Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?

Vierailija
09.09.2017 |

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Kommentit (503)

Vierailija
421/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jännä muuten tässä ketjussa, että lapsettomat kertovat, miten haluavat pyhinä nähdä perheellisiä sukulaisiaan. Mitenkäs te heitä tapaisitte, jos he olisivat töissä? Jotenkin näyttää olevan kuitenkin oletus se, että omille perheellisille sukulaisille tietysti ne lomat järjestyvät, mutta työkavereilla ei niin väliä. 

Minä olen kiertävien lomien kannalla. Jokainen on vuorollaan vapaalla pyhät, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Ja riippumatta siitä miten joulunsa aikoo viettää. Totesin aikaisemmin vain että meillä perhe (vanhempani, isovanhempani ja sisarukset perheineen) kokoontuu jouluna yhteen ja haluan vuorollani päästä mukaan, ei ole reilua että lapsettomana minun pitäisi joka kerta joustaa meidän perhejoulusta lapsiperheiden hyväksi.

Ja ei, en oleta että kaikki pääsee joka joulu saman pöydän ääreen. Toisinaan sattuu jollekin lapsellisellekin työvuoro, mutta seuraavana jouluna hän tietää taas olevansa vapaalla.

Tätä samaa minäkin olen yrittänyt selittää.

Miksi tuota pitää selittää, kun tuo pätee sekä lapsettomiin että perheellisiin? Millä tavalla se liittyy siihen, kenen pitäisi saada joulu vapaaksi, kun kaikki sen kuitenkin haluavat?

Kenenkään lomantarve ei mene edelle. Jos jokainen haluaa lomansa jouluna, juhannuksena, heinäkuussa ja koululaisten talvilomaviikolla, niin kiertävä lista käyttöön ja jokainen saa näitä vapaita vuorollaan. Se ei voi olla kenenkään etuoikeus, millään syyllä tai selityksellä. Eikä kenenkään tarvitse valittaa lomien sijainnista, kun ne kiertää.

Näin minustakin. Siksi ihmettelenkin, miksi viestini, joissa kyseenalaistin lapsettomien perusteluja parempien loma-aikojen tarpeeseen, saivat pelkkiä alapeukkuja. Joko täällä on täysin lukutaidotonta porukkaa tai sitten suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että lapsettomille kuuluvat paremmat loma-ajat kuin perheellisille.

Mä olen lukenut tämän ketjun kokonaan ja en ole huomannut yhtään viestiä jossa lapsettomille vaadittaisiin parempia loma-aikoja kun lapsellisille, vaan on esitetty kiertäviä lomalistoja ja tasavertisesti vapaaksi juhlapyhiä riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Lapsettomat ei todellakaan ole vaatinut mitään parempia lomia, päinvastoin monikin on sanonut tarvittaessa joustavansa tai pitävänsä kiinni kiertävistä lomista, kieltäytyen vaihtamaan lomaansa toukokuulle joka vuosi.

Kyllä täällä jotkut lapselliset on enemmänkin olleet niitä jotka vaatii saada viettää aina joulun vapaalla ja lapsiin vedoten heinäkuussa loman.

Eli et huomannut sitä, kun sanottiin, että lapsettomien täytyy pitää huolta parisuhteistaan ja rentoutua, ettei tule burnoutia. Mutta nämä asiat eivät koske perheellisiä. Etkä sitä, että lapsettomille se joulu on tärkeämpi kuin perheellisille, koska perheelliset nyt näkevät muutenkin sukulaisiaan jatkuvasti.

Eihän noissa viesteissä tarkoiteta, että lapsettomien pitäisi saada parempia loma-aikoja.

Mitähän niissä sitten mielestäsi tarkoitetaan tällaisessa ketjussa? Eihän tässä sitten kukaan ilmeisesti haluakaan niitä parempia loma-aikoja. Ihan huvikseen vain perustellaan ja selitetään, kun asiat ovat hankalampia kuin perheellisillä?

Vierailija
422/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kyllä uskomaton. Mustakin kääntyy valkoiseksi, enkä kyllä keksi mitään muuta selityksiä kuin äärettömän tyhmyyden tai äärettömän katkeruuden. Ei auta vaikka miten neutraalisti ja perustellusti yrittää asian selittää.

No mitä sinä sitten olet yrittänyt selittää?

Sitä, että lapsettomilla ei ole sellaisia syitä, joiden perusteella heidän pitäisi saada paremmat loma-ajankohdat kuin perheellisien.

Tässä ketjussa on vedottu työn stressaavuuteen, parisuhteen hoitamiseen ja siihen, että lapsiperheet näkevät muutenkin sukulaisia jatkuvasti toisin kuin lapsettomat. Mikään näistä ei mielestäni ole sellainen syy, joka koskisi oikeasti pelkästään lapsettomia. Kuitenkin ihan jokainen kommentti, jonka olen aiheeseen sanonut, on saanut valtavat määrät alapeukkuja ja vastaväitteitä. Ja niin saa todennäköisesti tämäkin viestini.

Minä olen alapeukuttanut viestejäsi siksi, että nuo mainitsemasi seikat ovat peräisin tasan kahdesta viestistä, mutta jankkaat ja yleistät kaikkien lapsettomien vetoavan noihin kahden kommentoijan esittämiin perusteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Sä ajattelet vaan itseäsi ja omia muksujasi (aika tyypillistä lasten vanhemmille). Sun kakaroiden takia muut joustaa kolme.vuotta, seuraavan kakaroita pukkaavan takia seuraavat kolme vuotta jne..jne..Ei se joustaminen sinun lapsiisi lopu vaan jatkuu niin kauan kun jpku lapsia tekee. Itse en lapsia halua ja en myöskään ole velvollinen joustamaan jonkun muun pentujen takia. Lasten hankinta on ihan oma päätös ja ken siihen leikkiin lähtee, leikin kestäkööt.

Juuri näin. Kun oliskin se yksi perheellinen jonka takia tarvitsee pari vuotta joustaa.

Ja mikäänhän ei velvoita tätä perheellistä tilanteen salliessa joustamaan muiden kohdalla.

Ihmetyttää myös se että kun täällä suurin osa kommentoijista ilmeisesti kuitenkin on naisia, niin minkä takia se loma on saatava juuri heinäkuussa, miksi lasten isä ei voi pitää lomaa heinäkuussa?

Vierailija
424/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa esittää toiveen lomansa ajankohdasta ja suurin osa perheellisistä toivoo heinäkuuta. Meillä on aika paljon lapsettomia ikähaarukasta 20-30 ja suunnilleen sama määrä perheellisiä. Annetaan nuo heinäkuut ihan suosiolla heille ja lomailemme itse iso osa jo toukokuussa. Silloin on vielä halpaa reissatakin.

Vierailija
425/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on kuitenkin direktio oikeus päättää milloin lomat pidetään. Jos työnantajan mielestä on hyvä idea antaa perheellisten valita ensin, se saa tehdä niin.

Vierailija
426/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on kuitenkin direktio oikeus päättää milloin lomat pidetään. Jos työnantajan mielestä on hyvä idea antaa perheellisten valita ensin, se saa tehdä niin.

Ei kyllä saa.

Vierailija
427/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei saa. Lakia pitää noudattaa.

Vierailija
428/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kyllä uskomaton. Mustakin kääntyy valkoiseksi, enkä kyllä keksi mitään muuta selityksiä kuin äärettömän tyhmyyden tai äärettömän katkeruuden. Ei auta vaikka miten neutraalisti ja perustellusti yrittää asian selittää.

Sitä, että lapsettomilla ei ole sellaisia syitä, joiden perusteella heidän pitäisi saada paremmat loma-ajankohdat kuin perheellisien.

Tässä ketjussa on vedottu työn stressaavuuteen, parisuhteen hoitamiseen ja siihen, että lapsiperheet näkevät muutenkin sukulaisia jatkuvasti toisin kuin lapsettomat. Mikään näistä ei mielestäni ole sellainen syy, joka koskisi oikeasti pelkästään lapsettomia. Kuitenkin ihan jokainen kommentti, jonka olen aiheeseen sanonut, on saanut valtavat määrät alapeukkuja ja vastaväitteitä. Ja niin saa todennäköisesti tämäkin viestini.

Minä olen alapeukuttanut viestejäsi siksi, että nuo mainitsemasi seikat ovat peräisin tasan kahdesta viestistä, mutta jankkaat ja yleistät kaikkien lapsettomien vetoavan noihin kahden kommentoijan esittämiin perusteisiin.

Olenko tosiaan? Luepas vielä ne viestini. Niissä ei kyllä puhuta kenestäkään muusta kuin niistä, jotka ihan itse näin väittävät ja niistä, jotka tätä näkemystä komppaavat. Ja näitä komppaajia ja puolustajia on tässä ketjussa ollut aika monia. Jos et ole samaa mieltä, miksi alapeukutat, kun tätä ajatusta kyseenalaistan?

Vierailija
429/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No unohdetaan hetkeksi se sukulaisten näkeminen ja keskitytään muihin asioihin.

Lapsettomallakin on usein perhettä, isovanhemmat, vanhemmat, sisaruksia, serkkuja, setiä, tätejä jne, eikö lapsettomalla ole oikeus vuorovuosina päästä viettämään suvun kesken joulua, ei pelkästään lapsellisilla?

Tuntuuko sinusta kesäloma kesälomalta toukokuun alussa tai syyskuussa verrattuna heinä- ja elokuuhun?

Eikö lapsettomalla tai sinkulla ole oikeutta lähteä esim sisaruksensa perheen kanssa lomalle vaikkapa hiihtolomalla?

Vierailija
430/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomallakin on usein perhettä, isovanhemmat, vanhemmat, sisaruksia, serkkuja, setiä, tätejä jne, eikö lapsettomalla ole oikeus vuorovuosina päästä viettämään suvun kesken joulua, ei pelkästään lapsellisilla?

Tuntuuko sinusta kesäloma kesälomalta toukokuun alussa tai syyskuussa verrattuna heinä- ja elokuuhun?

Eikö lapsettomalla tai sinkulla ole oikeutta lähteä esim sisaruksensa perheen kanssa lomalle vaikkapa hiihtolomalla?

Korjaan: Siis unohdetaan sukulaisten näkeminen muuna aikana vuodesta. Vaikka kyläily toukokuussa.

Vierailija
431/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!

Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?

Jokainen meistä on joskus ollut lapsi ja saanut mahdollisesti nauttia siitä, että on ollut äiti/isä kotona, kun ollaan sitä tarvittu. Niin se vaan tuppaa unohtumaan, kun kaikki saadaan valmiina ja joka asiasta pitää itse henkilökohtaisesti hyötyä jotenkin.

Vierailija
432/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävät lomalistat ovat vaan oikeudenmukaisimpia. Lisäksi helpompi sumplia lomamatkat ja lomat kumppanin kanssa kun tietää jo ajoissa milloin oma loma on. Vaihtaa saa jos löytää halukkaan vaihtoparin.

Joka toinen joulu töissä, joka toinen vapaalla. Näin siitä riippumatta onko lapsia vai ei. Lisäksi meillä on mun mielestä toiminut hyvin se, että jos joku haluaa olla vaikka vaan aamuvuoroissa jouluna ja toinen tehdä mahdollisimman pitkiä vuoroja rahan toivossa, nämä toiveet saadaan sumplittua.

Mitään suurempaa intoa ei itselläni lapsettomana ole ollut saada lomia koulujen syys- ja hiihtolomille, koska paremmalla todennäköisyydellä saa lomansa siihen mihin haluaa, kun ei pyrikään pääsemään noille halutuimmille viikoille. Riittävästi tuntuu olevan taistelua niiden perheellisten kesken siitä, kuka saa lomailla hiihtoloman. Niitä lapsellisia työntekijöitä kun ei tosiaan firmassa ole vain yhtä, joten vaikka olisi tällainen periaatekin työpaikalla, ei silti voi olettaa saavansa lomaa aina kun itse haluaa, ja lapsenhoito on vaan pystyttävä hoitamaan. 

Vierailija
433/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa, työnantaja päättää milloin lomat pidetään, loma-ajan puitteissa toki. Työnantajalla on velvollisuus kuulla työntekijää, milloin hän haluaa lomansa pitää, mutta työnantaja kuitenkin päättää.

Harvoinhan työnantaja tälleen sanelee lomia, jonkinlainen jakamis systeemi takaa paremman työilmapiirin.

Vierailija
434/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus, mutta epäreilua muita kohtaan. Muistan kyllä omasta lapsuudesta kuinka kivaa oli, kun vanhempi oli saanut lomansa samaan aikaan hiihto/syysloman kanssa. Ei sitä ihan kovin montaa kertaa vuodessa oltu kokonaisia päiviä yhdesssä. Aika usein äidin muutama vapaapäivää osui viikolle ku lapset on koulussa. Viikonloppuvapaat koko perheen kanssa ole herkkua.

Vierailija
435/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä suurin osa, jos kukaan, vaadikaan lapsettomille parempia loma-aikoja, vaan tasavertaisuutta siinä kun lomia jaetaan, huolimatta siitä onko sinkku, lapseton, perheellinen vai mikä.

Olisko yksi syy haluta pitää kesäloma kesällä, koska yksinkertaisesti on vaan kivaa olla lomalla kun on hyvät säät, eikä syyskuussa kun sataa kaatamalla. Tämä on sinulle tietysti liian pinnallinen peruste, tai ei järkevä peruste. Tottakai lapselliset käyttää tekosyynä lapsia saada loma heinäkuussa, mutta sitä tosiasiaa et voi kieltää että silloin yleensä on parhaat lomasäät. Lapsettomille tämä kesästä nauttiminen ei ilmeisesti mielestäsi kuulu?

Vierailija
436/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Sä ajattelet vaan itseäsi ja omia muksujasi (aika tyypillistä lasten vanhemmille). Sun kakaroiden takia muut joustaa kolme.vuotta, seuraavan kakaroita pukkaavan takia seuraavat kolme vuotta jne..jne..Ei se joustaminen sinun lapsiisi lopu vaan jatkuu niin kauan kun jpku lapsia tekee. Itse en lapsia halua ja en myöskään ole velvollinen joustamaan jonkun muun pentujen takia. Lasten hankinta on ihan oma päätös ja ken siihen leikkiin lähtee, leikin kestäkööt.

Juuri näin. Kun oliskin se yksi perheellinen jonka takia tarvitsee pari vuotta joustaa.

Ja mikäänhän ei velvoita tätä perheellistä tilanteen salliessa joustamaan muiden kohdalla.

Ihmetyttää myös se että kun täällä suurin osa kommentoijista ilmeisesti kuitenkin on naisia, niin minkä takia se loma on saatava juuri heinäkuussa, miksi lasten isä ei voi pitää lomaa heinäkuussa?

Suurin osa kommentoijista ei ole vaatinut lomaa heinäkuussa. Yleensä meillä minä olen toivonut lomani juhannuksesta eteenpäin 2 viikkoa, sitten mies lomailee 4 viikkoa ja minä taas 2 viikkoa. Tämä siitä syystä, että nuorin aloitti nyt koulun ja vanhin meni 5. luokalle. Ei tässä ole enää kuin max. 2 kesää, kun on lasten takia toiveita. Sitten pärjäävät jo paremmin keskenään. Meillä ei ole isovanhempia auttamassa, mutta ajoittain ollaan ostettu leirejä ja lastenhoitopalveluakin kotiin. Valitettavasti myös lasten mummi tarvitsee apua monessa asiassa, esim. lääkärikäynneillä, eli joudun ottamaan palkatonta töistä senkin takia. Mummi otetaan meille joulunpyhiksi. Ymmärrän hyvin tilanteita, joissa lähimmäisestä täytyy huolehtia, oli syy mikä tahansa.

Vierailija
437/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta meininkiä. Meillä kiertää työvuorot tasapuolisesti tiimin kesken. Työntekijät voivat toki keskenään vaihtaa vuoroja, jos se kummallekin osapuolelle sopii.  Esimiehelle on yksi hailee kellä on perhe ja kellä ei.  Kukaan ei saa mitään erityisvapauksia. Hommat tiimissämme toimii ja yhteishenki on todella hyvä. :)

Vierailija
438/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa esittää toiveen lomansa ajankohdasta ja suurin osa perheellisistä toivoo heinäkuuta. Meillä on aika paljon lapsettomia ikähaarukasta 20-30 ja suunnilleen sama määrä perheellisiä. Annetaan nuo heinäkuut ihan suosiolla heille ja lomailemme itse iso osa jo toukokuussa. Silloin on vielä halpaa reissatakin.

edelleenkään kaikki lapsettomat ei halua reissata lomallaan yhtään mihinkään. Minä ainakin tykkäisin olla ihan vaan kotona tai mökillä ja osallistua paikallisiin kesätapahtumiin, joita ei valitettavasti toukokuussa juurikaan järjestetä. 

Vierailija
439/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sanonut näin. Noin tuhannennen kerran: en sano, että perheellisillä pitäisi olla oikeus haluamiinsa lomiin, vaan että kaikki ovat samalla viivalla. Lapsettoman ongelmat sukulaisten tapaamisissa ei ole isommat kuin perheellisen.

Nyt alkaa loppua rautalanka, kun millään ei voida käsittää, että se, että kyseenalaistan lapsettomien etuoikeutta ei millään tavalla tarkoita sitä, että kannattaisin lapsiperheiden etuoikeutta. Tässä tulee taas tämä ajatusten mustavalkoisuus hyvin esiin.

Vierailija
440/503 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa, työnantaja päättää milloin lomat pidetään, loma-ajan puitteissa toki. Työnantajalla on velvollisuus kuulla työntekijää, milloin hän haluaa lomansa pitää, mutta työnantaja kuitenkin päättää.

Harvoinhan työnantaja tälleen sanelee lomia, jonkinlainen jakamis systeemi takaa paremman työilmapiirin.

Työnantaja toki päättää lomista, mutta työnantaja ei voi suosia/syrjiä päätöksellään työntekijöitä heidän siviilisäätynsä tai perhekokonsa perusteella.