Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
41/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaija Koo - En pelkää pimeää

"satakieli

soittoääneksi jäi

teki mieli

osamaksulla paiskata seinään

koko kaupunki nukkeineen"

Mitä tarkoittaa osamaksulla paiskata seinään?

Velaksi ostettuja tavaroita. :-D

Vierailija
42/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon aina tulkinnut ton che guevaran ''konetta vastaan raivosimme'' yhteiskunnaksi. Ei toi exä-aspekti selitä siis sitä mielestäni, mut enpä oo ikinä kyseenalaistanut noita sanoja. Eri tavoin voi tulkita kyllä.... mulla tulee useimmiten jostain arttu lindemanin tai muiden turhien ''räppäreiden'' lauluista se etten tajua mutta niissä nyt ei mitään tajuttavaa varmaan olekaan

Se on varmaan kaksitulkinantainen pätkä, Rage against the machineen siinä ihan selvästi viitataan ja sen kuunteluun silloin nuorina mutta nuoret tuntien siihen varmaan liittyy myös yhteiskuntavastaisuutta. 

En ymmärrä miten tuota ei ymmärrä ja miten exä-aspekti ei muka selitä :D Se koko pätkä on sanottu nuoruuden tyttöystävälle, ensin kehotus käskeä miestään pukemaan päälle samanlainen Che-paita kun nuoruuden hellulla oli ja sitten kysytään että toisiko se hetkeksi sitä vaaraa ja jännitystä mitä he nuorina kokivat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulanta : Mato

Mistä hiivatista siinä laulussa kerrotaan

Vierailija
44/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu? 

Eikö se ole "Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää

Ei mittaa järki eikä Kärki määrää

Jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit "

Lauletaan Toivo Kärjestä?

Suomalaisesta melankoliasta ja surullisista lauluista. Varmaan Toivo Kärki.

Vierailija
45/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen autiosaarta pistoolisankarina sivistynyt länsi mua symbolikseen haluaa.

Olen hommissa autiosaarella lautturina, tiedän jotain joka sankariroolit romuttaa.

(Dingo: Pistoolisankari)

Eli halusko niinku Pori omia Nipan eli nii ku sivistynyt länsi.

Ja onko toi lautturi niinku kuuntelijoiden tunteiden tulkki niinkö.

Vierailija
46/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paula Vesalan Tytöt ei soita kitaraa, koko kappale.

Minusta ihan selkeä. Laulaja on jämähtänyt pienelle paikkakunnalle elämään sitä elämää, jota siellä kaikkien "kuuluu" elää. Koska näin on aina tehty. 

Vierailija
47/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apulanta : Mato

Mistä hiivatista siinä laulussa kerrotaan

Irtokarkki madosta.

Vierailija
48/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Big in Japan. Mitä ihmettä se tarkoittaa? 

Merkitsee, että olet (/tai teeskentele olevansa) suuresti arvostettu (stara, tähti)  jossain muualla, merkityksetön ja toteeen käymätön  (kyky). tai siellä missä parhaillaan olet. 

Aa, okei. Olen vain ajatellut, että tarkoittaako se jotain erityistä, jos on iso nimenomaan Japanissa. Mutta sillä siis voidaan tarkoittaa periaatteessa mitä tahansa (kaukaista) paikkaa?

No tän videon nähneet tietää kyllä että kasarilla Japani oli in ;)

Itse en kyllä tuollaista ole koskaan pelkän videon perusteella ajatellut. Siis sekö oli ihan yleinen käsite jo ennen tätä laulua, että jos on iso nimenomaan Japanissa, se on ihan eri asia kuin olla iso esim Jenkeissä tai Euroopassa? 

Vierailija
49/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Tapion Rakastettu. Mistä siinä oikeesti lauletaan?

Vierailija
50/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juha Tapion Rakastettu. Mistä siinä oikeesti lauletaan?

Minun mielestäni kuolevasta ihmisestä. Ja hengellisestä näkökulmasta, Jumala ottaa turvaan ja hänelle tämä henkilö on rakastettu. 

Vierailija
51/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä liian vanha, mutta en ymmärrä yhtään mitä tämä tarkoittaa: "viel kun lanka lampussa hehkuu, kaikki kuittaa kun haippi huippaa". Lähinnä tuo jälkimmäinen osa. Jvg:n Hehkuu-biisi kyseessä.

Vierailija
52/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää usein tajuamatta Samuli Putron (menikö edes nimi oikein?) sanoituksia. Esimerkiksi biisi jossa kertsissä seistään väkevästi sängyn edessä aamuisin. Onko tuo "tavallisen" elämän halveksimista? Biisissä kuitenkin luetellaan yleishyviä elämänohjeita ja vaikea uskoa, että se olisi kappaleen motiivona?

Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.

Vierailija
53/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?

Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.

Vierailija
54/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut vuosia etsiä syvempää merkitystä Ultra Bran Jäätelöautosta. Poika törmää joskus sattumalta tyttöön (ja eräällä kohtaamisella pojalla on kainalossa puinen leipälaatikko, se sellainen jossa on liukuovi...) ja koittaa kysyä sitä kahville tms, mutta tyttö vetoaa että on kiire tanssitunnille. Ja sitten laulaa jäätelöauto. Sinne jäätelöautolleko se tyttö olikin oikeasti menossa? Vai onko kyseessä vain hetken kuva, missä ei ole mitäån sen mystisempää piilomerkitystä ja olen tuskaillut vuosia turhaan?

Päädyin miettimäån tåtå sen jälkeen, kun mulle selitettiin, että Sinä lähdit pois -biisissä laulaja arvaa, ettei pois lähtevä henkilö murehdi eroa, koska se kiertää vesilammikon eikä vaan kävele murheellisissa ajatuksissaan lammikosta läpi. Se oli mind blown.

Siis Jäätelöauto-biisissä tyttö antaa pakit pojalle toistuvasti. Viimeisellä kertaa ohi ajaa jäätelöauto, jonka ääni on ikään kuin lällättelyä. 

Vierailija
55/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leevi and the Leavings - Poika nimeltä Päivi.

Onko Päivi trans, eli biologisesti tyttö mutta pitää itseään jätkänä? Vai onko "Päivi" oikeasti poika joka pukeutuu naistenvaatteisiin ja meikkaa ja käyttää aliasta Päivi? Vai ovatko vanhemmat olleet jurrissa kun nimesivät poikansa...?

Mä olen tulkinnut, että kyseessä on transsukupuolisuus. Poika = oma kokemus, Päivi = ulkomaailman antama ja käyttämä nimitys.

Biisissä kohta "enkä tiedä oonko roomeo vai juulia" viittaisi tähän omaan sukupuolihämmennykseen. Olen ajatellut tuon "tahdon vain suudella sun maalattuja huulia" siten, että pojaksi itsensä kokeva haluaa suudella tyttöä.

Biisissä on myös vähän valittava/surkea ääni (oli sitten vaikka läpälläkin), joten uskon teorioista itse enemmän kokonaisvaltaisempaan transsukupuolisuuteen (poistumaton taakka kantajalleen) kuin vain silloin tällöin tytöksi laittautumiseen ja eläytymiseen (tekee omaksi iloksi).

Vierailija
56/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis Jäätelöauto-biisissä tyttö antaa pakit pojalle toistuvasti. Viimeisellä kertaa ohi ajaa jäätelöauto, jonka ääni on ikään kuin lällättelyä. 

Näin minä siis olen biisin tulkinnut, kun se "täytyy mennä tanssitunnille" -kohtakin on vähän sellaisella lällättvällä melodialla. 

Vierailija
57/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää usein tajuamatta Samuli Putron (menikö edes nimi oikein?) sanoituksia. Esimerkiksi biisi jossa kertsissä seistään väkevästi sängyn edessä aamuisin. Onko tuo "tavallisen" elämän halveksimista? Biisissä kuitenkin luetellaan yleishyviä elämänohjeita ja vaikea uskoa, että se olisi kappaleen motiivona?

Toinen ehkä väärin ymmärtämäni Putron kappale on Todella kaunis, joka mielestäni kertoo aivan selvästi stalkkerista. En kuitenkaan ole saanut vastakaikua tälle ajatukselle. "Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään, jos sinä pystyt niiinkun minä pystyn näkemään", eli vastapuoli ei jaa kertojan fiiliksiä.

Minä pidän tuota niiden elämänohjeiden antajien halveksimisena. Siis sitä, että annetaan niitä itsestäänselviä ohjeita, ikään kuin ne toisivat autuuden. Ja luetellaan niitä vaatimuksia, jotka ovat oikeastaan ihan turhia. Ei kenenkään ole pakko ripustaa riippukeinua tai pitää listaa niistä, jotka lähettävät joulukortin tai järjestää kimppakyytejä. 

Vierailija
58/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

Mä oon aina ajatellut, että viittaa elämän teihin. Eli että luotettiin, että tiet veisi meidät oikeaan suuntaan, yhdessä, ja kaikki menisi hyvin. Mutta sitten toinen iskikin puukolla selkään ja siinä ne kaikki hyvät yhteiset suunnitelmat sitten meni.

Vierailija
59/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön biisi "niin paljon me teihin luotettiin": ketkä te ja ketkä me, kun kuitenkin puhutaan "sinulle", joka iski puukon selkään? 

Mä oon aina ajatellut, että viittaa elämän teihin. Eli että luotettiin, että tiet veisi meidät oikeaan suuntaan, yhdessä, ja kaikki menisi hyvin. Mutta sitten toinen iskikin puukolla selkään ja siinä ne kaikki hyvät yhteiset suunnitelmat sitten meni.

Okei, hyvä näkökulma. Mutta en silti ymmärrä, miksi tiet olisivat monikossa, jos oli kuitenkin tarkoitus kulkea suunnilleen yhteistä tietä. 

Vierailija
60/1482 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, hyvä näkökulma. Mutta en silti ymmärrä, miksi tiet olisivat monikossa, jos oli kuitenkin tarkoitus kulkea suunnilleen yhteistä tietä. 

Ja siis eihän sitä luottamusta tuossa tapauksessa ne tiet pettäneet, vaan se, joka iski sen puukon. Miksi laulettaisiin myös siitä, miten puukon iskijäkin niin luotti teihin, vaikka tämä itse oli se, joka luottamuksen petti?