Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, niin ehkä on ihan hyväkin, ettei näillä lapsettomilla ole lapsia. Puhutaan ohi asian, vääristellään toisten kantoja ja unohdetaan kommentit, jotka eivät sovi omaan yleistykseen. Ja kaikessa mukana sellainen julistava minun napani, minun fiilikseni -meininki. Aika raskaalta vaikuttaa ihan ohimennen luettunakin.
Aika valikoiden luet. Yksikään lapseton ei ole puhunut tässä ketjussa niin rumasti lapsellisista kuin he lapsettomista.
Eli sen takia on ihan ok niputtaa kaikki asiallisetkin kommentoijat samaan sakkiin. "Kun te lapselliset tässä puhutte rumasti, niin sinäkin olet automaattisesti väärässä. Vaikka olemmekin ihan samaa mieltä, mutta sinun suustasi sanottuna se asia on pelkkää bullshittia."
Älä pane sanoja siihuni, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, niin ehkä on ihan hyväkin, ettei näillä lapsettomilla ole lapsia. Puhutaan ohi asian, vääristellään toisten kantoja ja unohdetaan kommentit, jotka eivät sovi omaan yleistykseen. Ja kaikessa mukana sellainen julistava minun napani, minun fiilikseni -meininki. Aika raskaalta vaikuttaa ihan ohimennen luettunakin.
Kiva, että joku huomaa tämän ristiriidan. Minä olen noin tuhat kertaa sanonut, että mielestäni lomat pitää jakaa kaikille tasaisesti vuorotellen, mutta joka ikinen kerta siihen vastataan "perheelliset sanovat, että heille kuuluu kaikki hyvät loma-ajankohdat, joten olet väärässä". Eivätkä nämä edes huomaa tätä.
Kaikki lapsiperheelliset ei halua niitä parhaita lomia ym vaan kannattaa kiertäviä listoja.
Eivätkä lapsettomat halua etuoikeuksia parhaisiin paloihin lomista, vaan kannattavat kiertäviä listoja.
Mutta täällä on muutama väärinymmärtäjä joka ei muka ymmärrä miksi lapseton haluaa myös joskus (huom joskus) jouluna vapaata tai heinäkuussa lomaa.
Missä nämä väärinymmärtäjät ovat? Ehkä olet itse ymmärtänyt heidän viestinsä väärin?
Esimiehet ovat puolueellisia usein. Työkaverini, kenellä pienet lapset, saa joka vuosi syysloman ja hiihtoloman. Minun lapset kuulemma liian vanhoja. Nuorin nimittäin 14v. Eli en ole vuosiin saanut enää näitä lasten loma-aikoja lomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika valikoiden luet. Yksikään lapseton ei ole puhunut tässä ketjussa niin rumasti lapsellisista kuin he lapsettomista.
Eli sen takia on ihan ok niputtaa kaikki asiallisetkin kommentoijat samaan sakkiin. "Kun te lapselliset tässä puhutte rumasti, niin sinäkin olet automaattisesti väärässä. Vaikka olemmekin ihan samaa mieltä, mutta sinun suustasi sanottuna se asia on pelkkää bullshittia."
Okei, anteeksi. Minulle on moni tässä ketjussa noin sanonut. Oletin, että olet näitä samoja kommentoijia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että joku huomaa tämän ristiriidan. Minä olen noin tuhat kertaa sanonut, että mielestäni lomat pitää jakaa kaikille tasaisesti vuorotellen, mutta joka ikinen kerta siihen vastataan "perheelliset sanovat, että heille kuuluu kaikki hyvät loma-ajankohdat, joten olet väärässä". Eivätkä nämä edes huomaa tätä.
Kaikki lapsiperheelliset ei halua niitä parhaita lomia ym vaan kannattaa kiertäviä listoja.
Eivätkä lapsettomat halua etuoikeuksia parhaisiin paloihin lomista, vaan kannattavat kiertäviä listoja.
Mutta täällä on muutama väärinymmärtäjä joka ei muka ymmärrä miksi lapseton haluaa myös joskus (huom joskus) jouluna vapaata tai heinäkuussa lomaa.
Minä olen ainakin tämän ymmärtänyt ihan mainiosti, mutta kun minä olen sanonut, että perheellisellä on ihan samanlaisia syitä, minut on ymmärretty väärin ja oletettu, että vastustan kiertäviä listoja. Tästä todisteena viimeiset 17 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, anteeksi. Minulle on moni tässä ketjussa noin sanonut. Oletin, että olet näitä samoja kommentoijia.
Juu, en ole näitä kommentoijia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olette tosiaan eri mieltä näistä asioista:
- Työstressi voi olla sekä lapsettomalla että perheellisellä
- Sekä lapsettomalla että perheellisellä on parisuhde, jota pitää hoitaa
- Sekä lapsettomalla että perheellisellä voi olla sukulaiset ympäri Suomea ja heitä tavataan harvoin
- Lomien pitää jakautua reilusti vaihdellen, esim kiertävä systeemi on hyvä
Nämä ovat ainoat asiat, jotka olen tässä ketjussa sanonut. Nyt, alkakaa paukkua niitä alapeukkuja, jos tosiaan olette kanssani näistä asioista eri mieltä, niin sitten lopetan tämän jankutukseni.
Vastaltaanpa nyt sitten sulle vielä kerran niin pääset tuosta jankutuksesta kun et osaa lukea ollenkaan mitä muut sulle yrittää sanoa.
1. Työstressiä voi olla molemmilla. Kukaan ei ole tätä sanonut ettei voisi olla.
2. Molemmilla on parisuhde nutta kun lapsia hankkii niin jostain pitää tinkiä ja parisuhde on yleensä se mistä pitää tinkiä. Töistä on hankala jos pitää elättää perhe ja lapset ei saa jäädä parisuhteen jalkoihin. Lapsettomilla se parisuhde taas on se etusijalla oleva juttu jos töitä ei lasketa. Ja jos Suomi haluaa lisää lapsia niin parisuhteellisten lapsettomien suhdetta pitää tukea että se jatkuu.
3. Kyllä molemmilla voi olla sukulaisia ympäri Suomea ja hankala nähdä mutta yleensä sinkulla ja perheettömillä se on hankalaa koska moni on valnis matkustamaan edes takas nähdäkseen niitä suvun lapsia mutta ei nähdäkseen suvun sinkkuja ja pariskuntia. Lisäksi kun perheelliset vaatii lomien parhaay palat niin sinkut ja parisuhteelliset vaaditaan sillon töihin joten ei pääse muiden lomilla kyläilemään ja kuka haluaa kyläillä toisen nurkissa sillä aikaa kun he sitten ovat koulussa tai töissä?
4. Tässä on jo miljoona kertaa sanottu että lomat pitää jakautua tasaisesti mutta perheelliset vaatii että he saavat kaapia parhaat päältä.
Nyt siinä sulle vastaukset kun et itse niitä osaa lukea ja poimia muiden vastauksista.
No niin, eli ykkösestä ja nelosesta olit kuitenkin ihan samaa mieltä. Silti jostain syystä piti sanoa, että ei kukaan ole kanssani samaa mieltä.
Kakkoskohta pitää paikkansa vapaa-ajan osalta, mutta sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa loma-aikoihin sen kummemmin lapsettomilla kuin perheellisilläkään. Sanoit, että perheellisen pitää tinkiä parisuhteesta, koska on valinnut hankkia lapset. Niin he varmasti tinkivätkin. Mutta lapsettomalla on myös perheellistä enemmän sitä aikaa parisuhteelle, joten miksi ihmeessä parisuhteelle ajan löytäminen olisi lapsettomille suurempi ongelma kuin perheellisille? Tätä en ymmärrä.
Kolmoskohta taas on jonkun muun kuin työnantajan tai perheellisen työkaverin syy.
Voitko vielä selittää, miksi kakkos- ja kolmoskohtien pitäisi vaikuttaa lomien ajankohtiin? Minusta nuo ovat kunkin ihan henkilökohtaisia ongelmia, jotka tulisi ratkaista ihan itse eikä vaatia etuoikeuksia työstä niiden perusteella. Varsinkaan, kun ne voivat ihan hyvin liittyä myös perheellisiin.
Olisko tuo kolmoskohta just se syy, minkä takia sinkut ja lapsettomat haluaa vuorollaan pitää jouluna vapaata, eikä aina joustaa ja tulla töihin, kun monissa perheissä joulua vietetään koko suvun voimin, ketkä vaan aina pääsee paikalle eikä tarvi olla töissä.
Eli yli kolmekymmentä sivua asiasta keskusteliin ja väiteltiin ja nyt kaikki onkin olleet koko ajan samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Eli yli kolmekymmentä sivua asiasta keskusteliin ja väiteltiin ja nyt kaikki onkin olleet koko ajan samaa mieltä?
Niinpä. Sanoin sen jo noin sata kertaa, mutta aina vain jonkun oli ihan pakko ihan periaatteesta vastustaa. :D Ja minua sanottiin hulluksi jankkaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuliko asiaan selvyyttä?
Ap tässä, maanantaina saan varmaan viestiä luottamusmieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sanoin sen jo noin sata kertaa, mutta aina vain jonkun oli ihan pakko ihan periaatteesta vastustaa. :D Ja minua sanottiin hulluksi jankkaajaksi.
Syy miksi sua kutsuttiin jankkaajaksi ei ole se että kannatat kiertäviä listoja vaan kaikki se muu mistä jankkasit
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun perheellisenä pitäisi joustaa jotta perheetön saa pitää lomansa koulujen loma- aikana? Miksi?? :D
Ei sinun joustaa tarvitsekaan vaan pidätte ne vuorovuosina. Siinä et ole joustanut sinä eikä se lapsetonkaan..
Jokaisella on oikeus saada tietyt ajat lomakseen vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
On, ok. Tosi hieno esimies, kumpa mullakin olisi kaupungilla ollessa ollut sellanen loppuaikoina. Meillä oli juuri päin vastoin. Lapsettomat vakkarit miettivät lomat keskenään, eikä multa edes kysytty. Valittivat kaikesta tekemisistäni ja lomahaluistani. Onneksi vaihdoin yksityiseen firmaan, jossa kaikki muutkin on perheellisiä, joten ymmärretään toisiamme. Paljon rennompi tunnelma muutenkin. Riidelköön ne itsekkäät lapsettomat vaan keskenään.
Kaikki olette perheellisiä ja ymmärrätte toisianne. Selvä. No miten te ratkaisette sen että te kaikki saatte lomanne koulujen loma -aikoina?
Julkisella puolella on erilainen tes, ja lakeja sovelletaan tiukasti. Eli tuo katsottaisiin julkisella puolella yhdenvertaisuuslain vastaiseksi toiminnaksi.
Sen sijaan ykstyisellä puolella (jossa tehdään oikeasti töitä eikä kitistä turhista) noudatetaan vuosilomalakia jonka mukaan työnantaja määrää vuosiloman ajankohdan. Ja jos sitten työnantaja (=esimies) haluaa suosia lapsiperheellistä niin sitten se suosii ja that's it.
Olen ollut sekä yksityisellä ja julkisella, ja viimeksimainitulla on juurikin tapana nostaa hirveä valitus ja hälyttää luottamusmiehet paikalle jos tulee paha mieli 'väärinkohtelusta'.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti te jaksatte kahdehtia jotain lapsiperheiden loma-aikojakin. Oikeasti hei. Omat lapset on 16 ja 18, ja mun puolesta syyslomat ja hiihtolomat + joulun välipäivät saa todellakin antaa niille, jotka niitä enemmän tarvitsee. Lapsiperheet on muutenkin tiukilla ja lapsia on Suomessa aivan liian vähän, niin sopii näiden kadehtijoiden itsekin taata yhteiskunnan tulevaisuus ja kukin vuorollaan saa sitten ottaa niitä lomia silloin kuin lapsille sopii. Olette SIKAMAISEN itsekkäitä, kun toisen 7-vuotiaan pitäisi olla hiihtoloma yksin, kun joku lapseton työkaveri inisee välttämättä lomansa juuri sille viikolle ilman mitään perustetta muuta kuin halu olla ilkeä.
Oikeastiko olette sitä mieltä, että lapsiperheitä ei tarvisi tukea? Minä ainakin koen yhteiskunnan suurimmaksi uhaksi alhaisen syntyvyyden ja me tarvitsemme lapsia. Lapset ja lapsiperheet pitää asettaa nyt edelle joka tasolla. Lapsissa on tulevaisuus. Lapsettomat ja aikuisten lasten vanhemmat saakin nöyrtyä lapsiperheiden edessä myös hiukan. Me olemme kaikki olleet joskus lapsia, on käsittämätöntä, että aikuinen ihminen asettaa oman napansa toisen pienen lapsen edelle.
Ensinnäkin esim. Minun työpaikassani on koko ajan niin paljon lapsia hankkineita naisia että jos lapsettoman pitäisi aina joustaa, hän joutuisi " joustamaan " koko työuransa eli 40 vuotta ja pitämään lomansa toukokuussa- kesäkuun puoliväli tai elokuun puoliväli- syyskuu. Ei se käy päinsä, ei olisi mitenkään oikein.
Toiseksi en yhtään usko että kukaan pitää lomaansa jossain kohtaa kenenkään kiusaksi.
Jokainen miettii mitä lomallaan tekisi ja sen mukaan miettii ajankohtaa.
Ei lapseton sinkku halua aina viettää lomaa yksin vaan samaan aikaan kavereiden tai / ja sukulaisten kanssa.
Kolmanneksi täällä monissa kommenteissa käsitetään sana joustaa väärin.
Joustaminen on sitä että joskus luopuu oikeudestaan pitää loma tiettynä aikana ( vuorottelusysteemissä) jonkun hyväksi.
Seuraavana vuonna palataan entiseen käytäntöön ja otetaan vielä huomioon se joustaja. Eli ei vaadita että taas saman pitäisi joustaa.
Jokaisella on oma elämä ja jokainen tarvii lomansa ja virkistymisensä.
Ja minulla on lapsia ja monena vuonna pidettiin miehen kanssa lomat eri aikaan , jotta lasten ei tarvinnut olla yksin kotona. Loppuaika kesälomasta lapset olivat sukulaisten hoivissa ja yksin kotona, joka kuitenkin jäi lyhyeksi ajaksi näillä järjestelyillä.
En yhtään ajatellut että joidenkin muiden pitäisi joustaa vuodesta toiseen siksi että minulla on lapsia.
Työpaikan yh- äitien vuoksi on vuorotellen ja vapaaehtoisesti joustettu.
Joustajia löytyy kyllä kun ei pakoteta ja otetaan se seuraavina kesinä ym loma- aikoina huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Mikä on eppuluokkalainen? Erityisluokalla oleva? On varmasti rankkaa siviilissä, mutta et sinä silti työntekijänä työyhteisössä ole sen erityisemmässä asemassa kuin kollegasikaan.
En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta olen ymmärtänyt, että eppuluokkalainen = ekaluokkalainen.
Siis nykyäänkö ei ole ekaluokkalaisia vaan on eppuluokkalaisia? Entäs tokaluokkalainen? Toppuluokka?
Oletko koskaan kuullut, että eri puolella Suomea saatetaan käyttää murresanoja?
Noi ei kyllä murresanoja ole vaan lässytystä kuten tissittelyt ja vaunuttelut
Yhtä normaalia kuin se että jossain Etelä-Karjalassa sanotaan "mie" enkä "mä".
Ei ole. Mie ja mä on vakiintuneita murresanoja missä sitten esim ihq, swag jne on muotisanoja jotka on jonkun aikaa ja jää unohduksiin. Nämä eput ja toput on olleet pinnalla vain lässyttäjien kesken vasta vähän aikaa. Itse asun juuri alueella missä muutama vanhempi noita käyttää ja huomaa että nämä muutamat lässyttää muutenkin juuri tissittelemällä ja vaunuttelemalla jne. Ihme että näiden lapset puhuu normaalisti vielä.
Mä olen ollut " eppu"luokkalainen jo 80-luvun lopussa. Sitten mentiin topulle, kolkille, etc. Koko kaupungissa näin, ei täällä kukaan koskaan ole puhunut esim. ekaluokasta. Ei vieläkään. Ja esim. mun pirttihirmumutsini kommunikoinnista on kyllä lässytys kaukana :O Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä, että vaikka ei itse ole jotain sanaa aiemmin kuullut/tiennyt, se on voinut olla muualla ihan yleisesti käytössä jo pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Juuri tästä systä noudatan kiertävää lomasysteemiä pilkun tarkasti, vaikka meilläkin saisi vaihtaa lomia keskenään. En jousta lapsiperheiden vuoksi, koska tiedän ettei hekään joustaisi minun vuokseni, koska ihmiset arvostaa ja arvottaa asiat eri tavoin.
Tuo on hankalaa. Minun työpaikalla osa työntekijöistä ymmärtää, että lapsiperheelliset haluavat vältellä ulkomaille suuntautuvia työmatkoja. He eivät ymmärrä, että itsekin yritän vältellä niitä, koska minulla on vakavasti sairas vaimo. Onneksi pomo (2 lapsen isä) ymmärtää.
Lapsi menee aina vaimon edelle.
Tuo on sun mielipide. Jollain toisella on eriävä mielipide.
Lapsi ei pärjää yksin. Aikuinen ihminen pärjää.
Lapsella on usein kaksi vanhempaa, kun taas sairaalla aikuisella vain yksi puoliso.
Mitäs ei oo hankkinu lapsia? Oma valinta. Ei pidä olla itsekäs sitten on vanhana yksin
Kaikki eivät pysty saamaan lapsia vaikka haluaisivatkin. Uskon, että sinäkin tiedät tämän faktan. Vaikka olisikin lapsia, voi silti olla vanhana yksin.
Onko lapsellisilla siis oikeasti yhtä paljon lomaa kuin koululaisilla? Mulla on ainakin vuodessa lomapäiviä 29, miten koululaisilla on? Kesäloma jo pelkästään jotain 60 päivää, syysloma 5 päivää, joululoma 10 päivää, hiihtoloma 5 päivää, lisäksi arkipyhät vapaata. Eihän kahdenkaan vanhemman lomat riitä niin ettei lapsen tarvisi koskaan olla sukulaisen hoivissa/yksin kotona työpäivien ajan? Yksinhuoltajat vielä oma lukunsa sinänsä. Puhumattakaan vuorotyötä tekevistä yksinhuoltajista, ei kai heillä auta kuin lasten tottua siihen, että ovat öitä yksin tai päiviä yksin, riippuen vanhemman työvuoroista, esim. iltavuoro aika kinkkinen lapsen kannalta.
Miten tuo homma siis hoidetaan silloin, kun vanhemmilla ei ole lomaa? Ja oikeastikko loman ajankohta on se kynnyskysymys ja suurin ongelma tässä, että voidaan lähteä kyykyttämään sinkkuja sillä perusteella? Sitäpaitsi, kyllähän sekin lomalla riittää että toinen vanhemmista on lomalla lasten kanssa, ei toki ole koko perhe silloin yhdessä, mutta eihän se ollut oleellista sinkunkaan kohdalla.