KTM työttömyys
Valmistuin KTM:ksi (pääaineena taloustiede) melkein vuosi sitten. Olen hakenut sen jälkeen lähes 200 työpaikkaa ja päässyt kahteen haastatteluun. Viimeksi tänään sain hylkäävän viestin 2000€/kk maksavasta oman alan pätkätyöstä, johon oli toistakymmentä hakijaa.
Tämäkö oli se paljon puhuttu "työvoimapula"?
V-tuttaa ja kunnolla.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Monesti paras polku on kesäharjoittelu -> Dippatyö / gradu -> Työpaikka. Mutta jos ketju ei lähde alussa likelle harjoittelupaikkaan muodossa, niin sitten voi olla kusessa.
Näinhän se menee. Se kesätyöpaikka on tosi tärkeä juuri tuon ketjun vuoksi. Ja sen kesätyöpaikan saaminen edellyttää mielellään aiempaa työkokemusta. Pelkään jo oman lapseni puolesta, kun hän ei saanut lukion ekan luokan jälkeen mitään kesätyötä, että tässäkö tämä nyt sitten oli ja ura pilalla. Rukoilen kädet ristissä että ensi kesänä pääsisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pääse töihin tai edes haastatteluun kuin sukulaissuhteilla tai verkostoitumalla.
Viimeisin työttömyysaste on 7,5 prosenttia. Ei se nyt NIIN vaikeaa ole löytää työtä.
Joo, toki on koulutettuja ihmisiä paljon myös tekemässä ihan hanttihommia pelkästään rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä tavallisen tyhmä olet jos et kesätöiden merkitystä tajua, ilman että sitä joku taho sinulle erikseen kertoo.
Mensan testin perusteella älykkäämpi kuin 97% suomalaisista. Mutta olin tosiaan pihalla siitä, miten työmarkkinat toimivat. Siksihän olin (ja olen) työtön ja siksihän menin opiskelemaan, kun tyhmyyksissäni kuvittelin että sitä kautta voisi päästä töihin.
Kaikkeni olen tehnyt sen eteen, ettei tämä murhenäytelmä toistu oman lapsen kohdalla. Minun kohdallani peli taitaa olla jo pelattu.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Minun pääaineeni oli myös taloustiede ja onhan se aika huonosti tunnettu työmarkkinoilla.
Kannattaa katsoa eri pankkien analyytikkojen paikkoja, Suomen Pankin työpaikkoja, Finanssivalvonnan työpaikkoja ym. Näissä on enemmän hyötyä juuri taloustieteestä, ja varsinkin valtion puolella muutama esimiehellä on sama tutkinto.
SEFEn/ekonomiliiton palkkasuositukset ovat joskus hivenen epärealistisia, mutta hyvä lähtökohta. Aina voi laittaa sitä keskustelun avajaaksi ja neuvotella työnantajan kanssa myöhemmin.
Kannattaa myös soittaa jos näkee mielenkiintoisia ilmoituksia, yritä keksiä jotain kysyttävää jotta voit soittaa ja "myydä" omaa osaamistasi. Esitän itse yleensä jotain menetelmäkysymyksiä (jos haen analyytikon tehtävä), ja myös yleisiä kysymyksiä tyyliin "mikä on suurin haaste tässä tehtävässä", "millainen tausta olisi työnantajan unelma". Teen muistiinpanoja puhelun aikana ja yritän hakemuksessani vastata näihin tarpeisiin. Ei saa olla liian ujo kun haluaa töitä!
Jonnekin Suomen Pankkiin ei ap:lla kyllä ole mitään mahiksia. Sinne pitää olla aika kova cv, että pääsee edes haastatteluun. Sama koskee varmaan pankkien analyytikkoja.
Vierailija kirjoitti:
HR duunari kirjoitti:
Verkostoituminen on erittäin tärkeää. Työskentelen ison yrityksen HR osastolla sihteeritason tehtävissä ja voin kertoa, että lähes kaikki rekryt tulevat verkostojen kautta. Avoimet haut on lähinnä yrityksen kasvavaa PR imagoa ruokkivia tehosteita.
Hyvä että sinulla on tutkinto, mutta sillä on nykyään melko vähän väliä. Tärkeämpiä asioista on se minkälainen ihminen olet ja mitä asioita ihan oikeasti osaat tehdä. Kovapalkkaisia töitä on nytkin tarjolla paljon ja osaajista on pulaa. Osaajien työvoimapula on tosiasia. Kaverinsa meille töihin vinkannut saa 1000€ heti ja toisen koeajan jälkeen. KTM on hyvä pohja hakea kovapalkkaisiin töihin. Jos sinulle on tarjolla kuitenkin vain matalapalkkaisia töitä, tiedät että markkinat eivät ole arvottaneet sinua kovin hyvin.
Annan sinulle neuvon josta et ehkä pidä, mutta toivottavasti se auttaa sinua työnhaussa; Mieti, minkälaisena ihmisenä sinut nähdään. Nähdäänkö sinut positiivisena, oma-aloitteisena ja energisenä tiimipelaajana vai näytätkö harhaiselta pakkohakijalta joka ei ymmärrä työelämän realiteetteja ja vaatimuksia? Tutkinnosta se ei sinun tapauksessasi ainakaan ole kiinni, siksi rohkenen epäillä että persoonassasi on jotain, mikä tehokkaasti estää sinua työllistymästä.
P.s. Silläkin uhalla että nämä on itsestäänselvyyksiä: Käy suihkussa, katso silmiin, kättele jämäkästi, ota pastilli aina kun joku tarjoaa, kuuntele enemmän kuin puhut ja kun puhut älä paasaa omaa purkitettua agendaasi vaan heijastele sanomasi keskustelun sisältöön. Älä vain vastaa kysymyksiin vaan haasta ja kerro työn tarjoajalle jotain uutta hänen omasta toimialastaan. Mene rennosti ja arvostavasti haastatteluun mutti mieti mielessäsi että sinä haastattelet yritystä ja hyvällä tuurilla hyväksyt heidät työnantajaksi.
Hmmm, jos ihminen lähettää satoja hakemuksia, niin minkälainen velho näkee hänen persoonansa jostain CV:stä tai cover letteristä? Faktahan on, että jopa 50 % rekryistä menee pieleen. Se sinun pitäisi HR-ammattilaisena tiedostaa ja näin ollen laskeutua norsunluutornistasi ja omista harhoistasi ja katsoa totuutta silmiin. Lue pari oikeaa akateemista tutkimusta aiheesta. Aina yhtä ihanaa, kun lauma HR-ihmisiä on jossain iltalehdessä kertomassa tämän saman mantran annettuna totuutena. Mielestäni kertoo aika paljon siitä, kuinka ammattitaidottomia ja kyvyttömiä ihmisiä työskentelee rekrytoinnissa, kun heillä ei oikeasti ole mitään käsitystä aiheesta tehdyistä laadukkaista tutkimuksista.
Jos hakijoita on vaikkapa vain 100 tehtävää kohti, pitää olla aikamoinen rasputin, että pystyy heistä valitsemaan oikeasti soveltuvimmat ihmiset edes haastatteluun. Myös haastattelun perusteella valinnat ovat uskomattoman usein epäonnistuneita.
Valkaistuine hampaineen ja tyhjine silmineen toljottavien, sirkuttavien HR-bimbojen kannattaisi viimein lopettaa työnhakijoiden syyllistäminen ja asioiden yksinkertaistaminen ja kehittää itseään paremmiksi ammattilaisiksi.
Nyt tuli hylsy luetun ymmärtämisessä. Kerroin että teemme lähes kaikki rekryt verkostojen kautta. Osaajat vaihtavat niin työpaikkaa.
Kyse ei ole työnhakijoiden syyllistämisestä. Miksi helvetissä olisi? Haluamme yksinkertaisesti parhaan aineksen meille töihin.
Tuon asenteesi saa kutiteltua nopeasti esille ja HR bimbojen kynä piirtää ruksia. Osaltasi siis rekrytointiprosessi ainakin on toiminut erittäin hyvin, eikä kukaan ole mennyt ansaan.
Työvoimaåula on aina ollut valhetta.
Joku KTM on siitä turha nimike, että käytännössä tällainen ihminen ei osaa mitään kovin erityistä. Jos olet jonkun erikoisen asian erikoisosaaja (sähkömiehet, putkimiehet yms. suorittava, käden töitä vaativa ihminen), niin todennäköisesti saat töitä, jos tällainen paikka on auki.
Johonkin managerointihommaan, myyntiin tai muualle ei periaatteessa vaadita mitään osaamista, niin henkilön muut ominaisuudet korostuvat. Ja ikävä kyllä se verkosto ympärillä. Joku pikkupomo johonkin väliportaaseen on niin helppo hommata jostain tutun tutun kautta.
Koulutuksella ei paljonkaan ole tekemistä työllistymisen kanssa. Toki voi olla että tietty koulutus pitää olla, jotta voidaan ylipäätään palkata. Mutta noin muuten niillä arvosanoilla tai tutkinnoilla on aika vähän merkitystä itse paikkaa täytettäessä.
Jokaisesta järkevää palkkaa maksavasta vakityöstä taistelee kymmeniä, ellei satoja hakijoita monenlaisin koulutus- ja työelämätaustoin. Se on vaan ikävä fakta, että valtaosa halukkaista työntekijöistä jää aina ilman työpaikkaa :(
Ihan tällaisena yleishuomiona että aloittajan kitinäasenne ärsyttää, varmaan niitä rekryäjiäkin. Tiedoksesi että ensimmäiset kuukaudet ja vuodet valmistumisen jälkeen ovat kriittisiä työelämään siirtymisen kannalta. Jos et ole valmis siirtymään mukavuusalueeltasi (kuten vaikuttaa) vaikka olet ollut jo vuoden työtön, voit kohta vetää koko tutkinnon vessanpöntöstä alas että terve.
Vierailija kirjoitti:
Joku KTM on siitä turha nimike, että käytännössä tällainen ihminen ei osaa mitään kovin erityistä. Jos olet jonkun erikoisen asian erikoisosaaja (sähkömiehet, putkimiehet yms. suorittava, käden töitä vaativa ihminen), niin todennäköisesti saat töitä, jos tällainen paikka on auki.
Johonkin managerointihommaan, myyntiin tai muualle ei periaatteessa vaadita mitään osaamista, niin henkilön muut ominaisuudet korostuvat. Ja ikävä kyllä se verkosto ympärillä. Joku pikkupomo johonkin väliportaaseen on niin helppo hommata jostain tutun tutun kautta.
Koulutuksella ei paljonkaan ole tekemistä työllistymisen kanssa. Toki voi olla että tietty koulutus pitää olla, jotta voidaan ylipäätään palkata. Mutta noin muuten niillä arvosanoilla tai tutkinnoilla on aika vähän merkitystä itse paikkaa täytettäessä.
Jokaisesta järkevää palkkaa maksavasta vakityöstä taistelee kymmeniä, ellei satoja hakijoita monenlaisin koulutus- ja työelämätaustoin. Se on vaan ikävä fakta, että valtaosa halukkaista työntekijöistä jää aina ilman työpaikkaa :(
Suomessa ei yleensä arvosanat paina kovin paljon verrattuna opiskelun aikaiseen työkokemukseen. Jossain muissa maissa taas yliopistojen arvosanat (ja se mistä yliopistosta tutkinto on saatu) painavat hyvinkin paljon työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä tavallisen tyhmä olet jos et kesätöiden merkitystä tajua, ilman että sitä joku taho sinulle erikseen kertoo.
Mensan testin perusteella älykkäämpi kuin 97% suomalaisista. Mutta olin tosiaan pihalla siitä, miten työmarkkinat toimivat. Siksihän olin (ja olen) työtön ja siksihän menin opiskelemaan, kun tyhmyyksissäni kuvittelin että sitä kautta voisi päästä töihin.
Kaikkeni olen tehnyt sen eteen, ettei tämä murhenäytelmä toistu oman lapsen kohdalla. Minun kohdallani peli taitaa olla jo pelattu.
Eli aika paljon matalampi kuin monella muulla KTM:llä ;)
Jos olette nuoria ja lapsettomia akateemisia, niin ulkomaille vaan! Suomi on menossa toiletista alas ihan parin vuoden sisällä.
t. keski-ikäinen työtön tohtori
Vierailija kirjoitti:
Voit syyttää vain itseäsi, kun et ymmärtänyt opiskella Tradenomiksi. Tai jopa YAMK-maisteriksi.
Silloin olisit jo töissä, kovalla liksalla.
YAMK-tutkintoa ei pääse suorittamaan ennen kuin on ollut vähintään kolme vuotta alalla töissä. Yliopiston maisterilinjalle pääsee todella paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Minun pääaineeni oli myös taloustiede ja onhan se aika huonosti tunnettu työmarkkinoilla.
Kannattaa katsoa eri pankkien analyytikkojen paikkoja, Suomen Pankin työpaikkoja, Finanssivalvonnan työpaikkoja ym. Näissä on enemmän hyötyä juuri taloustieteestä, ja varsinkin valtion puolella muutama esimiehellä on sama tutkinto.
SEFEn/ekonomiliiton palkkasuositukset ovat joskus hivenen epärealistisia, mutta hyvä lähtökohta. Aina voi laittaa sitä keskustelun avajaaksi ja neuvotella työnantajan kanssa myöhemmin.
Kannattaa myös soittaa jos näkee mielenkiintoisia ilmoituksia, yritä keksiä jotain kysyttävää jotta voit soittaa ja "myydä" omaa osaamistasi. Esitän itse yleensä jotain menetelmäkysymyksiä (jos haen analyytikon tehtävä), ja myös yleisiä kysymyksiä tyyliin "mikä on suurin haaste tässä tehtävässä", "millainen tausta olisi työnantajan unelma". Teen muistiinpanoja puhelun aikana ja yritän hakemuksessani vastata näihin tarpeisiin. Ei saa olla liian ujo kun haluaa töitä!
Jonnekin Suomen Pankkiin ei ap:lla kyllä ole mitään mahiksia. Sinne pitää olla aika kova cv, että pääsee edes haastatteluun. Sama koskee varmaan pankkien analyytikkoja.
No Suomen pankista en osaa sanoa, mutta suurin osa tavallisista pankeista palkkaavat nuoret, vastavalmistuneet ns junior/assistant analyst hommiin kyllä. Jos koulutustausta, asenne ja yleensä soveltuvuustestejä ovat oikeat voivat ovet aukea myös nuorelle.
Kaikkihan on aloittanut jostain, ja esimiehet tietävät tämän. He haluavat yleensä pirteän nuoren, jolla on oikea asenne ja kykyä oppia uutta.
Täällä toinen KTM -99 ja tradenomi 2014. Ei tuo työpaikkaa kumpikaan tutkinto, suhteet tuovat. Olen duunariperheen lapsi ilman sosiaalista tai taloudellista pääomaa. Keho on aika loppu kymmenien vuosien stressistä tämän aiheen ja muun elämän johdosta joten kivut ovat päivittäisiä.
Sen hyödyn tutkinnot+luonne ovat tuoneet että yritän/jaksan vielä parantaa omaa tilannettani esim. terveyden suhteen. Eilen haettu neljään kaupungin työpaikkaan ja palkkatukipaikkoja tarjotaan.
Pienissä firmoissa "urani" hehheh... tehneenä, käteen jää märkä rätti ja pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
No Suomen pankista en osaa sanoa, mutta suurin osa tavallisista pankeista palkkaavat nuoret, vastavalmistuneet ns junior/assistant analyst hommiin kyllä. Jos koulutustausta, asenne ja yleensä soveltuvuustestejä ovat oikeat voivat ovet aukea myös nuorelle.
Kaikkihan on aloittanut jostain, ja esimiehet tietävät tämän. He haluavat yleensä pirteän nuoren, jolla on oikea asenne ja kykyä oppia uutta.
Kyllä olen hakenut noita analyytikon paikkoja (kun taloustiede ei työllistä ja päässyt haastatteluihin), mutta hakijoita oli liikaa, enkä tullut valituksi.
T: Aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen hakenut noita analyytikon paikkoja (kun taloustiede ei työllistä ja päässyt haastatteluihin), mutta hakijoita oli liikaa, enkä tullut valituksi.
T: Aloittaja.
Mielestäni täällä mollataan nuoria ihmisiä ihan turhaan. Ongelma on juurikin se, että sisäänottomäärät tiettyjen alojen koulutusohjelmiin ovat olleet jo pitkään aivan liian suuret. Toisten ammattikuntien liitot taas ovat itsekkäästi saaneet pidettyä koulutusmäärät kysyntään nähden liian pieninä (lue: lääkärit).
Itsekin innostuin taloustieteestä ja harkitsin jopa koulun vaihtamista 10 vuotta sitten, kun suoritin kansiksen peruskurssin TTY:lla sivuaineopintoihini liittyen. Nyt jälkeenpäin taisi olla ihan hyvä, etten vaihtanut alaa, koska insinööreille on taas kysyntää. Toisaalta tunnen pari kauppatieteilijää, joilla kesti parikin vuotta päästä kaupan kassalta oman alan töihin. Heillä hyväksi havaittu taktiikka oli suorittaa avoimen AMK:n puolella kursseja kirjanpidosta, palkanlaskennasta ja laskentatoimesta, tuppautuminen erilaisten järjestöjen ja taloyhtiön hallitustoimintaan sekä hyvä Linkedin-profiili ja mikroblogin kirjoittelu. Suosittelen olemaan tällä tavalla aktiivinen, koska näin voi ansioluettelossa osoittaa aktiivisuutta, vaikka olisikin työtön.
Mites täällä KTMllä menee? Hiljainen on työmarkkina TAAS.
Oma tilintarkastustoimisto pystyyn vaan, kyllä se siitä. Tsemppiä!
Työelämä ei siis toimi sinun toivomallasi tavalla. Geneerinen mussutus ei kuitenkaan poista vallitsevia realiteetteja. Mukaudu tai katoa kortistoon. Et ole ainoa joka ei pidä asioiden tilasta.
Mieti tätä vaikka siellä leipäjonossa.