Lapsi yksin autossa parkkihallissa
Käväisin tänään Jumbossa hieman hulluttelemassa Stockmannilla. Kävellessäni parkkihallissa autoltani kohti myymälöitä, huomasin eräässä autossa takapenkillä ehkä reilun vuoden ikäisen vauvelin nukkuvan turvaistuimessaan. Muita henkilöitä autossa tai lähipiirissä ei ollut.
Tovin shoppailtuani kävin viemässä isommat tavarat autooni ja huomasin että vauva on edelleen yksin autossa. Vielä pikkuhetki ostoskelua ja sitten takaisin autolleni, vauva edelleen nukkuu muuten tyhjässä autossa.
En tiedä onko tämän tunnin aikana, jonka vietin kauppakeskuksessa, kukaan käynyt katsomassa onko vauvalla kaikki hyvin, mutta enpähän omia lapsiani jättäisi hetkeksikään yksin autoon. Mitä jos hallissa olisi sattunut tulipalo, tai toinen auto olisi kolaroinut tämän auton kanssa? Onneksi mitään ei tapahtunut, ainakaan sinä aikana kun itse olin siellä.
Haluan toivottaa sinulle, hyvä valkoisen Toyota Carinan (XFK-7xx) haltija, turvallista kevättä. Toivottavasti lapsesi pärjää huolenpidossasi.
Kommentit (119)
mutta toisaalta et tiedä, vaikka vauvan luona olisi ollut joku silloin, kun sinä et ollut näkemässä. Ei kannattaisi aina " tietää" toisten asioita ihan niin hyvin, ja tarkoitan nyt yleisemminkin...
odottamaan auton viereen, ja ollut siinä jonkun aikaa, ja jos ei ketään olisi kuulunut , olisin soittanut poliisille.
Jos lapselle olisi jotain sattunut, olisit myös sinä ollut osallinen heitteillejättöön.
Tunti yksin on siis liikaa, mutta jos äiti tai isä on poissa 5 minuuttia, onko se heitteillejättö? Entä onko heitteillejättö se, että menee maksamaan pysäköinnin 50 metrin päähän sillä välin, kun vauva odottaa autossa?
Onhan siinä tosiaan joku voinut käydä lapsen luona silloin kun ap ei ollut näkemässä, tai vaikkapa äiti oli hakemassa ostoskärryjä silloin ensin, ja sitten taas viemässä ostoskärryjä paikalleen takaisin, kun ap uudelleen siihen osui.
VOI JÖSSES OOTTE TEKOPYHIÄ!
Jus tuosta " olis ollu oikein jos..." -kommentista voi päätellä että lapsista huolehditaan huolehtimisen vuoksi, ei lapsen vuoksi!
Vierailija:
Tunti yksin on siis liikaa, mutta jos äiti tai isä on poissa 5 minuuttia, onko se heitteillejättö? Entä onko heitteillejättö se, että menee maksamaan pysäköinnin 50 metrin päähän sillä välin, kun vauva odottaa autossa?
Ja jos tämä oli totta. Aika tyhmä se olet sinäkin ap, kävelit vaan kylmän rauhallisesti ohi ja menit tekemään ostoksiasi. Ja vielä toisen kerran " ai se nukkuu vieläki" ja kävelit ohi..
Vierailija:
Vierailija:
Mekin jätämme joskus nukkuvan lapsen autoon. Toisen puhelin jää linja auki autoon ja siitä kuulostellaan onko lapsi herännyt. Kyse kylläkin vain pika-asioinneista eikä koskaan kesäkuumalla-
Jösses mistä näitä palikoita sikiää jotka ei mitään tajua?
Vierailija:
Jösses mistä näitä palikoita sikiää jotka ei mitään tajua?
ja yksikin sellaisessa kuollut lapsi on liikaa.
Mies oli kerran jättänyt 5 minuutiksi lapset autoon parkkihallissa ja juossut yläkertaan hoitamaan jonkun asian. Se alkoi minusta olla siinä rajoilla, itse en olisi jättänyt.
En jaksa raahat kolmea alle 4 vuotiasta aina mukaan, jos vaikka käyn hakemassa lähikaupasta maitoa ja vauva nukkuu. En kyllä ole possa tuntitolkulla vaan n. 5 min.
Olen muuten sossuntäti : ).
max sen kaks minuuttia kun juoksen lähimarketin läpi hakemassa kaks vellitetraa ja purkin maitoa...
ja vielä parkkihallissa...
Jos valvonta oli järjestetty hyvin, kuten vaikka kännyköillä ja käynneillä vähän väliä, niin sittenhän asia on ok. MUTTA te jotka ihmettelitte ihmisten puuttumishaluja, niin maailmassa on tosiaankin paljon vanhempia, jotak eivät ihan oikeasti huolehdi lapsistaan.
Elättekö te jossain haavemaailmassa, vai ettekö tiedä julmaa totuutta? Suomessa on lastensuojelu olemassa juuri sen vuoksi, että ei täällä ole kaikilla asiat hyvin.
Vierailija:
ja vielä parkkihallissa...
Jos valvonta oli järjestetty hyvin, kuten vaikka kännyköillä ja käynneillä vähän väliä, niin sittenhän asia on ok. MUTTA te jotka ihmettelitte ihmisten puuttumishaluja, niin maailmassa on tosiaankin paljon vanhempia, jotak eivät ihan oikeasti huolehdi lapsistaan.Elättekö te jossain haavemaailmassa, vai ettekö tiedä julmaa totuutta? Suomessa on lastensuojelu olemassa juuri sen vuoksi, että ei täällä ole kaikilla asiat hyvin.
Jos minä olisin jäänyt odottelemaan olisiko meidän sossu jkoskaan puuttunut lapseni laiminlyöntiin tapaavan vanhemman luona, minulla ei varmasti lasta enää olisi!
Ap, itse olisin myös jäänyt odottamaan muutamaksi minuutiksi, sitten mennyt hakemaan vartijan ja hän olisi varmasti kutsunut poliisit.
USKALTAKAA puuttua lasten heitteillejättöön!
Vierailija:
Siis ihanko tosissaan otatte kaikki lapset aina mukaan jos vaikka heitätte kirjeen postilaatikkoon tai maksatte parkkilipun räntäsateessa!???!?!?
Mikä siinä on vaikea ymmärtää?