Lapsi yksin autossa parkkihallissa
Käväisin tänään Jumbossa hieman hulluttelemassa Stockmannilla. Kävellessäni parkkihallissa autoltani kohti myymälöitä, huomasin eräässä autossa takapenkillä ehkä reilun vuoden ikäisen vauvelin nukkuvan turvaistuimessaan. Muita henkilöitä autossa tai lähipiirissä ei ollut.
Tovin shoppailtuani kävin viemässä isommat tavarat autooni ja huomasin että vauva on edelleen yksin autossa. Vielä pikkuhetki ostoskelua ja sitten takaisin autolleni, vauva edelleen nukkuu muuten tyhjässä autossa.
En tiedä onko tämän tunnin aikana, jonka vietin kauppakeskuksessa, kukaan käynyt katsomassa onko vauvalla kaikki hyvin, mutta enpähän omia lapsiani jättäisi hetkeksikään yksin autoon. Mitä jos hallissa olisi sattunut tulipalo, tai toinen auto olisi kolaroinut tämän auton kanssa? Onneksi mitään ei tapahtunut, ainakaan sinä aikana kun itse olin siellä.
Haluan toivottaa sinulle, hyvä valkoisen Toyota Carinan (XFK-7xx) haltija, turvallista kevättä. Toivottavasti lapsesi pärjää huolenpidossasi.
Kommentit (119)
Ihanko oikeasti te puolustelijat jätätte lapsenne Jumbon parkkihalliin yksin nukkumaan?!?
Ja siis nyt tarkotan JUMBON parkkihallia, en mitään lähikaupassa pikaista käymistä.
Siis ihan oikeasti haluaisin tietää, et montako tällästä äitiä täällä on..
Vai onko täällä vaan yksi sekopää, joka yrittää puolustella tekemisiään?
Siinä on riittävästi syytä, miksi lapsi ei tule ikinä jäämään autoon yksin kun käyn kaupassa.
Ihan yhtä vaarallista kuin autossa nukkuminen.
jättävät lapsiaan yksin milloin minnekin niin kyllä keksivät sille puolusteluja. Onhan se säälittävää ja jokainen normaaliälyllä ja tunnetasolla varusteetu ihminen ei jätä pientä jälkeläistään silmistään juuri hetkeä kauemmaksi, saati sitten autoon!!! PISTE.
Parkkihalleista ei välttämättä ole hyvä kantavuus kauppaan, liian paljon häiriötekijöitä välissä.
En ymmärrä tuota lainkaan. Meillä on autoon nukahtaneet lapset nostettu tyynen rauhallisesti omaan vaunuunsa/kärryynsä jatkamaan uniaan, jos on ollut pakko kaikkien lähteä autosta.
Ikinä, ikinä ei saa jättää lapsia/vauvoja yksin autoon. Se on puhtaasti venäläisen ruletin pelaamista, ja vielä toisen hengellä.
Uskomatonta että kukaan voisi jättää vauvan autoon nukkumaan kauppaostosten ajaksi. Mitä tulee itkuhäläreihin, onko niissä jo sellaisia malleja, joiden kantomatka on pitkä? Pisimmät kantomatkat vielä pari vuotta sitten näytti olevan 100m.
En myöskään ymmärrä kuinka joku voi jättää tekemättä tuollaista välinpitämättömyyttä kohdatessaan ilmoitusta poliisille?
viestissäni mainitsin että : jossa äiti kävi hakemassa kotoa tai ihan läheltä äkkiä jotain. En puhunut kioskista mitään.
Vierailija:
jättävät lapsiaan yksin milloin minnekin niin kyllä keksivät sille puolusteluja. Onhan se säälittävää ja jokainen normaaliälyllä ja tunnetasolla varusteetu ihminen ei jätä pientä jälkeläistään silmistään juuri hetkeä kauemmaksi, saati sitten autoon!!! PISTE.
Älä mene sitten yksin sitten edes paskalle tai päästä lastasi yksin pihalle leikkimään. Ja muista ettei lapsesi jää yksin edes sänkyyn.
Muuten se on heitteilejättö.
että voisi kännylinjan jättää auki. NO, mulla ei olekaan kuin yksi känny.
Huono tuuri kun on, niin voihan katto romahtaa lapseni päälle, kun olen viereisessä huoneessa. Epäilemättä. Mutta koti on koti ja parhaani olen lapsen eteen tehnyt. Samoin voi käydä, että auto syttyy tuleen tai joku päsäyttää päin autoani, vaikka olisin itse autossa. Sillehän ei voi itään.
Mutta ikinä en jättäisi vauvaa/lasta yksin autoon isolla parkkipaikalla kauppakäynnin takia. Voisin hakea kärryt tai käydä maksamassa parkkimaksun. Mutta en voisi kuvitellakaan poistuvani samasta tilasta auton kanssa.
Yritän siis sanoa, että huonolla tuurilla voi käydä kehnosti, vaikka parhaansa tekee. Mutta eihän onnettomuutta tarvitsisi houkutella.
Ja mitä tulee lastenryöstöihin. Onneksi niitä ei Suomessa ole ollut. Ja toivottavasti ei tule.
On lapset jätetty autoon nukkumaan (kerran oli koko konkkaronkka 8v-1v) jos sattuvat nukahtamaan emmekä raaski heitä heti herättää.
Pikaisesti käväisemme kaupassa/kirpparilla. Välillä käymme tarkastamassa nukkuvatko edelleen.
Hittojako siihen syitä selittelemään? Ei jätetä yksin ja sillä siisti!
Onko koppa pehmee mummolla? Ehkä tuollainen lastenkasvatus oli yleistä 70-luvulla, mutta ei tosiaankaan nykyisin, vai onko? Minä kun luulin ettei kukaan nyt tuommoista enää uskaltais tehdä. Jos minä nään lapsen yksin autossa parkkihallissa, pakkohan siitä on vaikka vain vartijalle tai muulle henkilökunnalle sanoa ja aion niin tehdä, joten muistakaa se kun seuraavan kerran ajattelette että olis niin paljon helpompaa jättää vauva autoon!
näin en kyllä toiminut mutta jos tosiaan neuvolassakin näin sanotaan niin...hmm... tehdäänköhän sitä taas kärpäsistä härkäsiä?
Olisit soittanut poliisit paikalle! Ei lasta jätetä autoon!!!!
Sinun olisi kuulunut soittaa poliisille!
autossa voinut olla esim itkuhälytin...
eikä vanhemmatkaan ihan vieressä ole Jumbon kokoisessa paikassa...
VAUVAA ei jätetä yksin noin! Vauva on sentään eri asia, kuin isompi lapsi, joka osaa ja pystyy jo itsekin toimimaan ihan eri lailla. Vai oikeastiko olette sitä mieltä, että 11 v ja vauva autoon yksin jätettynä on ihan sama asia?