Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
No en todellakaan olisi iloinen, etenkin jos lapsi omalla luokallaan viihtyy. Ihan älytöntä.
Onneksi ekaluokkalaiset yleensä saavat vielä helposti uusia kavereita ja ystäviä, mutta minun mielestäni olisi silti reilua, jos lapsenkin mielipide olisi otettu huomioon. Opettajien olisi kannattanut mieluummin siirtää kokonainen kaveriporukka toiselle luokalle, niin kenenkään ei tarvitsisi luopua kavereistaan.
Minä jouduin vaihtamaan kesken yläasteen luokkaa. Tulin kyllä toimeen uusien luokkakavereideni kanssa, mutta silti minulla oli usein yksinäinen olo. Parhaat kaverini oli siirretty toiselle luokalle, ja uudessa luokassani tunsin taas oloni usein tunkeilijaksi, vaikka minua kohdeltiin ihan ystävällisesti. Siinä vaiheessa kuitenkin kaikille oli ehtinyt jo muodostua omat tiiviit kaveriporukkansa, joiden joukkoon olisi ollut vaikeaa päästä.
Täh? Onko tuollainen muka mahdollista? Voiko siitä kieltäytyä? Idioottimaisempaa ole taas hetkeen kuullut.
En suostuisi. Siirtäköön häiriköt muualle.
Luulen, että on myös joku toinen vaihtoehto. Ei voi olla näin, että täytyy suostua tuollaiseen.
Olet varmaan itsekin fiksu ja lapsesi myös. Älä ole kumminkaan kiltti tässä asiassa. Jos lapsesi viihtyy nykyisessä luokassa niin ei häntä pidä "rangaista" siirtymisellä. Liikaa yhden ihmisen harteille.
Nykypäivänä kiltti ja fiksu jää koulussa jalkoihin jo muutenkin.
Laittakoot kuraattorin, psykologin ja lääkärin hoitamaan asiaa. Sitä varten he ovat koulussa...
Hajoittakoot luokan.
Oma poika kärsi kun oli ukkosenjohdattimena häirikköluokalla. Loppupeleissä sitten poikaani alettiin kiusata.
Älä suostu - oma lapsesi tärkein ja pidä hänestä huolta.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan olisi iloinen, etenkin jos lapsi omalla luokallaan viihtyy. Ihan älytöntä.
Viihtyy kyllä. Samasta eskarista on monta poikaa luokalla ja ovat kaikki peruskilttejä ja rauhallisia. Uudelta luokalta ei tunne hyvin ketään, koska ovat ihan eri päiväkodeista ja eskarista tulleet.
En tiedä miten tästä voisi metelin nostaa ja kieltäytyä "kunniasta".
Ap
Minä jouduin aikanaan vaihtamaan yhden luokkakaverin kanssa rinnakkaisluokalle. Ilmeisesti tämä toinen luokka oli pienempi ja näin tasapainotettiin luokkakokoja. Ei siitä vanhemmat mitään sanoneet. Me sopeuduimme uuteen luokkaan ja koulunkäynti jatkui.
Lapsesi voi joutua kiusattavaksi ko luokaan.
Tässä taas nähdään, millaiseksi kouluhomma on mennyt säästöjen mukana!
Miksi vanhat kunnon tarkkailuluokat hävitettiin? Sinne oli helppo laittaa luokan häiriköt pilaamasta muiden opiskelurauhaa. Ja siellä pienissä ryhmissään nämä häirikötkin kai saatoivat jotakin keskittyä oppimaan.
Nyt, vedoten ihmisten tasa-arvoon ja ties mihin sosiaaliskeidaan, nämä samat pannaan tavallisiin luokkiin opettajien ja oppilaiden riemuksi. Koska "eihän näitä saa eristää, se on ihmisarvon vastaista" ja "muiden pitää tottua eri tavalla käyttäytyviin kanssaihmisiin".
No mut on siirretty 7-vuotiaana rinnakkaisluokalle oppilasmäärää tasaamaan. Omalta luokalta tuli mukaan yksi hyvä kaveri, se kyllä auttoi asiassa. Ja uusi ope oli ekaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin aikanaan vaihtamaan yhden luokkakaverin kanssa rinnakkaisluokalle. Ilmeisesti tämä toinen luokka oli pienempi ja näin tasapainotettiin luokkakokoja. Ei siitä vanhemmat mitään sanoneet. Me sopeuduimme uuteen luokkaan ja koulunkäynti jatkui.
Jouduitko älämölöluokkaan. Ennen ei vanhemmat oikein uskaltaneet hiiskua koululle mitään. Onneksi nykypäivänä on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyy kyllä. Samasta eskarista on monta poikaa luokalla ja ovat kaikki peruskilttejä ja rauhallisia. Uudelta luokalta ei tunne hyvin ketään, koska ovat ihan eri päiväkodeista ja eskarista tulleet.
Ap
Totta kai tuosta saa kieltäytyä! Sanot niin kuin asia on ja ettei lapsesi halua siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Eli tuo toinen luokka on täynnä möliseviä idiootteja, kiltti lapsi siirretään sinne!
Jumalauta!Toki niin tuttua puuhaa -peruskoulussa luokkamme oli rauhallinen ja halusimme opiskella. Eikös kaiken maailman sosiaalitapauksia siirretty aina pariksi kuukaudeksi luokkaamme häiriköimään...
Toki niistä sai hupia -olivat ihan saatana tyhmiä ja mitä Facebookista olen muutaman löytänyt niin eivät ole päässeet elämässää yhtikäs mihinkään. Vuokraslummissa asuvat ja viinanhakureissu Virosta on elämän kohokohta.
Noo, en usko että noin radikaalista ongelmasta on kyse ja voihan tilanne rauhoittaakin, jos muutamat häiriköt siirretään pois. Mutta enemmän olen huolissani tästä kaveripuolesta, uusi luokka on ryhmäytynyt omalla tavallaan ja oma poikani on ujo ja kiltti ja melko hiljainen. Ihan sosiaalinen kyllä, kun ensin tutustuu ja löytää kaltaisiaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valitat, valitat ja valitat.
Rehtori, opetusvirasto, aluehallintovirasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä suostu. Ei voi mitenkään pakottaa.
Varmaan myyvät asian siten, että on "kunnia" että pääsee siirtymään. Jos lapsesi ei osaa puolustaa itseään ja on kiltti niin voi jäädä jalkoihin.
Meidän lapsen luokassa taas on niin, että se on kolmesta rinnakkaisluokasta rauhallisin. Niillä muilla on kaikki riiviöt. Mitä tekee koulu? Siirtää meidän rauhalliseen luokkaan kaikenlaisia hyppelijöitä ja huutajia, kunnes luokan kokokin on kaikista suurin, yläraja saavutettu. Lapseni valittaa, miten jotkut tänäänkin makasivat lattialla ja miten opettajan aika kuluu näiden kanssa, eikä opetuksessa mennä eteenpäin.
No, ymmärrän hyvin miksei mennä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ekaluokkalaiset yleensä saavat vielä helposti uusia kavereita ja ystäviä, mutta minun mielestäni olisi silti reilua, jos lapsenkin mielipide olisi otettu huomioon. Opettajien olisi kannattanut mieluummin siirtää kokonainen kaveriporukka toiselle luokalle, niin kenenkään ei tarvitsisi luopua kavereistaan.
Minä jouduin vaihtamaan kesken yläasteen luokkaa. Tulin kyllä toimeen uusien luokkakavereideni kanssa, mutta silti minulla oli usein yksinäinen olo. Parhaat kaverini oli siirretty toiselle luokalle, ja uudessa luokassani tunsin taas oloni usein tunkeilijaksi, vaikka minua kohdeltiin ihan ystävällisesti. Siinä vaiheessa kuitenkin kaikille oli ehtinyt jo muodostua omat tiiviit kaveriporukkansa, joiden joukkoon olisi ollut vaikeaa päästä.
Tätä minäkin pelkään eniten. Samalta luokalta siirtyy toinenkin poika ja pari tyttöä, mutta he eivät kukaan ole lapseni hyviä kavereita.
Ap
Kieltäydy ehdottomasti. Oma lapsesi on tärkein. Jos rinnakkaisluokalla meno on jo nyt tuollaista, mieti mitä se on vaikka parin vuoden päästä.
Oho, tulipas kirjoitusvirheitä. Toivottavasti saatte selvää.