Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KTM työttömyys

Vierailija
20.09.2017 |

Valmistuin KTM:ksi (pääaineena taloustiede) melkein vuosi sitten. Olen hakenut sen jälkeen lähes 200 työpaikkaa ja päässyt kahteen haastatteluun. Viimeksi tänään sain hylkäävän viestin 2000€/kk maksavasta oman alan pätkätyöstä, johon oli toistakymmentä hakijaa.

Tämäkö oli se paljon puhuttu "työvoimapula"?
V-tuttaa ja kunnolla.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännönläheinen Amk-koulutus työllistää nykyään paremmin ja antaa laajan pohjan vaativiin esimies- ja asiantuntijatehtäviin. Työnhaussa tärkeintä on olla hyvä tyyppi, joten kannattaisi laskea noita palkkavaatimuksiasi, etteivät sosiaalisesti lahjakkaat ja pätevämmät tradenomit vie töitäsi. Jos lähtisit suosiolla Amk-insinööriksi/tradenomiksi täydentämään taitojasi, niin voisit työllistyäkin.

Tradenomi on pankin kassaneidin tutkinto. 

Vierailija
22/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kaupan kassalle duuniin muutamaks vuodeks ja sit luet samalla lääkiksen pääsykokeisiin ja haet sinne. Varma työ ja HELVETIN HYVÄ PALKKA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja vähän kattavampi reality check tässä aihetta sivuavassa ketjussa: http://www.vauva.fi/keskustelu/2962412/mites-siina-nyt-nain-kavi-vastav…

Vierailija
24/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännönläheinen Amk-koulutus työllistää nykyään paremmin ja antaa laajan pohjan vaativiin esimies- ja asiantuntijatehtäviin. Työnhaussa tärkeintä on olla hyvä tyyppi, joten kannattaisi laskea noita palkkavaatimuksiasi, etteivät sosiaalisesti lahjakkaat ja pätevämmät tradenomit vie töitäsi. Jos lähtisit suosiolla Amk-insinööriksi/tradenomiksi täydentämään taitojasi, niin voisit työllistyäkin.

Tradenomi on pankin kassaneidin tutkinto. 

Mutta tradenomi YAMK on Amk-Maisteri ja asiantuntija. Soveltuu suoraan johtotehtäviin.

T. Ylpeä Täystyöllistetty Tradenomi

Vierailija
25/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n mainitsema hakijamäärä on todella pieni. Kun itse hain määräaikaiseen työhön, jossa työaika oli 14,5 tuntia ja koulutusvaatimuksena toisen (!!!) asteen tutkinto, hakijoita oli yli 70. Kyseessä oli simppeli toimistohomma ja oma koulutukseni on rahoituspuolen tradenomi. Tehtävään tuli valituksi henkilö, joka oli koulutukseltaan merkonomi ja hallintotieteiden maisteri.

Ei siitä ole kauankaan kun luin palstalta, että jopa urheilukaupan myyjän tehtävään odotettiin KTM-tutkintoa. 

Oma kokemus on, että ilman opintojen aikaista oman alan työkokemusta ei töihin pääse. Ja sopivalla kokemuksella pääsee, vaikkei olisi tutkintoakaan. Tuttu poika, joka valmistui lukiosta keväällä ja täytti vasta 18, sai juuri homman softafirmasta. Toki palkka alkuun vain 2000€ ja koeajan jälkeen 2500€, mutta kyllä tuo ihan hyvä tienesti on opintojen oheen. Ja jos joskus valmistuu, niin on sitä työkokemusta, jolla saa sen seuraavankin työpaikan.

Itseäni harmittaa, ettei meille opintojen aikana tähdennetty työssäkäynnin tärkeyttä. En ollenkaan tajunnut, että homma on menossa päin hanuria kun jäin ilman kesätöitä. Olisi pitänyt vaikka väkisellä päästä johonkin työhön. Kuvittelin sinisilmäisesti, että opintoihin panostamalla saisin töitä valmistumisen jälkeen. Valmistuin kurssin parhaana ja enkä ole päässyt töihin. Ei työnantajia kiinnosta loistavat arvosanat, vaan työkokemus. Ne kaikkein tyhmimmätkin pääsivät ihan asiallisiin hommiin.

Vierailija
26/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee kaupan kassalle duuniin muutamaks vuodeks ja sit luet samalla lääkiksen pääsykokeisiin ja haet sinne. Varma työ ja HELVETIN HYVÄ PALKKA!

Tämä on ihan hyvä idea. Hampaalle on muuten helpompi päästä kuin yleiselle puolelle, joten voit tarvittaessa suunnata sinne. Niilläkin on satavarmasti töitä ja erittäin hyvä liksa. Ne kaupan kassalla tai vastaavassa työssä vietetyt vuodet maksavat silloin itsensä tosi nopeasti takaisin.

Vierailija
27/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin KTM:ksi (pääaineena taloustiede) melkein vuosi sitten. Olen hakenut sen jälkeen lähes 200 työpaikkaa ja päässyt kahteen haastatteluun. Viimeksi tänään sain hylkäävän viestin 2000€/kk maksavasta oman alan pätkätyöstä, johon oli toistakymmentä hakijaa.

Tämäkö oli se paljon puhuttu "työvoimapula"?

V-tuttaa ja kunnolla.

Sama tilanne mulla, mutta en oo päässyt edes yhteenkään haastatteluun.

Vierailija
28/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lisäksi joku taloushallinnon peruskurssi, opettele esim. kirjanpito, reskontrat, palkat ja hakeudu sitä kautta töihin. Käytännön työn tekemisen jälkeen on tuolla koulutuksella mahkut oikeasti edetä vaikka kuinka korkealle. 

Näin pitäisi tehdä. Kurssikaverit, joilla amk-tausta revitään töihin jo ennen valmistumista, koska hallitsee noi perusjutut vaikka on yliopistonkursseilla aivan pihalla. Oma keskiarvo yliopistolla nelosen yläpuolella, mutta kun ei oo aiempaa työkokemusta perusasioista, niin en saa edes kesätöitä. AMK-opiskelijoilla on kaikilla työkokemusta pakollisen palkattoman harjoittelun ansiosta. Kai se pitää itsekin mennä ensin johonkin töihin ilman palkkaa :(

Vierailija
29/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ktm:ksi valmistuttuani ensin ihan suorittavan tason hommissa, tilausten käsittelyä lähinnä. Itsetunto oli tuolloin aika heikko, enkä olisi edes uskaltanut hakea oikeasti koulutusta vastaaviin töihin. Palkkaa sain just jonkun kaks tonnia. Sitten lähdin ulkomaille joksikin aikaa, sielläkin tein vastaavan tason työtä. Kuitenkin tuossa ekassa työpaikassa opin erään järjestelmän, minkä tuntemus auttoi saamaan paikan kv. konsulttifirmasta, jossa sitten ura lähtikin siinä mielessä käyntiin, että työ oli haastavaa ja "oikeita töitä". Nyt olen eräässä suomalaisessa pörssiyhtiössä vetämässä muutaman hengen tiimiä. En mikään uraohjus siis edelleenkään, mutta halusin vain kertoa, että alun "hanttihommistakin" voi olla hyötyä jatkossa ja hyvä ponnistaa eteenpäin. Ja suosittelen noita konsulttifirmoja ekaksi työpaikaksi (IBM, Accenture, mitä näitä nyt on), niihin ei ole olemassa mitään oikeaa koulutusta, vaan junnuja on mitä erilaisimmilla koulutustaustoilla.

Vierailija
30/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsykokeisiin ei tarvitse edes lukea, jos Kokoomus-Sannin uudistus menee läpi. Ällärivillä pääsee suoraan sisään.

Tosin en usko, että aloittajaa kiinnostaa mennä lääketieteelliseen. Hän on alansa valinnut ja pysyköön siellä.

Vierailija
31/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa pääse töihin tai edes haastatteluun kuin sukulaissuhteilla tai verkostoitumalla.

Vierailija
32/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suosittelen noita konsulttifirmoja ekaksi työpaikaksi (IBM, Accenture, mitä näitä nyt on), niihin ei ole olemassa mitään oikeaa koulutusta, vaan junnuja on mitä erilaisimmilla koulutustaustoilla.

Olen hakenut kaikkiin konsulttitaloihin ja hakemukset on aina tulleet bumerangina takaisin. Sielläkin näyttää olevan liikatarjontaa KTM:stä.

T: Aloittaja

Vierailija
33/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä akateemisten työttömyys on vakava ongelma. Toivoisin, että useampi uskaltaisi rohkeasti katsoa Suomen rajojen ulkopuolelle työnhaussa. Miksi jäädä kärsimään?

Vierailija
34/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti paras polku on kesäharjoittelu -> Dippatyö / gradu -> Työpaikka. Mutta jos ketju ei lähde alussa likelle harjoittelupaikkaan muodossa, niin sitten voi olla kusessa.

Vierailija
35/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin 1999 dippainssiksi. Silloin IT-alalla oli tosi paljon töitä, mutta minulla ei ollut juurikaan sen alan osaamista eikä työkokemusta. 

Mikä on tämän hetken IT-ala? Rakennusalalla ainakin on työvoimapula - voisiko sieltä löytyä jotain kauppislaiselle? Tai hoiva-alalta.

Käy kaikissa mahdollisissa rekrytapahtumissa. Itse löysin oman työpaikkani sellaisesta. Sain työn, jota en olisi ikinä työpaikkailmoituksen perusteella hakenut, mutta se olikin minulle tosi hyvä aloituspesti.

Tsemppiä ap!

Vierailija
36/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne. Minun pääaineeni oli myös taloustiede ja onhan se aika huonosti tunnettu työmarkkinoilla.

Kannattaa katsoa eri pankkien analyytikkojen paikkoja, Suomen Pankin työpaikkoja, Finanssivalvonnan työpaikkoja ym. Näissä on enemmän hyötyä juuri taloustieteestä, ja varsinkin valtion puolella muutama esimiehellä on sama tutkinto.

SEFEn/ekonomiliiton palkkasuositukset ovat joskus hivenen epärealistisia, mutta hyvä lähtökohta. Aina voi laittaa sitä keskustelun avajaaksi ja neuvotella työnantajan kanssa myöhemmin.

Kannattaa myös soittaa jos näkee mielenkiintoisia ilmoituksia, yritä keksiä jotain kysyttävää jotta voit soittaa ja "myydä" omaa osaamistasi. Esitän itse yleensä jotain menetelmäkysymyksiä (jos haen analyytikon tehtävä), ja myös yleisiä kysymyksiä tyyliin "mikä on suurin haaste tässä tehtävässä", "millainen tausta olisi työnantajan unelma". Teen muistiinpanoja puhelun aikana ja yritän hakemuksessani vastata näihin tarpeisiin. Ei saa olla liian ujo kun haluaa töitä!

Vierailija
37/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monesti paras polku on kesäharjoittelu -> Dippatyö / gradu -> Työpaikka. Mutta jos ketju ei lähde alussa likelle harjoittelupaikkaan muodossa, niin sitten voi olla kusessa."

Hain opiskeluaikanani (kesä) harjoitteluihin, mutta niissä oli vieläkin suuremmat hakijaluvut kuin nykyään hakemissani töissä. Ja tämä huolimatta siitä, että harjoittelijoilta vaadittiin osaamista, palkat olivat 1000-1500€ välillä ja useimmat paikat edellyttivät yliopiston myöntämän palkkatuen (todella byrokraattinen järjestelmä). Harjoitteluihin valittiin myös valmistuneita, mikä kertoo hakijoiden ja työpaikkojen välisest epäsuhdasta.

"Kyllähän tämä akateemisten työttömyys on vakava ongelma. Toivoisin, että useampi uskaltaisi rohkeasti katsoa Suomen rajojen ulkopuolelle työnhaussa. Miksi jäädä kärsimään?"

Tuskin tilanne on parempi ulkomaillakaan. Töihin vaaditaan usein paikallista kieltä ja osaamisvaatimukset ovat yhtä kovia kuin täälläkin ja työpaikkoja on hyvin vähän. Lisäksi useissa maissa on järkyttävä asuntokupla.

T:Aloittaja

Vierailija
38/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa pääse töihin tai edes haastatteluun kuin sukulaissuhteilla tai verkostoitumalla.

No ihan varmasti saa! En ole saanut yhtä paikkaa suhteilla, kaikkiin ole itse hakenut ja yrittänyt.

Vierailija
39/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä täytän ne osaamisvaatimukset, jotka hakemuksissa mainitaan. Ei niitä muuten voisi edes hakea.

Ongelmana on hakijoiden suuri määrä avoimiin työpaikkoihin verrattuna. Jopa 2000€/kk maksavat lyhyet pätkät keräävät toistakymmentä hakemusta. Olen myös tutustunut eri työnantajaorganisaatioihin ja huomannut, että suuret työnantajat ovat poistaneet mahdollisuuden tehdä avoimia hakemuksia, koska hakijoita on liikaa. Muut taas eivät huomoi avoimia hakemuksia, kun hakijoita tulee sisään ovista ja ikkunoista.

T: Aloittaja

Juuri tällä viikolla linkedinissä oli erään HR:n postaus, jossa kertoi, että ovat lukeneet ja palkanneet avointen hakemusten perusteella ja siihen muittenkin firmojen HR:t kommentoineet, että ovat tehneet samaa. En laittaisi avointa hakemusta isoon firmaan, mutta keskisuureen tai pieneen voi kannattaakin.

Työnhaussa tärkeää on kontaktit. Hyödynnä ystäviäsi, jotka ovat jo töissä.

Vierailija
40/79 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisin työttömyysaste on 7,5 prosenttia. Ei se nyt NIIN vaikeaa ole löytää työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme