Työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus?
Etsiskelen uutta työtä, ja lähes aina kun kiinnostava työpaikka löytyy, niin viimeistään sinne soittaessa selviää että työssä vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus, yleensä se tosin lukee jo ilmoituksessa. No minulla ei ole omaa autoa eikä edes ajokorttia, olen tottunut käyttämään julkisia enkä omassa elämässäni tarvitse mihinkään autoa, asuinalueellani on erittäin hyvät julkiset yhteyden sekä busseista että myös paikallisjunista. Tuohon se kiinnostukseni sitten aina lopahtaa, en minä voi ostaa autoa vain työn ja työnantajan takia, kun en autoa muuten mihinkään tarvitse. Vaikka minulla olisikin ajokortti, niin en silti haluaisi investoida 10 000 - 20 000 € työantajaani. Sen ymmärrän, että kortti minun ehkä pitäisi omaan piikkiin ajaa, mutta oman auton ostamista en sitten millään. Ja välillä kyseessä on ollut julkisen puolen työnantaja, välillä yksityinen firma. Itse olen akateeminen, eli mistään lähettityöstä ei ole kyse, vaan asiantuntijan hommista.
Voisiko joku selittää vähän tätä asiaa. Miksi työnantajat vaatii omaa autoa työntekijältä? Eikö firma tarjoa autoja, jos työssä vaaditaan ajamista esim. asiakkaiden luo?
Kommentit (208)
Terveisiä kotihoidosta. Työnantaja vaatii oman auton käytön, maksaa toki sen reilun 40 senttiä kilometrikorvausta. Se ei riitä talvipakkasilla edes bensaan, autopaikkoja ei ole joten edes ruokatauon ajaksi ei ole lämmitystolppaa. Ajo on pätkäajoa, kilometri sinne tänne ja jatkuvaa auton starttausta, kaupunkiajoa kylmällä autolla joten bensaa palaa. Kilometrejä kuitenkin sen verran vähän ettei esim diesel kannata. Verotuksessa ei voi vähentää auton hankkimiskuluja. Auton huollot/katsastuksen/tankkauksen/siivouksen yms hoidan vapaapäivinä. Ei meillä ole työvaatteitakaan liiviä lukuunottamatta, joten nettopalkasta (reilusti alle 2000€) menee iso summa vuositasolla ihan vaan siihen että käy töissä. Auton kulut, housut/paidat/ulkovaatteet/kengät sään mukaan. Ja nämä huolletaan vapaa-ajalla, työnantaja huolehtii sen liivin pesun. En minä samoilla vaatteilla joilla siivoan oksennusta/p*skaa/hoidan mrsa/esbl-asiakkaita halua mennä kotiin ja pestä näitä samassa koneessa lastenvaatteiden kanssa, mutta pakko (pesen ne siis erikseen, ylimääräistä työtä). Saati että käyttäisin samoja vaatteita siviilissä, yök. Verotuksessa ei voi vähentää auto/vaatekuluja. Voin kertoa että kyllä koetellaan omaa halua käydä töissä, kulut alkaa olla isot. Ottaisin mieluusti oman auton käytöstä palkallista (verollista) lisäkorvausta. Ja sitten ihmetellään pulaa työntekijöistä...
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomaa että olet akateeminen kun auto sinun maailmassasi maksaa 10.000 - 20.000e :D
T. Seat 3.900e (ja halvempiakin on!)
Ford 500e ja hyvin kulkenut jo pari vuotta ilman suurempia korjauksia. 😉 ihan vaan ap:lle ja muille vinkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoja neuvoja niiltä, jotka eivät itse omista autoa tai ainakaan vastaa sen kustannuksista. Tässä viestissä monta asiaa, koettakaa jaksaa lukea loppuun.
Itse tarvitsin autoa ennen työmatkoihin, en enää. Mies löysi töitä ja asunto löytyi kävelymatkan päästä, joten möin auton pois. Rahaa jää säästöön eri tavalla, vaikka sainkin verovähennykset oman auton mukaan, koska julkisilla matka oli hankala. Ei verottaja niitä matkoja maksa, vaikka moni niin luuleekin. Saa vain vähän pienemmän veroprosentin, mutta se korvaa vain osan matkoista.
Sitten se, että auton kustannuksia on muitakin kuin ajokortti ja itse auto. Halpa auto tarkoittaa sen verran vanhaa autoa, että huoltokustannuksia tulee helposti. Eikä autoa ostaessa pysty arvaamaan, mitä huoltoja se tulee tarvitsemaan. Renkaita on uusittava ajoittain ja autoissa on muitakin osia, joita pitää välillä uusia.
Siitä autostahan ei sitten saa välttämättä verovähennyksiä työmatkoilta, mutta työmatkatkin on sillä tehtävä, jos sitä päivällä tarvitsee. Itse laskin, että verovähennyksillä sain kuitattua ehkä 25 % auton kuluista, summassa ei ole mukana auton ostohintaa.
Sitäkään ei taida kukaan tässä ketjussa muistaa, että korvauksia oman auton käytöstä työmatkoihin ollaan poistamassa. Ei ehkä poisteta kokonaan, mutta luultavasti summa tulee pienenemään huomattavasti.
Itse lasken omalla työpaikallani työntekijöiden matkalaskut. Pääasiassa ajot ovat kaupunkiajoa, joskus kerran pari kuukaudessa on käyntejä maakunnassa, kaikki matkat alle 100 km. Isoimmat korvaukset ovat olleet 250 euron luokkaa. Eli ei sitä kahdenkaan tonnin autoa noilla kyllä kustanneta.
Kuinka moni teistä on oikeasti itse ostanut auton puolen vuoden osa-aikaista työtä varten? Olen itse nähnyt ilmoituksia, joissa vaaditaan tällaista. Helppohan se on arvostella, jos itse ei ole tilanteessa, että koko palkka menisi auton kuluihin.
Sitten kun ostaa sen halvan auton ja se jää työmatkalla jonnekin korpeen...ei työnantaja luultavasti maksa hinauskustannuksia.
Kyllä itse ostin parin kuukauden pätkää varten halvan auton. Tämä oli hyvä päätös koska työn päätyttyä pystyin samantien ottamaan toisen kauempana sijaitsevan työn. Ja senkin jälkeinen työ vaati autoa matkoihin. Vapaa-ajalla en juurikaan omaa autoa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka ihmeessä moni tavallinen duunari pystyy hankkimaan auton ja ylläpitämään sitä. Et sinä ole poikkeusasemassa. Itse olen maksanut autokoulun omalla työllä, samoin maksanut autolainan, joten eipä säälitä. Siinähän menetät työpaikkoja. Kyllä, ajotaito on kansalaistaito.
Ne duunarit tarvitsevat autoa omassa käytössä ja vapaa-ajalla. Itsekin kuulun tähän ryhmään ja työajoja tulee 10-20 km/pv eli viikossa 50-100km ja kilometrikorvaus on 0,40€= 20-40€/viikko
ja tuo summa menee rapakelillä jo pelkään auton pesuun ja polttoaineisiin ja muut kulut joudun maksamaan omasta nettopalkastani.Tilanne olisi ehkä jos työ olisi pyörien päällä ja kilometrejä tulisi 400-600 km/pv, mutta
lyhyillä työajoilla kilometrikorvaukset ovat tyhjän kanssa, koska kulut ovat suuremmat ja tilanne on vielä huonompi, jos autoa ei tarvitse yksityiskäyttöön.Mistä päättelet, että auton käyttö tulisi sitä halvemmaksi, mitä enemmän sitä käyttää? Kyllä siinäkin vain kulut kasvavat, mitä enempi autoa ajetaan: huoltoväli tihenee, kuluvia osia pitää vaihtaa, polttoainetta menee enemmän, jne. Kyllä ap nyt tekee asiasta vain turhan vaikean. Hän ei vain näytä olevan riittävän motivoitunut työhön, kun ei ole valmis tekemään kyseistä investointia työhön päästäkseen. Autoja saa oikeasti todella edullisesti, ja autokouluhinnatkin ovat laskemaan päin kun säädökset uudistuvat. Ei pitäisi olla motivoituneelle ihmiselle mikään ylivoimainen este ajaa se kortti ja ostaa halpa auto.
Vai pitäisikö esim. virkamiesten saada työnantajalta puku, jos työpaikka on ainoa, missä puvuntakkia, housuja, siistejä kenkiä ja kauluspaitoja tarvitsee ja niitä edellytetään? Eiväthän ole halpoja nekään, ja kuluvat kyllä kun joka päivä täytyy pitää ja pesettää jne. Ap:n logiikan mukaan tämäkin on lahja työntekijältä työnantajalle, jos työntekijä maksaa ne omasta pussistaan.
Ylipäätään se on työnantajalle se ja sama, tarvitseeko ap autoaan siviilissä. Työnantaja tarvitsee työntekijän, jolla on mahdollisuus käyttää omaa autoa työtehtävissä, ja niin kauan kuin ap ei hakeudu muulle alalle tai ole valmis tekemään kyseistä hankintaa, tulee hän todennäköisesti pysymään työttömänä.
En tarvitse autoa yksityiskäyttöön ja työssä vaaditaan autoa, mutta käytän sitä todella vähän ja kilometrikorvaukset eivät kata pakollisia kuluja kuin autonpesun ja muut kulut maksan nettopalkasta, joka taas pienentää ansioitani eli saan vähemmän palkkaa.
Esim. vakuutusmaksu n.40€/kk, autovero 25€/kk, autopaikka 150€/kk, katsastus, huollot jne. eli auton kuluihin menee useampi sata nettopalkastani ja bruttona se tietää 500-700€.
Julius kirjoitti:
Ap, ei sinun ole pakko ostaa 10000-20000 euron autoa. Esi erkilsi 500 eurolla saa näppärän Ladan. Matkoista saa kilometrikorvausta ja parissa kuukaudessa olet tienannut auton hinnan takaisin ja vähän ylimääräistäkin.
Voi tätä ymmärtämyyttä! Ihan kuin auto oli vain kuluerä ja esim. pk-seudulla jo pelkkä autopaikka voi maksaa sen 500€/kk, joka taas tietää n. 800-1000€ lovea bruttopalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Kylläpä työ "oman auton käyttömahdollisuus" on ihan normia sekä pienissä että isoissa pörssiyhtiöissäkin ja tietenkin juuri rahan takia,leasing autot maksavat firmalle jopa 1000€/kk.
Miten auton hankintaan saa menemään min.10 000€-20 000€ ??
Melkoinen asiantuntija meillä...ajokortti 2000€,auto 2000€ ja vakuutus 40€/kk.Reilua vai ei ? No työnantajalla sekä työntekijällä on oikeus vaatia tiettyjä asioita,suostuu ken tahtoo. Itse olisin firman auton saanut mutten nähnyt sitä järkeväksi joten ajelen omalla.
Miksi firmalle pitää ottaa joku uusi liisari-mersu joka maksaa tonnin kuussa jos työntekijälle itselleen riittää 2000€ käytetty auto. Miksi firmalle ei voida ostaa vastaavaa autoa työntekijöiden käytettäväksi?
Tässä on myös sellainen juttu, että moni HALUAA käyttää sitä omaa autoa. Kilometrikorvauksista nimittäin syntyy ihan kiva summa palkan päälle, vaikka siitä vähentää bensan ja auton kulumisenkin.
Meillä ainakin pidemmillä asiakaskäynneillä (esim. 150 km päähän) melkein kilpailtiin sillä kenen autolla mennään.
Julius kirjoitti:
Ap, ei sinun ole pakko ostaa 10000-20000 euron autoa. Esi erkilsi 500 eurolla saa näppärän Ladan. Matkoista saa kilometrikorvausta ja parissa kuukaudessa olet tienannut auton hinnan takaisin ja vähän ylimääräistäkin.
Et nyt ymmärrä autoista mitään.
Ja missä myydään 500€ Ladoja? Kun ne nykyisin on jo keräilyautoja ja niistä maksetaan tuhansia euroja.
Ja saa vielä ylimääräistä rahaa! Hehheh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Kylläpä työ "oman auton käyttömahdollisuus" on ihan normia sekä pienissä että isoissa pörssiyhtiöissäkin ja tietenkin juuri rahan takia,leasing autot maksavat firmalle jopa 1000€/kk.
Melkoinen asiantuntija meillä...ajokortti 2000€,auto 2000€ ja vakuutus 40€/kk.Reilua vai ei ? No työnantajalla sekä työntekijällä on oikeus vaatia tiettyjä asioita,suostuu ken tahtoo. Itse olisin firman auton saanut mutten nähnyt sitä järkeväksi joten ajelen omalla.
Miksi firmalle pitää ottaa joku uusi liisari-mersu joka maksaa tonnin kuussa jos työntekijälle itselleen riittää 2000€ käytetty auto. Miksi firmalle ei voida ostaa vastaavaa autoa työntekijöiden käytettäväksi?
Silloin se auto olisi tuösuhde-etu, josta työntekijä joutuisi maksamaan veroa. Mielummin maksetaan kilsakorvaus tai ryöntekijä vähentää suoraan veroista sen korvauksen ajopäiväkirjan perusteella.
Miten firman nimissä oleva työauto voi olla työsuhde-etu?
Jeps, firman auto mikä on varattu vain työajoon ei ole mikään työsuhde-etu. Jos firman autolla ajetaan myös omia ajoja ja se on käytössä myös työajan ulkopuolella niin vasta silloin se katsotaan työsuhde-eduksi.
Julius kirjoitti:
Tai jos lainaa otat niin korvauksilla makselee kyllä sitäkin.
Kyllä taas huomaa, että jotkut pääsee ihan liian helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Julius kirjoitti:
Ja missä myydään 500€ Ladoja? Kun ne nykyisin on jo keräilyautoja ja niistä maksetaan tuhansia euroja.Ja saa vielä ylimääräistä rahaa! Hehheh..
No sulla on itsellä varmaan joku 500e auto, että heh heh vaan. Tää on yleensä näin, että ihmiset vaan valittaa, "korvaus on niin pieni ettei riitä mihinkään", mutta jos auto on järkevä ja ihan laskee mitä menee ja mitä tulee niin plussalle siinä jää. Työttömänä sitä vaan monet mielummin keksii tekosyitä miksi ei voi muuta kuin maata kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Tässä on myös sellainen juttu, että moni HALUAA käyttää sitä omaa autoa. Kilometrikorvauksista nimittäin syntyy ihan kiva summa palkan päälle, vaikka siitä vähentää bensan ja auton kulumisenkin.
Meillä ainakin pidemmillä asiakaskäynneillä (esim. 150 km päähän) melkein kilpailtiin sillä kenen autolla mennään.
Kylläpä tässä onkin sellainen juttu..
että hyvät naurut sai, että oikein kilometrikorvauksilla katetaan auton kuluminen.
Meillä jo pistokkeelinen autopaikka maksaa 320€/kk, jotta saa auton säilytykseen yön ajaksi. Revippä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julius kirjoitti:
Ja missä myydään 500€ Ladoja? Kun ne nykyisin on jo keräilyautoja ja niistä maksetaan tuhansia euroja.Ja saa vielä ylimääräistä rahaa! Hehheh..
No sulla on itsellä varmaan joku 500e auto, että heh heh vaan. Tää on yleensä näin, että ihmiset vaan valittaa, "korvaus on niin pieni ettei riitä mihinkään", mutta jos auto on järkevä ja ihan laskee mitä menee ja mitä tulee niin plussalle siinä jää. Työttömänä sitä vaan monet mielummin keksii tekosyitä miksi ei voi muuta kuin maata kotona.
Tee hyvä ihminen meille laskelma, miten pääsee plussalle kilometrikorvauksilla, jos työajoja on vaikka 500km/kk ja kilometrikorvaus on 0,4€ eli 200€/kk.
Ja ajo on kaupunkiajoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julius kirjoitti:
Hehheh...hauska juttu. Sulla ainakin itseluottamusta on tai ainakin paljon melua tyhjästä.
Mun kokemus perustuu vain 40v työuraan kilometrikorvauksista ja työajoja on n. 1000-1500 km/kk ja ei, nykyiset kilometrikorvaukset kata edes pakollisia kuluja, kun vuosivuodelta nousevat autovero, vakuutukset, autopaikat, katsastusmaksut ja siihen liittyvät mittaukset, työmatkan verovähennys omalla autolla jne.
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Melkoinen asiantuntija sielläkin..
Ihanko oikeasti kuvittelet auton omistajana vain maksamalla 40€/kk vakuutuksen?
Mihin unohtui autovero, joka sekin on useampi kymppi kuukaudessa, katsastus 60€, talvi- ja kesärenkaat, korjaukset ja huollot, öljyt, nesteet ja muut, jotka vaihdetaan määräajoin eli vähintäin pari kertaa vuodessa, auton pesut, autopaikka 50-500€/kk jne. jne.
Ja miksi työnantajan leasing-auton pitäisin olla noin kallis, jos työntekijälle käy heikkokuntoisempi auto?
No itse ehkä hieman aliarvioin kuluja mutta ei myöskään ruveta liioittelemaan,totta toki on se että auton pitäminen on suomessa pirun kallista.
Itselläni on tällä hetkellä n.4000€ auto.
Vakuutus ja verot yhteensä 500€/vuosi.
Kilometrihuollon olen tehny itse,osat 120€/vuosi,tällaiseen rouskuun riittää öljynvaihto 20tkm välein.
Käytetyt renkaat joilla ajaa kaksi vuotta,100€/vuosi.
Kokonaiskulut autossa ovat varmasti luokkaa n.800-1000€/vuosi.
Uudemman auton jos meinaa ostaa niin sitten sellainen jossa takuut voimassa. Jos ei mitään osaa tehdä itse nii kaikki on kallista....
Kilometrikorvauksia saan vuodessa n.4000€ ja niillä maksan kaikki auton kulut helposti.
Engin33r kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Engin33r kirjoitti:
Melkoinen asiantuntija sielläkin..
Ihanko oikeasti kuvittelet auton omistajana vain maksamalla 40€/kk vakuutuksen?
Mihin unohtui autovero, joka sekin on useampi kymppi kuukaudessa, katsastus 60€, talvi- ja kesärenkaat, korjaukset ja huollot, öljyt, nesteet ja muut, jotka vaihdetaan määräajoin eli vähintäin pari kertaa vuodessa, auton pesut, autopaikka 50-500€/kk jne. jne.
Ja miksi työnantajan leasing-auton pitäisin olla noin kallis, jos työntekijälle käy heikkokuntoisempi auto?
No itse ehkä hieman aliarvioin kuluja mutta ei myöskään ruveta liioittelemaan,totta toki on se että auton pitäminen on suomessa pirun kallista.
Itselläni on tällä hetkellä n.4000€ auto.
Vakuutus ja verot yhteensä 500€/vuosi.
Kilometrihuollon olen tehny itse,osat 120€/vuosi,tällaiseen rouskuun riittää öljynvaihto 20tkm välein.
Käytetyt renkaat joilla ajaa kaksi vuotta,100€/vuosi.
Kokonaiskulut autossa ovat varmasti luokkaa n.800-1000€/vuosi.
Uudemman auton jos meinaa ostaa niin sitten sellainen jossa takuut voimassa. Jos ei mitään osaa tehdä itse nii kaikki on kallista....
Kilometrikorvauksia saan vuodessa n.4000€ ja niillä maksan kaikki auton kulut helposti.
No hienoa, jos osaat itse tehdä autoon huollot.
Mutta suurin osa ei osaa. Jos ap on Vantaalla asuva sosiaalityöntekijä, jolla ei ole vielä edes ajokorttia, niin ei ole kovin todennäköistä, että hän osaisi itse tehdä autoon kilometrihuollot, öljynvaihdot jne. Vaan päinvastoin, lähes varmaa on että hän joutuu viemään auton korjaamoon jokaisesta pikkuviasta ja renkaanvaihdosta. Lähes varmaa on myös se, että autopaikka on hänelle kallis lisäkulu, jota sinä et omassa listassasi mainitse ollenkaan.
Meillä on käytettynä ostettu auto, jolla on ajettu vähän reilu 200 000, kun ei ollut rahaa ostaa uutta autoa vaan piti saada edullisempi. Siinä hajosi perä äsken, ja tuli aika kallis remontti. Ja jarruremontti oli pakko tehdä myös pari kuukautta sitten. Kumpaakaan emme osaa tehdä itse, vaan korjaamolle se piti viedä. Lompakko laihtui noista aika paljon.. Ja molemmat oli pakko tehdä, jotta sillä pystyi ajamaan metriäkään. Kyllä olisi ketuttanut, jos auto olisi ollut pelkkää työajoa varten ja omasta palkasta sitten nuo korjauskulut. Että siinä teille halpaa käytettyä autoa. Kohta on mennyt noihin huoltoihin, vakuutuksiin, öljyihin ja renkaisiin vuodessa enemmän kuin auton hankintahinta, onneksi ei ihan sentään vielä.
Miten te luulette, että työtön ihminen ajaa ajokortin ja ostaa auton? Ne sattuu maksamaan aika paljon.
Miten sosiaalityöntekijön ammatti liittyyy mihinkään? Olen itse työskennellyt sossuna myös Vantaalla, eikä ajokorttia tai autoa ole kysytty. Kotikäynnit hoidetaan yleensä julkisilla tai taksilla. Harvoin liikutaan talon autolla, mutta jos tarvetta on, kuski on aina löytynyt. Eli jos työpaikalla on se yksi, joka ei terveyssyistä korttia ole saanut, niin joku toinen voi ajaa. Tai todennäköisemmin siis mennään julkisilla tai taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksessa sanotaan että oma auto välttämätön ja soittelet sinne silti. Eli toivot että ne hommais sen auton sulle, ai niin sulla ei ole ajokorttia. Melkoinen asiantuntija.
Ei, en tietenkään soita jos se lukee jo ilmoituksessa, mutta jos ilmoituksessa ei mainita autoilusta mitään, niin soitan, koska työpaikka on kiinnostava, ja haluan kysyä siitä lisätietoja. Sitten puhelimessa kertovat minulle tämän olennaisen asian. Enkä toivo, että kukaan hommaisi minulle autoa, johan kerroin että en omassa elämässäni autoa mihinkään tarvitse enkä kaipaa. Lähinnä oletan, että jos työssä satunnaisesti tarvitsee kulkea jonnekin, johon julkiset on liian hitaita, niin työnantaja vaikka maksaisi taksin. Ap.
Itse olen asiantuntijatyössä ja meillä on oltava oma auto, vaikka työpaikka on Helsingin keskustassa. Joudumme usein käymään asiakkailla ja heidän toimipisteet eivät pakosti ole niin helposti saavutettavissa. Usein ainoa realistinen vaihtoehto olisi alkumatka jollain julkisella ja loppumatka taksilla. Yrityksemme on myös niin pieni ettei leasing-autot kaikille olisi järkevää.
Et myöskään tarvitse ensimmäiseksi autoksi mitään 20t€ autoa. Autoja saa jo muutamalla tonnilla.
Ihan vaan aiheen sivusta, mulla on tällä hetkellä työmatka autona auto, joka oli ostohinnaltaan 350e. Auto on ollut mulla nyt kaksi vuotta. Että jos sitä autoa tarvii vaan töissä eri kohteisiin siirtymiseen/työmatkaan, niin miksi sen pitäisi olla joku 10 000 - 20 000 hinnaltaan? asun itse kaupungin keskustassa, ja autoa en työn ulkopuolella tarvi mihinkään. Liikun julkisilla, kävellen ja pyörällä. Työpaikalle taas on kotoa 17 km. ja vaihtuvien työaikojen takia julkisilla kulku olisi hankalaa.