Lapsi yksin autossa parkkihallissa
Käväisin tänään Jumbossa hieman hulluttelemassa Stockmannilla. Kävellessäni parkkihallissa autoltani kohti myymälöitä, huomasin eräässä autossa takapenkillä ehkä reilun vuoden ikäisen vauvelin nukkuvan turvaistuimessaan. Muita henkilöitä autossa tai lähipiirissä ei ollut.
Tovin shoppailtuani kävin viemässä isommat tavarat autooni ja huomasin että vauva on edelleen yksin autossa. Vielä pikkuhetki ostoskelua ja sitten takaisin autolleni, vauva edelleen nukkuu muuten tyhjässä autossa.
En tiedä onko tämän tunnin aikana, jonka vietin kauppakeskuksessa, kukaan käynyt katsomassa onko vauvalla kaikki hyvin, mutta enpähän omia lapsiani jättäisi hetkeksikään yksin autoon. Mitä jos hallissa olisi sattunut tulipalo, tai toinen auto olisi kolaroinut tämän auton kanssa? Onneksi mitään ei tapahtunut, ainakaan sinä aikana kun itse olin siellä.
Haluan toivottaa sinulle, hyvä valkoisen Toyota Carinan (XFK-7xx) haltija, turvallista kevättä. Toivottavasti lapsesi pärjää huolenpidossasi.
Kommentit (119)
Kaikkea ei valitettavasti voi kontrolloida, mutta tämä nyt sattuu olemaan yksi niistä asioista joita voi. Silloin riskien ottaminen on turhaa.
jossa äiti kävi hakemassa kotoa tai ihan läheltä äkkiä jotain. Sillä oli joku iso Jenkkiauto, joka oikosulun/bensavuodon takia syttyi räjähdysmäisesti tuleen ja äiti kerkesi heti paikalle, mutta ei enään kerennyt pienempää turvaistuimessa ollutta saamaan ulos. Paniikissa ei vaan yksinkertaisesti osannut / kerennyt irroittaa turvavöitä ja pienempi lapsi paloi autoon.
Itselleni ei tulisi mieleenikään jättää lapsia yksin autoon, koska ikinä ei tiedä mitä sattuu.
Jumbosta tuli vielä mieleeni, kolme vuotta sitten tapahtunut " koominen" tapahtuma. Yläparkkiksella ulkona eräs jakeluauton kuljettaja toi jonkun kuorman Jumboon. Ajoi sellaisella isolla korkealla kuljetus autolla, jossa oli kylmälaitteet vielä katolla. Isolla autolla pitää mennä sieltä ympäri kiertämällä että pääsee oville asti, mutta kun hän ajoi pois, tuli joku ajatuskatko ja kuski posotti hyvää vautia perjantain viettoon keskellä olevan katoksen alta. Niinhän siinä sitten kävi, että katto otti kiinni ylhäällä olevaan katokseen ja koko katos meinasi kaatua autojen päälle, tolpat olivat toiselta puolelta melkein poikki kun kuski peruutti pikkuhiljaa pois katoksen alta.
Oma auto oli tietenkin aika hurjan näköinen ja kalliit kylmälaitteet rikki ja auton pellit rutussa, mutta niin oli myös n.10 muuta autoa, jotka olivat tolppien lähelle parkkeerattu. Tolpat olivat kaatuessaan heittäneet viereiset autot ihan sikin sokin ja tietenkin myös niiden viereiset autot olivat rutussa. Oli kallis perjantai sille firmalle, mutta onneksi ei ihmiset loukkaantuneet. Eli kaikkea voi tapahtua ja koskaan ei tiedä etukäteen milloin. Ajattele jos jossain autossa olisi ollut lapset sisällä? Tai katos olisi kaatunut kokonaan? Jälki olisi ollut pahempaa varmasti. Mieti tarkkaan, jos jätät lapsesi autoon. Lapsi ei osaa pelästyessään toimia järkevästi, vaikka olisi jo isompikin.
Tämmöisessä tilanteessa menkää ko. kaupan tai kauppakeskuksen infoon ja käskette kuuluttamaan ko. auton omistajaa. Jos ei ketään tule paikalle, soitto poliisille.
Voi olen monesti jättänyt juuri nukahtaneen lapseni autoon nukkumaan jos käyn hakemassa jotain. Jätän kännykän linja auki siksi aikaa autoon. Kuulen kokoajan mitä autossa tapahtuu.
Siis mä en tajua mikä heitteillejättö tuo voi olla ? Lapsi on kokoajan valvonnan alla. Ja ne tulipalot.....kuinka monta kertaa todennököisempää on kuolla liikenteessä kuin tulipalossa Jumbon parkkihallissa.
Huomennakin menen Jumboon ja jos lapseni juuri on nukahtanut, niin jätän autoon nukkumaan VALVONNAN alle.
Eivät ne samantien ala ovea tiirakoimaan auki.
Syitä siihen on lukemattomia. Minun on vaikea käsittää, että näköjään aika monen (jopa opettajien ja " sossuntätien" ) mielestä se on ihan ok!
todella outoa jättää lapsi yksin autoon noin pitkäksi aikaa. Olisit ilmoittanut poliisille.
ties mitä traumoja jäi tälle lapselle. Niin ja äiti oli vain kiskalla käymässä...
Siis jätät lapsen viereen kännykän?!? En tajua.. kyl sul on kova luotto elektroniikkaan, ei voi muuta sanoa. ootkin varmaan insinööri.. ;)
Jos käyt hakemassa jotain?
Kyse on lapsesta joka on ollu ainaki tunnin autossa yksinään. Ja Jumbon kokoisesta paikasta ei kovin nopeasti kerkee takaisin autolle.
Niin sinulla on linja auki kännykässä?
Kuulet sieltä varmasti ympäröivää liikenne hälyä. Ja vauvan äänen tottakai. Mutta kuuletko savun äänen kun se tunkeutuu autoon ja aiheuttaa vauvasi tajunnanmenetyksen? Juu, palon rätinän jo varmasti kuuletkin tai ihmisten hätähuudot auton ulkopuolelta. Mutta kerkeetkö paikalle tarpeeksi ajoissa?
Kyllä, totta, todennäköisempää on kuolla liikenteessä kuin autopalossa. Mutta vaara on olemassa! Ja haluatko lapsesi kuolevan?
Mene sinä huomenna Jumboon, mutta toivon todella että sain sinut edes hiukan miettimään. Jos en, niin toivotan onnea, ettei se pieni mahdollisuus, joka asiassa on olemassa koidu lapsesi kohtaloksi..
Ette varmaan koskaan laita lastanne yksin leikkimään kerrostalonne pihalle. Ettekä päästä lastanne ikinään ilman VALVONTAA koulumatkaa kävelemään. Voi kun te olette sitten hyviä ja sädekehä päänne päällä loistaa.
+ kuuletko OIKEASTI hulluilla päivillä mitään muuta kun ne sekopoltis kuulutukset! Älkää hemmetti olko noin tyhmiä! Lapsi hoitoon tai sitten kauppaan mukaan tai ostakaa postimyynnistä jos on vaikeaa!
Uskomatonta ajattelemattomuutta ja sen puolustamista tässä ketjussa.
Ja ei en nipo, hysteerikko tai sossun asiakas olen vain normaali, lapsiani rakastava ja turhia riskejä välttävä äiti.
Sillä välin auto syttyikin räjähdysmäisesti tuleen. Kuten sanottu, isoveli pääsi pakoon, pikkusisko ei. Kun äiti tuli takaisin pihalle, mitään ei ollut tehtävissä. Yksi karmeimpia tietämiäni tapauksia, tiedän asiasta henk. koht. Voimia tällekin perheelle, yhä vielä vuosia tapauksen jälkeen...!!!
alkavat selvittämään lapsen heitteillejättöä.
että törkeän pitkä aika lapsen/vauvan olla yksin vaikkakin autossa.
Mutta;Ja tarviiko sitä nyt hitto soikoon edes lähteä jonnekin Jumboon silloin kun on lapsen uniaika?! Eikö sitä sen vertaa voi odottaa, että lapsi nukkuis kotona unet ja sitten lähdettäis shoppailemaan niitä hullun halpoja krääsätuotteita. Kyllä pistää vaan niin kerpeleen vihaksi moinen asia =/
Me ei oltais koskaan voitu ensimmäiseen 12. vuoteen lähteä mihinkään autolla kun lapsi_aina_nukahti autoon muutaman minuutin kuluttua...(siis jos yhtään pitempi matka oli, moottoritietä tm.)
Järkeä voi ja saa käyttää mutta mihinkäs sitä sitten vois lähteä/mitä vois tehdä jos kaikki kauhuskenaariot pyörii päässä?
Voihan tää meitin tietokonekkin saada oikosen ja mä juutun näppiksiin kiinni ja kuolen. Tulipalo voi alkaa kun istun vessassa, mites mä enää yläkerrasta haen lapseni kun liekit roihuaa (toki yrittäisin henkeni uhallakin)?
Tai, tai ? Ehkä on parempi etten mieti mitä mulle kotonakin voi sattua...
Elämä on.
Pitäiskö jäädä kotiin ja kuolla sinne.
palamaan tai katto voi tippua niskaan. Ja mitä sä voit sieltä vessasta käsin tehdä, et yhtään mítään. Kuinkas monta lehdessä onkaan lukenut, että linja-auto ajoi talon seinään....voi teidän lapsi parkojanne.
Nyt on kyse JUMBON PARKKIHALLIIN JÄTETYSTÄ LAPSESTA!
Mäkin jätän lapsen ihan HETKEKSI autoon kun käyn kaupassa. Mutta Jumbon kokosessa paikassa ei voi ees pienessä hetkessä käydä.
Ja niin isossa paikassa, jossa ihmisiä on mielettömät määrät, voi tapahtua paljon muutaki ku pelkästään auton syttyminen!
On turha riski jättää lapsi autoon, kun sen kerran voi ottaa mukaankin. Voi olla ettei mitään satu, tai sitten voi olla että sattuu. Riski on kuitenkin olemassa, eikä se edes ole mikään hirveän pieni riski.
Itse en jättäisi pientä lasta autoon, jos en itse ole näköetäisyydellä.