.

Eli suomenruotsalaisten käyttämä kieli on pienestä kielestä (ruotsi) vielä pienempi murre (muumiruotsi). Ja heitä pitäisi sitten palvella tällä muumiruotsilla.

Vierailija
348/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itselle alkaa hurrri (nähtävästi tuo sana on bannattu) länkyttämään Suomen maaperällä omaa kälätyskieltään, niin vaihdan aina itse englantiin. How i can help you? jne...

Sääli, ettet osaa englantiakaan. Siitäkö viha kumpuaa, alemmuudentunteesta, huonosta itsetunnosta?

Puhutko peilikuvallesi? Kyllä tuo sinun rantahurrrin passiivisagressiivisuus kumpuaa jostain syvältä sisältäsi.

Itse tykkään Suomalaisena muodostaa englannin lauserakenteen tuolla tavalla kuten se suomalaisittainkin lausutaan.

How i can help you

Miten minä voin auttaa sinua

Ei kuten sinä yrität päteä

How can i help you

Miten voin minä auttaa sinua

Eli siis suomenruotsalainenkin voi tehdä suomen lauserakenteet samalla tavalla kuin ruotsin jos niin tykkää, ja se ei kuulosta sinusta yhtään oudolta? Ei noin voi oikeasti tehdä jos haluaa olla ymmärrettävä.

So finnish-swedish can do Finnish sentence structures with the same way than in Swedish if so likes, and it does not sound of you any strange? No like that can be really done if want to be understandable.

So finnish-swedish can structure Finnish sentences with the same way than Swedish ones if they want and you don't find it sounding any strange at all? That can't be really done if you want to be understandable.

Vierailija
349/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan kertaa tässä ketjussa on haukuttu ruotsia osaamattomat typeriksi?

Vierailija
350/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Annat taas ymmärtää, että suomalainen joka omassa kotimaassaan puhuu omaa äidinkieltään on alemmanluokan kansalainen, tai ainakin hänen tulisi ymmärtää  tuntea alemmuutta sen takia, että ei osaa ruotsia. Eiköhän tämä suomenkielisten suomalaisten haukkuminen ja alentaminen voisi jo pikkuhiljaa loppua. Sitä kieltä jota maassamme puhuu muutama prosentti ihmisistä ei todellakaan tarvitse koko kansan osata.

Aloittaja antoi ymmärtää, että kotimaassaan äidnkieltään puhuva suomalainen on alemman luokan kansalainen, mutta vain jos se äidinkieli on ruotsi.

Vierailija
351/414 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain suomenruotsalaiset puhuisivat kunnon ruotsia, mutta he puhuvat hassua muumiruotsia ja puolikieltä. Mulle on koulussa opetettu ihan riikinruotsi, aksentteineen kaikkineen ja sillä pärjäsin kun asuin Ruotsissa, mutta riikinruotsissa näkyy olevan sanoja joita suomenruotsalainen ei ymmärrä ja toisinpäin. 

Työpaikalla on ruotsalainen mies jolle ruotsinkielisiltä asiakkailta tulevat puhelut ohjataan, ja hän naureskelee välillä että ruotsia puhuimme molemmat mutta toisiamme emme ymmärtäneet.

Eli suomenruotsalaisten käyttämä kieli on pienestä kielestä (ruotsi) vielä pienempi murre (muumiruotsi). Ja heitä pitäisi sitten palvella tällä muumiruotsilla.

Se onkin suomenruotsia. Yritetäänkö olla sotkematta muita valtioita ja niiden kieliä tähän?

Vierailija
352/414 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ruotsikaan mikään valtakieli, en puhu koskaan sitä missään tilanteessa vaikka osaan. Suomessa suomea, kiitos!

Vierailija
353/414 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai suomeruotsalainen henkisen haavan, kirjoittelee varmaan jo kotonaan RKP:n toimistoon viestejä miten häntä kohdeltiin kaltoin, yhyy.

Vierailija
354/414 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)

Muistankin tämän asenteen näin suomenkielisenä seuraavalla Pohjanmaan rannikkomatkallani tai Ahvenanmaalla.

Vierailija
355/414 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suomenruotsalaisena kyllä sitä ruotsia pyrin asiakaspalvelutilanteissa käyttämään, vaikka suomenkieltä hyvin osaankin. Olen kuitenkin ruotsinkielinen, joten miksen sitä ruotsia sitten käyttäisi siinä tilanteessa kun sitä muutenkin käytän arjessa jatkuvasti? Minulle on yhdentekevää onko asiakaspalvelija innokas käyttämään samaa kieltä kanssani, kertoo kyllä paljon soveltuvuudesta alalle jos ei toista kotimaista kieltä hallitse :-)

Näin sen pitäisi olla Ahvenenmaallakin. Kun tulee suomenkielinen asiakas. Ruotsi painaa nyt kovasti päälle ettei vaan menetä etuoikeuksiaan. 

Vierailija
356/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aspatyötä tehneenä voin kyllä sanoa ettei siinä työssä palkata tarpeeksi hyvin että rupeasin ruotsinkieltä treenaamaan. "Förlåt, jag kan inte tala..." Riitti omasta puolestani. Useimmiten kieli vaihtui suomeksi ongelmitta.

Vierailija
357/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kansalaisen tarvitse osata sitä toista kieltä.

Vierailija
358/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaa puhua jotain ruotsi/englantia tai suomi/englantia. En vaan todellakaan lähde ikinä puhumaan ruotsia, ellei kyse ole ruotsalaisesta asiakkaasta - ja usein silloinkin yhteisymmärryksessä vaihdetaan englantiin.

t. ap

En leuhkisi sillä, ettei ole kielitaitoa sen vertaa, että osaisi palvella asiakasta toisella kotimaisella.

Vierailija
359/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi päntätä kymmeniä vuosia ruotsia siksi, että joku ruotsinkielinen käy Nilsiässä ostoksilla kerran 25 vuodessa?

Vierailija
360/414 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä opetellut Ruotsin valtakieltä swenskarabiskaa. Jänskättää kuinka persrumpalleen ruotsalaiset yllättyessään pyllähtävät kun polleana poikkean Euroviisuja katsastelemaan sujuvasti ääntäen uutta ruotsinkieltään.