Mun itsetunto on murennettu sillä, että mun mielipiteet kiellettiin
Siis ne kiellettiin, jos ne menivät ristiriitaan kasvattajani näkemysten kanssa. Ja voin sanoa, että hän oli erittäin ahdasmielinen ja yksiniitinen ihminen. Mutta hän opetti minulle, että minä olen pahaa mieltä, jos olin eri mieltä kuin hän. Vaikka en minä mitään pahaa halunnut, ei, useimmiten minä en esimerkiksi halunnut, että minä saan kärsiä jostakin ja olin siksi jotakin mieltä. Onko kellään samanlaisia kokemuksia?
Että esimerkiksi kaikki, mitä kavereilla tai naapureilla on, on paljon arvokkaampaa, kuin se, miten sinä ajattelit? Enkä siis tarkoita, etteikö toisia ihmisiä ja naapureita voisi tai sopisi arvostaa, ei, sehän on vain hieno ominaisuus, mutta kun ne asetettiin sen, mitä minä olin, yläpuolelle. Aina. Oli kysymys ihan mistä tahansa asiasta, niin se saatiin väännettyä niin, että minä halusin muille pahaa. Jos minä valitin naapureiden melusta, niin heidän pitää antaa elää. Mutta jos he valittivat minun melustani, niin olin törkeä röyhkimys, joka ei osaa käyttäytyä, ja häiritsee muita. Itsetunto siinä mureni.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Ap; olet aikuinen? Miksi sinun pitäisi juuttua siihen mitä äitisi joskus on sanonut ja tehnyt? Miksi sen pitäisi antaa sanella ja määritellä sinua ja elämääsi nyt ja tässä?
Jos ja kun kerran tajuat, että se mitä sinulle on opetettu ja sanottu, on väärin, miksi kannat sitä mukanasi ja piehtaroit vanhoissa kaunoissa? Miksi et päästä irti? Miksi et sano itsellesi että minä olen minä, minä olen maailman paras minä! Se mitä silloin tapahtui ja sanottiin voidaan heittää roskikseen! Opettele kunnioittamaan omaa aikuista itseäsi, vaadi oma arvosi!Itsekunnioitusta ja -tuntoa voi todellakin kehittää. Se ei koskaan ole myöhäistä. Mutta se vaatii uhrin osan unohtamista ja oman itsensä kunnioittamista!
Turha tulla sanomaan että se on mahdotonta. Ei ole. Olen itse elävä esimerkki siitä, ja tiedän että on muitakin. Ensimmäisenä se todellakin vaatii sen, että teet itsellesi selväksi ettet halua etkä aio alistua uhrin osaan! Tietenkin äiti, isä, lähihuoltaja on aina lapselle voimakas auktoriteetti ja jumalan kaltainen olento jonka joka sana on totta ja joka on erehtymätön. Jos äiti sanoo että olen paha, olen todella hyvin hyvin paha. Aikuinen näkee ja tajuaa ettei se ollut oikein, ja vaatii oman paikkansa! Ei nauti itsesäälissä piehtaroinnista vaan nousee ja jatkaa matkaa!
"Jos äiti sanoo että olen paha, olen todella hyvin hyvin paha. Aikuinen näkee ja tajuaa ettei se ollut oikein, ja vaatii oman paikkansa! Ei nauti itsesäälissä piehtaroinnista vaan nousee ja jatkaa matkaa!"
Tässä voisin huomauttaa sinulle, että mitään oppaita sen huomaamiselle, että se ei ollut oikein, ei ole. En ymmärrä, miten oletat noin naivisti, että sitten se oikeus avautuu, kun joku täyttää 18? Tai 25? Tai 45? Miten se opastaa sen havaitsemaan, kerrotko?
ap
Siis ymmärtääkö kukaan mikä tässä on pointti, mitä ap yrittää selittää noilla omituisilla viesteillä, joissa ei ole päätä ei häntää? Kunnollinen itsensä ilmaisu tuntuu nykyään olevan aina vain harvinaisempaa. Noin sekoilevaa tekstiä tosin ei ole tullut vastaan aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti taitaa olla tyypillinen narsisti. Ei kykene tuntemaan empatiaa muita kuin itseään kohtaan. Millään ja kenelläkään muulla ei ole mitään väliä, kunhan hän saa haluamansa.
Kuvitteletko sinäkin että tuolla voit jotenkin loukata jota kuta kun ah niin ovelasti ja omaperäisesti käännät että uhri onkin itse syyllinen vai muuten vaan haluat estää ettei tästä alkup.aiheesta puhuttaisi ja tiedotettaisi niin että sairaat ihmiset saa jatkaa rellestämistä ja lasten elämien tuhoamista ilman että kukaan paheksuu
Miksi se olisi loukkaavaa? Vai loukkaako ap omaa äitiään sanomalla tätä narsistiksi? Jos on narsisti, on narsisti. Ihan sama mulle, mistä keskustellaan, mutta narsistille ei kannata antaa mitään neuvoja, koska narsisti on kykenemätön ottamaan mitään neuvoja vastaan, koska narsistin mielestä syy on aina muissa eikä koskaan hänessä itsessään.
Mutta sinä teet nyt yhden virheen. Oletat, että henkilö, joka ei ota joitain oppeja vastaan on narsisti. Sehän on täysin epätosi, eikä johdu siitä, että on toki tosiasia, että narsisti ei ota oppeja vastaan muilta. Jos minä päätyisin luonnonkansan keskelle, joka uskoo, että maapallo on litteä, enkä minä uskoisi sitä, niin olenko minä silloin narsisti?
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärtääkö kukaan mikä tässä on pointti, mitä ap yrittää selittää noilla omituisilla viesteillä, joissa ei ole päätä ei häntää? Kunnollinen itsensä ilmaisu tuntuu nykyään olevan aina vain harvinaisempaa. Noin sekoilevaa tekstiä tosin ei ole tullut vastaan aikoihin.
Asiassa on se ongelma, että monillekaan näille vaurioittaneille kokemuksille ei ole sanoja. Ihminen on usei niin pieni, kun ne tapahtuvat, alle 5-vuotias. Siihen mennessä ollaan vaurioiduttu jo paljon, jos vanhemmissa on vikaa.
ap
Ja vielä tälle heppatytön äidille, että kyllä mä osaan nähdä, että olet vihainen lapsellesi, tai niin siis sen ainakin ymmärsin, kun hän on tuollainen kun on. Teinit nyt ei muutenkaan ole vielä tajunneet ihan kaikkea elämästä. Eli tunne aina oikeita tunnereaktioita tai jaksa surra toisia. Minusta se ei ole hälyyttävä merkki jostain diagnoosista.
Eikä se ole minusta yhtään sen enemmän oikein, että porukalla valitaan joku muista poikkeava ihminen ja sitten kiusataan häntä, mutta toisaalla suurraan vaikka sitten tätä heppaa... ja itketä, miten me ollaan niiiiin empaattisia luonteita.
ap
Aloittajalla on ongelma, jota kukaan muu kuin hän itse ei voi ratkaista. On hyvin mahdollista - ja jopa todennäköistä - että edes hän itse ei pysty ongelmiaan ratkaisemaan. Toivottavasti kuitenkin tälle palstalle kirjoittelu helpottaa hänen oloaan. Surullinen elämänkohtalo, kieltämättä, mutta ei häntä kukaan pysty auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun aihe on luullakseni otsikossa.
Että oikeastaan sen takia en jaksanut, heppatytön äiti, vetää edes hernettä nenukkaan kun koitit osoittaa mahtavaa empatiakykyäsi murehtia hevosta, kun samalla kutsut lastasi narsistiksi ja haukut minua. Uskon, että osaat ajatella sitä hevosta nyt jotenkin, mutta sinun pitäisi osata ajatella myös muita, eikä ainakaan kiusata tai nimitellä ketään valuuttaaksesi minut myötäelämisen kyvyistäsi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti taitaa olla tyypillinen narsisti. Ei kykene tuntemaan empatiaa muita kuin itseään kohtaan. Millään ja kenelläkään muulla ei ole mitään väliä, kunhan hän saa haluamansa.
Kuvitteletko sinäkin että tuolla voit jotenkin loukata jota kuta kun ah niin ovelasti ja omaperäisesti käännät että uhri onkin itse syyllinen vai muuten vaan haluat estää ettei tästä alkup.aiheesta puhuttaisi ja tiedotettaisi niin että sairaat ihmiset saa jatkaa rellestämistä ja lasten elämien tuhoamista ilman että kukaan paheksuu
Miksi se olisi loukkaavaa? Vai loukkaako ap omaa äitiään sanomalla tätä narsistiksi? Jos on narsisti, on narsisti. Ihan sama mulle, mistä keskustellaan, mutta narsistille ei kannata antaa mitään neuvoja, koska narsisti on kykenemätön ottamaan mitään neuvoja vastaan, koska narsistin mielestä syy on aina muissa eikä koskaan hänessä itsessään.
Onhan se nyt loukkaavaa jos vaikka on joku kiusattu joka kertoo opettajalle että häntä kiusataan ja sitten opettaja sanoo että ei kun sinä olet itse se kiusaaja koska kaksi vuotta sitten sinä et ollut surullinen kun leppäkerttu kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on ongelma, jota kukaan muu kuin hän itse ei voi ratkaista. On hyvin mahdollista - ja jopa todennäköistä - että edes hän itse ei pysty ongelmiaan ratkaisemaan. Toivottavasti kuitenkin tälle palstalle kirjoittelu helpottaa hänen oloaan. Surullinen elämänkohtalo, kieltämättä, mutta ei häntä kukaan pysty auttamaan.
Sen takia en kaipaakaan opastusta, neuvoja enkä vastaavaa. Sellaista en ole ikinä maininnut haluavani. En itsekään riennä muille sitä antamaan, ellen aika varmasti tiedä, että voin käsittää kyseistä henkilöä. Enkä varsinkaan loukkaannu, ellen sitten käsittänytkään. Aion itse parantaa itseni kaiken toimintani avulla, terapia, nämä ketjut, miehen tuki, perheeni, siis lapset...se seikka, että minulla kuitenkin on lapsia, vaikken ollutkaan kuin äiti Strömsöstä tai läheltäkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiassa on se ongelma, että monillekaan näille vaurioittaneille kokemuksille ei ole sanoja. Ihminen on usei niin pieni, kun ne tapahtuvat, alle 5-vuotias. Siihen mennessä ollaan vaurioiduttu jo paljon, jos vanhemmissa on vikaa.
ap
Siis myöskin isäsi oli narsisti? Jos lapsen lähipiirissä on yksikin lapsen kasvua tukeva aikuinen, lapsen minäkuva ei vaurioidu. Ei ainakaan niin pahoin kuin sinulla.
Eli sinulla on siis ollut kaksi narsistivanhempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt loukkaavaa jos vaikka on joku kiusattu joka kertoo opettajalle että häntä kiusataan ja sitten opettaja sanoo että ei kun sinä olet itse se kiusaaja koska kaksi vuotta sitten sinä et ollut surullinen kun leppäkerttu kuoli.
Niinpä, ja tuossa on sentään kerrottu syy, miksi häntä syytetään kiusaajaksi. Sen voi ehkä joskus aikuisena sitten muistaa ja ymmärtää virheeksi. Mutta kun minua on kohdeltu juuri noin sanomatta miksi olen kiusaaja. Siihen on erittäin vaikea havahtua myöhemmin, että ööö niin juu en ollutkaan, koska sitä joutuu sinne lokeroon, vaikkei sille ollut syytä, etkä voi sitä käsittää. Ja käsitellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSiis myöskin isäsi oli narsisti? Jos lapsen lähipiirissä on yksikin lapsen kasvua tukeva aikuinen, lapsen minäkuva ei vaurioidu. Ei ainakaan niin pahoin kuin sinulla.
Minun isäni ei ollut läsnä. Hän poistui avioeron, jonka äitini halusi, myötä elämästäni, kun olin 2,5-vuotias ja aloin olla hänellä vasta noin 4-vuotiaana, kun selviydyin siellä itse lapsen, enkä taaperon tavoin. Isästa en osaa sanoa onko hänellä narsistisia piirteitä, hän oli ehkä aika itsekäs, vaikkei koskaan ollut ilkeä minulle. Mutta itsekkyyden takia hän ei asettanut minua edelleen.
ap
Tuossa kivikissajutussa paljastui myös aloittajan itsekkyys. Mies antoi lapsille luvan tuoda kiviä sisään, koska ne olivat leikkikissoja. AP raivostui, koska häneltä ei kysytty lupaa ja uhkasi muuttaa pois, jos kiviä ei viedä ulos. Lapset itkien tekivät niin.
Nyt kun AP on oikeasti muuttanut pois, yhdistävät lapset sen mielessään mm.tähän kivijuttuun ja luulevat, että äiti muutti heidän käytöksensä takia pois.
On kyllä jännä..
Mut meillä tytöllä jolla siis muutoin kaikki ok, niin nää mielen koukerot ( joku sairaus) tulee esille ihan arkisissa tilanteissa, joissa siis joku muu ( terve ihminen, lapsi) suhtautuisi asiaan ihan toisella tavalla.
Heppa sairas= hän kärsii koska ei voi ratsastaa
Hän puree veljeään ja joutuu jäähylle= häntä kohdellaan väärin ( eikä siis mitään merkkiä siitä että ymmärtäisi toista sattuneen)
Kissa puraisee kun hän roikkuu kiinni= kissa on hänelle tuhma
Häntä moititaan ruoalla sotkemisesta= muut ovat epäreiluja
Hänen pitää muiden sisarusten kanssa kerätä lelut, tai vaikka omat värityksensä pois ruoan tieltä= kauhea kirkuminen ja itku ja taas esiin nousee kuinka epäreilua elämä on.
Miksi tätä ketjua on alapeukutettu näin paljon? Minullakin on samanlaisia kokemuksia siitä, etteivät mielipiteeni ole tärkeitä, koska vanhempani ja (sisarukseni vanhempien esimerkkiä noudattaen) mielivaltaisesti päättivät onko tekemiseni hyväksyttyä vai ei, milloin mistäkin syystä, vaikka olin oikeasti kiltti ja hiljainen lapsi, joka halusi vain rakkautta. Sain rangaistuksia vaikka en tehnyt mitään väärää, ja oikeasti minulle sekä muille vaarallisiin tapahtumiin ei kunnolla puututtu.
Eikä se ole mitenkään henkilökohtainen hyökkäys sanoa, etteivät ihmiset voi ymmärtää tällaista hienotunteista itsetunnon murentamista, systemaattista omakuvan nollausta lapsesta asti, jos eivät ole itse asiaa kokeneet/tajunneet/hyväksyneet.
Kuten ap antaa ymmärtää, kun olet puolustuskyvytön lapsi ja imet sen tiedon mitä vanhempasi sinulle opettavat, itsetuhoisten ja omakuvaa nakertavien ajatusten poistaminen on pakollista hyvän itsetunnon luomiseksi. Ja hyvin hankalaa, koska miten voit tietää mitä rakkaus on, tai miten rakastaa itseäsi, jos sinulle ei ole sitä koskaan opetettu?
Vai oletteko kaikki oikeasti sitä mieltä, että lapsuudentraumoista syntynyt huono itsetunto on vain pikkuvika, joka menee pois itsestään, ja ap:n vanhemmat ovat puhtaita pulmusia? Totta helvetissä ap saa vierittää vastuun huonon olon alkuperästä äidilleen, koska ei ap itse päättänyt syntyä tähän maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja tuossa on sentään kerrottu syy, miksi häntä syytetään kiusaajaksi. Sen voi ehkä joskus aikuisena sitten muistaa ja ymmärtää virheeksi. Mutta kun minua on kohdeltu juuri noin sanomatta miksi olen kiusaaja. Siihen on erittäin vaikea havahtua myöhemmin, että ööö niin juu en ollutkaan, koska sitä joutuu sinne lokeroon, vaikkei sille ollut syytä, etkä voi sitä käsittää. Ja käsitellä.
ap
Enkä nyt siis tietenkään mitenkään kehu, että "mahtavaa kun on syy" siis tuohan on ihan kamalaa. Erittäin väärin ketään kohtaan koskaan. Mutta lapsihan uskoo kaikenlaista tuollaista paskaa "syyksi". Oikeuttavaksi syyksi. Olen pahoillani, sinä, jolle tuollaista tapahtui, siis tuon tasoista menettelyä, vaikka ymmärränkin, että tämä oli esimerkki.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSiis myöskin isäsi oli narsisti? Jos lapsen lähipiirissä on yksikin lapsen kasvua tukeva aikuinen, lapsen minäkuva ei vaurioidu. Ei ainakaan niin pahoin kuin sinulla.
Mihin tuo perustuu? Luulen kyllä että usein molemmat vanhemmista on jollain tavoin luennehäiriöisiä jos ovat kuitenkin yhteen päätyneet ja hyvinkin yhteistuumin tehneet mitä ovat tehneet. Siitä en tiedä tarvitseeko olla ihan puhdas narsisti, tuskin mutta onhan hyvin monissa ihmisissä nyt muutenkin narsistisia piirteitä vaikka eivät itse diagnoosia saisikaan.
Tiedän tapauksia että nainen joka ei ole narsisti ottaa uuden miehen joka on ja joka kohtelee lapsipuolia todella huonosti ja äiti ei puutu oikein koska pelkää että tulee ero silloin. Eihän tässäkään se ettei hän ole varsinaisesti narsisti pelastanut ketään mutta kyllä se hänen itsekkyytensä siellä oli vaikuttimena.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännä..
Mut meillä tytöllä jolla siis muutoin kaikki ok, niin nää mielen koukerot ( joku sairaus) tulee esille ihan arkisissa tilanteissa, joissa siis joku muu ( terve ihminen, lapsi) suhtautuisi asiaan ihan toisella tavalla.
Heppa sairas= hän kärsii koska ei voi ratsastaa
Hän puree veljeään ja joutuu jäähylle= häntä kohdellaan väärin ( eikä siis mitään merkkiä siitä että ymmärtäisi toista sattuneen)
Kissa puraisee kun hän roikkuu kiinni= kissa on hänelle tuhma
Häntä moititaan ruoalla sotkemisesta= muut ovat epäreiluja
Hänen pitää muiden sisarusten kanssa kerätä lelut, tai vaikka omat värityksensä pois ruoan tieltä= kauhea kirkuminen ja itku ja taas esiin nousee kuinka epäreilua elämä on.
Miksi hän puri veljeään? Siis vaikka näennäisesti syy olisi jokin niin miksi hänen toimintatavassaan on tarve satuttaa? Sille on syy, te ette vain ole sitä ymmärtäneet. Se on tavallaan inhimillistä, muta sitten sinä pilaat hänen loppuelämänsä, mikäli syytät kaikesta ja narsistiksi. Anna olla.
ap