Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?
Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?
Kommentit (208)
Voi tulla kalliimmaksi ostaa parin tonnin auto kuin kymppitonnin auto.
Engin33r kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Kylläpä työ "oman auton käyttömahdollisuus" on ihan normia sekä pienissä että isoissa pörssiyhtiöissäkin ja tietenkin juuri rahan takia,leasing autot maksavat firmalle jopa 1000€/kk.
Miten auton hankintaan saa menemään min.10 000€-20 000€ ??
Melkoinen asiantuntija meillä...ajokortti 2000€,auto 2000€ ja vakuutus 40€/kk.Reilua vai ei ? No työnantajalla sekä työntekijällä on oikeus vaatia tiettyjä asioita,suostuu ken tahtoo. Itse olisin firman auton saanut mutten nähnyt sitä järkeväksi joten ajelen omalla.
Melkoinen asiantuntija sielläkin..
Ihanko oikeasti kuvittelet auton omistajana vain maksamalla 40€/kk vakuutuksen?
Mihin unohtui autovero, joka sekin on useampi kymppi kuukaudessa, katsastus 60€, talvi- ja kesärenkaat, korjaukset ja huollot, öljyt, nesteet ja muut, jotka vaihdetaan määräajoin eli vähintäin pari kertaa vuodessa, auton pesut, autopaikka 50-500€/kk jne. jne.
Ja miksi työnantajan leasing-auton pitäisin olla noin kallis, jos työntekijälle käy heikkokuntoisempi auto?
No itse ehkä hieman aliarvioin kuluja mutta ei myöskään ruveta liioittelemaan,totta toki on se että auton pitäminen on suomessa pirun kallista.
Itselläni on tällä hetkellä n.4000€ auto.
Vakuutus ja verot yhteensä 500€/vuosi.
Kilometrihuollon olen tehny itse,osat 120€/vuosi,tällaiseen rouskuun riittää öljynvaihto 20tkm välein.
Käytetyt renkaat joilla ajaa kaksi vuotta,100€/vuosi.
Kokonaiskulut autossa ovat varmasti luokkaa n.800-1000€/vuosi.
Uudemman auton jos meinaa ostaa niin sitten sellainen jossa takuut voimassa. Jos ei mitään osaa tehdä itse nii kaikki on kallista....
Kilometrikorvauksia saan vuodessa n.4000€ ja niillä maksan kaikki auton kulut helposti.
Nykyään vain harvat osaavat korjata ja huoltaa itse autonsa ja uudemmissa on jo tekniikkaa niin paljon, että siihen tarvitaan ammattiosaamista.
Jos kustannukset olivat vertailukelpoisia, sinun pitäisi laskea verollinen arvo osaamiselle ja taidoillesi ja sen lisäksi vielä korjaustilat ja työkalut, koska nekin maksavat.
Ymmärrät varmaan, ettei suurimmalla osalla ole mitään mahdollisuutta vaihtaa esim. öljyä, jos sattuu asumaan kerrostalossa. Ja kun öljy on ongelmajäte, sen kuskaaminen ongelmajätepisteeseen voi viedä tunteja ja jätemaksu on kallis.
Uskomatonta,,kuinka monet ovat täysin tietämättömiä autoilusta ja kuluista ja takertuvat vain auton hankintahintaan.
Ja kyllä, jokainen voi ostaa auton, koska halvimmillaan se maksaa vain muutaman satasen, mutta on aivan toinen asia maksaa siitä ylläpitokustannukset, jotka saattavat olla moninkertaiset, jopa kuukaudessa, kuin auton hankintahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kyllä aika käsi :D
Voisitko nyt perustella miten olen käsi? Ystäväpiirissäni monella ei ole autoa, eikä mielestäni kukaan heistä ole erityisen käsi. Ap.
Siksi, että teet turhaan episodin vauvapalstalle työpaikasta, johon sinulla ei ole mahdollisuuksia. Sitten vielä intät perään, kun ihmiset kommentoivat ulkopuolisina, miten näkevät tilanteesi.
Toivottavasti muut autottomat ystäväsi eivät tule palstalle kitisemään työpaikasta, johon olisi tarvittu auto :D
Minusta tästä pitäisi voi keskustella, sillä yhä suuremmassa määrin yritykset/kunnat/kaupungit luopuvat omista autoistaan säästösyistä ja siirtävät kustannukset työntekijöiden maksettavaksi, joilla usein on jo ennestään pieni palkka ja työtä tehdään päivän aikana useammassa työpisteessä
Esim. siivoojat, kiinteistöhuolto, rakennusala, sos.työntekijät, kotisairaanhoito, kotipalvelu, ravintoala jne. jne. ja kohta varmaan postikin jaetaan jakajan omalla autolla.Ja kuinkahan moni teistä, jotka puolustavat oman auton käyttöä, olisivat valmiita säilömään ja kuljettamaan paskavaippoja omassa autossa ja sen jälkeen hakemaan lapset päiväkodista samalla autolla.
Miksi niitä pvaippoja ei laiteta asiakkaan roskiin. Onko joku tarve niitä kuljettaa autolla?
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta,,kuinka monet ovat täysin tietämättömiä autoilusta ja kuluista ja takertuvat vain auton hankintahintaan.
Ja kyllä, jokainen voi ostaa auton, koska halvimmillaan se maksaa vain muutaman satasen, mutta on aivan toinen asia maksaa siitä ylläpitokustannukset, jotka saattavat olla moninkertaiset, jopa kuukaudessa, kuin auton hankintahinta.
Ellei tahdo työllistyä, ei hanki sitä autoa. Tai sitten valitsee alan, jossa pärjää ilman.
Ihan oma valinta
Me ollaan valittu ylläpitää kahta autoa. Töiden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei tahdo työllistyä, ei hanki sitä autoa. Tai sitten valitsee alan, jossa pärjää ilman.
Ihan oma valinta
Me ollaan valittu ylläpitää kahta autoa. Töiden vuoksi
Mihin te parkkeeraatte kotona ja yöksi sen toisen auton? Meidän taloyhtiössä ei ole kuin yksi parkkipaikka per asunto, toista paikkaa ei saa vaikka olisi valmis maksamaan siitä mitä tahansa. Ja lähistöllä ei ole kadunvarsipaikkoja eikä vieraspaikkoja. Meillä on kaksi autoa, ja me jouduimme vuokraamaan sille toiselle autolle hallipaikan kilometrin päästä, ja se maksaa kuussa 400 e. Ompa kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta
Me ollaan valittu ylläpitää kahta autoa. Töiden vuoksiMihin te parkkeeraatte kotona ja yöksi sen toisen auton? Meidän taloyhtiössä ei ole kuin yksi parkkipaikka per asunto, toista paikkaa ei saa vaikka olisi valmis maksamaan siitä mitä tahansa. Ja lähistöllä ei ole kadunvarsipaikkoja eikä vieraspaikkoja. Meillä on kaksi autoa, ja me jouduimme vuokraamaan sille toiselle autolle hallipaikan kilometrin päästä, ja se maksaa kuussa 400 e. Ompa kiva.
Omalle pihalle
Mutta asuinpaikkakin on valinta. Jotkut muuttaa jopa työn vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta
Me ollaan valittu ylläpitää kahta autoa. Töiden vuoksiMihin te parkkeeraatte kotona ja yöksi sen toisen auton? Meidän taloyhtiössä ei ole kuin yksi parkkipaikka per asunto, toista paikkaa ei saa vaikka olisi valmis maksamaan siitä mitä tahansa. Ja lähistöllä ei ole kadunvarsipaikkoja eikä vieraspaikkoja. Meillä on kaksi autoa, ja me jouduimme vuokraamaan sille toiselle autolle hallipaikan kilometrin päästä, ja se maksaa kuussa 400 e. Ompa kiva.
Omalle pihalle
Mutta asuinpaikkakin on valinta. Jotkut muuttaa jopa työn vuoksi
Totta, valinta se asuinpaikkakin on. Mutta esimerkiksi meillä valitettavasti ei ole rahaa valita, asumme halvimmassa mahdollisessa eli kunnan pienessä vuokrakämpässä, ja täälläkään ei saa kuin yhden autopaikan per asunto. Tietenkin mielellämme valitsisimme elämän, jossa olisi paljon rahaa hankkia asunto, jossa on monta parkkipaikkaa. Terveisiä Espoosta. Ainiin sanoit, että työn perässä voi muuttaa. Totta, niin voikin, ja me mielellämme muuttaisimmekin, mutta emme ole saaneet muualta töitä.
Kyllä pienipaökkaisella se halpakin auto kuluineen vie ison osan palkasta. Itse olisin saanut työttömänä käteen enemmän. Omneksi mies sai töitä läjeltä mun töitä ja voitiin luopua toisesta autosta. Neljä vuotta meni. Suurin syy siihen että vei noin kauan oli se, että olivat pohtineet onkohan tosissaan muuttamassa tänne. Ei oo valintakysymys työn sijainti. Suurimman osan on mentävä mihin pääsee.
Epäilen et jos työaika olis joku 4 h siivousta päivässä ja oalkka 9 euroa tunti, ostaizikohan monikaab paasaaka itse auton. Monella kommentoijalla ei ole auto, kun kuluista ei tiedetä mitään. Kilometrikorvauksetkinhan aiotaan poistaa.
Ymmärrän sua, aloittaja..
Itse opiskelin nuorisotyötä enkä tiennyt työn tarkkaa toimenkuvaa kouluun hakiessani. Edes opiskeluaikana ei puhuttu tästä, ainakaan en muista. Asia selvisi harjoitteluissa..
Meillä vaaditaan jokaiseen paikkaan auto ja missään ei sitä tarjota työnantajan puolesta. Ja voin vakuuttaa että nuorisonohjaajan palkka on sinun palkkaasi pienempi.
Onneksi olin hankkinut ajokortin ennen kouluun menoa, olis muuten harjoittelussa tullut hämmentäviä tilanteita.
Haluaisin asua suuressa kaupungissa, mutta en ammattini vuoksi voi, koska palkka on niissä liian pieni enkä halua ajaa suuressa kaupungissa työmatkoja. Kovin kalliiseen autoon ei ole varaa ja työpaikassa voidaan joutua kuljettamaan nuoria (!). Mun mielestä työnantajan kuuluisi hankkia auto, kun se on työssä niin oleellinen. Olen harkinnut toisen alan opintoja..
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytettynä ostettu auto, jolla on ajettu vähän reilu 200 000, kun ei ollut rahaa ostaa uutta autoa vaan piti saada edullisempi. Siinä hajosi perä äsken, ja tuli aika kallis remontti. Ja jarruremontti oli pakko tehdä myös pari kuukautta sitten. Kumpaakaan emme osaa tehdä itse, vaan korjaamolle se piti viedä. Lompakko laihtui noista aika paljon.. Ja molemmat oli pakko tehdä, jotta sillä pystyi ajamaan metriäkään. Kyllä olisi ketuttanut, jos auto olisi ollut pelkkää työajoa varten ja omasta palkasta sitten nuo korjauskulut. Että siinä teille halpaa käytettyä autoa. Kohta on mennyt noihin huoltoihin, vakuutuksiin, öljyihin ja renkaisiin vuodessa enemmän kuin auton hankintahinta, onneksi ei ihan sentään vielä.
Jossakin vaiheessa kantsii miettiä, että kannattaako korjata vai ostaa kokonaan toinen auto jo sillä rahalla.
200 000km auton mittarissa kun on aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytettynä ostettu auto, jolla on ajettu vähän reilu 200 000, kun ei ollut rahaa ostaa uutta autoa vaan piti saada edullisempi. Siinä hajosi perä äsken, ja tuli aika kallis remontti. Ja jarruremontti oli pakko tehdä myös pari kuukautta sitten. Kumpaakaan emme osaa tehdä itse, vaan korjaamolle se piti viedä. Lompakko laihtui noista aika paljon.. Ja molemmat oli pakko tehdä, jotta sillä pystyi ajamaan metriäkään. Kyllä olisi ketuttanut, jos auto olisi ollut pelkkää työajoa varten ja omasta palkasta sitten nuo korjauskulut. Että siinä teille halpaa käytettyä autoa. Kohta on mennyt noihin huoltoihin, vakuutuksiin, öljyihin ja renkaisiin vuodessa enemmän kuin auton hankintahinta, onneksi ei ihan sentään vielä.
Jossakin vaiheessa kantsii miettiä, että kannattaako korjata vai ostaa kokonaan toinen auto jo sillä rahalla.
200 000km auton mittarissa kun on aika paljon.
Haha! 200-300tkm ei todellakaan ole paljon! Ja riippuu paljon autostakin, joillakin voi ajaa esim. 500tkm.
Meillä on ollut paljon käytettyjä autoja enimmäkseen yksityisiltä ostettuja ja on korjattu niitä itse. Auto pitää valikoida tarkkaan ja hinta sekä korjauskustannukset punnita.. sen lisäksi tarkistaa etukäteen paljonko vakuutusmaksu olisi. Myös turvallisuustestit voi tarkistaa netistä. Kyllä käytettynä saa hyviäkin autoja, mutta sitten pitää tietää kuka sen korjaa ja onko korjattava vika kallis. Jos vaan voi, kannattaa opetella korjaamaan autoaan itse. Itse en osaa, mutta suku osaa muuten. :) Ei mulla olis varaa muuhun kuin käytettyyn autoon ja mielelläni ottaisin tommosen 200tkm auton.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan asiaa työnantajan näkökulmasta: Työtehtävissä vaaditaan välillä paikasta toiseen liikkumista esim. asiakkaiden luokse. Sinulla on kolme yhtä pätevää hakijaa. Ensimmäisellä on ajokortti ja auto käytettävissä, joten maksat vain kilometrikorvaukset niistä matkoista, joita hän tekee työtehtävin vuoksi. Toisella on ajokortti, mutta ei autoa, joten hänelle on hankittava auto (esim. leasing), jotta hän pystyy tekemään matkat. Kolmannella ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hän kulkee töihin vaadittavat matkat julkisilla, taksilla tai jalan. Kenet valitset?
Tämä. Esimerkiksi kotihoidon työntekijät eivät yksinkertaisesti ehdi kulkemaan julkisilla. Asiakkaita on paljon ja jokaisen luona on käytävä ja tehtävä työt. Joskus saa ajaa mutkat suorina, että ehtii kaikki asiakkaat käymään läpi. Työnantajan kannalta melko huono diili jos palkkaa autottoman työntekijän. Omaa autoa käyttävä ehtii hoitamaan esimerkiksi 10 asiakasta vuoronsa aikana, kotihoidon autolla ajava ehtii hoitamaan ne samat 10, mutta edellytys on, että kotihoidon pihassa on auto käytettävissä. Kortiton työntekijä ehtii hoitamaan vaikka 2 asiakasta vuoron aikana. Ymmärrän, miksi työnantaja edellyttää omaa autoa. Suhtaudun myös niin, että se on vähän kuin koulutus. Joko olet pätevä tekemään työtä tai sitten et, jos olet lukenut vaaditun ammatin olet pätevä ja voit tehdä työtä. Jos olet ajanut kortin, mutta et omista autoa niin voit olla pätevä tekemään työtä jos firma tarjoaa auton ja kortillinen oman auton omistava on pätevä tekemään työtä. Jos et ole ajanut korttia et ole pätevä etkä kykene hoitamaan työtehtäviä vaadittavalla tavalla, esimerkiksi tarpeeksi tehokkaasti. Kaikkialle ei pääse julkisilla.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kyllä aika käsi :D
Voisitko nyt perustella miten olen käsi? Ystäväpiirissäni monella ei ole autoa, eikä mielestäni kukaan heistä ole erityisen käsi. Ap.
Siksi, että teet turhaan episodin vauvapalstalle työpaikasta, johon sinulla ei ole mahdollisuuksia. Sitten vielä intät perään, kun ihmiset kommentoivat ulkopuolisina, miten näkevät tilanteesi.
Toivottavasti muut autottomat ystäväsi eivät tule palstalle kitisemään työpaikasta, johon olisi tarvittu auto :D
Minusta tästä pitäisi voi keskustella, sillä yhä suuremmassa määrin yritykset/kunnat/kaupungit luopuvat omista autoistaan säästösyistä ja siirtävät kustannukset työntekijöiden maksettavaksi, joilla usein on jo ennestään pieni palkka ja työtä tehdään päivän aikana useammassa työpisteessä
Esim. siivoojat, kiinteistöhuolto, rakennusala, sos.työntekijät, kotisairaanhoito, kotipalvelu, ravintoala jne. jne. ja kohta varmaan postikin jaetaan jakajan omalla autolla.Ja kuinkahan moni teistä, jotka puolustavat oman auton käyttöä, olisivat valmiita säilömään ja kuljettamaan paskavaippoja omassa autossa ja sen jälkeen hakemaan lapset päiväkodista samalla autolla.
Miksi niitä pvaippoja ei laiteta asiakkaan roskiin. Onko joku tarve niitä kuljettaa autolla?
Ja siis minä puolestani mietin, että kuka pakottaa tekemään sitä työtä? Vaihda alaa, vaihda työpaikkaa jos ei kiinnosta sitä roskapussia omalla autolla kuljettaa. Harvalla meistä on työ, josta ajattelee, että kaikki on kohdillaan. Jokaista varmaan kyrpii jokin asia työpaikan tavoissa. Se nyt vaan on niin. Alaa valitessa kannattaa punnita tulevan ammatin plussat ja miinukset.
Maisema kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 000km auton mittarissa kun on aika paljon.Haha! 200-300tkm ei todellakaan ole paljon! Ja riippuu paljon autostakin, joillakin voi ajaa esim. 500tkm.
Meillä on ollut paljon käytettyjä autoja enimmäkseen yksityisiltä ostettuja ja on korjattu niitä itse. Auto pitää valikoida tarkkaan ja hinta sekä korjauskustannukset punnita.. sen lisäksi tarkistaa etukäteen paljonko vakuutusmaksu olisi. Myös turvallisuustestit voi tarkistaa netistä. Kyllä käytettynä saa hyviäkin autoja, mutta sitten pitää tietää kuka sen korjaa ja onko korjattava vika kallis. Jos vaan voi, kannattaa opetella korjaamaan autoaan itse. Itse en osaa, mutta suku osaa muuten. :) Ei mulla olis varaa muuhun kuin käytettyyn autoon ja mielelläni ottaisin tommosen 200tkm auton.
No joo, voishan sen OTTAA jos siinä olis leimaa jäljellä vielä, mut eipä muuten. Ja pelottais kyllä koko ajan että milloin se leviää, ei sillä uskaltais lähteä ainakaan talvella mihinkään kauemmas. Se kun hajoaa niin siellä sit värjöttelet kylmässä odottelemassa hinausautoa, kyytiä, mitä hyvänsä.
Nyt on taas asiasta eksytty ja pahasti. Ap:lla auton osto/vuokraaminen on ajankohtaista vasta sen jälkeen jos/kun on hommannut ensin ajokortin.
Koko ajan puhutaan ap:n autottomuudesta mutta eikö tässä isompi ongelma ole se ettei ap:llä ole edes ajokorttia?
Mun alalla taas on yleistä, että käydään paljon työkohteissa. Itse kuitenkin istun pääasiassa toimistossa ja käyn muutaman kerran vuodessa lähikohteissa, niin että pääsee kävellen tai pyörällä. Nytkin on työmaa 200 metrin päässä työpaikasta, käyn näissä yleensä alkuvaiheissa, jos kyseessä on remonttikohde. Lähin työmaa on ollut viereisellä tontilla ja toiseksi lähin vastapäätä. Suurin osa kohteistamme on keskustassa, missä työpaikkakin on. Terkuin rakennusalan suunnitteluinsinööri.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä kotihoidosta. Työnantaja vaatii oman auton käytön, maksaa toki sen reilun 40 senttiä kilometrikorvausta. Se ei riitä talvipakkasilla edes bensaan, autopaikkoja ei ole joten edes ruokatauon ajaksi ei ole lämmitystolppaa. Ajo on pätkäajoa, kilometri sinne tänne ja jatkuvaa auton starttausta, kaupunkiajoa kylmällä autolla joten bensaa palaa. Kilometrejä kuitenkin sen verran vähän ettei esim diesel kannata. Verotuksessa ei voi vähentää auton hankkimiskuluja. Auton huollot/katsastuksen/tankkauksen/siivouksen yms hoidan vapaapäivinä. Ei meillä ole työvaatteitakaan liiviä lukuunottamatta, joten nettopalkasta (reilusti alle 2000€) menee iso summa vuositasolla ihan vaan siihen että käy töissä. Auton kulut, housut/paidat/ulkovaatteet/kengät sään mukaan. Ja nämä huolletaan vapaa-ajalla, työnantaja huolehtii sen liivin pesun. En minä samoilla vaatteilla joilla siivoan oksennusta/p*skaa/hoidan mrsa/esbl-asiakkaita halua mennä kotiin ja pestä näitä samassa koneessa lastenvaatteiden kanssa, mutta pakko (pesen ne siis erikseen, ylimääräistä työtä). Saati että käyttäisin samoja vaatteita siviilissä, yök. Verotuksessa ei voi vähentää auto/vaatekuluja. Voin kertoa että kyllä koetellaan omaa halua käydä töissä, kulut alkaa olla isot. Ottaisin mieluusti oman auton käytöstä palkallista (verollista) lisäkorvausta. Ja sitten ihmetellään pulaa työntekijöistä...
Kannattaisiko nyt kuitenkin tarkistaa ettei tankki vuoda vai minkä helvetin jenkkiraudan olet työautoksi ostanut? Sinulla bensaa palaa yli 25 litraa sadalle jos tuo ei muka riitä edes siihen. En ymmärrä miten joku pikkuauto voi polttaa tuota määrää bensaa edes kovalla pakkasella, vai onko se sinulla käynnissä koko päivän vaikka ajat vain muutaman kilometrin?
Autossa on huomattavan paljon muitakin kuluja kuin hankintahinta. Miksi te huutelette, että auton saa ostettua parilla tonnilla? Varmaan saakin, mutta vanhan romun huollot, korjaukset, öljynvaihdot, renkaanvaihdot, vakuutukset, verot, mahdolliset uudet polttimot ja niiden vaihdot ym ym tekee aika paljon rahaa siihen ostohinnan päälle vuodessa. Pyyhkijänsulatkin maksaa, ja ne on pakko uusia välillä. Plus autopaikka, joka on pakko olla auton hinnasta huolimatta.
Kilometrikorvaus ei todellakaan kata noita kuluja, ei lähellekään.