Äitini teki minusta epävarman
Sellaisen, joka ei uskalla luottaa omiin havaintoihinsa, eikä mielipiteisiinsä, vaikka tavallaan miettii, että ne ovat varmaankin oikeat, samoin hän aiheutti sen, että joudun luulemaan, että teen pahaa muille tai olen ilkeä muille vaikka en olisikaan. Siitä aiheutuu syyllisyyttä ja huonoa omaa tuntoa ja joskus ahdistustakin.
Ei voi koskaan olla onnellinen ja hyvällä mielellä itsestään, koska tämä päälle liimattu ja minuun pakolla istutettu epävarmuus pilaa kaiken.
Vasta nyt ihan äskettäin ymmärsin, että minut on saatu uskomaan että teen muille pahaa, sellaisissa yhteyksissä, missä en tee.
Esimerkkinä "pahuudestani" voisi olla vaikkapa tilanne, jossa vein eräitä tavaroita serkkuni isän luo. Serkku oli pyytänyt minua niitä sinne viemään ja se sopi minulle hyvin. Niin ongelmaksi muodostui, että voinko minä vain jättää ne tavarat isän oven taakse, siinä oli hyvin tilaa (rivitalo) vai soittaisinko myös ovikelloa ja vaihtaisin pari sanaa.
En halunnut soittaa ovikelloa, koska minulla oli hiukan kiire ja koska epäilin, että vanhukset saattaisivat alkaa sanoa minulle jotain moittivaa serkustani, joka aina vaivaa muita ihmisiä, vaikkei siitä ollut kyse.
Niin oli ihan todella vaikea tajuta, että en minä ole heille ilkeä tai tee heille pahaa jos vain jätän ne tavarat, enkä soita kohteliaasti myös ovikelloa. Koska mistään sellaisesta ei ollut sovittu, että soittaisin. Serkkuni kanssa olin sopinut, että vien ne tavarat siihen.
Terapeutilleni tuli mieleen, että joku vanhuspariskunta olisi saattanut myös ajatella, että mitä se siellä pimputtaa, kun olemme vielä yöpaidoissa jne. No niin, aivan! Eli ei ollut pakko soittaa ovikelloa, ja teinpä kummin päin vaan, niin aina voi joku loukkaantua. Sitä ei kannata jäädä murehtimaan. Mutta äidiltäni jos kysyisi, olisin tuossakin käyttäytynyt todella loukkaavasti, kun en kohteliaisuuttani soittanut ovikelloa. Masentavaa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota etäisyyttä.
Sinun ei tarvitse äitisi tai muita sukulaisia enää. Sinulla on omaa elämääsi.Voit olla "hyvän päivän tuttu" myös omille sukulaisille. Juttelet ainoastaan arkisista/pinnallisista asioista ja jos joku suuttuu tästä (miksi ihmeessä?) sanot "moikka" ja lähdet kotiin.
Et ole tilivelvollinen edes äidillesi, päätät itse mistä puhut ja mitä kerrot.
Oot ilmeisesti max sivulla 2. Eipä siinä mitään, ole vaan.
ap
Mikään vastaus ei koskaan riittää sinulle.
Olen lukenut koko ketjun, mutta en aio olla sitä mieltä, että olet uhri ja koko suvusi on kamala.
Annoin jo neuvon, jos se ei kelpaa, pärjäile yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota etäisyyttä.
Sinun ei tarvitse äitisi tai muita sukulaisia enää. Sinulla on omaa elämääsi.Voit olla "hyvän päivän tuttu" myös omille sukulaisille. Juttelet ainoastaan arkisista/pinnallisista asioista ja jos joku suuttuu tästä (miksi ihmeessä?) sanot "moikka" ja lähdet kotiin.
apMikään vastaus ei koskaan riittää sinulle.
Olen lukenut koko ketjun, mutta en aio olla sitä mieltä, että olet uhri ja koko suvusi on kamala.Annoin jo neuvon, jos se ei kelpaa, pärjäile yksin!
Ei olekaan koko suku, vaan äiti ja äidin siskopuoli oli sokea.
ap
Kivikissaäiti on kyllä Mielensäpahoittaja nro 1.
Vierailija kirjoitti:
No en ole, enhän mä muuten voisi palstailla täällä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota etäisyyttä.
apMikään vastaus ei koskaan riittää sinulle.
Olen lukenut koko ketjun, mutta en aio olla sitä mieltä, että olet uhri ja koko suvusi on kamala.Annoin jo neuvon, jos se ei kelpaa, pärjäile yksin!
Etkö nyt tajua, ettei neuvosi osu oikeaan ongelmaan edes, niin miten se voisi auttaa? Kun tajusit sen, mikä on hätänäkin, ihan vajaasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tehän ne olette mielennepahoottajia numerot 1, kuka siis pahoittaa mielensä siitä, että jollekin on vaikeaa saada äitinsä torjuttua kotoaan niin että kysyy siihen neuvoa täältä, ja siksi häntä on sitten oikeus haukkua?!
ap
Nämä rikkausfantasiat on yksi vääristymä. Perheen tulot yht 2500€/kk. Hyvin niukkaa. Asutaan kaksiossa ja nyt lisäksi äitihullu yksiössä.
Syö välillä
Tulee parempi mieli
Kuule, kivikissaäiti. Narsismi on periytyvä, ja sinulla on myös sellaisia piirteitä.
Kuulostaa siltä, että sinun narsismi on melko voimakas, kun olet aina oikeassa etkä edes harkitse muita käyttäytymismalleja.
Tavallisia ihmisiä yleensä miettivät "olenko oikeassa kun kaikki ovat toista mieltä".
Vierailija kirjoitti:
Nämä rikkausfantasiat on yksi vääristymä. Perheen tulot yht 2500€/kk. Hyvin niukkaa. Asutaan kaksiossa ja nyt lisäksi äitihullu yksiössä.
Sehän ei mitenkään sulje sitä pois, että mulla on asunto, jota vuokraan ja joka nyt tulee remontoitavaksi. Katsos kaikki eivät käytä rahojaan kädestä suuhun vaan joutuvat huoltamaan mm. omaisuuttaan niillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kivikissaäiti. Narsismi on periytyvä, ja sinulla on myös sellaisia piirteitä.
Kuulostaa siltä, että sinun narsismi on melko voimakas, kun olet aina oikeassa etkä edes harkitse muita käyttäytymismalleja.
Tavallisia ihmisiä yleensä miettivät "olenko oikeassa kun kaikki ovat toista mieltä".
Kyllähän harkitsen par'aikaakin, kun EN MENNYT SOITTAMAAN sitä ovikelloa ja mahdollisesti pahoittamaan mieltäni. Tai sanonut serkulle, etten voi auttaa, koska mulla on jokin lapsellinen trauma.
ap
Ketjussa mainittu mielenpahoitusketju on kyllä palstan kammottavin
Sivutolkulla järjetöntä pahuutta. Äitihullun kauheuksien huippu. Vihaan lapsiani. Vihaan. Minä. Minä. Saan maata sohvalla virtahepona
Itse sinä itsestäsi uhrin teet. Äitisi ei enää määrää elämääsi. Joten tee siitä parempi. Aloita muutos vaikka vaan kostoksi äidille, jos et pysty itseäsi vielä ajattelemaan. Näytä hänelle että pystyt nauttia elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa mainittu mielenpahoitusketju on kyllä palstan kammottavin
Sivutolkulla järjetöntä pahuutta. Äitihullun kauheuksien huippu. Vihaan lapsiani. Vihaan. Minä. Minä. Saan maata sohvalla virtahepona
Niin, saan olla virtahepona koska muut ovat sokeita sille, mitä mä tarvitsen. Mieskin. Enkä sitä itsekään nähnyt.
ap
Toki voi olla omaisuutta. Ja silti perhe kärvistelee kädestä suuhun
Virtahepo olohuoneessa
Lasten elämä
Vierailija kirjoitti:
Itse sinä itsestäsi uhrin teet. Äitisi ei enää määrää elämääsi. Joten tee siitä parempi. Aloita muutos vaikka vaan kostoksi äidille, jos et pysty itseäsi vielä ajattelemaan. Näytä hänelle että pystyt nauttia elämästä!
"Tee siitä parempi" ai miten, jos kaikesta syntyy syyllisyys, mitä tekeekin?
Ei soita ovikelloa, paha.
Soittaa ovikelloa, saattaa sitten loukkaantua siitä, mitä toiset sanovat, paha.
Ei vie koko tavaroita, avuton, itsekeskeinen uhri, joka ei auta ystäväänsä, paha.
Minkä sä näistä ottaisit?
ap
Vierailija kirjoitti:
No en myy munivaa kanaa, vaikkei se tuotakaan ihmeemmin. Silti tuottaa ja pian enemmän, koska se rempataan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sä oot vaan kateellinen. Itte möisit ja kohta ei ois sulla sitäkään vähää jäljellä.
ap
Ei ne ole. Miksi mä muuten pelkäisin mitään tuollaista? Jos mulla ei ois äidin aiheuttamana näitä epävarmuusongelmia, niin jos ne ihmiset avautuisivat minulle omista ongelmistaan tilanteessa, johon minä en liity, niin miksi se vaivaisi minua piiruakaan? Eihän kenestäkäön ole kivaa kuunnella toisten itseä koskematonta marinaa, mutta siis ei mulla ois huono omatunto sitten vaikka sanoisin sille marisijalle päin naamaa, että joo, hei, sori mutta mun täytyy nyt mennä, VAIKKA siitä tulisikin hänelle sellainen olo, että mua ei kiinnostanut ja että olin töykeä. Koska so what sitten?
ap