Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Tämän ketjun alapeukut ovat oikeasti epäloogisia ja hämmentäviä. Jos yritän yläpeukuttaa, tulee näkyviin ehkä yksinyläpeukku, mutta samalla kolme alapeukkua. Ja vain sille viestille, jota minä peukuttelin, ei millekään muulle. Kun ei tämä peukuttelu täällä enää mitään kovin aktiivista ole, on ihan mahdoton sattuma, että aina juuri samasta viestistä olisivat muut eri mieltä kanssani juuri sekunnilleen silloin kun peukutan.
Täss on nyt joku bugi koko hommassa. Yrittääkö Sanoma saada keskustelua takaisin vakiprovoaiheilla, kun poliittisen keskustelun sensurointi on saanut ihmiset kyllästymään koko palstaan? Vai onko liikkeelllä trolleja, jotka haluavat kylvää riitaa ja ikävää ilmapiiriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.
Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.
En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.
Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.
Sä ajattelet vaan itseäsi ja omia muksujasi (aika tyypillistä lasten vanhemmille). Sun kakaroiden takia muut joustaa kolme.vuotta, seuraavan kakaroita pukkaavan takia seuraavat kolme vuotta jne..jne..Ei se joustaminen sinun lapsiisi lopu vaan jatkuu niin kauan kun jpku lapsia tekee. Itse en lapsia halua ja en myöskään ole velvollinen joustamaan jonkun muun pentujen takia. Lasten hankinta on ihan oma päätös ja ken siihen leikkiin lähtee, leikin kestäkööt.
Siis olet työpaikassa, jossa työntekijöitä on niin paljon, että joka vuosi jollakin työntekijällä on eka-tokaluokkalainen, mutta kuitenkin niin vähän ettei lomalla saa olla kuin yksi kerrallaan? Väitätkö tosiaan, ettet koskaan ole saanut heinä- tai elokuulle lomaa? Päiväkoti-ikäisten vanhemmat usein toivovat heinäkuun, koska silloin on päiväkodeissa sulut ja vieraat hoitajat.
7-v lasten vanhemmat toivovat elokuulle lomaa, koska lapsi saa olla kesän vielä hoidossa, eikä sen ikäinen kärsi vieraasta päiväkodin hoitajasta, mutta koulun alku on helpoin, kun lapsen voi saattaa kouluun ja olla kotona vastassa ensimmäisinä päivinä. Lapsi vain kerran aloittaa koulun! 3-luokan jälkeen lapset usein jo pärjäilee itsekseen, ja riittää jos vanhemmat saisivat viikon yhteistä lomaa lasten kanssa.
Eli olette tosiaan eri mieltä näistä asioista:
- Työstressi voi olla sekä lapsettomalla että perheellisellä
- Sekä lapsettomalla että perheellisellä on parisuhde, jota pitää hoitaa
- Sekä lapsettomalla että perheellisellä voi olla sukulaiset ympäri Suomea ja heitä tavataan harvoin
- Lomien pitää jakautua reilusti vaihdellen, esim kiertävä systeemi on hyvä
Nämä ovat ainoat asiat, jotka olen tässä ketjussa sanonut. Nyt, alkakaa paukkua niitä alapeukkuja, jos tosiaan olette kanssani näistä asioista eri mieltä, niin sitten lopetan tämän jankutukseni.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun alapeukut ovat oikeasti epäloogisia ja hämmentäviä. Jos yritän yläpeukuttaa, tulee näkyviin ehkä yksinyläpeukku, mutta samalla kolme alapeukkua. Ja vain sille viestille, jota minä peukuttelin, ei millekään muulle. Kun ei tämä peukuttelu täällä enää mitään kovin aktiivista ole, on ihan mahdoton sattuma, että aina juuri samasta viestistä olisivat muut eri mieltä kanssani juuri sekunnilleen silloin kun peukutan.
Täss on nyt joku bugi koko hommassa. Yrittääkö Sanoma saada keskustelua takaisin vakiprovoaiheilla, kun poliittisen keskustelun sensurointi on saanut ihmiset kyllästymään koko palstaan? Vai onko liikkeelllä trolleja, jotka haluavat kylvää riitaa ja ikävää ilmapiiriä?
Luuletko, että olet ainoa, joka tällä hetkellä selaa palstaa? Olet vain yksin jankutimielipiteesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että olet ainoa, joka tällä hetkellä selaa palstaa? Olet vain yksin jankutimielipiteesi kanssa.
Hahaa, enpäs näköjään ole. En nimittäin ole tuo, joka kirjoitti lainatun kommentin. Ihan mukavaa kyllä huomata, että en ole ainoa täysjärkinen tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!
Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?
En ole lapsiperheellinen, joten en kai saisi vastata. Mielestäni kaikkien pitäisi olla tasavertaisessa asemassa lomien suhteen. Ehdotuksesi on kuitenkin mielestäni huono, koska totuus kuitenkin on, että jotkut ihmiset valehtelevat. En sano, että sinä valehtelet, mutta moni muu voisi helposti sanoa, ettei ole koskaan tekemässä lapsia, vaikka olisikin. Millä ketään voisi vaatia todistamaan, että aikoo olla lapseton koko ikänsä?
En minä mitään ehdottanut, kun pyysin perusteluita. Sun ajatusmaailmasi on merkillinen. Kyllä mä näin 45 vuotiaana voin aika varmasti sanoa, että lapsia ei ole tulossa. Parikymppisenä työelämään mennessäni pidin kesälomani aina alkukesästä tai sitten vasta elo-syyskuussa. Ei mulle olisi tullut mieleenikään sanoa, että aion olla laåpseton koko ikäni ja tästä syystä vaadin saada pitää lomani heinäkuussa.
Nyt kun olen puolessa välissä viittäkymppiä, en koe enää vuosiin olleeni millään tavallinen velvollinen joustamaan lomatoiveissani lapsiperheiden hyväksi. Kuten alunalkaen sanoin, en halua olla esim. koulujen hiihtolomien aikaan lomalla, mutta joulu, pääsiäinen ja heinäkuu on minulle yhtä oikeutettuja loma-aikoja kuin lapsiperheellisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue uudelleen. Palstaa selaa varmaan useampi ihminen, vaikka onkin hiljennyt, mutta hyvin vähän kukaan enää viitsii peukuttaa. Seitsemän peukkua on nykyään täällä jo paljon. Ihan mahdotonta, että juuri sillä sekunnilla kun minä peukutan, olisi aina muita peukuttamassa juuri samaa viestiä, mutta ei ketään peukuttamassa yhtäkään muuta viestiä ympärillä. Etenkin silloin, kun peukutan vanhaa viestiä, jota yhtään kukaan ei ole peukuttanut tuntikausiin. Tämä homma ei toimi ihan oikein, ei.
Vierailija kirjoitti:
- Sekä lapsettomalla että perheellisellä voi olla sukulaiset ympäri Suomea ja heitä tavataan harvoin
Nämä ovat ainoat asiat, jotka olen tässä ketjussa sanonut. Nyt, alkakaa paukkua niitä alapeukkuja, jos tosiaan olette kanssani näistä asioista eri mieltä, niin sitten lopetan tämän jankutukseni.
Vastaltaanpa nyt sitten sulle vielä kerran niin pääset tuosta jankutuksesta kun et osaa lukea ollenkaan mitä muut sulle yrittää sanoa.
1. Työstressiä voi olla molemmilla. Kukaan ei ole tätä sanonut ettei voisi olla.
2. Molemmilla on parisuhde nutta kun lapsia hankkii niin jostain pitää tinkiä ja parisuhde on yleensä se mistä pitää tinkiä. Töistä on hankala jos pitää elättää perhe ja lapset ei saa jäädä parisuhteen jalkoihin. Lapsettomilla se parisuhde taas on se etusijalla oleva juttu jos töitä ei lasketa. Ja jos Suomi haluaa lisää lapsia niin parisuhteellisten lapsettomien suhdetta pitää tukea että se jatkuu.
3. Kyllä molemmilla voi olla sukulaisia ympäri Suomea ja hankala nähdä mutta yleensä sinkulla ja perheettömillä se on hankalaa koska moni on valnis matkustamaan edes takas nähdäkseen niitä suvun lapsia mutta ei nähdäkseen suvun sinkkuja ja pariskuntia. Lisäksi kun perheelliset vaatii lomien parhaay palat niin sinkut ja parisuhteelliset vaaditaan sillon töihin joten ei pääse muiden lomilla kyläilemään ja kuka haluaa kyläillä toisen nurkissa sillä aikaa kun he sitten ovat koulussa tai töissä?
4. Tässä on jo miljoona kertaa sanottu että lomat pitää jakautua tasaisesti mutta perheelliset vaatii että he saavat kaapia parhaat päältä.
Nyt siinä sulle vastaukset kun et itse niitä osaa lukea ja poimia muiden vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue uudelleen. Palstaa selaa varmaan useampi ihminen, vaikka onkin hiljennyt, mutta hyvin vähän kukaan enää viitsii peukuttaa. Seitsemän peukkua on nykyään täällä jo paljon. Ihan mahdotonta, että juuri sillä sekunnilla kun minä peukutan, olisi aina muita peukuttamassa juuri samaa viestiä, mutta ei ketään peukuttamassa yhtäkään muuta viestiä ympärillä. Etenkin silloin, kun peukutan vanhaa viestiä, jota yhtään kukaan ei ole peukuttanut tuntikausiin. Tämä homma ei toimi ihan oikein, ei.
No mulla tää palsta on aina toiminut juuri niin kun kuvailit, että kun peukutan, samalla ilmeisesti päivittyy muut peukutukset, voi olla 1yläpeukku ja 1 alapeukku ja kun painan yläpeukkua, muuttuu luvut esim 9 yläpeukkua ja 3 alapeukkua.
Eli toimii ihan normaalisti
Silloin se oli jotenkin uskottavaa, kun peukutuksia sateli muutenkin paljon. Nyt ei tule mitään peukkuja, paitsi niitä moninkertaisia. Vertaile vaikka, päivitä sivu ilman peukuttamista - peukut ennallaan, yleensä ollut pitkään jo nolla ja nolla. Sitten peukutat - ja nolla ja nolla muuttuu vaikka 1 ja 3. Ja siinä pysyy.
Yksi kerta olisi sattumaa, mutta tätä käy liian paljon voidakseen olla enää sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaltaanpa nyt sitten sulle vielä kerran niin pääset tuosta jankutuksesta kun et osaa lukea ollenkaan mitä muut sulle yrittää sanoa.
1. Työstressiä voi olla molemmilla. Kukaan ei ole tätä sanonut ettei voisi olla.
2. Molemmilla on parisuhde nutta kun lapsia hankkii niin jostain pitää tinkiä ja parisuhde on yleensä se mistä pitää tinkiä. Töistä on hankala jos pitää elättää perhe ja lapset ei saa jäädä parisuhteen jalkoihin. Lapsettomilla se parisuhde taas on se etusijalla oleva juttu jos töitä ei lasketa. Ja jos Suomi haluaa lisää lapsia niin parisuhteellisten lapsettomien suhdetta pitää tukea että se jatkuu.
3. Kyllä molemmilla voi olla sukulaisia ympäri Suomea ja hankala nähdä mutta yleensä sinkulla ja perheettömillä se on hankalaa koska moni on valnis matkustamaan edes takas nähdäkseen niitä suvun lapsia mutta ei nähdäkseen suvun sinkkuja ja pariskuntia. Lisäksi kun perheelliset vaatii lomien parhaay palat niin sinkut ja parisuhteelliset vaaditaan sillon töihin joten ei pääse muiden lomilla kyläilemään ja kuka haluaa kyläillä toisen nurkissa sillä aikaa kun he sitten ovat koulussa tai töissä?
4. Tässä on jo miljoona kertaa sanottu että lomat pitää jakautua tasaisesti mutta perheelliset vaatii että he saavat kaapia parhaat päältä.
Nyt siinä sulle vastaukset kun et itse niitä osaa lukea ja poimia muiden vastauksista.
No niin, eli ykkösestä ja nelosesta olit kuitenkin ihan samaa mieltä. Silti jostain syystä piti sanoa, että ei kukaan ole kanssani samaa mieltä.
Kakkoskohta pitää paikkansa vapaa-ajan osalta, mutta sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa loma-aikoihin sen kummemmin lapsettomilla kuin perheellisilläkään. Sanoit, että perheellisen pitää tinkiä parisuhteesta, koska on valinnut hankkia lapset. Niin he varmasti tinkivätkin. Mutta lapsettomalla on myös perheellistä enemmän sitä aikaa parisuhteelle, joten miksi ihmeessä parisuhteelle ajan löytäminen olisi lapsettomille suurempi ongelma kuin perheellisille? Tätä en ymmärrä.
Kolmoskohta taas on jonkun muun kuin työnantajan tai perheellisen työkaverin syy.
Voitko vielä selittää, miksi kakkos- ja kolmoskohtien pitäisi vaikuttaa lomien ajankohtiin? Minusta nuo ovat kunkin ihan henkilökohtaisia ongelmia, jotka tulisi ratkaista ihan itse eikä vaatia etuoikeuksia työstä niiden perusteella. Varsinkaan, kun ne voivat ihan hyvin liittyä myös perheellisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, eli ykkösestä ja nelosesta olit kuitenkin ihan samaa mieltä. Silti jostain syystä piti sanoa, että ei kukaan ole kanssani samaa mieltä.
Kakkoskohta pitää paikkansa vapaa-ajan osalta, mutta sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa loma-aikoihin sen kummemmin lapsettomilla kuin perheellisilläkään. Sanoit, että perheellisen pitää tinkiä parisuhteesta, koska on valinnut hankkia lapset. Niin he varmasti tinkivätkin. Mutta lapsettomalla on myös perheellistä enemmän sitä aikaa parisuhteelle, joten miksi ihmeessä parisuhteelle ajan löytäminen olisi lapsettomille suurempi ongelma kuin perheellisille? Tätä en ymmärrä.
Kolmoskohta taas on jonkun muun kuin työnantajan tai perheellisen työkaverin syy.
Voitko vielä selittää, miksi kakkos- ja kolmoskohtien pitäisi vaikuttaa lomien ajankohtiin? Minusta nuo ovat kunkin ihan henkilökohtaisia ongelmia, jotka tulisi ratkaista ihan itse eikä vaatia etuoikeuksia työstä niiden perusteella. Varsinkaan, kun ne voivat ihan hyvin liittyä myös perheellisiin.
Tässä ketjussa lapsettomat ovat olleet sitä mieltä että lomat pitäisi kiertää missä taas lapsettomat ovat sitä mieltä että heidän pitäisi saada kaapia parhaat päältä ja saada päättää milloin pitävät lomansa eli kysyppä niiltä että miksi. Tähän mennessä syy on vaan ollut minä minä minä ja mun kakarat ja se että pariskunta ei ole perhe ja voi hyvin tinkiä lomistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!
Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?
Jokainen meistä on joskus ollut lapsi ja saanut mahdollisesti nauttia siitä, että on ollut äiti/isä kotona, kun ollaan sitä tarvittu. Niin se vaan tuppaa unohtumaan, kun kaikki saadaan valmiina ja joka asiasta pitää itse henkilökohtaisesti hyötyä jotenkin.
Hyvä luoja, että jotkut ihmiset ovat sitten ärsyttäviä! Ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että koska lapseton 50 v on itsekin ollut joskus lapsi, hän ei saa koko työuransa aikana eli keskimäärin 37 vuoteen viettää joulua muuten kuin töissä tai nauttia kesälomastaan vaikkapa omalla mökillään silloin, kun säät Suomessa ovat mökkeilyyn parhaimmillaan eli heinä-elokuussa?! Tällaisia typeryyksiä viljelevät sitten vielä ihmettelevät, miksi meillä suhtaudutaan niin nuivasti lapsiperheisiin.
Lisään vielä vettä myllyyn. Mun äiti oli perhepäivähoitaja, kun olin pieni eli sain nauttia siitä, että äiti oli kotona joka päivä. Kouluikäisenä äiti oli ihan sitten vaan kotiäiti eli silloinkin sain nauttia aina kotona olevasta äidistä. Mun äidin takia ei siis kenenkään lapsettoman ole tarvinnut lomissaan joustaa. Ei ole siis unohtunut, mutta en mitenkään ymmärrä, miksi minun pitäisi "maksaa" siitä, että äitini teki sellaisia valintoja työurallaan, että sai olla lasten kanssa aina kotona?
Voi kun te pösilöt jankkaajat ymmärtäisitte, kuinka paljon hallaa saatte aikaan näillä jutuillanne. Ei tällaiset raivoketjut aiheuta mitään muuta kuin sen, että vähäinenkin halukkuus yhteistyöhön ja joustoon kaltaisianne kohtaan katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa lapsettomat ovat olleet sitä mieltä että lomat pitäisi kiertää missä taas lapsettomat ovat sitä mieltä että heidän pitäisi saada kaapia parhaat päältä ja saada päättää milloin pitävät lomansa eli kysyppä niiltä että miksi. Tähän mennessä syy on vaan ollut minä minä minä ja mun kakarat ja se että pariskunta ei ole perhe ja voi hyvin tinkiä lomistaan.
Entä sitten? Jos joku perheellinen on sitä mieltä, että hänellä pitäisi olla etuoikeus, miksi minä, joka en ole samaa mieltä, olisin jonkun tällaisen kommentin takia väärässä? Juuri tämän takia minä jankutan, kun tehdään oletuksia ja puhutaan asian vierestä. Minä en ole kertaakaan sanonut niin, enkä ole puolustellut enkä peukutellut yhtäkään tällaista kommenttia.
Näitä kun lukee, niin ehkä on ihan hyväkin, ettei näillä lapsettomilla ole lapsia. Puhutaan ohi asian, vääristellään toisten kantoja ja unohdetaan kommentit, jotka eivät sovi omaan yleistykseen. Ja kaikessa mukana sellainen julistava minun napani, minun fiilikseni -meininki. Aika raskaalta vaikuttaa ihan ohimennen luettunakin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, niin ehkä on ihan hyväkin, ettei näillä lapsettomilla ole lapsia. Puhutaan ohi asian, vääristellään toisten kantoja ja unohdetaan kommentit, jotka eivät sovi omaan yleistykseen. Ja kaikessa mukana sellainen julistava minun napani, minun fiilikseni -meininki. Aika raskaalta vaikuttaa ihan ohimennen luettunakin.
Kiva, että joku huomaa tämän ristiriidan. Minä olen noin tuhat kertaa sanonut, että mielestäni lomat pitää jakaa kaikille tasaisesti vuorotellen, mutta joka ikinen kerta siihen vastataan "perheelliset sanovat, että heille kuuluu kaikki hyvät loma-ajankohdat, joten olet väärässä". Eivätkä nämä edes huomaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Aika valikoiden luet. Yksikään lapseton ei ole puhunut tässä ketjussa niin rumasti lapsellisista kuin he lapsettomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika valikoiden luet. Yksikään lapseton ei ole puhunut tässä ketjussa niin rumasti lapsellisista kuin he lapsettomista.
Eli sen takia on ihan ok niputtaa kaikki asiallisetkin kommentoijat samaan sakkiin. "Kun te lapselliset tässä puhutte rumasti, niin sinäkin olet automaattisesti väärässä. Vaikka olemmekin ihan samaa mieltä, mutta sinun suustasi sanottuna se asia on pelkkää bullshittia."
Meillä kunta-alalla esimies sanoi, että perhe ei ole mikään syy mihinkää ja että jos jollakin on jotain muuta kuin perhe niin se on yhtä arvokasta.
Melkein kyynel tuli silmään kun kuulin tuon.
Voi hyvä jumala! Yksikään tässä keskustelussa ei ole vielä perustellut, mikä minun kommenteissani on pielessä, vaan kaikki kommentit ovat asian vierestä ja olettavat, että olen sitä mieltä, että lapsettomilla ei ole oikeutta mukaviin loma-aikoihin. Ihan jokainen saamani kommentti on liittynyt tähän, vaikka en ole puhunut mitään sellaista.
Jos edes yksi ihminen olisi kommentoinut jotain siihen asiaan, mitä oikeasti kirjoitin, olisin lopettanut jankuttamisen aikoja sitten.
Tämä keskustelu on tällainen:
a: En tykkää kissoista.
b: Miksi et tykkää kissoista?
c: Koirat ovat kivoja
b: Niin mutta miksi et pidä kissoista?
c: Kun koirat on niin söpöjä. Taidat olla päästäsi vialla, jos koirat eivät ole mielestäsi söpöjä.
b: En sanonut niin. Kysyin vain, mikset tykkää kissoista.
c: Miksi jankkaat, oletko asperger? Ota lääkkeet.