Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on niin suuri tarve väittää, etreivät ole kateellisia?

Vierailija
04.10.2017 |

Kateushan on tunne siitä, että joku on parempi jossain sellaisessa asiassa jossa itse haluaisimme olla hyviä. Esim. kauneus on maailmanlaajuisesti tavoitelluin ominaisuus.

Kun joku kehuu tai haukkuu henkilöä, on hänellä usein tarve tuoda esille, ettei ole kateellinen. Miksi? Tarkoittaako kateus sitä, että kateellinen ihminen on automaattisesti pahansuopa, joka haluaisi poistaa toiselta tämän kauneuden? Jos kateus todella on sitä, aika moni haluaisi poistaa toisiltaan kauneuden tai mikä se ominaisuus nyt sitten ikinä onkaan,jota kadehditaan.

Minä uskallan myöntää olevani kateellinen. Mutta se ei tarkoita että haluaisin poistaa näiltä kateudeni kohteilta mitään. Se ei tarkoita ettenkö olisi tyytyväinen siihen millainen itse olen. Kateus on inhimillinen tunne. Se ei kysy lupaa tulla,kuten ei vihakaan. Vihakaan ei ole väärä tunne, jos sillä ei aiheuta muille pahaa. Miksi kateus eroaisi muista inhimillisistä tunteista? Miksi kateus nähdään automaattisesti pahansuopuutena ja heikkoutena?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä riippuu seurastakin. Jos sinä tuot usein kateuttasi esiin ja, kun sulle kritisoidaan tai ihmetellään muita niin ehkä muut kokevat tarpeelliseksi tuoda esiin ettei syynä ole kateus. Kenties ajatellaan, että kun itse tuot kateutta paljon esiin niin ajattelet varmasti muistakin näin. Onhan se tietysti hassua ylipäätään mainita tai korostaa.

Mielestäni taas ei välttämättä ole ok mainita kateutta, varsinkin jos sen kertoo asianomaiselle. Esim. jos toiselle kertoo kuinka on kateellinen tämän elämästä ym. Niin tämä voi saada toisessa aikaan sen reaktion, että alkaa kokemaan syyllisyyttä ja jatkossa pidättäytyy kertomasta omista kivoista asioista.

Kateus on mielestäni sellaista, jonka jokainen pitää itse käsitellä. Jos kateudesta alkaa puhumaan muille niin ikään kuin siirtää sen kateuden tunteen osaksi muille ja muiden täytyisi tehdä jotakin sinun kateuden tunteellesi, vaikka ainoa syyllinen on kateutta tunteva henkilö.

Olen kuullut näitä siis täällä av:llä. Mulla ei ole sosiaalista elämää joten tämäkin ketju koskee sitä mitä av:llä olen nähnyt.

Ap

Vierailija
22/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis sitä mieltä että on pakko olla kateellinen tai ei ole rehellinen. 

Kun kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Osa kadehtii kaikkia ja kaikkea ja osa taas ei kadehdi mitään.

Suurin osa on varmaan tältä väliltä että joskus häivähtää mielessä että voi kun minullakin olisi "X" tai olisin kuin "X". Mutta eivät kuitenkaan toivo pahaa sille jolla on jotain enemmän kuin itsellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kateus tabu?

Ap

On. Siksi tähänkään ei tule vastauksia.

Tuleepas.

Eräs kaukainen tuttu muuttaa lähipäivinä puoleksi vuodeksi Espanjaan.

Olen tästä kateellinen, haluaisin itsekin lämpimään palmujen alle missä aurinko pasitaa.

Vierailija
24/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse sanot, että tunnet kateutta muttet halua poistaa näillä kateutesi kohtielta mitään. Niin eihän se teoriassa kuitenkaan välttämättä ihan näin mene. Jos olet esim. kateellinen ystävän uudesta autosta ja saa sinut tuntemaan itsesi alempiarvoiseksi. Ilman tätä autoa et kokisi kateutta. Niin eikö kateus silloin nimenomaan tarkoita ettei toivoisi toiselle hyvää. Miten tämä kateus sitten ilmenee sinussa?

Se kateus ilmenee minussa edelleenkin siten että koen olen "huonompi" kuin se kateuden kohde. Eikä se haittaa minua, sillä tiedostan että kaikki me olemme erilaisia. Kateuden myöntäminen itselleni on vähän kuin sen myöntäminen että olen köyhempi kuin moni muu, mutta en ole silti köyhä. Se että joku on minua jossain asiassa parempi ei tee minusta huonoa.

Ap

Vierailija
25/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä syy on niinkin yksinkertainen että kaikki ihmiset eivät ole luonteeltaan kateellisia. Ja onhan se ärsyttävää että joku toinen tuuppaa väkisin sellaisia tunteita toiselle mitä tällä ei ole. Pakko olla kateellinen kun minäkin olen. Erilaisuutta ei suvaita.

Minulla on omassa elämässä kaikki ok. En ole kovin kiinnostunut muiden elämästä. Ei ole minulta pois jos joku on vaikka fiksu, kaunis tai rikas. Olen tyytyväinen itseeni sellaisena kuin olen.

Ainut asia tällä hetkellä mikä mättää on epäilys että en ole ihan terve mutta mitään varmaa tietoa ei vielä ole. En kuitenkaan koe olevani kateellinen täysin terveille ihmisille vaan päin vastoin olen onnellinen että muilla on terveys tallella.

Ei kyse nyt ollutkaan siitä että juuri sinun tulisi myöntää kateutesi, jos et kateutta tunne vaan että ne ihmiset jotka tiedostavat olevansa kateellisia uskaltaisivat myöntää sen! Minähän en ole keltään teistä vaatinut sen myöntämistä vaan ainoastaan tuonut esille yeisen toivomukseni siitä, että kateutta tuntevat uskaltaisivat paljastaa tämän puolen itsessään keskustelupalstalla. Minä tein sen. Uskotteko kuulevanne nämä sanat vielä useiden ihmisten suusta? Siis sanat "olen kateellinen"...

Ap

Vierailija
26/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Kysymyksissäsi oikeastaan oli vastaukset mistä olen niin pää täynä että en osaa edes vastata nyt enkä luultavasti koskaan.

Vierailija
27/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuden tunteen puuttuminen on siitä vaikea asia todistaa, kun ei sille ole pitäviä todisteita. On vain henkilön oma sana, joka on hatara.

Oikeastaan minkään asian puuttumista ei voi todistaa ellei se ole päältäpäin nähtävissä ihmisestä. Tai no ehkä jollain psykologisilla testeillä tai aivokuvauksella voisi todistaakin.

Minäkin voin sanoa etten ole koskaan tuntenut rakkautta enkä vihaa tai että minulla ei myöskään ole miljoonia euroja rahaa. Oma sanani ei kuitenkaan todista mitään. Minähän olen voinut piilottaa miljoonani jonnekin. Kukaan ei siis voi pyytää todisteita siitä, ettei minulla ole niitä miljoonia. Kun taas jos väitän että minulla on miljoonia, pystyn todistamaan sen, JOS minulla ON miljoonia.

Se, mikä on olemassa, on todistettavissa, mutta jonkin asian puuttumista ei voi vedenpitävästi todistaa, ellei kyseessä ole esimerkiksi puuttuva käsivarsi tai varvas.

Ap

Vierailija
28/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.

Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille

En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?

Ap

Vierailija
29/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, mutta...

En ole rasisti, mutta...

Ei millään pahalla, mutta...

Muuten ihan ok, mutta...

Mutta-sana mitätöi sitä ennen sanotun.

Vierailija
30/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kateutta ihmisiä kohtaan joilla on kaunis koti tai parisuhde. Kauniin kodin saisin ehkä jos pääsisin töihin, parisuhde on hieman vaikeampi löytää. Se tunne on sellainen, että miksi tuo on saanut mutta minä en. Sitten mietin miten epäreilua on että en saa parisuhdetta mutta sellaiset saa jotka ovat kieroja ja pettävät kumppaniaan. Toivon, että ne petturit jäävät kiinni tai saavat samalla mitalla takaisin. Tai kohtaisivat jonkun muun epäonnen. Ei ole mukavaa olla kateellinen mutta lohduttaa hieman toivoa pahaa.

Vierailija
31/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin hassua, että ap penää sen perään, että kateudessa ei ole mitään vikaa ja kateutta saa tuntea. Mutta samaan syssyyn sitten uskoo, että muut ihmiset kuitenkin jotenkin salaa olisivat yhtä lailla kateellisia. Jos kateus on sulle, ap, niin ok juttu, niin miksi se sinua nyt vaivaa, muiden tunteet siitä?

Vierailija
32/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki kritiikki ole kateutta. 

Vierailija
33/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse sanot, että tunnet kateutta muttet halua poistaa näillä kateutesi kohtielta mitään. Niin eihän se teoriassa kuitenkaan välttämättä ihan näin mene. Jos olet esim. kateellinen ystävän uudesta autosta ja saa sinut tuntemaan itsesi alempiarvoiseksi. Ilman tätä autoa et kokisi kateutta. Niin eikö kateus silloin nimenomaan tarkoita ettei toivoisi toiselle hyvää. Miten tämä kateus sitten ilmenee sinussa?

Minä luulen, että kauteutta on olemassa ainakin kahdenlaista. Ensimmäinen, tuhoisampi kateuden muoto on se, että ei toivo toiselle hyvää, vaan toivoo, ettei ystävä olisi saanut sitä uutta autoa. Toinen muoto taas on, että toivoisi, että saisi itsekin yhtä hienon uuden auton. Tässä toisessa muodossa on mahdollista, että kateutta tuntiessaan voi kuitenkin olla samaan aikaan jopa iloinen ystävän puolesta.

Vierailija
34/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hassua, että ap penää sen perään, että kateudessa ei ole mitään vikaa ja kateutta saa tuntea. Mutta samaan syssyyn sitten uskoo, että muut ihmiset kuitenkin jotenkin salaa olisivat yhtä lailla kateellisia. Jos kateus on sulle, ap, niin ok juttu, niin miksi se sinua nyt vaivaa, muiden tunteet siitä?

Se vaivaa minua, että ihmisillä on väärä käsitys kateudesta. Kateudessa tunteena ei ole mitään pahaa. Ihmiset kokevat kuitenkin kateuden tarkoittavan sitä että kateellinen ihminen on paha, kuten jonkun mainitsemissa Disneyn piirretyissäkin. Mutta kun tosielämässä kateellinen ihminen ei ole automaattisesti paha kuten esim. minä en ole, vaikka myönnänkin ajoittain tuntevani kateuden tunteita.

Haluaisin siis vain ihmisten ymmärtävän että kateus on ihan ok tunne, se miten sitä ilmentää voi olla vähemmän ok! Kaikki eivät kuitenkaan ilmennä kateutta vahingoittavalla tavalla.

Ap

Vierailija
35/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki kritiikki ole kateutta. 

Väitinkö minä, että olisi? Eihän tässä ollut kyse siitä mikä on kateutta vaan siitä, että ihmiset, jotka tiedostavat tuntevsnsa kateutta uskaltaisivat myöntää sen. En myöskään väittänyt teistä kenenkään olevan kateellinen. Älkää ymmärtäkö tahallaan väärin.

Ap

Vierailija
36/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo jotain negatiivista, osa henkilöistä tulkitsee että on kateellinen, vaikka ei olisi. Kaikki negatiivisuus ei liity kateuteen.

Samaa mieltä. Ja osa ei tunnu uskovan tätä. Täälläkin on moneen kertaan ollut ketjuja, jossa moni on tullut sanomaan että nykyajan itsensä "kaunistaminen" eli tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet ja täytteet naamassa on jotain aivan hirveää. En itsekään laittaisi näitä itseeni vaikka ilmaiseksi saisin. Ja saman tien tulee yhtä monta kertomaan, miten ollaan vaan kateellisia näille nuorille naisille

En minäkään ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen jonkun tekoripsille tai muulle koristelulle. Mutta entäs ne oikeasti kauniit nuoret naiset, eikö heitä muka kukaan kadehdi?

Ap

Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely. 

Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?

Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".

Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.

Vierailija
37/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harevemmin ihmisillä on oikeasti aikaa ja jaksamista olla kateellisia. Ne on lähinnä niitä elämän pieniä nautintoja.

Vierailija
38/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
39/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mua häiritsee tässä ketjussa tämä "ettekö mukamas ole jonkun kauneudesta kateellisia"- ihmettely. 

Ei, en ole katellinen kauniille naisille, vaikka itse olen seinästä revityn näköinen, koska minä pidän muita asioita elämässä tärkeämpinä ja tavoiteltavampina kuin että olisin vain kaunis. En todellakaan kadehdi esim. jonkun takamusta (huvittaa ajatuskin), kuten joku aiemmin mainitsi kadehtivansa, miksi ihmeessä pitäisi?

Ainoastaan tässä elämässä kadehdin siskoani, joka on omasta mielestäni saanut kaiken sen, mitä itse olisin halunnut. Mutta en kuitenkaan tunne pahansuopaisuutta häntä kohtaan, eli en toivo hänen menettävän näitä saamiaan asioita, vaan olen iloinen, että jollain menee hyvin ja saan kerran-pari vuodessa tavallaan nauttia näistä hänen seurassaan, kunnes taas palaan omaan "surkeuteeni".

Mutta kellekään julkkikselle, tosi-tv tyrkyille, Instapimuille yms.. en ole kateellinen, koska en halua olla heidän kaltaisiaan.

En minä kysynyt ettekö muka ole kateellisia vaan kysyin ihan yleisellä tasolla eikö kauniille nuorille naisille olla kateellisia.

Ap

Vierailija
40/98 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepetosta se on, ihan varmasti kaikki tuntevat kateutta, osa ei ehkä sitten jää siihen tunteeseen roikkumaan kiinni tai eivät ehdi tunnistaa tunnetta/luulevat joksikin muuksi, mutta en usko että löytyy ihmistä jolta puuttuisi täysin kyky tähän tunteeseen. Taino pskopaatilta ehkä.

Alkeellisematkin eläimet tuntevat kateutta, toiselta nimeltään kateutta voitaisiin kuvailla oikeudentunteeksi, myös koirat tuntee tutkitusti kateutta https://www.riemurasia.net/video/Apinaa-koijataan/96619 joten kyseessä on aika perimmäinen tunne laumaeläimillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan