Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan "uhkailette" kotiopetukseen ottamisella. Kaikki tietää sen turhaksi uhoamiseksi. Kukaan ei sitä toteuta, kun tajuaa että sitten lapsen koulunkäynnin lisäksi pitää vastata myös päivähoidosta, ruokkimisesta, kirjojen ja muun materiaalin hankkimisesta jne.
Ehkäpä kannattaa olla asiallisesti yhteydessä kouluun, kuunnella koulun perustelut, luottaa siihen näkemykseen ja tulea lasta muutokseen.
Mistä ihmeen päivähoidosta?
Helsingissä on säästöt sitä tasoa, että olen joka tapaulsessa jo itse ostanut lapselle useita kirjoja.
Kouluruoka on ala-arvoista, eikä ole suuri menetys.
Ja koulutuskin on, parempi kuin usealla opettajalla. Englantiakin opettaa ruotsinkielinen ylioppilas.
Ei olisi ollut mikään ongelma se kotikoulun järjestäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa koulussa ekaluokkalaisista tehdään lopulliset luokat vasta jouluun mennessä. Siihen saakka tehdään erilaisia jakoja ja tunnustellaan eri ryhmien toimivuutta, erityyppisten oppilaiden tuen tarpeita jne. Eli ei todellakaan ole mikään erikoisuus, että tässä vaiheessa ekaluokkaa tulee vaihto. Tähän nyt vaan kannattaa sopeutua. Tappelemalla asia vain pitkittyy ja hankaloituu, mutta ei se miksikään muutu. Koulu saa päättää ryhmäjaot ihan koulun tarpeiden ja resurssien mukaisesti.
Asia vaan olisi toinen jps niitä rukattaisiin enemmänkin. Eikä vain yhtä kuusivuotiaata riepoteltaisi.
No eihän siellä siirrelläkään vain yhtä lasta vaan useampia.
Joo niinku tyyliin neljää.
ei todellaakaan, numerot tulee putoamaan kuin lehmän häntä kun ei siellä pysty keskittymään opiskeluun yhtään!! ÄLÄ SUOSTU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan "uhkailette" kotiopetukseen ottamisella. Kaikki tietää sen turhaksi uhoamiseksi. Kukaan ei sitä toteuta, kun tajuaa että sitten lapsen koulunkäynnin lisäksi pitää vastata myös päivähoidosta, ruokkimisesta, kirjojen ja muun materiaalin hankkimisesta jne.
Ehkäpä kannattaa olla asiallisesti yhteydessä kouluun, kuunnella koulun perustelut, luottaa siihen näkemykseen ja tulea lasta muutokseen.
Helsingissä on säästöt sitä tasoa, että olen joka tapaulsessa jo itse ostanut lapselle useita kirjoja.
Ja koulutuskin on, parempi kuin usealla opettajalla. Englantiakin opettaa ruotsinkielinen ylioppilas.
No, on se lapsi aika monta tuntia päivässä siellä koulussa...
Jostain syystä et kuitenkaa ole ottanut lastasi kotiopetukseen?
Kannattaa kokeilla! Itse olen opettanut lasta kotona (tai siis reissussa) puoli vuotta (olen itse opettaja). Lapsi oli enemmän kuin onnellinen, kun palattiin kotiin ja hän pääsi kouluun muiden lasten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on se lapsi aika monta tuntia päivässä siellä koulussa...
Jostain syystä et kuitenkaa ole ottanut lastasi kotiopetukseen?
Kannattaa kokeilla! Itse olen opettanut lasta kotona (tai siis reissussa) puoli vuotta (olen itse opettaja). Lapsi oli enemmän kuin onnellinen, kun palattiin kotiin ja hän pääsi kouluun muiden lasten joukkoon.
No ei se päivähoitoa ole. Minulla on toimisto kodin yhteydessä eli ei olisi ollut ongelma.
Me saimme vuoden kiivaalla tappelulla peruttua kaupungin aikeet siirtää oppilaita meidän lapsen koulusra naapurikaupunginosaan kouluun. Idea oli tasata kielissä lahjakkaiden (kuten minun lapseni) ja mamuoppilaiden osuudet. Minun lapseni koulumatka olisi venynyt tässä yli kahteen tuntiin päivässä. Ja koko luokkansa olisi hajoitettu. Se toinen koulu kuuluisa häirikköoppilaiataan.
Jos hanke olisi toteutettu, lapseni olisi siirtynyt kotiopetukseen. Olin jo sopinut, että hän olisi tenttinyt vuodessa kaksi luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi heittäytyä hankalaksi, mutta tuo ekaluokan syksyn luokkamuutokset on täällä muualla Suomessa jo ihan tavallinen asia. Luin tuota edellisen sivun linkkiä ja on se näköjään vantaallakin käytössä ainakin jossain koulussa. Jos siis vaihtoja tehdään, niitä tehdään todennäköisesti myös siitä hankalasta porukasta toiseen luokkaan, eli nimenomaan tasoitetaan sitä porukkaa. Se ettei oma kaveri juuri osu samaan vaihtoon, kertonee varmaan lähinnä siitä, että kaverusten opiskelutaidot ovat hyvin erilaiset. Kehottaisin katsomaan tarkasti, onko oman koulun sivuilla tällaista vastaavaa tietoa tai ylipäänsä kaupungin opetussuunnitelmassa mainintaa joustavista ryhmistä ennen kuin kovasti alkaa rehtoria haastamaan.
"Laaja-alainen erityisopettaja tutustuu 1. luokan oppilaisiin eskarikevään aikana. Tutustumiskäyntien, EsKo-tiedonsiirtojen sekä mahdollisten vanhempien tapaamisten perusteella oppilaat jaetaan ns. reppuryhmiin. Joustavan alun aikana osa oppitunneista on palkitettu koskemaan koko ikäluokkaa ja tällöin oppilaat opiskelevat vaihtelevissa ryhmissä oman luokkatason opettajien sekä laaja-alaisen erityisopettajan johdolla.
Oppilaantuntemuksen kasvaessa tehdään lopullinen luokkajako yhdessä YHR-ryhmän kanssa syyskuun loppuun mennessä. Joustavan alun tavoitteena on muodostaa mahdollisimman toimivat ja tasaiset ryhmät ja saavuttaa hyvä työrauha kaikissa opetusryhmissä. Joissakin tapauksissa se voi myös tarkoittaa sitä, että kaverukset opiskelevat pääsääntöisesti eri luokissa. Koulunkäyntiavustajat ovat joustavan alun ajan ensisijaisesti ekaluokkalaisten mukana."
Joustavan alun ymmärrän, mutta täällä sanottiin, että kyseessä on ekat kaksi viikkoa, joiden ajan lapset ovat pääosin juuri erilaisissa palkeissa. Ja näin olikin, sitten eriydyttiin jo suht tiukasti omiin porukoihin, joissa on menty yli kuukauden.
Ja joustavalla alulla ymmärrän sitten niin, että siinä kohti tehdään ihan oikeasti isojakin muutoksia. Ei niin, että pari kilttiä heitetään hankalaan porukkaan ja joku hankala kilttien tilalle.
Ja tässäkin pitäisi huomioida lasten ominaisuudet. Oma lapseni ei ole mikään klassinen luokkahengen rakentajapersoona, vaan enemmän vaivaton tarkkailija. Ei hänestä mitään luokan tasapainottajaa saa tekemälläkään. On hyvä ystävä muutaman kanssa, ei mikään kaikkien kaveri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meille kotiopetus on ihan realistinen vaihtoehto, itselläni on kasvatustieteen koulutuskin, vaikka teenkin yrittäjänä ihan muun tyyppisiä töitä enkä ole koskaan koulussa opettanut. Ei siinä muuta ongelmaa olisi kuin sosiaalisen yhteisön puuttuminen. Toisaalta eipä uudella luokallakaan välttämättä hommasta mitään tule.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa koulussa ekaluokkalaisista tehdään lopulliset luokat vasta jouluun mennessä. Siihen saakka tehdään erilaisia jakoja ja tunnustellaan eri ryhmien toimivuutta, erityyppisten oppilaiden tuen tarpeita jne. Eli ei todellakaan ole mikään erikoisuus, että tässä vaiheessa ekaluokkaa tulee vaihto. Tähän nyt vaan kannattaa sopeutua. Tappelemalla asia vain pitkittyy ja hankaloituu, mutta ei se miksikään muutu. Koulu saa päättää ryhmäjaot ihan koulun tarpeiden ja resurssien mukaisesti.
Asia vaan olisi toinen jps niitä rukattaisiin enemmänkin. Eikä vain yhtä kuusivuotiaata riepoteltaisi.
No eihän siellä siirrelläkään vain yhtä lasta vaan useampia.
Näiden luokalta siirtyy toinen poika ja käsitykseni mukaan 2 tyttöä.
Ap
Meillä aikanaan päiväkodin työntekijät kehuivat lastamme, kuinka hyvin tulee kaikkien kanssa toimeen ja tasapainottaa porukkaa ja saa leikit sujumaan monenlaisessa porukassa. Tokihan tällaista oli mukava kuulla, kunnes lapsi eräänä päivänä kysyi miksei koskaan saa leikkiä omien kavereiden kanssa.
Aika iso vastuu ja taakka pienelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi heittäytyä hankalaksi, mutta tuo ekaluokan syksyn luokkamuutokset on täällä muualla Suomessa jo ihan tavallinen asia. Luin tuota edellisen sivun linkkiä ja on se näköjään vantaallakin käytössä ainakin jossain koulussa. Jos siis vaihtoja tehdään, niitä tehdään todennäköisesti myös siitä hankalasta porukasta toiseen luokkaan, eli nimenomaan tasoitetaan sitä porukkaa. Se ettei oma kaveri juuri osu samaan vaihtoon, kertonee varmaan lähinnä siitä, että kaverusten opiskelutaidot ovat hyvin erilaiset. Kehottaisin katsomaan tarkasti, onko oman koulun sivuilla tällaista vastaavaa tietoa tai ylipäänsä kaupungin opetussuunnitelmassa mainintaa joustavista ryhmistä ennen kuin kovasti alkaa rehtoria haastamaan.
"Laaja-alainen erityisopettaja tutustuu 1. luokan oppilaisiin eskarikevään aikana. Tutustumiskäyntien, EsKo-tiedonsiirtojen sekä mahdollisten vanhempien tapaamisten perusteella oppilaat jaetaan ns. reppuryhmiin. Joustavan alun aikana osa oppitunneista on palkitettu koskemaan koko ikäluokkaa ja tällöin oppilaat opiskelevat vaihtelevissa ryhmissä oman luokkatason opettajien sekä laaja-alaisen erityisopettajan johdolla.
Oppilaantuntemuksen kasvaessa tehdään lopullinen luokkajako yhdessä YHR-ryhmän kanssa syyskuun loppuun mennessä. Joustavan alun tavoitteena on muodostaa mahdollisimman toimivat ja tasaiset ryhmät ja saavuttaa hyvä työrauha kaikissa opetusryhmissä. Joissakin tapauksissa se voi myös tarkoittaa sitä, että kaverukset opiskelevat pääsääntöisesti eri luokissa. Koulunkäyntiavustajat ovat joustavan alun ajan ensisijaisesti ekaluokkalaisten mukana."
Joustavan alun ymmärrän, mutta täällä sanottiin, että kyseessä on ekat kaksi viikkoa, joiden ajan lapset ovat pääosin juuri erilaisissa palkeissa. Ja näin olikin, sitten eriydyttiin jo suht tiukasti omiin porukoihin, joissa on menty yli kuukauden.
Ja joustavalla alulla ymmärrän sitten niin, että siinä kohti tehdään ihan oikeasti isojakin muutoksia. Ei niin, että pari kilttiä heitetään hankalaan porukkaan ja joku hankala kilttien tilalle.
Ja tässäkin pitäisi huomioida lasten ominaisuudet. Oma lapseni ei ole mikään klassinen luokkahengen rakentajapersoona, vaan enemmän vaivaton tarkkailija. Ei hänestä mitään luokan tasapainottajaa saa tekemälläkään. On hyvä ystävä muutaman kanssa, ei mikään kaikkien kaveri.
Ap
Joustavalla alulla ei tosiaan voi perustella sitä, että muutamia oppilaita siirrellään, vaan lähinnä sitä, että on paljon kokeiltu erilaisia luokka- ja ryhmäyhdistelmiä ja sieltä aletaan kokoamaan luokkia käytännössä uudestaan. Tuo on pelkkää kiusaamista lapsesi näkökulmasta, vaikka saattaisi palvella jotain kokonaisuutta. Plus tietenkin se, että jos lapsesi on enimmäkseen vetäytyvä, ei hänestä ole muuta hyötyä uuden luokan näkökulmasta kuin että onhan yksi harmiton tapaus häiriköiden joukossa.
Minusta on vain hyvä, että opiskelusta nauttivat oppilaat siirretään luokkiin, joissa oppii kiusaamaan, sotkemaan ja elämään muista välittämättä. Siitähän tuossa on kyse eli tarvitaan uhreja ja ne "kiltit"on siihen sopivia. Meillä on jo nyt liian suuret tuloerot ja ne kasvavat, jos osa lapsista saa opetusta ja osa ei. Siksi se pitää kieltää kaikilta.
Voih ap, surettaa poikasi puolesta. Yritä jaksaa perustella koululle asiaa, josko peruisivat muutoksen.
Lue ap opsista "perusopetuksen arvopohja". Tätä teidänkin koulun pitäisi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikanaan päiväkodin työntekijät kehuivat lastamme, kuinka hyvin tulee kaikkien kanssa toimeen ja tasapainottaa porukkaa ja saa leikit sujumaan monenlaisessa porukassa. Tokihan tällaista oli mukava kuulla, kunnes lapsi eräänä päivänä kysyi miksei koskaan saa leikkiä omien kavereiden kanssa.
Aika iso vastuu ja taakka pienelle lapselle.
Joo tuttua huttua. Meillä lapsi laitettiin leikkimään ryhmän väkivaltaisen häirikkölapsen kanssa - kun kukaan muu ei suostunut. Tämä selvisi kun oma lapsi alkoi itkeä että ei halua päiväkotiin ja että tämä "Nico" puree. Kävi ilmi että mun lapseni eristetään muista tämän Nicon seuralaiseksi kun kukaan muu ei sen kanssa jaksa eikä pärjää yhtään. Homma jatkui vielä niin että hoitajat lupasivat tarkkailla tilanneta. No eihän se mitään auta kun ne hyökkäykset tapahtuu sekunneissa. Saatiin lopulta purettua tää järjestely kun olin yhteydessä päiväkodin johtajaan.
En lukenut koko ketjua, mutta vastaan silti. Ekan luokan syyslukukauden alku on lapselle oikeasti tärkeä kaverisuhteiden muodostumisen vuoksi. Jos tässä vaiheessa lapsi joutuu vaihtamaan luokkaa niin, että kaverit jäävät vanhalle luokalle, muutos voi vaikuttaa aivan merkittävästi lapsen koulunkäyntimotivaatioon ja huono motivaatio voi kestää koko peruskouluajan.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta vastaan silti. Ekan luokan syyslukukauden alku on lapselle oikeasti tärkeä kaverisuhteiden muodostumisen vuoksi. Jos tässä vaiheessa lapsi joutuu vaihtamaan luokkaa niin, että kaverit jäävät vanhalle luokalle, muutos voi vaikuttaa aivan merkittävästi lapsen koulunkäyntimotivaatioon ja huono motivaatio voi kestää koko peruskouluajan.
Ja onhan toi nyt lapselle ihan älytön asia selitettäväksi: olet käyttäytynyt esimerkillisesti, siksi sinua rangaistaan.
Tappele vastaan. Mä olin myös se ujo, kiltti, hiljainen ja hyvä koululainen ja mun piti olla aina se tasapainottaa.
Mulla oli tosi paha olo koulussa, kärsin vatsavaivoista ja päänsäryistä ja teki fyysisesti pahaa mennä kouluun. Mut laitettiin aina sellaisen oppilaan viereen, joka hölisi mulle koko ajan jotain, fyysisesti tökki jos en reagoinut. En saanut keskittyä, vihasin kun toinen kävi käsiksi, lainasi kyselemättä mun tavaroita ja oli vain todella raivostuttava. Kun valitin ope totesi, että rakkaudesta se hevonenkin potkii.
Mä syytän tätä ratkaisua esim. siitä, että mun matikan taidot ja arvosana laski sen jälkeen ja lopulta putosin kärryiltä kokonaan. Samaa tapahtui lievempänä muissa aineissa, jossa oli vaikeaa. Niissä pääsin suunnilleen vielä yläasteella mukaan, mutta matikassa lukion päättötodistuksen numero on ikuisesti 5, kun ala-asteen kolmannella en enää ymmärtänyt, kun saanut rauhassa opiskella, ope ei ehtinyt neuvoa ja kotona ei osattu opettaa..
Vierailija kirjoitti:
Voih ap, surettaa poikasi puolesta. Yritä jaksaa perustella koululle asiaa, josko peruisivat muutoksen.
Kiitos, yritetään. Olen heti huomenna yhteydessä kouluun, en jätä hommaa ensi viikkoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan toi nyt lapselle ihan älytön asia selitettäväksi: olet käyttäytynyt esimerkillisesti, siksi sinua rangaistaan.
Aivan! Lapsi kokee, että opettajat ja rehtori ovat epäoikeudenmukaisia rangaistessaan lasta hyvästä käytöksestä ja juuri tuo on se, mikä johtaa motivaation romahtamiseen. Lapselle tulee helposti tunne, että miksi edes yrittää mitään, kun palkinnon sijasta saa rangaistuksen.