Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvontavaltuutus

Vierailija
13.10.2022 |

Onko joku tehnyt edunvalvontavaltuutuksen ilman lakimiehen apua? Katselin netistä yhtä ohjetta, eikä se kummoselle näyttänyt. Kuitenkin suositellaan lakimiehen käyttöä. Meillä ei mitään kummallisuuksia kuitenkaan siihen tulisi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin lukemaan jonkin oppaan, jotta osaat kirjoittaa valtuutukseen ne asiat, joihin oikeasti haluat vaikuttaa. Haluatko esim. päästä matkalle niin, että seuralaisesi matka maksetaan sinun rahoistasi? Jos et ole kirjannut tällaista edunvalvontavaltuutukseen, ei sinun rahoistasi saa maksaa kenenkään muun matkaa. Tai haluatko antaa lapsenlapsellesi 500 euron rahalahjan, kun hän pääsee ylioppilaaksi? Ei onnistu, jos tätä ei ole kirjattu valtuutukseen. (Puhun nyt siitä ajasta, kun edunvalvontavaltuutus on määrätty voimaan.)

Vierailija
2/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille!

Vierailija
4/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa yleinen edunvalvoja, ei missään nimessä valtuutusta kenellekään sukulaiselle tai sukuun naidulle. Ongelmia tulee, kun alkaa valvottavan rahat ja muu omaisuus kiinnostamaan valtuutettua.

Vierailija
5/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme valtuutuksen itse, ottaen mallia lakimiehen tekemästä valtuutuksesta. Tai oikeastaan kahden eri lakimiehen tekemästä.

Pitäisi olla oikein tehty.

Vierailija
6/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja kirjoitti:

Suosittelen ainakin lukemaan jonkin oppaan, jotta osaat kirjoittaa valtuutukseen ne asiat, joihin oikeasti haluat vaikuttaa. Haluatko esim. päästä matkalle niin, että seuralaisesi matka maksetaan sinun rahoistasi? Jos et ole kirjannut tällaista edunvalvontavaltuutukseen, ei sinun rahoistasi saa maksaa kenenkään muun matkaa. Tai haluatko antaa lapsenlapsellesi 500 euron rahalahjan, kun hän pääsee ylioppilaaksi? Ei onnistu, jos tätä ei ole kirjattu valtuutukseen. (Puhun nyt siitä ajasta, kun edunvalvontavaltuutus on määrätty voimaan.)

Siinä vaiheessa ei taida olla enää kovin merkityksellisiä tuollaiset lahjomiset, lähipiiriä harmittanee enemmän. 

Vierailija
7/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiestä suosittelen. Niitä tehdään pankeissakin. Ei tule epäilyksiä, että olisi painostettu tms.

Vierailija
8/21 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvoja kirjoitti:

Siinä vaiheessa ei taida olla enää kovin merkityksellisiä tuollaiset lahjomiset, lähipiiriä harmittanee enemmän. 

Vaikka vanhus ei itse enää asiaa tajuaisikaan, niin hänelle saattaa olla vielä järjissään ollessaan tärkeää ajatus siitä, että lastenlasta tullaan muistamaan hänen rahoistaan myöhemmin, kun on juhlan aika.

Ja vaikka kyvyt itsenäiseen raha-asioista huolehtimiseen ovatkin jo menneet, saattaa silti nauttia esim. matkoista tai konserteista. Seuralaisen kustantaminen voi olla käytännössä edellytys sille, että pääsee sinne.

Vierailija
9/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvontavaltuutusta ei kannata tehdä itse. Me tehtiin niin äidille aikanaan eikä maistraatti hyväksynyt, kun olisi pitänyt ottaa käyttöön. Ei auttanut muu kuin hakea lupaa toimia äidin edunvalvojana. Hirveä homma! Joka asiaan piti kysyä lupa viranomaisilta ja raportoida paljon. Asioiden hoitaminen kesti kuukausia, kun jonoakin oli aina. Toinen vaihtoehto olisi ollut antaa yleisen edunvalvojan hoitaa äidin asioita. En minä niinkään olisi halunnut, että tuntematon hoitaa äidin tärkeät asiat.

Hoidin omat edunvalvontavaltuusasiat kuntoon viime vuonna. Tein sen juristien kehittämässä verkkopalvelussa. Hinta oli alle 90 euroa https://aatos.app/edunvalvontavaltuutus/ Auttoivat chatissa nopeasti

Vierailija
10/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa yleinen edunvalvoja, ei missään nimessä valtuutusta kenellekään sukulaiselle tai sukuun naidulle. Ongelmia tulee, kun alkaa valvottavan rahat ja muu omaisuus kiinnostamaan valtuutettua.

Juu oli tytär edunvalvojana, otti itselleen tililtä rahaa.

Vierailija
11/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse jos tarkoitus on auttaa omia vanhempia, eikä suvussa ole rikollisia/nälvijöitä joiden halu on riistää muiden rahoja.

Vierailija
12/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme edunvalvontavaltuutuksen samalla kun teimme keskinäisen testamentin. Pankin lakimiehen luona juu. Pieni raha niin tärkeiden asioiden hoitamisesta kuntoon.

Vierailija
13/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 9, kerro miksi maistraatti ei hyväksynyt tekemäänne edunvalvontavaltuusta??

Vierailija
14/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä voi pitää, että älä missään nimessä vedä nimeä mihinkään juustosiivun kokoiseen lippuseen minkä viranomainen työntää eteesi.

Vierailija
15/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan höpöä, joka ikisestä sentistä tehdään nykyisin vuositilit maistraatille eli dvv:lle. Ne kyllä katsoo, mihin edunvalvottavan varoja on käytetty, ja jos epäselvää pitää jokainen kuitti heille toimittaa.

Toisekseen jos edunvalvottava asuu vanhainkodilla, kaikki raha menee sinne.

Vierailija
16/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehehehe

"Ei me tässä kenenkään rahoja kärkytä, ottakaa ehdottomasti yleinen edunvalvoja!"

Vierailija
17/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntönä voi pitää, että älä missään nimessä vedä nimeä mihinkään juustosiivun kokoiseen lippuseen minkä viranomainen työntää eteesi.

Miten tämä kuuluu tähän asiaan mitenkään.

Pankin juristi ja yksityinen juristi ei ole viranomainen.

Viranomainen on esimierkikisi maistraatti eli dvv, joka valvoo ja antaa luvan edunvalvonta valtuutuksen käyttöön.

Vierailija
18/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehehehehe

"Ei me tässä kenenkään rahoja kärkytä, ottakaa ehdottomasti yleinen edunvalvoja!"

Heh heh. Sinä et edes tiedä, mitä edunvalvontavaltuutus tarkoittaa.

Etkä sitä, miten se eroaa yleisestä edunvalvojasta.

Vierailija
19/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt ihan itse ja se oli helppoa, koska minulla ei ole merkittävää omaisuutta. Kannattaa tehdä Omakannassa se oma hoitotahto vielä kun voi, eikä jättää omaisia hätään miettimään mitä pitäisi tehdä.

Minun serkkuni menehtyi nuorena aneurysmaan. Hän oli tehnyt hoitotahtonsa, jossa hän korosti haluavansa lahjoittaa elimensä jos päätyy aivokuolleeksi. Perhe sai hyvästellä rauhassa ja ilman paineita kun tiesivät, ettei heidän vanhempansa halua elää kasvina letkuissa päivääkään enempää kuin on pakko.

Vierailija
20/21 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt ihan itse ja se oli helppoa, koska minulla ei ole merkittävää omaisuutta. Kannattaa tehdä Omakannassa se oma hoitotahto vielä kun voi, eikä jättää omaisia hätään miettimään mitä pitäisi tehdä.

Minun serkkuni menehtyi nuorena aneurysmaan. Hän oli tehnyt hoitotahtonsa, jossa hän korosti haluavansa lahjoittaa elimensä jos päätyy aivokuolleeksi. Perhe sai hyvästellä rauhassa ja ilman paineita kun tiesivät, ettei heidän vanhempansa halua elää kasvina letkuissa päivääkään enempää kuin on pakko.

Hoitotahto on ihan eri asia kuin edunvalvontavaltuutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän