Miksi ihmisillä on niin suuri tarve väittää, etreivät ole kateellisia?
Kateushan on tunne siitä, että joku on parempi jossain sellaisessa asiassa jossa itse haluaisimme olla hyviä. Esim. kauneus on maailmanlaajuisesti tavoitelluin ominaisuus.
Kun joku kehuu tai haukkuu henkilöä, on hänellä usein tarve tuoda esille, ettei ole kateellinen. Miksi? Tarkoittaako kateus sitä, että kateellinen ihminen on automaattisesti pahansuopa, joka haluaisi poistaa toiselta tämän kauneuden? Jos kateus todella on sitä, aika moni haluaisi poistaa toisiltaan kauneuden tai mikä se ominaisuus nyt sitten ikinä onkaan,jota kadehditaan.
Minä uskallan myöntää olevani kateellinen. Mutta se ei tarkoita että haluaisin poistaa näiltä kateudeni kohteilta mitään. Se ei tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen siihen millainen itse olen. Kateus on inhimillinen tunne. Se ei kysy lupaa tulla,kuten ei vihakaan. Vihakaan ei ole väärä tunne, jos sillä ei aiheuta muille pahaa. Miksi kateus eroaisi muista inhimillisistä tunteista? Miksi kateus nähdään automaattisesti pahansuopuutena ja heikkoutena?
Kommentit (98)
Minua puhutteli eräs tuttavani siten, että hän on niin tyytyväinen elämäänsä.
Hän ei ole rikas eikä hyvässä asemassa oleva. Mutta hän on aivan erityisen myötätuntoinen, hyvin vapaan oloinen ,kiltti ja armollinen toisia ihmisiä kohtaan. Hän myönsi ,että saattaa tuntea joskus kateutta ja myöntää sen ääneenkin, mutta se ei syö häneltä omaa Onnellisuutta ja tyytyväisyyttä pois.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaan ei ole kateellinen? Se, että joku on minua kauniimpi, rikkaampi, menestyvämpi jne ei ole minulta mitenkään pois.
Tosi persoonallinen lause. Ei varmasti olla kuultu tällaista aiemmin kenenkään suusta. Olet suuri ajattelija. Ajattelun edelläkävijä.
Onnellisin on se, joka on vähinpään tyytyväinen.
Eli: köyhin ja rumin, joka on kuitenkin osaansa tyytyväinen, on onnellisin.
Aika monta onnetonta, rikasta ja kalliiden tavaroiden hamstraajaa olen tavannut. Tonnin laukut, 10ke timantit ja 100 ke:n bemut ei sitten tuoneetkaan onnea. Nää ihmiset hamuaa aina vaan kalliimpia ja kalliimpia. Vaikka kaikki on jo 10 krt kalliimpaa kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Onnellisin on se, joka on vähinpään tyytyväinen.
Eli: köyhin ja rumin, joka on kuitenkin osaansa tyytyväinen, on onnellisin.
Aika monta onnetonta, rikasta ja kalliiden tavaroiden hamstraajaa olen tavannut. Tonnin laukut, 10ke timantit ja 100 ke:n bemut ei sitten tuoneetkaan onnea. Nää ihmiset hamuaa aina vaan kalliimpia ja kalliimpia. Vaikka kaikki on jo 10 krt kalliimpaa kuin muilla.
Av-mamma ei vaan tyydy vähään. Yhtä iltaa varten sillä pitää olla yksi sipsipussi, puolen kilon karkkipussi, suklaalevy, muutama suklaapatukka, lihapiirakka, pizzaa ja iso limupullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaan ei ole kateellinen? Se, että joku on minua kauniimpi, rikkaampi, menestyvämpi jne ei ole minulta mitenkään pois.
Tosi persoonallinen lause. Ei varmasti olla kuultu tällaista aiemmin kenenkään suusta. Olet suuri ajattelija. Ajattelun edelläkävijä.
Juu, tuo on niin kliseistä "ei oo multa pois"👏👏
En ole koskaan ollut kenellekään kateellinen. Ihan oikeasti. En tiedä, liittyykö se jotenkin siihen, että minulla on Asperger, mutta ikinä en ole kokenut minkään sortin negatiivista tunnetta siitä, jos toisella menee paremmin.
Olen joissakin sosiaalisissa tilanteissa saattanut sanoa toiselle esim. että "onpa sinulla kiva takki, olen kade", mutta teen näin vain, koska se tuntuu kuuluvan asiaan. Oikeasti en tunne mitään tai olen vain toisen puolesta iloinen.
En siis ymmärrä tätä kateellisuushommaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.
Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille
En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?
Ap
Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely.
Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?
Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".
Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.
En minä kysynyt ettekö muka ole kateellisia vaan kysyin ihan yleisellä tasolla eikö kauniille nuorille naisille olla kateellisia.
Ap
No mutta mistä me tai kukaan muukaan voidaan tietää kuka on kateellinen ja mille. En minä tai naapurin Pirkko voida tietää onko joku kateellinen nuorille kauniille naisille, voin vain arvailla, että kaipa joku on. Todennäköisesti jotkut teinitytöt, jotka ajattelevat vain ulkonäköä, niin ovat kateellisia jollekin jota he pitävät kauniina ja pyrkivät samaan tasoon erilaisilla tavoilla. Tosin yleensä se tarkoittaa näitä kaikenmaailman lisäkkeitä ja 2cm paksua meikkikerrosta ja se taas minun ja monen muun mielestä ei ole kaunista.
Ja edelleen mielestäni pätee sanonta, -kauneus on katsojan silmissä-... joten joku sinun mielestä kaunis ei välttämättä ole jonkun muun mielestä kaunis.
Kysyit mistä voimme tietää kuka on kateellinen ja kenelle. Minullahan oli ehdotus. Jokainen, joka tiedostaa tuntevansa kateutta voisi vaikka keskustelupalstalla anonymiteetin turvin kertoa, kun tuntee kateutta. Silloin me näkisimme, millaisille ihmisille ja mistä asioista ihmiset ovat kateellisia. Nyt varmaan kysyt minulta, mitä väliä sillä on tiedämmekö jonkun olevan kateellinen ja mistä asioista. Vastaan tähän, vaikka et sitä minulta olisi ollut kysymässäkään - Ei sillä kai ole niin suurta merkitystä, mutta ihmiset antavat merkityksiä vähäpätöisimmillekin asioille. Ihminen on utelias niin kuin monet muutkin eläimet. Tälläkin palstalla ihmiset kertovat niitä vähäpätöisimpiäkin asioita ja purkavat tuntemuksiaan. Miksi kateuden tunteen purkaminen tai sen neutraalimpi ilmaiseminen eivät voisi kuulua mukaan siihen kaikkeen, mitä me tällä palstalla jaamme?
Ap
Miksi tämä asia sinua näin paljon vaivaa. Ihmiset jakavat sellaisia asioita mitä haluavat. Ei sinun pyynnöstäsi tai sinun pakkomielteitäsi.
Itse voin todeta mieliksesi että en ole kateellinen kenellekään. En koe tarvetta. En tvoittele niitä adipita joita sinä luulet jpksisen tavputtelevan. Ja kateus ei ole tabu. Onko tabu myös sinun jankkauksen kohde. Täällä milloin mikäkin pikkuasia on tabu. Juu. Ei ole
En ole kateellinen. Olen aina ymmärtänyt ettei toisen onni ole multa pois. Myrkyllinen kateus johtuu väärästä kasvatuksesta.
Minulle ollaan kateellisia ja olen menettänyt mielenterveyteni sen vuoksi.En liiku ihmisten seurassa,olen lukkiutunut omaan kuplaani.Minulle riittää sosiaaliksi kontakteiksi mieheni ,äitini ja ,sisareni, anoppini sekä luottoystävättäreni,joita minulla on 4 kappaletta.Olen ystäväpiirissäni pidetty,koska en koskaan vertaile itseäni heihin,enkä kilpaile heidän kanssaan!
Kohtaan jatkuvaa vähättelyä itsestäni,minua on haukuttu vaikka millä nimillä,erikoisin aihe,mistä minulle ollaan kateellisia on ,että minulle lihottuani vaihdevuosissa,minulle on kasvanut isot rinnat, ja totta kai tälläaisena saan kuulla olevani kauhea horo,koska minulla on niin iso povi!
Myös vastakkainen sukupuoli kohtelee minua kaltoin.Olen ujo,enkä useinkaan rohkaise miehiä flirttiin,koen sen epämukavana ,kun olen aistiyliherkkä,josta miehet ottavat nokkiinsa,ku en olekaan nk.pelinaisia.Tiedoksi vaan,että minulla on jo kumppani,ollut viimeist 30 vuotta,enkä koe flirtille tarvetta. Sitten kun en kiinnitä miehiin mitään huomiota,alkaa haukkuminen ja nimittely!Joskus nuorempana olen humalassa flirttaillut,miesten kanssa yöelämässä, 20 vuotta sitten! Nykyään en enää käy baareissa enkä biletä,enkä iltaa jaksa istua enää kenenkään kanssa.Katselen vain ihanaa puolisoani.Piste.
Kateus ei synny pelkästään siitä, että toisella ihmisellä on asia jonka itse haluaisi. Kateus syntyy siitä, että toisella ihmisellä on rohkeus tehdä ja tavoitella asioita, kun taas itsellä on pelkoja jotka estävät noiden asioiden tavoittelun.
Kateus on sekundäärinen tunne, joka kumpuaa noista pelosta.
Esimerkiksi: Itseäni otti aikanaan aivan helvetisti päähän yhden suomalaisen laulajan esiintyminen mediassa, koska itselläni oli suulliseen ilmaisuun ja esiintymiseen liittyviä pelkoja. Kun pääsin yli omista esiintymispeloistani, niin huomasin etten enää triggaudu kyseisen julkkiksen näkemisestä.
Kerrankin eräs miesjoukko,jonka ohitin,huuteli,katso edes vastaantulevia ihmisiä silmiin,mutta kun en uskalla,ujouteni tähden!Ja naiset puoletstaan vähättelevät ja haukkuvat!Ihan kauhea maailma!.Lukkiudun mieluummin omiin olohini!
Kateus varastaa. Siksi se on Raamatussa synti vääryys ja pahuus. Jeesus tapettiin kateudesta myös ABEL . KATEUS ON varastamista.
Totta totisesti minulle tapahtuu humalassa Dr Jekyll mr. Hyde- tyyppinen muuntautuminen,humalassa osaan ja uskallan olla itsevarma ja viehättävä!Mutta nykyään en enää käytä alkoholia samaan tapaan.Ei ole yhtään ikävä baareihin!
Oisinpa kateellinen, kilpailuhenkisyyskin olisi plussaa.
Olisi kovempi draivi näyttää maailmalle.
Nyt se vaan on ihan sama mitä muut ajattelee.
Lakatkaa kadehtimasta minua ja keskittykää omaan elämäänne!Lakatkaa "varastamasta" minulta,kuten edellisessä viestissä todettiin!