Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Koululla on aika vapaat kädet päättää luokkajaosta, eikä oppilaalla ole lakiin perustuvaa oikeutta olla juuri tietyn luokan oppilaana. Käytännössä kuitenkin voi heittäytyä hankalaksi, valittaa, kirjelmöidä, soittaa rehtorin esimiehelle ja esimiehen esimiehelle ja pitää melua asiasta. Tällainen väsytystaktiikka voi onnistua, tai sitten ei. Voit myös (uhata) ottaa lapsen kotiopetukseen.
Rakentavammin voisi lähestyä asiaa niin, että etsii kaikille osapuolille parempaa ratkaisua kuin nyt ehdotettu. Voisiko pojan paras kaveri siirtyä myös? Voit myös vaatia pojalle erityistä tukea siirron toteutumisen jälkeen, jotta varmistetaan että hän pääsee mukaan uuden luokan kuvioihin ja saa kavereita.
Käytännössä kiltit ja hyvät oppilaat on peruskoulussa aika laajasti valjastettu ns. heikomman aineksen tukioppilaiksi, suuri osa vastentahtoisesti ja ilman, että asiasta on lainkaan oppilaan huoltajien kanssa juteltu. Mun kiltit ns. kympin tytöt laitetaan aina villien ja häiriköiden pariksi, koska uskotaan, että
a) kiltti tyttö rauhoittaa häirikön - tätä ei todellisuudessa tapahdu vaan häirikkö saa viereensä ns. pehmeän kohteen jota on helppo kiusata
b) kympin tyttö pystyy oppimaan asiat vaikka parina on heikkotasoinen häirikkö - meillä näin onkin, mutta vain siksi että käymme kotona läpi asiat, joita lapset eivät koulussa häiriköinnin takia ole pystyneet opiskelemaan
c) kiltti kympin tyttö toimii mielellään apuopettajana ja tukiopettaa viereensä istutettua häirikköä - todellisuudessa se kiltti oppilas kärsii hiljaisesti ja hänen oma opiskelumotivaationsa laskee kuin lehmän häntä
Itse olen ryhtynyt säästämään, jotta voin kustantaa lastenlasteni koulunkäynnin yksityisessä koulussa, joita toivon mukaan on siihen mennessä tullut Suomeenkin.
Mä en ole kyllä koskaan todistanut tätä. Yleensä kympin tyttö saa parikseen kasin-ysin tytön tai pojan. Se häirikkö saa parikseen suunnilleen akateemisesti yhtä taitavan, jonka kanssa yhteistyö saattaisi sujua. Ja ryhmiä ja pareja vaihdellaan jatkuvasti.
Mun kympin tyttö saa aina parikseen sen adhd-pojan.
Mä nostaisin mekkalan ja älämölöisin niin pitkään että siirto peruuntuu. Kaverit on tärkeitä! Poikamme vaihtoi koulua 1. luokan jälkeen ja ne päivittäiset tuskailut kun kukaan ei halunnut kaveriksi pisti itkemään. On kiltti ja vähän ujo poika ja esitteli välitunnilla ensin itsensä ja kysyi voidaanko olla kavereita. Vastaus oli muilta ei. Harrastuksen puolelta onnistui tutustumaan yhteen luokkakaveriin ja siitä vyyhti lähti aukeamaan, kun yksi uskalsi olla kaveri, seuraavakin halusi tutustua jne. Nyt pojalla on viisi hyvää kaveria.
Meillä syy koulun vaihtoon oli muutto, mutta en lämpimikseni laittaisi yhtäkään lasta tuollaiseen ihmiskokeeseen, varsinkaan johonkin huutajaluokkaan tasapainottajaksi, eikö siinä kärsi rauhallisen koulumenestyskin?
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää sana kiltti koululainen. Ihan kuin se olisi jotain, jota pitää melkein anteeksi pyydellä.
Oman kokemukseni mukaan he ovat lähes poikkeuksellisesti matemaattisesti lahjakkaita lapsia, mieleltään analyyttisiä ja älykkäitä. Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta riekkuminen missään iässä. Ns. Kilttien aliarvioiminen pitää saada loppumaan, koska heissä on suuri voimavara ja potentiaali teknologistuvassa maailmassa, kun taas niille riekkujille on yhä vaikeampi löytää ammattia, jota vielä tarvitaan. Tästä ei kylläkään saa puhua.
Niistä riekkujista tulee firman tehomyyjiä, raivostuttava ihmissakki.
Mä en ole kyllä koskaan todistanut tätä. Yleensä kympin tyttö saa parikseen kasin-ysin tytön tai pojan. Se häirikkö saa parikseen suunnilleen akateemisesti yhtä taitavan, jonka kanssa yhteistyö saattaisi sujua. Ja ryhmiä ja pareja vaihdellaan jatkuvasti.