Haha suomenruotsalainen asiakas ei suostunut puhumaan suomea :D
USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko ap:lle palkassa kielilisää?
Kaveri kertoi juuri, ettei hänelle koskaan ole maksettu kielilisiä eri työpaikoissa, vaikka osaa aika monta sujuvasti.
Miksei voida puhua sitä englantia jota mukamas sivistyneiden tulisi osata automaattisesti?
Se että ei osaa juuri ruotsia ei tarkoita että olisi joku täys moukka niinkuin ruotsensuomalaiset yrittää itkeä, vaan saattaa osata esim venäjää ja espaniaa josta on sentään hyötyä mailmalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä historian ns. ruotsinkieliset olivat ihan eri maata kuin nykyiset RKP-vinkujat. Häpeäisitte, kun vertaatte itseänne heihin! Nämä edellä mainitut henkilöt arvostivat suomen kieltä ja suomalaisuutta. RKP:läiset puolestaan vihaavat suomen kieltä ja pitävät suomenkielisiä alempirotuisina.
Mitä sinulle sanovat esim. nimet Marcus Grönholm, Fredrik Norrena, Sean Bergenheim ja Niklas Bäckström? Aika paljon ovat edustaneet maatamme ja tehneet sitä maailmalla tunnetuksi. Entä Peter Nyman, Baba Lybeck, André Wickström ja Stan Saanila, jotka ovat esiintyneet paljon suomenkielisillä TV-kanavilla?
Osa ei sano ainakaan minulle mitään. Grönholm supisuomalainen suku. Norrena, saanila, bergenheim ei ole ainakaan ruotsalaista alkuperää. Lybeck lienee lyypekistä.
Nyman on yleinen nimi romaneilla ja he ovat varmasti tulleet Ruotsista tapporahaa karkuun.
Mistä tiedät? Lähteet?
Sano joku, en jaksa etsiä sinulle kaikkia.
Jaa noista mainituista nimistä, vai? Sanotaan vaikka Grönholm.
https://www.geni.com/people/Tuomas-Grönholm/6000000030603353495
Hänninen.
Jos grönholm olisi Ruotsista, niin heitä olisi siellä enemmän tai yhtä paljon kuin Suomessa.
http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/gronholm.html
Grönholm on Suomessa esiintyvä sukunimi. Se on maassamme yleinen. Noin joka 3 800:s suomalainen on Grönholm.
Ruotsissa Grönholm oli 261 ihmisen sukunimi vuonna 2015.
Tanskassa Grönholm on ollut 35 ihmisen sukunimi vuonna 2016.
Suomessa on useita paikannimiä nimeltään grönholm. Marcuksen suku on oletettavasti jostakin näistä. Sukuja on todennäköisesti useampia. Yksikään ei tiettävästi ole siis tullut Ruotsista.
Länsiuusimaalaista (Inkoo-Siuntio-Kirkkonummi-Espoo) maanviljelijäsukua se on.
Eli juuri tätä sakkia, joka vaihtoi Ruotsin vallan aikana kielekseen ruotsin?
”Ruotsin vallan aikana”? Siis silloin kun tämä maa oli itsenäinen Ruotsi ja Venäjän valta ei ollut vielä alkanut.
Tuo lauseesi kertoo aseneestasi ja tiedonpuutteestasi.
Noin puolet ruotsalaisista oli suomenkielisiä ennen vuotta 1809. Silti suomenkielisillä ei ollut mitään kielellisiä oikeuksia Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija ja viime kesänä olin asiakaspalvelutyössä. Suurin osa asiakkaista puhui suomea, jonkin verran englantia puhuvia ja sitten muutamia jotka olisivat ruotsiksi halunneet puhua. Itse en osaa yhtään ruotsia, ainoa vieras kieli mitä osaan on englanti, joten kun asiakas aloitti ruotsiksi niin kysyin että "do you speak english?".
Taisi kerran tai kaksi onnistua ihan tuolla ja loput puhuttiin englanniksi. Sitten oli jokunen näitä jotka jatkoivat ruotsiksi ja minulla ei ollut mitään aavistustakaan mitä puhuivat. Jouduin sitten google kääntäjällä kääntämään ruotsiksi etten puhu ruotsia ja tiedustelin haluaisivatko että yritän etsiä jonkun joka puhuu ruotsia jos sellainen löytyy.
Tässä vaiheessa taisi yhdeltä tai kahdelta löytyä englanti tai suomi, jollekin piti oikeasti ruveta etsimään ruotsia puhuvaa, no ei silloin juuri löytynyt kun meitä oli vain kaksi siinä ja toinenkaan ei osannut ruotsia. Siinä vaiheessa asiakas poistui paikalta.
En odota asiakkailta suomen kielen taitoa välttämättä vaikka suomessa ollaankin, mutta jos sitä ei osaa niin kyllä englantia pitäisi osata. En näe realistisena sitä, että joku tulee suomeen eikä puhu sanaakaan suomea tai englantia. Pelkällä ruotsilla ei täällä, tai missään muuallakaan ruotsin ulkopuolella pärjää, joten ruotsinkielistenkin luulisi puhuvan englantia.
Apko se siellä taas kirjoittelee ”tosi elämän” sattumuksista. Kirjoitatko nyt anestesialääkärinä vai asiakaspalvelun tyttönä?
Pitäiskö sun hommata lääkitys? Et selvästikään koskaan ole ollut asiakaspalvelijana.
T. InsinööriopiskelijaEli ap.
Voi hellanlettas. :D nyt oikeesti se lääkitys kuntoon. En ole ap, enkä myöskään tuo toinen opiskeleva aspa.
T. Insinööriopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä historian ns. ruotsinkieliset olivat ihan eri maata kuin nykyiset RKP-vinkujat. Häpeäisitte, kun vertaatte itseänne heihin! Nämä edellä mainitut henkilöt arvostivat suomen kieltä ja suomalaisuutta. RKP:läiset puolestaan vihaavat suomen kieltä ja pitävät suomenkielisiä alempirotuisina.
Mitä sinulle sanovat esim. nimet Marcus Grönholm, Fredrik Norrena, Sean Bergenheim ja Niklas Bäckström? Aika paljon ovat edustaneet maatamme ja tehneet sitä maailmalla tunnetuksi. Entä Peter Nyman, Baba Lybeck, André Wickström ja Stan Saanila, jotka ovat esiintyneet paljon suomenkielisillä TV-kanavilla?
Osa ei sano ainakaan minulle mitään. Grönholm supisuomalainen suku. Norrena, saanila, bergenheim ei ole ainakaan ruotsalaista alkuperää. Lybeck lienee lyypekistä.
Nyman on yleinen nimi romaneilla ja he ovat varmasti tulleet Ruotsista tapporahaa karkuun.
Mistä tiedät? Lähteet?
Hänninen.
Jos grönholm olisi Ruotsista, niin heitä olisi siellä enemmän tai yhtä paljon kuin Suomessa.
Grönholm on Suomessa esiintyvä sukunimi. Se on maassamme yleinen. Noin joka 3 800:s suomalainen on Grönholm.
Suomessa on useita paikannimiä nimeltään grönholm. Marcuksen suku on oletettavasti jostakin näistä. Sukuja on todennäköisesti useampia. Yksikään ei tiettävästi ole siis tullut Ruotsista.
”Ruotsin vallan aikana”? Siis silloin kun tämä maa oli itsenäinen Ruotsi ja Venäjän valta ei ollut vielä alkanut.
Tuo lauseesi kertoo aseneestasi ja tiedonpuutteestasi.Noin puolet ruotsalaisista oli suomenkielisiä ennen vuotta 1809. Silti suomenkielisillä ei ollut mitään kielellisiä oikeuksia Ruotsissa.
Joo, ihan varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Turha opetella ruotsia koska pian sen aika on tlllut. Suomesta tulee yksikielinen maa ja sitä se käytännössä nytkin on.
Olen työskennellyt yli 10 eri työnantajalla ja ikinä ei todellakaan ole ruotsia vaadittu missään asiakaspalveluduuneissakaan.
Jostain syystä olet vaihtanut työpaikkaa melko usein. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Lähteet?
Hänninen.
Tuo lauseesi kertoo aseneestasi ja tiedonpuutteestasi.Noin puolet ruotsalaisista oli suomenkielisiä ennen vuotta 1809. Silti suomenkielisillä ei ollut mitään kielellisiä oikeuksia Ruotsissa.
Näinhän se varmasti olikin. :D
Minä olen se ensimmäinen akateeminen (en siis se ''anestesiologi'' päivänselvä-provo vastine) ja todellakin inhoan pakkoruotsia. On tosiaan varmaan kiva pitää harhaluulo siitä, että kaikki yliopistonväestä rakastavat pakkoruotsia. Jos ei muuten voi mitätöidä toisen argumenttia, voi aina sanoa, että sen on kirjoittanut trollaileva ap. Silmien sulkeminen ei faktoja muuta,
tervetuloa moikkaamaan Helsinkiin, jos ette muuten usko.
Englanti on yleiskieli, jolla pärjää maailmalla. Onko Suomi niin takapajula, ettei täällä voi asioida englanniksi, jos ei ruotsia hallitse ja suomen kieltä taitava kaksikielinen kansalainen ei kykene joustamaan. Tuo ruotsin kieli Suomessa on kyllä muinaisjäänne, josta olisi syytä päästä eroon virallisena toisena kielenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se ensimmäinen akateeminen (en siis se ''anestesiologi'' päivänselvä-provo vastine) ja todellakin inhoan pakkoruotsia. On tosiaan varmaan kiva pitää harhaluulo siitä, että kaikki yliopistonväestä rakastavat pakkoruotsia. Jos ei muuten voi mitätöidä toisen argumenttia, voi aina sanoa, että sen on kirjoittanut trollaileva ap. Silmien sulkeminen ei faktoja muuta,
Haluaisitko vaihtaa pissavaippani? Voin tulla Helsinkiin moikkaamaan.
Artovauva 61v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artovauva 61v.
Onhan sinulla pienet miestisut, joita voin hamuilla suullani samalla kun vaippaani vaihdetaan?
Artovauva 61v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artovauva 61v.
Onhan sinulla pienet miestisut, joita voin hamuilla suullani samalla kun vaippaani vaihdetaan?
Artovauva 61v.
Olen itsekin akateeminen ja vihaan ruotsinkielisiä.
Artovauva 61v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha opetella ruotsia koska pian sen aika on tlllut. Suomesta tulee yksikielinen maa ja sitä se käytännössä nytkin on.
Olen työskennellyt yli 10 eri työnantajalla ja ikinä ei todellakaan ole ruotsia vaadittu missään asiakaspalveluduuneissakaan.
Jostain syystä olet vaihtanut työpaikkaa melko usein. :D
Ja syynkin voi arvata!
Vierailija kirjoitti:
USKOMATONTA!! En alkanut puhua ruotsia vaan puhuin suomea, jota hän ymmärsi mainiosti. Mentiin koko asiakastilanne läpi siten, että hän puhui ruotsia ja minä suomea. Miksi?! Ja oltiin VANTAALLA!
Katsos kun näitä kuninkaalisten jälkeläisillähän on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Suomalaisenhan pitäisi sujuvasti sönköttää sekä englantia, että ruotsia omassa kotikaupungissaan tai muuten leimautuu kouluttamattomaksi juntiksi. Näin se vaan menee. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
0/5
BätreFolk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun näitä kuninkaalisten jälkeläisillähän on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Suomalaisenhan pitäisi sujuvasti sönköttää sekä englantia, että ruotsia omassa kotikaupungissaan tai muuten leimautuu kouluttamattomaksi juntiksi. Näin se vaan menee. Valitettavasti.
Tuo kirjoituksestasi välittyvä alemmuudentunteen määrä yhdistettynä poikkeukselliseen tyhmyyteen on kyllä hienoa!
Jos poikalapsi haluaa Ruotsista saada kiitettävän, niin se vie minulla noin puolet kaikista opiskeluun käytössä olevista resursseista. Matematiikka, fysiikka, englanti, historia, biologia, äidinkieli kärsii siitä jos haluaa kiitettävän kielestä, jota ei koskaan tule tarvitsemaan missään.
Koska ruotsia ei tarvitse kirjoittaa, on kaikki arvosanan 5 yläpuolella turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BätreFolk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjoituksestasi välittyvä alemmuudentunteen määrä yhdistettynä poikkeukselliseen tyhmyyteen on kyllä hienoa!
Ruotsissa raiskataan tänään 19 naista BRÅn mukaan
Ja huomenna.
Eli ap.