Muistatko missä olit 13.4.1976 kun Lapuan patruunatehdas räjähti
Itse olin koulussa kauppiksessa, kun enkunope tuli järkyttyneenä luokkaan kertomaan mitä on tapahtunut. Hänen äitinsä asui tehtaan lähellä eikä vielä tietänyt oliko äidille sattunut jotain.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olin joko synnytyskanavassa tai jo putkahtanut maailmaan. Riippuen siitä, moneltako räjähdys tapahtui. Tuo on nimittäin syntymäpäiväni.
Kello oli 7.42
Vierailija kirjoitti:
Olin joko synnytyskanavassa tai jo putkahtanut maailmaan. Riippuen siitä, moneltako räjähdys tapahtui. Tuo on nimittäin syntymäpäiväni.
Klo 7.42 aamulla.
En ollut tuolloin syntynyt, joten omaa kokemusta ei ole kerrottavaksi. Äitini oli ollut koulussa, ja räjähdys oli kuulunut sinne asti. Isoäitini oli ollut kotona, samaten sinne oli kuulunut ja lisäksi tuntunut.
Muistan hyvin, olin koulussa, kun tieto tuli. Oli aikuisille ihmisille järkytys, kun niin paljon jäi lapsia joko puoliorvoksi tai orvoksi.
Anekdootti: olen kotoisin eräästä maalaiskaupungista, jossa ilmestyi arkipäivänä ihka oma sanomalehti. Räjähdyshän tapahtui perjantaiaamuna, niin maanantaina ilmestyi ko. lehti ja etusivulla oli kissankorkuisin kirjaimin otsikko Lapualla räjähti. Se aiheutti nauruntyrskähdyksiä, että ei se tuoltakaan toimitukselta sitten mikään pysy salassa. Olisivat edes keskittyneet jälkipuintiin suoraan.
Taputtelin kakkaa leikkikehässä. Olin tuolloin 1,5 vuotias.
En ollut syntynyt, joten en muista.
Olin alle 4 v. joten ei muistikuvaa.
En muista tapahtumaa, olin 3-vuotias. Mutta muistan ahdistavan tunnelman. Pitkään mulla oli Lapuasta tosi kurja olo, kun paikkakunta mainittiin. Vasta aikuisena ymmärsin miksi.
Olen ehkä vaan tosikko, mutta "Höhööööö, en muista, kun en ollut syntynyt, höhö" viestien kirjoittajat vaikuttavat idiooteilta.
Olin hakemassa puuliiteristä puita n. 35kilometrin päässä ja kuulin oudon tussahduksen. Ihmettelin äidille että mikä oli kun ei tuntunut lentokoneen äänivallin paukahdukseltakaan.
Vasta iltapäivällä aukaistiin radio ja tiedettiin mitä oli tapahtunut.
Kotona Lapuan sivukylällä. Olin 4v, täytin pian 5. Siinä kuoli sukulaisiakin. Kauheaa se oli Lapualle ja edelleenkin patruunatehtaan aleella tapaus tulee aina mieleeni. Alueella on nykyään mm.kirjasto
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman vuoden vanha, en oikein ymmärtänyt tapahtunutta, mutta aikuiset itkivät. Asuimme naapurikunnassa ja onnettomuus kosketti monia. Tässä jutussa on kuvia hautajaisista, pienten lasten lohduttomuus riipaisee.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/12/lapuan-patruunatehtaan-rajahdy…
Kiitos linkistä! Oli se kauhea tapahtuma. Hienoa, että kaikki orvot ja puoliorvot saivat koulutuksen, eivätkä jääneet tyhjän päälle. Joka päivä täällä meilläkin jää lapsia orvoiksi, kumpa heidätkin huomioitaisiin.
Täällä onkin paljon yli viisikymppisiä, en olisi uskonut. Tämä ohiksena.
Jep. Matkalla Seinäjoelle. Ihmeteltiin pörrääviä helikoptereita.
Serkkupoika sai lasinsirpaleita päälleen - ei muuta. Tehdasalueella siis.
Olin ala-asteella, ja muistan nähneeni sellaisen unen, että minua kohti vyöryy punaista laavaa tai verta kun olen matkalla kouluun. En muista oliko se juuri edellinen yö, mutta joka tapauksessa noihin aikoihin, ja Lapuan räjähdys on tapahtunut juuri tuolloin kun minun on pitänyt lähteä kouluun. Puhuin siitä kyllä silloinkin, mutta näin jälkeen päin olen miettinyt voiko ihan pennuilla olla enneunia toisen paikkakunnan tapahtumista?
Ekaluokalla koulussa, mutta tuota en tapahtumaa en muista. Lehdistä ja telkkarista se oli pitkään esillä, joten onhan sitä kotona varmaan paljon käsitelty. En muista tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä vaan tosikko, mutta "Höhööööö, en muista, kun en ollut syntynyt, höhö" viestien kirjoittajat vaikuttavat idiooteilta.
Kyllä, olet tosikko. Ja vanha. Vituttaako?
Olin muutaman vuoden vanha, en oikein ymmärtänyt tapahtunutta, mutta aikuiset itkivät. Asuimme naapurikunnassa ja onnettomuus kosketti monia. Tässä jutussa on kuvia hautajaisista, pienten lasten lohduttomuus riipaisee.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/12/lapuan-patruunatehtaan-rajahdy…