Muistatko missä olit 13.4.1976 kun Lapuan patruunatehdas räjähti
Itse olin koulussa kauppiksessa, kun enkunope tuli järkyttyneenä luokkaan kertomaan mitä on tapahtunut. Hänen äitinsä asui tehtaan lähellä eikä vielä tietänyt oliko äidille sattunut jotain.
Kommentit (72)
Olin kauppiksessa, kun rehtori kuuluutti keskusradiolla.
Päivällä olin ala-asteella maaseudun koulussa, ylä-Savossa. Telkkarin ilta-uutisissa tämä asia kerrottiin. Muistan kuitenkin lehti-jutut ja valokuvat hautajaisista. Vaikka olin vasta 10-vuotias, onnettomuus tuntui pelottavalta ja pahalta. Muistelen, että jonkun perheen kaikki lapset jäivät orvoiksi. He ovat varmaan nykyään 50-60 kymppisiä. Mitähän heille kuuluu?
Muistan hyvin, olin jo töissä sairaanhoitajana ja kuulin tapahtumasta radiosta työpaikalla. Muistan missä huoneessa olin, tilanne on edelleen aika kirkkaana mielessä. Olen läheltä Lapuaa kotoisin, joten nuo seudut olivat tuttuja ja onnettomuus kosketti kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä vaan tosikko, mutta "Höhööööö, en muista, kun en ollut syntynyt, höhö" viestien kirjoittajat vaikuttavat idiooteilta.
Kyllä, olet tosikko. Ja vanha. Vituttaako?
Olla vanha tosikko on ihan ok, mutta olla tuollainen ääliö on varmaan aivan sietämätöntä.
Olin ekaluokkalainen. Kylässä ollut mummoni oli vastassa kadulla kun tulin koulusta ja kiljui uutiset. Toinen muisþikuva on mustavalkohautajaiset. Arkkurivit ja Kekkonen. Koulussa katsottiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin hakemassa puuliiteristä puita n. 35kilometrin päässä ja kuulin oudon tussahduksen. Ihmettelin äidille että mikä oli kun ei tuntunut lentokoneen äänivallin paukahdukseltakaan.
Vasta iltapäivällä aukaistiin radio ja tiedettiin mitä oli tapahtunut.
Kuinkahan pitkän matkan päähän paukaus kuului? Miten laajalti tehtaan ympärillä ikkunat särkyivät? Onhan siinä ollut valtava paineaalto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä vaan tosikko, mutta "Höhööööö, en muista, kun en ollut syntynyt, höhö" viestien kirjoittajat vaikuttavat idiooteilta.
taidat olla se sama pöljä joka kommentoi "peliliike"-kyssäriä.
Olipa harvinaisen typerä kommentti tämä viimeinen. Mitä halusit tällä ilmaista? Tyhmyyttäsikö vai moukkamaisuuttasi?
Mielestäni myös nuo "isän kiveksissä", "en ollu syntyny" jne. kommentit ovat täysin turhia. Varmasti kaikki ymmärsivät mitä alkuperäinen kysyjä tarkoitti. Turha viisastella, " olin viis kuukautta vanha, en muista mitää", eihän se vie tätä keskustelua mihinkään.
En muista, mutta muistan kun hautajaiset tuli telkkarista. Arkkuja oli paljon, joukossa muutama pieni lasten arkku. Martti Miettunenkin taisi olla, vaikka silloin luulin Kekkoseksi kun oli niin saman näköinen.
Olin 12-vuotias ja uutinen tuntui pelottavalta. Hautajaisia katsoimme perheen kanssa televisiosta ja muistan valkoiset arkut kaaressa ja sen, että siellä oli paljon saattoväkeä. Se tuntui niin surulliselta ja muistan ajatelleeni niitä lapsia, joiden vanhemmat olivat kuolleet. Asia oli paljon esillä lehdissä.
Olin viettämässä omia 90-vuotis syntymäpäiviäni. Kun kuulin tapahtumasta, niin heti googlasin läpi kaikki uutispalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä vanhuudessa pitäisi vituttaa? Tai niin..jos se vanhuus tuntuu SINUSTA ahdistavalta, niin ainahan on olemassa naru, unilääke, pistooli.
Tämä vinkkinä tuolle kyllä, olet tosikko-vastaajalle.
T. vanha ja ei vituta yhtään.
Olin hitusen alle 1v. joten eipä ole muistikuvia :)
t: vuosimallia 1975
Omituista, miten paljon kommentteja lähettävät ne, jotka olivat räjähdyksen aikaan pikkulapsia tai syntymättömiä.
Räjähdyksen aikaan varmaan matkalla kouluun. Olin 13v ja 6.luokalla. En muista kertoiko asiasta opettaja jo päivällä vai kuulinko vasta kotona. Joka tapauksessa opettaja sanoi seuraavana päivänä, että "kyllähän tästä nyt puhutaan, mutta kun aikaa kuluu, sitä ei muista kukaan". Päätin, että minä ainakin muistan.
Vierailija kirjoitti:
Omituista, miten paljon kommentteja lähettävät ne, jotka olivat räjähdyksen aikaan pikkulapsia tai syntymättömiä.
Vielä omituisempaa on se, että vaikka siitä asiasta tuolla jo aiemmin oli huomautettu, niin (...eikös vaan) jonkun piti vielä senkin jälkeen tulla kertomaan syntyneensä v.1975 ja olleensa puheena olevan otsikon tapahtuman aikaan puolivuotias...
Se olikin sitten se ainoa asia asia ,jonka hän ns. 'tietona' itsestään kertoi.
Se inspiroikin minua, ihan huvikseni, tarkastamaan asian ja eikös H: kaupungin verkkokirjaston tilastopalvelusta (koskien syntyvyystilastoja vuosittain) löytynytkin sellainen tieto,että sinä vuonna Suomessa oli syntynyt 65719 lasta.
Sinänsä toki mielenkiintoinen, mutta tässä yhteydessä kylläkin,kun puhuttiin nyt muistikuvista johonkin sitä seuraavan vuoden uutistapahtumaan liittyen , niin aivan irrelevantti tieto.
Se taas, jos joku kokee kihan varta vasten asiakseen tulla osallistumaan tähän keskusteluun....
...kertoakseen vain ettei voi tietää asiasta mitään kun oli syntynyt vuonna esim. -75, on kyllä lähinnä vain sen oman hölmöytensä manifestoimista ja siitä tiedottamista ja lisäksi sen kertomista,että on joko aivan kyvytön ottamaan asioista edes selvää (haulla 'Lapuan räjähdysonnettomuus' tietoa on kymmeniä sivuja netissä)...
...tai että suhtautuu siihen maamme suurimpaan rauhanajan räjähdysonnettomuuteen ja sen koko kansakuntaa silloin koskettaneeseen inhimilliseen katastrofiin ja siitä tietämiseen ylimielisen halveksuvasti ja asiana jota ei pitäisi kenenkään edes muistella. ( koska ei itse pidä mitään sen oman välittömän kokemuspiirinsä ulkopuolella tapahtunutta ja sattunutta kenenkään tietämisen arvoisena)
Lukemiseen ja dokumenttien katseluun,haastattelujen kuunteluun ja sen sellaiseen se suurimmalla osalla aikalaisiakin se toki vain vain perustua se siitä onnettomuudesta tietäminen (harvalla täällä itä-Suomessa esim. oli edes sukulaisia koko Pohjanmaalla ja aika harvat meistä ovat siellä edes käyneet).
Estonian haaksirikon uhreista taas harva oli edes suomalainen, mutta silti sen suru kosketti koko maata.
Siitäkin on jo aika reilusti aikaa kulunut, mutta siltikin vain ne todella hölmöt nuoret ihan suorastaan kehuisivat siitä mitään tietämättömyydellään ja vielä aivan ylpeänä siitä .
Siis tarkemmin sanottuna:ne nuorista ihmisistä kaikkein hölmöimmät, eli ne itsekeskeisimmät ja omaa itseään eniten täynnä olevat yksilöt.
Vierailija kirjoitti:
Josefiina kirjoitti:
Olin tekstiili tehtaassa ompeliana kun keskusradiosta tuli uutiset ja kerrottiin räjähdyksestä!
Harvemmin kommentoin kirjoitus- tai pilkkuvirheitä, mutta eikö ompelija osaa kirjoittaa ammattinimikettään oikein?!
Harvemmin puutun ihmisten ärsyttäviin piirteisiin, mutta lakkaa julkaisemasta kaikkea mitä mieleesi tulee.
Olin 12 v ja tulossa koulusta, kun kävin kaupassa ja siellä radio oli auki :(.
Miten niin oli pieniä arkkuja? Kuoliko siellä lapsiakin, eikös siinä paikassa ollut valtaosaltaan naisia töissä?
Ei kai Lapualla kuollut kuin yksi vauva, äitinsä mahassa?
Ammattikoululla rassaamassa omaa autoa, päivän aikana siitä varmaan jotakin alkoi kuulua. Illalla vasta kunnolla sai tietää, sekavia ne alkuun oli uutisetki.