Mikä näistä roduista minulle?
Kyselen apua kokeneemmilta koiraihmisiltä. :) Olen hankkimassa toista koiraa lapinkoiran kaveriksi enkä osaa valita roduista sitä parasta.
Rotuvaihtoehdot sileäkarvainen noutaja, hollanninpaimenkoira, tsekinpaimenkoira ja ehkä myös labradori (käyttölinjainen) sekä hovawart. Tulevalta koiralta haluan yleensä hyvää motivaatiota, monipuolisia harrastemahdollisuuksia ja sitä, että se kestää muutaman päivän rennommankin menon ilman turhan virran keräämistä (leikkiä saavat toisen koiran kanssa, aktivointileluja on ja peruslenkit, mutta muuten). Valitaan todennäköisesti harrastuslajien kirjoista yksi tai ehkä kaksikin jotka sekä minulle että koiralle sopii ja harrastettaisiin pari kertaa viikossa. Plussaa koiralla taipumus vahtimiseen (kunhan sen koulutuksella saa kotioloissa minimiin) sekä isohko koko ja suht helppo koulutettavuus. Muitakin rotuvaihtoehtoja saa mainita, mutta nuo ovat kyllä valikoituneet jo pidemmällä aikavälillä. Koiran tulee tulla toimeen kissojen ja toisten koirien kanssa ainakin, mikäli on niihin pentuna tutustunut (ihan vierailla koirilla ei niin merkitystä) ja tulla toimeen kaikkien ihmisten kanssa. Mielummin välinpitämätön kuin ystävällinen vieraita ihmisiä kohtaan, mutta sillä ei ole loppupeleissä niin merkitystä.
Asun kerrostalossa (meillä koira vain lepää ja enintään touhuaa jotakin pientä sisätiloissa, liikunta tapahtuu ulkona), käydään lyhyitä hihnalenkkejä 2-3 päivässä (aamulla n. 10min, iltapäivällä 15min sekä myöhään illalla nopea pissatus) sekä yksi pidempi, joka yleensä tapahtuu iltapv-ilta lenkkien välissä ja toteutuu joko lenkin ja jonkinlaisen itsenäisen treenin yhteydessä, juoksuna irti metsässä tai valvottuna treeninä. Viikonloput vietetään aina äitini luona maalla, jossa tilaa juosta irti että aidatulla alueella. Siellä liikutaan yleensä ihan normaalisti ilman treenejä. Koiralla rennompia päiviä on viikossa yleensä n. 2-3 ja raskaampia 1-2 viikosta riippuen, loput siltä väliltä. Tulevankin koiran tulisi siis soveltua näihin määriin. :)
Mitä mieltä olette, mikä rotu sopisi parhaiten? Olen menossa tutustumaan myös eri rotujen edustajiin kunhan ehdin. :)
Kommentit (7)
Älä vaan ota hulluahollantilaista kerrostaloon tai huoneistoon, missä on kissoja ja muita lemmikkejä.
Älä ainakaan labua ota. Et vaikuta tekstisi perusteella sellaiselta jolle se rotu sopii.
Olen tosissani? :D Koira voi elää ihan tasapainoista elämää, vaikkei sisällä olekaan niin paljon tilaa riehua ja pihaa jossa haukkua ohikulkijoita. Meillä sisällä oleminen tarkoittaa rauhoittumista ja kaikki aktivointi tapahtuu muualla. Ei nykyinen koiranikaan ole tästä seonnut, mukava ja fiksu otus kaikin puolin. Eri kasvattajillekin soitellessani ei ketään välittänyt kerrostalosta. Muutenkin vietetään vaan normi arki täällä.
Pari tapaamaani hollantilaista on olleet ihan fiksuja ja tulen joka tapauksessa tutustumaan roduista jokaiseen ennen varsinaista päätöstä. :)
Aaa, ajattelin otsikon perusteella ensin, että mies hakusessa.
Älä osta koiraa kerrostaloon.