Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on niin suuri tarve väittää, etreivät ole kateellisia?

Vierailija
04.10.2017 |

Kateushan on tunne siitä, että joku on parempi jossain sellaisessa asiassa jossa itse haluaisimme olla hyviä. Esim. kauneus on maailmanlaajuisesti tavoitelluin ominaisuus.

Kun joku kehuu tai haukkuu henkilöä, on hänellä usein tarve tuoda esille, ettei ole kateellinen. Miksi? Tarkoittaako kateus sitä, että kateellinen ihminen on automaattisesti pahansuopa, joka haluaisi poistaa toiselta tämän kauneuden? Jos kateus todella on sitä, aika moni haluaisi poistaa toisiltaan kauneuden tai mikä se ominaisuus nyt sitten ikinä onkaan,jota kadehditaan.

Minä uskallan myöntää olevani kateellinen. Mutta se ei tarkoita että haluaisin poistaa näiltä kateudeni kohteilta mitään. Se ei tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen siihen millainen itse olen. Kateus on inhimillinen tunne. Se ei kysy lupaa tulla,kuten ei vihakaan. Vihakaan ei ole väärä tunne, jos sillä ei aiheuta muille pahaa. Miksi kateus eroaisi muista inhimillisistä tunteista? Miksi kateus nähdään automaattisesti pahansuopuutena ja heikkoutena?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ehkä hankala Ap:n ymmärtää, mutta mä en ole kateellinen ihminen. Jos joku on mua parempi jossain, ajatteleen että hän on harjoitellut sitä asiaa enemmän ja saatan kysyä vinkkejä. Jos jollain on enemmän rahaa kuin minulla, aattelen että hän on tehnyt töitä sen eteen tai sitten perinyt sitä (useammin Suomessa näin). Mulla on katto pään päällä, ihana avomies ja hyvä elämä muutenkin. En kadehti muita. 

En edelleenkään ole väittänyt että juuri Sinä olisit kateellinen. Mistä niin päättelet? Saman kysymyksen voisin osoittaa valtaosalle muistakin vastaajista.

Ap

Vierailija
62/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö vähättely kateuteen??

Meillä töissä yksi akka vähättelee koko ajan ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kauneus on tavoitelluin ominaisuus"

Lol av = wt.

Kyllä se on älykkyys, mutta parempihan se on omien kykyjen mukaan asioita tavoitella ja kadehtiakin.

Kyllä kauneus on ominaisuus johon ihmiset laittavat paljon enemmän rahaa ja näkevt vaivaa kuin älykkyyteen. Ja millä tavalla kauneudenkaipuu olisi jokin wt-juttu? Wt:t harvoin panostavat omaan kauneuteensa saati sitten kotinsa kauneuteen. Ihminen on visuaalinen olento eikä sillä ole mitään tekemistä minkään wt-persoonan kanssa.

Ap

Kyllä ne wt:t nimenomaan hankkii ne silarit, jäätävät lisäkeripsit ja blingit ja blängit. Älykkäät ja varakkaat taas ovat hillittyjä.

Statusta tavoitellaan niillä avuilla joita on, vähäosaisemmat panostavat ulkonäköön, kun mikään muu ei voi korottaa sosiaalisessa hierarkiassa. Eliitillä ei ole tähän tarvetta.

Arvelinkin että vastaat näin. Onko sinusta siis ainoa keino panostaa kauneuteensa hankkimalla silikonit ja tekoripset? Eikö mielessäsi oikeasti ole mitään muita tapoja kaunistautua? Siinä tapauksessa ajatusmaailmasi on hyvin rajoittunut ja vääristynyt.

Ap

Arvelinkin, että vastaat näin. Jos kauneus tosiaankin olisi tavoitelluin ominaisuus, niin miksi valtaosa vastaa tulevista ihmisistä ei panosta kaikkeansa ulkonäköön? Miksi ne panostaa uraan, harrastuksiin jne? Miksi loputon määrä rikkaita ihmisiä on arkisen näköisiä? Koska kaikki yrittää tavoitella kuitenkin enemmän muita asioita, kuin ulkonäköä. Ulkonäköön panostaa ne, joilla ei ole paukkuja panostaa muuhun asiaan.

Vierailija
64/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö vähättely kateuteen??

Meillä töissä yksi akka vähättelee koko ajan ihmisiä.

Kyllä liittyy.

Ap

Vierailija
65/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kauneus on tavoitelluin ominaisuus"

Lol av = wt.

Kyllä se on älykkyys, mutta parempihan se on omien kykyjen mukaan asioita tavoitella ja kadehtiakin.

Kyllä kauneus on ominaisuus johon ihmiset laittavat paljon enemmän rahaa ja näkevt vaivaa kuin älykkyyteen. Ja millä tavalla kauneudenkaipuu olisi jokin wt-juttu? Wt:t harvoin panostavat omaan kauneuteensa saati sitten kotinsa kauneuteen. Ihminen on visuaalinen olento eikä sillä ole mitään tekemistä minkään wt-persoonan kanssa.

Ap

Kyllä ne wt:t nimenomaan hankkii ne silarit, jäätävät lisäkeripsit ja blingit ja blängit. Älykkäät ja varakkaat taas ovat hillittyjä.

Statusta tavoitellaan niillä avuilla joita on, vähäosaisemmat panostavat ulkonäköön, kun mikään muu ei voi korottaa sosiaalisessa hierarkiassa. Eliitillä ei ole tähän tarvetta.

Arvelinkin että vastaat näin. Onko sinusta siis ainoa keino panostaa kauneuteensa hankkimalla silikonit ja tekoripset? Eikö mielessäsi oikeasti ole mitään muita tapoja kaunistautua? Siinä tapauksessa ajatusmaailmasi on hyvin rajoittunut ja vääristynyt.

Ap

Arvelinkin, että vastaat näin. Jos kauneus tosiaankin olisi tavoitelluin ominaisuus, niin miksi valtaosa vastaa tulevista ihmisistä ei panosta kaikkeansa ulkonäköön? Miksi ne panostaa uraan, harrastuksiin jne? Miksi loputon määrä rikkaita ihmisiä on arkisen näköisiä? Koska kaikki yrittää tavoitella kuitenkin enemmän muita asioita, kuin ulkonäköä. Ulkonäköön panostaa ne, joilla ei ole paukkuja panostaa muuhun asiaan.

Miten niin ihmiset eivät panosta ulkonäköönsä? Onko vain jokin tietynlainen pukeutuminen/ulkonäkö panostamista?

Ap

Vierailija
66/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen aika harvoin kateuden tunnetta ja silloin kun tunnen, se liittyy usein jonkun leppoisaan joutenoloon. Itse olen uraihminen ja teen pitkiä päiviä. Välillä somen rantakuvat ja todellisesta joutilaisuudesta nauttiminen tuottavat minussa kateutta. Mutta vaihtaisinko kuitenkaan osia? En varmaankaan, tykkään työstäni vaikka se nieleekin ison osan elämää.

Vierailija
67/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin joskus seuraavaa:

"Älä ole kenellekään kateellinen, koska et tiedä hänen salaista murhettaan".

Juu osuu ainakin minuun. Epäilen että moni kadehtii yhtä sun toista asiaa elämässäni. Hyvin harva tietää, millaista elämäni on aviomieheni kanssa: jatkuvaa rankkaa henkistä väkivaltaa. Kyllä veti hiljaiseksi, kun kaksivuotias lapseni tuli pyyhkimään kyyneleitä nenäliinaa silmistäni tänään ja kysyi, että ottasitko äiti mehua, että tuntus paremmalta 😔

Ja kyllä, yritän hommata meidät pois täältä. Siinä on yksi muukin hyvä puoli: Mä teen sillä monen tutun/puolitutun onnelliseksi. Ainakin ne, jotka ovat 'upeaa' elämääni kadehtineet.

Vierailija
68/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kateellisuutta pidetään järjestän huonona asiana. Se tuo paljon huonoa ihmisten elämään. Eikö se oli yksi seitsemästä kuolemansynnistäkin.

Ihmiset on opetettu, että kateus on rumaa ja syntiä. Sen takia sitä ei mielellään itsessään nähdä tai pyritään piilottamaan.

Musta kateus on ok, kunhan se on tervettä. On hyvä myöntää itselleen olevansa kateellinen ja pyrkiä työstämään sitä pois itsestään. Kateus on jonnin joutava tunne. Kateus ehkä saa ihmiset kilpailemaan ja olemaan parempia kuin toiset. Toisaalta jos kateus hallitsee ja on valmis tekemään kateuttaan, mitä vaan.. se ei ole tervettä. Tätä puolta ihmiset näyttävät ehkä enemmän.

Ihmiset on myös opetettu siihen, että esiaviollinen seksi on rumaa ja syntiä. Maailma muuttuu veikkoseni.

Kyllä varmasti hyvin usein kateus on tunne jonka ihminen saattaa tiedostamattaankin tukahduttaa. Uskon myös, että toisinaan, se tukahduttaminen voi olla huonompi asia kuin asian myöntäminen: Tunteen hallitseminen ja sen käsittely onnistuu vain jos tunteen tunnistaa.

Mielestäni olisi aika lopettaa kateuden demonisointi ja pitää sinä mitä se on: Yksi tunne muiden joukossa, joka ei ole hyvä eikä paha, sen enempää kuin ne muutkaan tunteet, ihminen itse päättää mitä siitä tunteesta seuraa vai seuraako mitään.

Kyllähän esim. vihan tunnekkin voi aiheuttaa hyvin paljon pahaa aikaan, silti kukaan ei kiellä kyseisen tunteen olemassaoloa saati häpeä sitä, myös viha voi aiheuttaa sekä hyvää että pahaa ja myös positiiviseksi koetut tunteetkin saattavat aiheuttaa pahaa, esim. iloa on monenlaista, eikä kaikki ilo ole suinkaan sellaista hersyvän kaunista, ilokin voi olla hyvin rumaa ja syntistä.

Vierailija
69/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en aidosti ole koskaan kateellinen, ehkä mussa on sitten joku vika. Sen sijaan mä peräänkuulutan yleistä oikeudenmukaisuutta, moraalia, yhteishyvää jne. ja on helvetin rasittavaa kun _aina_ joku tulee vinkumaan tuosta kateudesta. Tosiaan mun olis äärimmäisen helppo myöntää kateus kun pystyn myöntämään kaiken muunkin kuten vihan, surun, halveksunnan, inhon jne. mutta en tunne kateutta, en ymmärrä miksi edes tuntisin.

Vierailija
70/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse sanot, että tunnet kateutta muttet halua poistaa näillä kateutesi kohtielta mitään. Niin eihän se teoriassa kuitenkaan välttämättä ihan näin mene. Jos olet esim. kateellinen ystävän uudesta autosta ja saa sinut tuntemaan itsesi alempiarvoiseksi. Ilman tätä autoa et kokisi kateutta. Niin eikö kateus silloin nimenomaan tarkoita ettei toivoisi toiselle hyvää. Miten tämä kateus sitten ilmenee sinussa?

Minä luulen, että kauteutta on olemassa ainakin kahdenlaista. Ensimmäinen, tuhoisampi kateuden muoto on se, että ei toivo toiselle hyvää, vaan toivoo, ettei ystävä olisi saanut sitä uutta autoa. Toinen muoto taas on, että toivoisi, että saisi itsekin yhtä hienon uuden auton. Tässä toisessa muodossa on mahdollista, että kateutta tuntiessaan voi kuitenkin olla samaan aikaan jopa iloinen ystävän puolesta.

Mä muistan nuoruudesta että kateus ja mustasukkaisuus määritellään noin: eli kateutta on tuo yllämainittu tuhoisa muoto, ja jälkimmäinen on mustasukkaisuutta. Tosin mustasukkaisuuden ei kuulu iloita toisen onnesta vaan nimenomaan haluta itselleen mustasukkaisuuden kohde.

Kateus on muuten vaikea määritellä. Itse määrittelen sen kuten tässäkin, mutta olen huomannut että tosi moni sekoittaa määritelmät ja kiistää olevansa kateellinen, vaikka oikeasti olisikin, esim. Tuksun mollaus.

Vierailija
71/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rasittaa se, että kaikki tulkitaan herkästi kateudeksi: jos on välinpitämätön jotain asiaa kohtaan (ei huomaa toisen uutta tukkaa/paitaa/laukkua) tai jos ei vaan pidä jonkun silareista, ankkahuulista tai muusta typerän näköisestä. Niin miksi heti väitetään että kyse on kateudesta?

Vierailija
72/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monestikin kateellinen. Mutta jos minun väitetään olevan kateellinen kun sanon vaikka etten pidä Sannin musiikista ja koko henkilö vaikuttaa ärsyttävältä sen perusteella miltä julkisesti vaikuttaa, niin sanon kyllä ettei johdu kateudesta. Miksi olisin kateellinen semmoiselle henkilölle, jollainen en itse haluaisi olla, vaikka tämä olisi kuinka suosittu? Ennemmin olen kateellinen oikeasti hyville laulajille tai minun mielestäni kauniille henkilöille.

Vierailija
73/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
75/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
76/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
77/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
78/98 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateushan on tunne siitä, että joku on parempi jossain sellaisessa asiassa jossa itse haluaisimme olla hyviä. Esim. kauneus on maailmanlaajuisesti tavoitelluin ominaisuus.

Kun joku kehuu tai haukkuu henkilöä, on hänellä usein tarve tuoda esille, ettei ole kateellinen. Miksi? Tarkoittaako kateus sitä, että kateellinen ihminen on automaattisesti pahansuopa, joka haluaisi poistaa toiselta tämän kauneuden? Jos kateus todella on sitä, aika moni haluaisi poistaa toisiltaan kauneuden tai mikä se ominaisuus nyt sitten ikinä onkaan,jota kadehditaan.

Minä uskallan myöntää olevani kateellinen. Mutta se ei tarkoita että haluaisin poistaa näiltä kateudeni kohteilta mitään. Se ei tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen siihen millainen itse olen. Kateus on inhimillinen tunne. Se ei kysy lupaa tulla,kuten ei vihakaan. Vihakaan ei ole väärä tunne, jos sillä ei aiheuta muille pahaa. Miksi kateus eroaisi muista inhimillisistä tunteista? Miksi kateus nähdään automaattisesti pahansuopuutena ja heikkoutena?

Siis mitä? Viha ja kateus vain tulevat itsekseen? Ehei. Tunteet eivät imeydy ilmasta vaan jokaisen tunteen tuottaa sinun omat ajatuksesi. Juu, ihan sinun päässäsi ne syntyvät.

Joten jos haluat muuttaa negatiivisia tunteitasi, muuta ajatuksiasi. Mikään muu ei siihen vaikuta.

Vierailija
79/98 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.

Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille

En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?

Ap

Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely. 

Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?

Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".

Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.

En minä kysynyt ettekö muka ole kateellisia vaan kysyin ihan yleisellä tasolla eikö kauniille nuorille naisille olla kateellisia.

Ap

No mutta mistä me tai kukaan muukaan voidaan tietää kuka on kateellinen ja mille. En minä tai naapurin Pirkko voida tietää onko joku kateellinen nuorille kauniille naisille, voin vain arvailla, että kaipa joku on. Todennäköisesti jotkut teinitytöt, jotka ajattelevat vain ulkonäköä, niin ovat kateellisia jollekin jota he pitävät kauniina ja pyrkivät samaan tasoon erilaisilla tavoilla. Tosin yleensä se tarkoittaa näitä kaikenmaailman lisäkkeitä ja 2cm paksua meikkikerrosta ja se taas minun ja monen muun mielestä ei ole kaunista. 

Ja edelleen mielestäni pätee sanonta, -kauneus on katsojan silmissä-... joten joku sinun mielestä kaunis ei välttämättä ole jonkun muun mielestä kaunis. 

Kysyit mistä voimme tietää kuka on kateellinen ja kenelle. Minullahan oli ehdotus. Jokainen, joka tiedostaa tuntevansa kateutta voisi vaikka keskustelupalstalla anonymiteetin turvin kertoa, kun tuntee kateutta. Silloin me näkisimme, millaisille ihmisille ja mistä asioista ihmiset ovat kateellisia. Nyt varmaan kysyt minulta, mitä väliä sillä on tiedämmekö jonkun olevan kateellinen ja mistä asioista. Vastaan tähän, vaikka et sitä minulta olisi ollut kysymässäkään - Ei sillä kai ole niin suurta merkitystä, mutta ihmiset antavat merkityksiä vähäpätöisimmillekin asioille. Ihminen on utelias niin kuin monet muutkin eläimet. Tälläkin palstalla ihmiset kertovat niitä vähäpätöisimpiäkin asioita ja purkavat tuntemuksiaan. Miksi kateuden tunteen purkaminen tai sen neutraalimpi ilmaiseminen eivät voisi kuulua mukaan siihen kaikkeen, mitä me tällä palstalla jaamme?

Ap

Vierailija
80/98 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Viha ja kateus vain tulevat itsekseen? Ehei. Tunteet eivät imeydy ilmasta vaan jokaisen tunteen tuottaa sinun omat ajatuksesi. Juu, ihan sinun päässäsi ne syntyvät.

Joten jos haluat muuttaa negatiivisia tunteitasi, muuta ajatuksiasi. Mikään muu ei siihen vaikuta.

Ihminen ei voi oman mielensä mukaan kieltää itseään tuntemasta jotakin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi