Juttelen miehen kanssa, joka kirjoittaa tähän tyyliin:
"Mits tänään?"
"Sullekki voitais keksii jtn mukavaa:D"
"Anteeksku en ehtinny soittaa eilen"
"Harmiku sataa vettä nyt:/"
"Eiks me voitas tavata esim tänää?:)"
"Mullekku sopis just hyvin vaikka heti,miten ois?"
Ei nyt juuri noita lauseita, mutta suuntaa antavasti. Välillä hänen teksteistään on vaikea saada selvää ja joudun kyselemään, että mitä äskeinen tarkoitti.
Jostain syystä en hirveästi nauti hänen kanssaan kirjoittelusta... Vaikuttaa kyllä kiltiltä ja ystävälliseltä, siksi hänen kanssaan vielä juttelenkin.
Mitä ajatuksia tämä herättää teissä?
Kommentit (85)
Huono kirjoitustaito auttaa löytämään sopivia kumppaneita. Jos nainen pystyy hyväksymään tuollaisen puutteen, on todennäköisesti valmis joustamaan jonkin verran muistakin toiveistaan.
Mun mies kirjoittaa samantyylisesti, mitä ap:n esimerkin mies eikä mulla ole käynyt mielessäkään huomauttaa asiasta! Ehkä se kertoo sitten jotain minustakin, kun en tuollaisista pikkuasioista jaksa hermostua.
Mies on viisas ja paljon kouluja käynyt. Hän on myös kaksikielinen. Koska dominoiva kieli on englanti, hän on suorittanut myös kaikki opintonsa englanniksi. Työssään hän hoitaa yrityksen ulkomaankauppaa ja arvaatte varmaan millä kielellä. Suomi on hänellä käytössä ihan vain "epävirallisissa" tilanteissa ja siksi kirjoituskin on sellaista. Mies puhuu sujuvaa suomea, mutta ymmärrän erittäin hyvin pienet kielioppi- ja kirjoitusvirheet hänen viesteissään.
Mä kirjotan yleensä niinku sanosin asian. Vaikka tiiän kyllä miten pitäs oikeesti kirjottaa. Sullekin kirjotan sullekki. Ootko sinä kirjotan ootsä. Ihan normaalisti puhun, enkä koe olevani mitenkään normaalia tyhmempi. Ei nyt ton takia kannata jättää tutustumatta, vaikka silmiin sattuuki, jos kerta puhelimessa vaikuttaa normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kirjoittaa tuohon tyyliin ja se on todellakin häiritsevää. Onneksi kuitenkin puhuu normaalisti.
Olen jutellut miehen kanssa puhelimessa ja hänkin puhuu yllättävän normaalisti. Saanko kysyä, onko isäsi fiksu? Mitä työtä tekee, mikä hän on ammatiltaan? Pidän toivoa yllä, ettei tämä mies olisi aivan toivoton tapaus.
Ap
Tunnen ihmisiä jotka kirjoittavat kuin Nykänen mutta puhuvat kuin Ruuneperi, aidosti hauskasti ja omaperäsesti kielellä leikkien ja laajaa yleissivistystä hyödyntäen.
Mies lienee hiukan yksinkertainen ja ilmeisen lukihäiriöinen. Ei sitä pilkata kannata, mutta mieti, jaksatko hänen kanssaan tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten, mutta tuo "ehtinny"! Mikä ihmeen muotijuttu se on nykyään? Miksi partisiippeihin pitää tunkea loppuun tupla-n, vaikka se ei selvästikään siihen kuulu??
Hän tekee kaikki mahdolliset muutkin kielivirheet, esim. enään, viellä, sydämmen, erinlainen. Olen yrittänyt opettaa hänelle esimerkiksi, että "sydämeen ei mahdu kahta ämmää", mutta hän ei ole oppinut edes tuon sananparren avulla.
Ap
Mikä ap:lle on miehessä tärkeintä? Jos äidinkielen kirjallinen ilmaisutaito, niin sittenpä ap hylkää tämän miehen. Minä korkeakoulutettuna olen ollut naimisissa jo 20-vuotta amismiehen kanssa, jonka kirjoitustaito on aivan surkea, mutta joka on loogisesti älykäs ja on tosi aikaansaava: korjaa kotona kaiken, rakensi talon, hoitaa osuutensa kotitöistä ja vastuunsa lapsista. Ei ryyppää liikaa, ei räyhää, hoitaa raha-asiat, on ihana rakastaja. Minulle tuo kirjoitustaidon heikkous ei ollut kynnyskysymys. Kaikilla meillä on joitakin heikkouksia.
saattaa sulla olla kyllä päässä vikaa jos et ymmärrä noita lauseita
Onko satakunnasta päin? Siellä aika monet kirjoittaa vastaavalla tavalla, huomasin kun asuin joitain vuosia siellä. Onkohan ihan murrekysymys?
Vierailija kirjoitti:
Ootte vaan huumorintajuttomia kantturoita, joilla on armoton pätemisvimma:D Miksi kielellä ei saisi leikkiä?
Jos leikkii niin ettei viesti mene perille, homma ei oikein toimi. Viestinnän tarkoitus on yleensä tulla ymmärretyksi.
Kielellä saa leikkiä vasta sitten kun osaa kirjoittaa oikein. Picassokin osasi maalata valokuvantarkasti ennen kuin alkoi leikkiä kubismilla.
Sääntöjä ei voi rikkoa ellei niitä osaa.
Vähän sama kuin pukeutumisen kanssa: se mikä on tyylitaiturilta fashion statement ja leikkiä on toiselta ihmiseltä pelkkää huonoa makua. Koska se toinen ei ymmärrä mitä tekee.
Toihan on kuin mä, paitsi et mun teksteistä saa kyl selvää.
Riippuu tilanteesta. En todellakaan kaikkien kanssa noin kirjoittele.
Vastapuoli valitsee kielenkäytön tason.... Olen nainen.
Ei tsiisus ihmiset mikä teitä vaivaa!
Vierailija kirjoitti:
Mies lienee hiukan yksinkertainen ja ilmeisen lukihäiriöinen. Ei sitä pilkata kannata, mutta mieti, jaksatko hänen kanssaan tavallista elämää.
Kyl muakin on tyhmäksi luultu, mutta kouluarvosanoin olen useammin kuin kerran ollut viestinnässä kympin arvoinen.... Kaikenlaisella viestinnäll on paikkansa. Vaikka viestisi kuin teini joskus, ei se tarkoita etteikö tarpeen vaatiessa osaisi vääntää tieteellistä asiatekstiä tai jotakin piirun verran kevyempää kirjakieltä...
Minun mieheni tekee paljon kirjoitusvirheitä tekstissä, etenkin whatsapp -viesteissä, mutta päänsä sisällössä ei ole mitään vikaa. Hän lukee paljon, katsoo dokumentteja ja keskustelee fiksusti ja asiallisesti. Ei ole koskaan minun tarvinnut hävetä. Hän pääsi hädintuskin amiksesta papereiden kanssa ulos, mutta tekee hyväpalkkaista työtä. Jos olisin hänen tekstiinsä tarttunut alussa, en olisi nyt naimisissa tuon kiltin, fiksun, huomioonottavan, hauskan ja komean miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aika monella on luki- vaikeus. Ja silloin ei kirjakieltä puhtaasti kirjoita. Miehelläni on aika varmaan ja hänen kirjoitukset on väliin vaikeita lukea. Meidän lapsista osalla on ihan todettu luki häiriö. Yhden pojan kirjoittamia viestejä joutuu useammin lukemaan, jotta on varma mitä hän tarkoittaa.
Lukihäiriö on aivan eri asia kuin se, ettei viitsi kirjoittaa oikeinkirjoitussääntöjen mukaisesti.
Itseäni sattuu sen verran paljon silmiin ap:n esimerkit, että en kyllä keksisi yhtään syytä, miksi olisin noin kirjoittavalla miehelle koskaan edes vastannut.
Kuulostaa aikamoiselta idiootilta kannattaa laittaa suhteet poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aika monella on luki- vaikeus. Ja silloin ei kirjakieltä puhtaasti kirjoita. Miehelläni on aika varmaan ja hänen kirjoitukset on väliin vaikeita lukea. Meidän lapsista osalla on ihan todettu luki häiriö. Yhden pojan kirjoittamia viestejä joutuu useammin lukemaan, jotta on varma mitä hän tarkoittaa.
Lukihäiriö on aivan eri asia kuin se, ettei viitsi kirjoittaa oikeinkirjoitussääntöjen mukaisesti.
Itseäni sattuu sen verran paljon silmiin ap:n esimerkit, että en kyllä keksisi yhtään syytä, miksi olisin noin kirjoittavalla miehelle koskaan edes vastannut.
Voi apua... Relaa vähän. Tutut, jotka tienää 6 numeroista palkkaa vuodessa ei kirjoita oikein varsinkaan vapaalla. Töissä ovatkin sitten hyvin tarkkoja tekstinsä ulkoasusta.
Voi olla lukivaikeus. Ei liity mitenkään fiksuuteen tai muuhunkaan. On vaan vaikea hahmottaa sanojen kirjoitusasua.
Mun mielestä jutteleminen ja kirjoittaminen on ihan eri asioita, mutta ei kai sitten muiden mielestä.
Ai ongelma olivatkin kirjoitusvirheet. :D Minä luulin ensin, että tuo on dialogi ja todellakin pidin miestä kummallisena. En minä jaksa tuollaisista nillittää. Aika monet miehet kirjoittavat noin.