Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on niin suuri tarve väittää, etreivät ole kateellisia?

Vierailija
04.10.2017 |

Kateushan on tunne siitä, että joku on parempi jossain sellaisessa asiassa jossa itse haluaisimme olla hyviä. Esim. kauneus on maailmanlaajuisesti tavoitelluin ominaisuus.

Kun joku kehuu tai haukkuu henkilöä, on hänellä usein tarve tuoda esille, ettei ole kateellinen. Miksi? Tarkoittaako kateus sitä, että kateellinen ihminen on automaattisesti pahansuopa, joka haluaisi poistaa toiselta tämän kauneuden? Jos kateus todella on sitä, aika moni haluaisi poistaa toisiltaan kauneuden tai mikä se ominaisuus nyt sitten ikinä onkaan,jota kadehditaan.

Minä uskallan myöntää olevani kateellinen. Mutta se ei tarkoita että haluaisin poistaa näiltä kateudeni kohteilta mitään. Se ei tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen siihen millainen itse olen. Kateus on inhimillinen tunne. Se ei kysy lupaa tulla,kuten ei vihakaan. Vihakaan ei ole väärä tunne, jos sillä ei aiheuta muille pahaa. Miksi kateus eroaisi muista inhimillisistä tunteista? Miksi kateus nähdään automaattisesti pahansuopuutena ja heikkoutena?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse sanot, että tunnet kateutta muttet halua poistaa näillä kateutesi kohtielta mitään. Niin eihän se teoriassa kuitenkaan välttämättä ihan näin mene. Jos olet esim. kateellinen ystävän uudesta autosta ja saa sinut tuntemaan itsesi alempiarvoiseksi. Ilman tätä autoa et kokisi kateutta. Niin eikö kateus silloin nimenomaan tarkoita ettei toivoisi toiselle hyvää. Miten tämä kateus sitten ilmenee sinussa?

Minä luulen, että kauteutta on olemassa ainakin kahdenlaista. Ensimmäinen, tuhoisampi kateuden muoto on se, että ei toivo toiselle hyvää, vaan toivoo, ettei ystävä olisi saanut sitä uutta autoa. Toinen muoto taas on, että toivoisi, että saisi itsekin yhtä hienon uuden auton. Tässä toisessa muodossa on mahdollista, että kateutta tuntiessaan voi kuitenkin olla samaan aikaan jopa iloinen ystävän puolesta.

Itse ehkä ajattelen, että kateuden tunne on lähtökohtaiset aika samantyyppinen. On vain eri tapoja suhtautua siihen. Toiset alkavat piikittelemään ja purkaamaan omaa kateuttaan kateuden kohteeseen. Toiset taas löytvät kateudestaan jotakin hvyää ja insporoituvat tästä saadakseen itsekin jotakin hyvää.

Tietyllä tavalla tuntuu kuitenkin erikoiselta, jos kateuden kohteen puolesta voi kuitenkin olla iloinen ja itse alkaa pyrkiä samaan niin mikä tässä ylipäänsä on kateutta? Siis voiko oikeasti samaan aikaan olla iloinen toisen puolesta ja samaan aikaan tunte myös alemmuuden tunteita?

Vierailija
42/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.

Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille

En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?

Ap

Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely. 

Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?

Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".

Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.

En minä kysynyt ettekö muka ole kateellisia vaan kysyin ihan yleisellä tasolla eikö kauniille nuorille naisille olla kateellisia.

Ap

No mutta mistä me tai kukaan muukaan voidaan tietää kuka on kateellinen ja mille. En minä tai naapurin Pirkko voida tietää onko joku kateellinen nuorille kauniille naisille, voin vain arvailla, että kaipa joku on. Todennäköisesti jotkut teinitytöt, jotka ajattelevat vain ulkonäköä, niin ovat kateellisia jollekin jota he pitävät kauniina ja pyrkivät samaan tasoon erilaisilla tavoilla. Tosin yleensä se tarkoittaa näitä kaikenmaailman lisäkkeitä ja 2cm paksua meikkikerrosta ja se taas minun ja monen muun mielestä ei ole kaunista. 

Ja edelleen mielestäni pätee sanonta, -kauneus on katsojan silmissä-... joten joku sinun mielestä kaunis ei välttämättä ole jonkun muun mielestä kaunis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.

Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille

En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?

Ap

Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely. 

Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?

Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".

Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.

Miksi luokittelet kauniit naiset tyrkyiksi, instapimuiksi jne? Eikö sinusta voi olla kaunis ja samalla elää normaalia elämää ja saavuttaa asioita muutoin kuin ulkonäön avulla?

Vierailija
44/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaunotar itse, mutten mä ole toisten ulkonäköä koskaan pitänyt itselleni merkittävänä asiana. Ihmisiä me ollaan kaikki.

Saan kyllä jostain julkkiksista -onnellisuuskiksit- ja kikatuttaa, kun heitä on tavannut. Enkä ole ihmiset ulkonäkö haukkunut. Joskus voin jotain tapoja tuoda esille, jotka ärsyttää mua tai luonteenpiirteen. Se rumentaakin ihmistä, jos minusta kaunis ihminen on ilkeä.

Sama rahan ja omistamisen kanssa. Sehän on vaan itsestä kiinni, mitä mulla on ja mitä mä osaan. Pystyn olemaan onnellinen toisen uudesta autosta ja kengistä, haluamatta niitä itselle.

Kerran vuolaasti kehuin erästä puolituttua siskolleni ja tuo siinä sitten tuumas: "ettet vaan olisi kateellinen?". Menin aivan hämilleni. Omasta mielestäni olin yrittänyt tuoda oman onneni esille, että olinkin tavannut tuon kauniin ja herttaisen ihmisen. Sitten mut ammuttiinkin alas tumps vaan, että olisin kateellinen.

Ehkä en tunnista kateellisuutta. En kai sitten tiedä mitä se edes on.

Vierailija
45/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä todellakin tunnistan itsestäni jos olen kateellinen enkä oo ikinä hävennyt tai peitellyt kateutta.

Usein kuitenkin sanon "en ole kateellinen" kun kommentoin jotain asiaa siihen tyyliin, että varmuudella tiedän jonkun päättävän väittää mua kateelliseksi.

Esim jos haukun jonkun jättimäisiä rintoja, tyyliin "ihan saatanan epäluonnolliset ja rumat" nii totean samaan syssyyn että en todellakaan ole kateellinen, koska jotkut ihan varmasti kuvittelis mun olevan kateellinen, sillä kaikki naisethan nyt vaan haluu isot rinnat.

Vierailija
46/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi luokittelet kauniit naiset tyrkyiksi, instapimuiksi jne? Eikö sinusta voi olla kaunis ja samalla elää normaalia elämää ja saavuttaa asioita muutoin kuin ulkonäön avulla?

Luetun ymmärtäminen hakusessa? Missä kohdin olen luokitellut kauniit naiset tyrkyiksi tai instapimuiksi? Onko sinun mielestä nuo aina automaattisesti kauniita? Minun mielestä ei.

Tarkoitin vain sitä, että monet ihailee/kadehtii noita mainitsemiani, mutta minä en, koska tuollainen elämäntyyli ei sopisi minulle ja siksi siinä ei ole mitään kadehdittavaa.

Kaunis voi elää aivan normaalia elämää ja voi jopa olla menestynyt ilman, että ulkonäkö olisi auttanut menetyksen saavuttamisessa. 

Ei kannata vääristellä toisten kirjoittamaa ja keksiä jotain ihme merkityksiä. Lue seuraavan kerran huolellisemmin teksti, niin ei tarvitse pöyristyä.

Vierailija
47/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuteen usein liitetään halu ottaa toiselta kadehdittava asia pois ja saada se itselleen, niin kuin ap. sanoi. Mutta kuuluuko tämä halu siihen välttämättä? Ap:n mukaan ei, eikä minustakaan välttämättä.

Kateus voi kuitenkin olla myös toisella tavalla huono asia, eli siten, että kateellinen ei ole kiitollinen siitä, mitä hänellä on, vaan keskittyy (ainakin tilapäisesti ja yleensä suht pitkäaikaisestikin) siihen, mitä hänellä ei ole, mutta jota näkee jollakulla toisella olevan.

Kateellisuus on omaan puutteeseensa takertumista.

Vierailija
48/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kateellisuutta pidetään järjestän huonona asiana. Se tuo paljon huonoa ihmisten elämään. Eikö se oli yksi seitsemästä kuolemansynnistäkin.

Ihmiset on opetettu, että kateus on rumaa ja syntiä. Sen takia sitä ei mielellään itsessään nähdä tai pyritään piilottamaan.

Musta kateus on ok, kunhan se on tervettä. On hyvä myöntää itselleen olevansa kateellinen ja pyrkiä työstämään sitä pois itsestään. Kateus on jonnin joutava tunne. Kateus ehkä saa ihmiset kilpailemaan ja olemaan parempia kuin toiset. Toisaalta jos kateus hallitsee ja on valmis tekemään kateuttaan, mitä vaan.. se ei ole tervettä. Tätä puolta ihmiset näyttävät ehkä enemmän.

Vierailija
49/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas uskalla kertoa olevani välinpitämätön, joten en kadehdi muita.

Vierailija
50/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus loppuu, kun lakkaa vertailemasta itseään muihin

Vierailija
51/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus loppuu, kun lakkaa vertailemasta itseään muihin

Nyt on hyvin sanottu!

Vierailija
52/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kauneus on tavoitelluin ominaisuus"

Lol av = wt.

Kyllä se on älykkyys, mutta parempihan se on omien kykyjen mukaan asioita tavoitella ja kadehtiakin.

Vierailija
53/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on itsetunto juttu. Terve itsetunto ei ole kateellinen.

Vierailija
54/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmisen rikkaus on etsiä suuntia, haasteita, päämääriä ja toteuttaa niitä sekä panostaa niihin, mutta haluaa myös jakaa sitä.

Vierailija
55/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihmisen rikkaus on etsiä suuntia, haasteita, päämääriä ja toteuttaa niitä sekä panostaa niihin, mutta haluaa myös jakaa sitä.

Sekä hän haluaa myös tulosta ja vapautta.

Vierailija
56/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol av = wt.

Kyllä se on älykkyys, mutta parempihan se on omien kykyjen mukaan asioita tavoitella ja kadehtiakin.

Kyllä kauneus on ominaisuus johon ihmiset laittavat paljon enemmän rahaa ja näkevt vaivaa kuin älykkyyteen. Ja millä tavalla kauneudenkaipuu olisi jokin wt-juttu? Wt:t harvoin panostavat omaan kauneuteensa saati sitten kotinsa kauneuteen. Ihminen on visuaalinen olento eikä sillä ole mitään tekemistä minkään wt-persoonan kanssa.

Ap

Vierailija
57/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
58/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol av = wt.

Kyllä kauneus on ominaisuus johon ihmiset laittavat paljon enemmän rahaa ja näkevt vaivaa kuin älykkyyteen. Ja millä tavalla kauneudenkaipuu olisi jokin wt-juttu? Wt:t harvoin panostavat omaan kauneuteensa saati sitten kotinsa kauneuteen. Ihminen on visuaalinen olento eikä sillä ole mitään tekemistä minkään wt-persoonan kanssa.

Ap

Kyllä ne wt:t nimenomaan hankkii ne silarit, jäätävät lisäkeripsit ja blingit ja blängit. Älykkäät ja varakkaat taas ovat hillittyjä.

Statusta tavoitellaan niillä avuilla joita on, vähäosaisemmat panostavat ulkonäköön, kun mikään muu ei voi korottaa sosiaalisessa hierarkiassa. Eliitillä ei ole tähän tarvetta.

Vierailija
59/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol av = wt.

Ap

Kyllä ne wt:t nimenomaan hankkii ne silarit, jäätävät lisäkeripsit ja blingit ja blängit. Älykkäät ja varakkaat taas ovat hillittyjä.

Statusta tavoitellaan niillä avuilla joita on, vähäosaisemmat panostavat ulkonäköön, kun mikään muu ei voi korottaa sosiaalisessa hierarkiassa. Eliitillä ei ole tähän tarvetta.

Arvelinkin että vastaat näin. Onko sinusta siis ainoa keino panostaa kauneuteensa hankkimalla silikonit ja tekoripset? Eikö mielessäsi oikeasti ole mitään muita tapoja kaunistautua? Siinä tapauksessa ajatusmaailmasi on hyvin rajoittunut ja vääristynyt.

Ap

Vierailija
60/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ehkä hankala Ap:n ymmärtää, mutta mä en ole kateellinen ihminen. Jos joku on mua parempi jossain, ajatteleen että hän on harjoitellut sitä asiaa enemmän ja saatan kysyä vinkkejä. Jos jollain on enemmän rahaa kuin minulla, aattelen että hän on tehnyt töitä sen eteen tai sitten perinyt sitä (useammin Suomessa näin). Mulla on katto pään päällä, ihana avomies ja hyvä elämä muutenkin. En kadehti muita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi