Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta vastaan silti. Ekan luokan syyslukukauden alku on lapselle oikeasti tärkeä kaverisuhteiden muodostumisen vuoksi. Jos tässä vaiheessa lapsi joutuu vaihtamaan luokkaa niin, että kaverit jäävät vanhalle luokalle, muutos voi vaikuttaa aivan merkittävästi lapsen koulunkäyntimotivaatioon ja huono motivaatio voi kestää koko peruskouluajan.
Ja onhan toi nyt lapselle ihan älytön asia selitettäväksi: olet käyttäytynyt esimerkillisesti, siksi sinua rangaistaan.
Aivan! Lapsi kokee, että opettajat ja rehtori ovat epäoikeudenmukaisia rangaistessaan lasta hyvästä käytöksestä ja juuri tuo on se, mikä johtaa motivaation romahtamiseen. Lapselle tulee helposti tunne, että miksi edes yrittää mitään, kun palkinnon sijasta saa rangaistuksen.
Plus että siinä kokee että ei oo minkään arvoinen. Muilla vain on väliä ja arvo, itse on vain väline. Vähän kuin työtuoli.
Mua riepoo edelleen miten mun lapseni aina laitettiin retkillä jonkun riehuvan pojan pariksi. Olin itse yhdellä museoretkellä mukana ja senkertainen pari yritti koko matkan pääatä hengestään Manskulla ja se mun pieni hento tyttöni käsipuolessa yritti estellä, paloi käämit niin, että hain lapseni pois ja itselleni pariksi.
Vierailija kirjoitti:
Lue ap opsista "perusopetuksen arvopohja". Tätä teidänkin koulun pitäisi noudattaa.
Juuh, alleviivaustussi on kovassa käytössä... aika paljon löytyy esim pointteja lapsen yksilöllisten ominaisuuksien huomioimista ja tukemisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta vastaan silti. Ekan luokan syyslukukauden alku on lapselle oikeasti tärkeä kaverisuhteiden muodostumisen vuoksi. Jos tässä vaiheessa lapsi joutuu vaihtamaan luokkaa niin, että kaverit jäävät vanhalle luokalle, muutos voi vaikuttaa aivan merkittävästi lapsen koulunkäyntimotivaatioon ja huono motivaatio voi kestää koko peruskouluajan.
Ja onhan toi nyt lapselle ihan älytön asia selitettäväksi: olet käyttäytynyt esimerkillisesti, siksi sinua rangaistaan.
Tämäkin on tosi hyvä pointti. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin aikanaan vaihtamaan yhden luokkakaverin kanssa rinnakkaisluokalle. Ilmeisesti tämä toinen luokka oli pienempi ja näin tasapainotettiin luokkakokoja. Ei siitä vanhemmat mitään sanoneet. Me sopeuduimme uuteen luokkaan ja koulunkäynti jatkui.
Mulla sama mutta en sopeutunut.
Niin kuin joku sanoi, uudella luokalla toiset ton jo löytänyt ne parhaat kaverit ja sitten in jotenkin aina vähän se ulkopuolinen olo.
En suosittele kenellekään, ellei siirtymä luokalla ole valmiiksi tuttuja kavereita ja lapsi halua erityisesti mieluummin sinne. Ja lapsen pitää olla tosi sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Tappele vastaan. Mä olin myös se ujo, kiltti, hiljainen ja hyvä koululainen ja mun piti olla aina se tasapainottaa.
Mulla oli tosi paha olo koulussa, kärsin vatsavaivoista ja päänsäryistä ja teki fyysisesti pahaa mennä kouluun. Mut laitettiin aina sellaisen oppilaan viereen, joka hölisi mulle koko ajan jotain, fyysisesti tökki jos en reagoinut. En saanut keskittyä, vihasin kun toinen kävi käsiksi, lainasi kyselemättä mun tavaroita ja oli vain todella raivostuttava. Kun valitin ope totesi, että rakkaudesta se hevonenkin potkii.
Mä syytän tätä ratkaisua esim. siitä, että mun matikan taidot ja arvosana laski sen jälkeen ja lopulta putosin kärryiltä kokonaan. Samaa tapahtui lievempänä muissa aineissa, jossa oli vaikeaa. Niissä pääsin suunnilleen vielä yläasteella mukaan, mutta matikassa lukion päättötodistuksen numero on ikuisesti 5, kun ala-asteen kolmannella en enää ymmärtänyt, kun saanut rauhassa opiskella, ope ei ehtinyt neuvoa ja kotona ei osattu opettaa..
Voih, tätä vähän mietin omanikin kanssa. Hän on tiedonhaluinen ja varmasti unelmaoppilas monessa mielessä, mutta ei riittävän kova ja tiukka, että pärjäisi, jos häntä lytätään tai kiusataan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja tässä kun kaikki on vielä muuten uutta ja jännittävää, on supertärkeää, että tuntee kuuluvansa siihen omaan porukkaansa. Jos ei ole porukkaa, johon turvautua, pelkään että hommasta tulee ylitsepääsemättömän raskasta. Eikä tuo valita, vaan kärsii sitten hiljaa ja kotona ehkä oireilee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin aikanaan vaihtamaan yhden luokkakaverin kanssa rinnakkaisluokalle. Ilmeisesti tämä toinen luokka oli pienempi ja näin tasapainotettiin luokkakokoja. Ei siitä vanhemmat mitään sanoneet. Me sopeuduimme uuteen luokkaan ja koulunkäynti jatkui.
Mulla sama mutta en sopeutunut.
Niin kuin joku sanoi, uudella luokalla toiset ton jo löytänyt ne parhaat kaverit ja sitten in jotenkin aina vähän se ulkopuolinen olo.
En suosittele kenellekään, ellei siirtymä luokalla ole valmiiksi tuttuja kavereita ja lapsi halua erityisesti mieluummin sinne. Ja lapsen pitää olla tosi sosiaalinen.
Lapsi ei todellakaan halua. Pelkää lähes hysteerisesti, että hänet siirretään :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa koulussa ekaluokkalaisista tehdään lopulliset luokat vasta jouluun mennessä. Siihen saakka tehdään erilaisia jakoja ja tunnustellaan eri ryhmien toimivuutta, erityyppisten oppilaiden tuen tarpeita jne. Eli ei todellakaan ole mikään erikoisuus, että tässä vaiheessa ekaluokkaa tulee vaihto. Tähän nyt vaan kannattaa sopeutua. Tappelemalla asia vain pitkittyy ja hankaloituu, mutta ei se miksikään muutu. Koulu saa päättää ryhmäjaot ihan koulun tarpeiden ja resurssien mukaisesti.
Niin, mutta siinä onkin se pointti, että lapset oikeasti ovat monenlaisissa eri ryhmissä, eri kokoonpanoilla, eri opettajien silmien alla. Näin ei ole meidän koulussa ollut ollenkaan.
Ap
80-luvulla 2 viikkoa sai kokeilla lattialla makaamista ja hakkaamista välituntisin, sitten pääsi Lauri tarkkikselle muita potkimasta. Näin sen parikymppisenä huoltsikalla kun olin tankkaamassa, siellä se möykkäsi mopopoikien kanssa. Silloin myös sai opettaja siirtää sähläritytön pulpetteineen luokan takaseinään, että muut sai keskittyä. Tänä päivänä varmaan sais opettaja kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tämä kumminkin provo?
No kuule, tuntuu tosiaan että on aivan absurdi tilanne käsillä. Jospa voisinkin saada puhelun, että aprillia tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano opelle, että aiotte valittaa joka paikkaan ja kerro että olette ottaneet yhteyttä asianajajaan ja seuraavaksi iltapäivälehtiin.
Asianajajan, millä perusteella? Toki mä tuon sanon heti kun sanotte jonkun lainkohdan, mitä tämä mahdollisesti teoriassa rikkoo.
ApAsianajaja osaa kirjoittaa hyviä valituksia joka paikkaan johon vain valituksen asiasta voi tehdä. Kuulostaa myös vakuuttavalta...
Niin wt-ajatus. Kyllä niillä on lakimiesten armeija kaupungilla käytettävissä pientä ihmistä vastaan.
Työn puolesta saan käyttööni lakimiespalveluja vastavuoroisuus-periaatteella. Lakimiehiltä jotka ovat oikeasti hyviä. Ja tämäkö on sinusta wt-ajatus? Taidan nyt nauraa hetken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla 2 viikkoa sai kokeilla lattialla makaamista ja hakkaamista välituntisin, sitten pääsi Lauri tarkkikselle muita potkimasta. Näin sen parikymppisenä huoltsikalla kun olin tankkaamassa, siellä se möykkäsi mopopoikien kanssa. Silloin myös sai opettaja siirtää sähläritytön pulpetteineen luokan takaseinään, että muut sai keskittyä. Tänä päivänä varmaan sais opettaja kenkää.
Minulla on sinänsä usko, että ekaluokkalaiset ovat vielä aika tyhjiä tauluja koulun suhteen ja opettaja voi paljonkin muovata luokan käytöstä. Ja resuja lisäämällä voidaan hankalinkin tapauksia rauhoittaa. Vasta parin vuoden päästä alkaa oikeasti kunnolla näkymään kenestä on muotoutumassa häirikkö. Osalla on vielä kypsymättömyyttäkin.
Siksikään en mitenkään ymmärrä tätä kiirettä siirtää pari kilttiä jonnekin. Voisivathan ne ripotella muutaman pahimman muille ekaluokille ja toivoa, että sillä tasoittuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sinänsä usko, että ekaluokkalaiset ovat vielä aika tyhjiä tauluja koulun suhteen ja opettaja voi paljonkin muovata luokan käytöstä. Ja resuja lisäämällä voidaan hankalinkin tapauksia rauhoittaa. Vasta parin vuoden päästä alkaa oikeasti kunnolla näkymään kenestä on muotoutumassa häirikkö. Osalla on vielä kypsymättömyyttäkin.
Siksikään en mitenkään ymmärrä tätä kiirettä siirtää pari kilttiä jonnekin. Voisivathan ne ripotella muutaman pahimman muille ekaluokille ja toivoa, että sillä tasoittuu.
Ap
Kyllä siellä normiluokilla on nykyään sellaisia oppilaita että. Heidän ei alkujaankaan pitäisi olla normiluokassa, mutta nykyään integroidaan. Sitten joskus luokilla 3 - 5 saadaan vanhemmat uskomaan, että nyt ei hommasta oikeasti tule mitään. Meillä rauhoittui luokka 5. luokan alussa, kun kolme siirrettiin erityisluokalle.
Esikoiselta murtui nenä ja hän sai aivotärähdyksen ekalla, kun osui niiden jyräävien häiriköiden kanssa samalle pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä siellä normiluokilla on nykyään sellaisia oppilaita että. Heidän ei alkujaankaan pitäisi olla normiluokassa, mutta nykyään integroidaan. Sitten joskus luokilla 3 - 5 saadaan vanhemmat uskomaan, että nyt ei hommasta oikeasti tule mitään. Meillä rauhoittui luokka 5. luokan alussa, kun kolme siirrettiin erityisluokalle.
Esikoiselta murtui nenä ja hän sai aivotärähdyksen ekalla, kun osui niiden jyräävien häiriköiden kanssa samalle pihalle.
Joo toki jos on selkeästi tunnistettava erityisen tuen tarve, onhan näitä kaikenlaisia, jotka päiväkodissa aika hyvin huomioidaan, mutta jotenkin koulun alkaessa oletus on, että pärjää tavisporukassa.
Ap
Mä pidän mahdollisena, että päivät ryhmäänsä katsova opettaja ja kasvatusalan ammattilainen osaa arvioida ryhmädynamiikan kannalta parhaat ratkaisut. Hän myös tuntee oman luokkansa ryhmadynamiikan huomattavasti paremmin kuin lapsen vanhempi, joka oppitunneilla ei ole päivittäin arvioimassa yksilö- ja ryhmäkäyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän mahdollisena, että päivät ryhmäänsä katsova opettaja ja kasvatusalan ammattilainen osaa arvioida ryhmädynamiikan kannalta parhaat ratkaisut. Hän myös tuntee oman luokkansa ryhmadynamiikan huomattavasti paremmin kuin lapsen vanhempi, joka oppitunneilla ei ole päivittäin arvioimassa yksilö- ja ryhmäkäyttäytymistä.
Se opettaja voi osata arvioida kokonaisuutta, mutta unohtaa että jokaisella on yksilöllisetkin tarpeet.
Kirjoita yleisönosastoon Hesariin että pitääkö perheen muuttaa toiseen kuntaan saadakseen oikeutta lapselleen. On täysin epäreilua pompottaa pientä ekaluokkalaista pois tuttujen eskarikavereiden joukosta vain sen vuoksi että jotkut mölyävät tunneilla.
Ainakin siirrettäviä pitäsi olla ainakin kolme kaverusta.
Luulen, että meilläkin saattaa näin käydä. Jo nyt häntä on ahdistanut koulussa, kun niin paljon on uusia lapsia ympärillä. Hän on niin kovin hidas lämpenemään ihmisille ja sitten kiintyy tiukasti, kun homma alkaa sujua.
Ap