Äitini teki minusta epävarman
Sellaisen, joka ei uskalla luottaa omiin havaintoihinsa, eikä mielipiteisiinsä, vaikka tavallaan miettii, että ne ovat varmaankin oikeat, samoin hän aiheutti sen, että joudun luulemaan, että teen pahaa muille tai olen ilkeä muille vaikka en olisikaan. Siitä aiheutuu syyllisyyttä ja huonoa omaa tuntoa ja joskus ahdistustakin.
Ei voi koskaan olla onnellinen ja hyvällä mielellä itsestään, koska tämä päälle liimattu ja minuun pakolla istutettu epävarmuus pilaa kaiken.
Vasta nyt ihan äskettäin ymmärsin, että minut on saatu uskomaan että teen muille pahaa, sellaisissa yhteyksissä, missä en tee.
Esimerkkinä "pahuudestani" voisi olla vaikkapa tilanne, jossa vein eräitä tavaroita serkkuni isän luo. Serkku oli pyytänyt minua niitä sinne viemään ja se sopi minulle hyvin. Niin ongelmaksi muodostui, että voinko minä vain jättää ne tavarat isän oven taakse, siinä oli hyvin tilaa (rivitalo) vai soittaisinko myös ovikelloa ja vaihtaisin pari sanaa.
En halunnut soittaa ovikelloa, koska minulla oli hiukan kiire ja koska epäilin, että vanhukset saattaisivat alkaa sanoa minulle jotain moittivaa serkustani, joka aina vaivaa muita ihmisiä, vaikkei siitä ollut kyse.
Niin oli ihan todella vaikea tajuta, että en minä ole heille ilkeä tai tee heille pahaa jos vain jätän ne tavarat, enkä soita kohteliaasti myös ovikelloa. Koska mistään sellaisesta ei ollut sovittu, että soittaisin. Serkkuni kanssa olin sopinut, että vien ne tavarat siihen.
Terapeutilleni tuli mieleen, että joku vanhuspariskunta olisi saattanut myös ajatella, että mitä se siellä pimputtaa, kun olemme vielä yöpaidoissa jne. No niin, aivan! Eli ei ollut pakko soittaa ovikelloa, ja teinpä kummin päin vaan, niin aina voi joku loukkaantua. Sitä ei kannata jäädä murehtimaan. Mutta äidiltäni jos kysyisi, olisin tuossakin käyttäytynyt todella loukkaavasti, kun en kohteliaisuuttani soittanut ovikelloa. Masentavaa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Siinä ketjussa mm sanoit että alkoholistien ja hyväksikäytettyjen ja hakattujen lapsuus oli helpompaa. Esimerkkinä että äiti käski siivota, moitti raivoomisesta. Ojensi lastaan. Osti nukensängyn vaikka eilen moitti.
Muuta ei ole myöhemminkään löytynyt. Paitsi lainasi heppalehdet
Ja vähän aikaa sitten melkein katsoi pahasti. Kun omi auttanut sinua
Tarkoitin kylläkin, että siitä lapsuudesta toipuminen on helpompaa.
ap
Mulla on iso talo ja vuokrattavia asuntoja. Jos eläisin köyhänä, miettisin ensin asumiseni kuntoon.
Toki ellei sitä vuokrattavaa asuntoa itse hallitsisi...
Tai jos sen vuokratulot sisältyy siihen 2500...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso talo ja vuokrattavia asuntoja. Jos eläisin köyhänä, miettisin ensin asumiseni kuntoon.
Toki ellei sitä vuokrattavaa asuntoa itse hallitsisi...
Tai jos sen vuokratulot sisältyy siihen 2500...
Kyllä omistan ja hallitsen, ja ne vuokratulot puhtaana käteen sisältyvät.
ap
Miksi kaikkien oikeasti kamalissa oloissa eläneiden lapsuudesta on helpompi toipua kuin sinun, jonka elämä oli kuten muillakin 70-luvulla?
Jos en hallitsisi, niin en myöskään maksaisi perusparannusremppaakaan itse, vaikka oisin omistaja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien oikeasti kamalissa oloissa eläneiden lapsuudesta on helpompi toipua kuin sinun, jonka elämä oli kuten muillakin 70-luvulla?
On puuttunut niin vahva henkinen manipulaatio.
ap
Outoa. Mies saa peruspäivärahaa? Lapsilisät. Vuokratulot. Ja palkka? Yhteensä 2500€
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Mies saa peruspäivärahaa? Lapsilisät. Vuokratulot. Ja palkka? Yhteensä 2500€
Mikä on outoa?
ap
Varmaan tulisi edullisemmaksi muuttaa siihen vuokrattavaan asuntoon kuin maksaa vuokraa yksiöstä sen perheen kaksion lisäksi.
Missä työssä on noin pieni palkka? Ja iltatyö
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tulisi edullisemmaksi muuttaa siihen vuokrattavaan asuntoon kuin maksaa vuokraa yksiöstä sen perheen kaksion lisäksi.
Olisi hieman, mutta rempan jälkeen ei ole.
ap
Peruspäiväraha 500. Lapsilisät 200. Jää vain 1800 palkan ja vuokratulon osuudeksi. Hyvin vähän.
Ei se remontti nosta tuloja juurikaan
Ja millä aiot sen maksaa. Menee vuosia että pääset edes nykyiselle tasolle
Nyt et saa edes vuokratuloja
No vuokratulo on supistunut vuosien varrella koska taloyhtiössä on ollut putkiremontti, eikä sitä saa vähentää verotuksessa. Koitan maksaa senkin veks, koska taloyhtiöön tulee vielä kalliimpi julkisivuremontti, jota ei saisi myöskään vähentää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se remontti nosta tuloja juurikaan
Ja millä aiot sen maksaa. Menee vuosia että pääset edes nykyiselle tasolle
Nyt et saa edes vuokratuloja
Ei se periaatteessa nostakaan, mutta se plus taloyhtiölainan poismaksu nostaa, ja lisäksi saan rempan ansiosta vuokratulot pari vuotta verottomina. Se auttaa eteenpäin.
ap
Luulet oikeasti ettei ole ollut henkistä väkivaltaa, jos on fyysistä. Näissä on yleensä todella kamala ilmapiiri. Suurta manipulaatiota
Sinun esimerkit on kuin pyhäkoulusta
Vierailija kirjoitti:
Luulet oikeasti ettei ole ollut henkistä väkivaltaa, jos on fyysistä. Näissä on yleensä todella kamala ilmapiiri. Suurta manipulaatiota
Sinun esimerkit on kuin pyhäkoulusta
Miten kamala ilmapiiri on manipulaatiota?
ap
Millä maksat taloyhtiön lainan ja remontin?
Vierailija kirjoitti:
Millä maksat taloyhtiön lainan ja remontin?
Sain perintöä, kun isoäitini kuoli.
ap
Siinä ketjussa mm sanoit että alkoholistien ja hyväksikäytettyjen ja hakattujen lapsuus oli helpompaa. Esimerkkinä että äiti käski siivota, moitti raivoomisesta. Ojensi lastaan. Osti nukensängyn vaikka eilen moitti.
Muuta ei ole myöhemminkään löytynyt. Paitsi lainasi heppalehdet
Ja vähän aikaa sitten melkein katsoi pahasti. Kun omi auttanut sinua