Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Totta! Meillä oli entisessä työpaikassa nainen, joka oli ostanut lomaosakkeen heinäkuulle. Aina oletti, että muut suostuvat vaihtamaan sen heinäkuun viikon. Se on vähän erilainen "pakko" kuin niillä, joilla on pienet lapset vailla hoitopaikkaa.
Ei se mikään pakko on, mutta ihan hyvä syy tuollakin naisella on toivoa lomansa heinäkuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jännä muuten tässä ketjussa, että lapsettomat kertovat, miten haluavat pyhinä nähdä perheellisiä sukulaisiaan. Mitenkäs te heitä tapaisitte, jos he olisivat töissä? Jotenkin näyttää olevan kuitenkin oletus se, että omille perheellisille sukulaisille tietysti ne lomat järjestyvät, mutta työkavereilla ei niin väliä.
Minä olen kiertävien lomien kannalla. Jokainen on vuorollaan vapaalla pyhät, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Ja riippumatta siitä miten joulunsa aikoo viettää. Totesin aikaisemmin vain että meillä perhe (vanhempani, isovanhempani ja sisarukset perheineen) kokoontuu jouluna yhteen ja haluan vuorollani päästä mukaan, ei ole reilua että lapsettomana minun pitäisi joka kerta joustaa meidän perhejoulusta lapsiperheiden hyväksi.
Ja ei, en oleta että kaikki pääsee joka joulu saman pöydän ääreen. Toisinaan sattuu jollekin lapsellisellekin työvuoro, mutta seuraavana jouluna hän tietää taas olevansa vapaalla.
Tätä samaa minäkin olen yrittänyt selittää.
Miksi tuota pitää selittää, kun tuo pätee sekä lapsettomiin että perheellisiin? Millä tavalla se liittyy siihen, kenen pitäisi saada joulu vapaaksi, kun kaikki sen kuitenkin haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti te jaksatte kahdehtia jotain lapsiperheiden loma-aikojakin. Oikeasti hei. Omat lapset on 16 ja 18, ja mun puolesta syyslomat ja hiihtolomat + joulun välipäivät saa todellakin antaa niille, jotka niitä enemmän tarvitsee. Lapsiperheet on muutenkin tiukilla ja lapsia on Suomessa aivan liian vähän, niin sopii näiden kadehtijoiden itsekin taata yhteiskunnan tulevaisuus ja kukin vuorollaan saa sitten ottaa niitä lomia silloin kuin lapsille sopii. Olette SIKAMAISEN itsekkäitä, kun toisen 7-vuotiaan pitäisi olla hiihtoloma yksin, kun joku lapseton työkaveri inisee välttämättä lomansa juuri sille viikolle ilman mitään perustetta muuta kuin halu olla ilkeä.
Oikeastiko olette sitä mieltä, että lapsiperheitä ei tarvisi tukea? Minä ainakin koen yhteiskunnan suurimmaksi uhaksi alhaisen syntyvyyden ja me tarvitsemme lapsia. Lapset ja lapsiperheet pitää asettaa nyt edelle joka tasolla. Lapsissa on tulevaisuus. Lapsettomat ja aikuisten lasten vanhemmat saakin nöyrtyä lapsiperheiden edessä myös hiukan. Me olemme kaikki olleet joskus lapsia, on käsittämätöntä, että aikuinen ihminen asettaa oman napansa toisen pienen lapsen edelle.
Millä tavalla minä kadehdin kenenkään lomia, jos kannatan kiertävää lomalistaa työpaikoilla?
Miksikö sinkun tai lapsettoman pitäisi saada kesäloma parhaaseen aikaan kesästä? Sen takia, että lapsettomat joustaa jäämällä ylitöihin, kun toisilla on kiire hakemaan lapsia, joustaa siinä että tulee pyhinä töihin, kun toisilla lapset on silloin koulusta lomalla/eivät ole päiväkodissa ja joustaa monessa muussa asiassa "kun lapset", niin kyllä minä ainakin pidän silloin kiinni kiertävistä kesälomista, enkä vaihda sitä minulle tänä vuonna sattunutta heinkuuta toukokuuksi.
Ja väärinymmärtäjät, en joka vuosi sitä heinäkuuta pyydä, mutta jos se kiertävien lomien takia minulle sattuu tänä kesänä, niin sitä en enää vaihda.
Täällä aiemmin syytettiin ettei lapsettomat muka muista kuinka paljon heillä on pyhiä vapaana, no ei ne lapsellisetkaan kaikki aina tahdo muistaa kuinka paljon joustan heidän hyväkseen vuoden mittaan.
Mä kyllä joustan ja neuvottelen ja vaihdan vuoroa ihmisen kanssa jatkuvasti ja en aina todellakaan omaksi edukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Mikä on eppuluokkalainen? Erityisluokalla oleva? On varmasti rankkaa siviilissä, mutta et sinä silti työntekijänä työyhteisössä ole sen erityisemmässä asemassa kuin kollegasikaan.
Lapsettomat nurisee turhasta kirjoitti:
Lapsettomat nurisee turhaan ja sitäpaitsi alle 10-vuotiaan vanhemmilla on oikeus järjestellä lomansa niin että lapsen ei tarvitse olla yksin.
Linkkaatko sen lain, jossa näin on määritelty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Mikä on eppuluokkalainen? Erityisluokalla oleva? On varmasti rankkaa siviilissä, mutta et sinä silti työntekijänä työyhteisössä ole sen erityisemmässä asemassa kuin kollegasikaan.
En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta olen ymmärtänyt, että eppuluokkalainen = ekaluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsiperheille hiihtoloma ym. vapaaksi.
Tottakai. Jos muutkin saa sen vapaaksi halutessaan.
Mieheni on aina hiihtolomaviikolla lomalla työpaikasta johtuen, eli se on ainoa mahdollisuus kevättalvella lähteä reissuun eli minäkin haluan sen vapaaksi, vaikkei meillä lapsia olekaan.Monessa työpaikassa 1-2 ihmistä voi olla samaan aikaan lomalla. Miksi ei voisi jakaa tuota lomaa? Perheellinen lomalla vaikka edellisen viikon torstaista lomaviikon keskiviikkoon, ja lapseton sitten lomaviikon torstaista seuraavan viikon keskiviikkoon?
Lapseton saisi pitkän viikonlopun puolison kanssa ja perheelliselle jäisi 2 päivää sumplittavaksi lastenhoitoa?
Eihän se käy, koska se olisi kompromissi! Mitäs luulette, kumpi tätä enemmän vastustaa, perheellinen vai lapseton?
Voit varmaan kertoa vastauksen tähän kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Tottakai on ok senki toope! Mieti vähän järjellä! Kyl lapsettomalla ON HELPOMPI järjestää työnsä ja vapaansa kuin lapsiperheillä. Piste.
Ei todellakaan ole. Meillä miehen kanssa vaativat työt ja lomaa ei voi ottaa milloin tahansa ja yhteisen loman saaminen on todella todella hankalaa. Missä taas meidän tuntemien lapsiperheiden ongelma on ainoastaan se kumpi saa lomaa niin että hoitaa lapsia. Ja jos kumpikaan ei saa sopivaan aikaan niin tästä selviää rahalla. Missä taas minä ja mies molemmat tarvitaan sitä yhteistä lomaa että suhde pysyy kasassa ja vaativan työn takia myös Burn out pysyy poissa.
On lapsiperheissäkin vaativia töitä, ja halua lomailla yhtaikaa. Olet nyt aivan pihalla. Lapsiperheen elämä on muutenkin niin paljon kuluttavampaa kuin dinkkuilu, että joustaminen olisi paikallaan.
Monessa lapsiperheessä se nyt vain on niin, että vanhemmilla ei ole niin pitkiä lomia kuin koululaisilla, eli heidän on joka tapauksessa joustettava joko vanhempien yhteisestä lomasta, tai siitä, ettei lapsi joudu olemaan yksin vanhempien työpäivän ajan. On aika mahdotonta useimmilla järjestellä lomansa niin, että molemmat kohdat toteutuvat yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä systä noudatan kiertävää lomasysteemiä pilkun tarkasti, vaikka meilläkin saisi vaihtaa lomia keskenään. En jousta lapsiperheiden vuoksi, koska tiedän ettei hekään joustaisi minun vuokseni, koska ihmiset arvostaa ja arvottaa asiat eri tavoin.
Tuo on hankalaa. Minun työpaikalla osa työntekijöistä ymmärtää, että lapsiperheelliset haluavat vältellä ulkomaille suuntautuvia työmatkoja. He eivät ymmärrä, että itsekin yritän vältellä niitä, koska minulla on vakavasti sairas vaimo. Onneksi pomo (2 lapsen isä) ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen joka vuosi uutena vuotena ja juhannuksena töitä, koska ne ovat monille lapsettomille tärkeämpiä juhlia kuin itselleni. Teen myös Blockfestien viikonlopun mielelläni, jotta nuoret pääsevät festareille. Vaihdan usein vuoroja lapsettomien kanssa, kun on risteilyä ja teatteri-iltaa.
Kun sitten jouluna ilmoitan, etten ole aattona töissä, olen itsekäs perheellinen. Usein ehdotan, että olen aaton vapaalla, ja tulen joulupäivänä ja tapanina töihin, jolloin lapsettomat voivat lähteä sukuloimaan vähän kauemmaksi. Edelleen olen itsekäs.
Kymmenen vuoden aikana olen 2 kertaa ollut heinäkuun lomalla. 1 kerran, kun jäin yksinhuoltajaksi ja perustelin esimiehelle, etten jaksa lasten vielä oireillessa eroa päivystyspäiväkodin tuomaa lisäahdistusta lapsille. Olin itsekäs.
Toisen kerran vaihdoin lomani päikseen toisen työkaverin kanssa, jonka mies ei saanut lomaa heinäkuulle, ja halusivat lomailla yhdessä. Nyt en ollutkaan itsekäs. Jännää.
Niinpä. Kyllä se taitaa useimmilla työpaikoilla kuitenkin mennä niin, että kaikille niitä vapaita annetaan mahdollisuuksien mukaan. Jos perheellinen on joulun vapaalla ja lapseton töissä, siinä taitaa vain aina se lapseton unohtaa, että itse oli juhannuksena vapaalla, joten nyt on sen lapsettoman vuoro.
No höpö höpö taas. Kyllä mä aika monet pyhät oon ollut töissä just sen takia kun kukaan muu ei halua. Sitten kun pyydän vaikka tuota, että saisinko jouluaaton vapaaksi, pyhät voin olla töissä niin eipä käy. Tai että olen aaton töissä mut muut joulunpyhät vapaalla, ei käy. Lisäksi jos minulle on merkattu juhannuspäivä töitä, sanon että voin olla samalla juhannusaatonkin töissä, kun en kuitenkaan mihinkään edemmäs ehdi, niin ei sekään käy. Mä olen ihan tarjoutunut tulemaan pyhinä töihin, uutena vuotena, pääsiäisenä, itsenäisyyspäivänä, joulun pyhinä jne mutta jos yhden kerran pyydän jonkun pyhän vapaaksi niin olen itsekäs.
Sen takia kannatan kiertävää systeemiä.
Lisäksi saa kuulla kuinka itsekäs on kun rohmuaa itselleen kaikki rahapäivät, siis pyhät töitä, vaikka kukaan muu ei halunnut tulla kun kysyttiin.Minä kirjoitin useimmissa työpaikoissa. Jos teidän työpaikalla lomat jakaantuvat epäreilusti, mene sanomaan esimiehelle. Hän ei voi pakottaa sinua töihin, jos sinäkään et halua. Jos sinä olet ainoa, joka suostuu töihin, niin tottakai sinä siellä töissä olet. Mutta homma alkaa pyöriä ihan eri tavalla, jos et suostukaan vapaaehtoisesti.
Minä kommentoin tuota "taitaa lapseton unohtaa että oli juuri juhannuksen vapaalla ja nyt on perheellisen vuoro".
Kyllä minä muistan olinko töissä vai en ja vuorottelisin mielelläni. Mutta kun entisessä työpaikassa juuri esimies jakoi lomat epäreilusti, lapsellinen olisi halunnut olla kotona ja minä töissä, mutta tämä toive sivuutettiin ja vaihtaa ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä systä noudatan kiertävää lomasysteemiä pilkun tarkasti, vaikka meilläkin saisi vaihtaa lomia keskenään. En jousta lapsiperheiden vuoksi, koska tiedän ettei hekään joustaisi minun vuokseni, koska ihmiset arvostaa ja arvottaa asiat eri tavoin.
Tuo on hankalaa. Minun työpaikalla osa työntekijöistä ymmärtää, että lapsiperheelliset haluavat vältellä ulkomaille suuntautuvia työmatkoja. He eivät ymmärrä, että itsekin yritän vältellä niitä, koska minulla on vakavasti sairas vaimo. Onneksi pomo (2 lapsen isä) ymmärtää.
Lapsi menee aina vaimon edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sun mielipide. Jollain toisella on eriävä mielipide.
Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!
Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jännä muuten tässä ketjussa, että lapsettomat kertovat, miten haluavat pyhinä nähdä perheellisiä sukulaisiaan. Mitenkäs te heitä tapaisitte, jos he olisivat töissä? Jotenkin näyttää olevan kuitenkin oletus se, että omille perheellisille sukulaisille tietysti ne lomat järjestyvät, mutta työkavereilla ei niin väliä.
Minä olen kiertävien lomien kannalla. Jokainen on vuorollaan vapaalla pyhät, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Ja riippumatta siitä miten joulunsa aikoo viettää. Totesin aikaisemmin vain että meillä perhe (vanhempani, isovanhempani ja sisarukset perheineen) kokoontuu jouluna yhteen ja haluan vuorollani päästä mukaan, ei ole reilua että lapsettomana minun pitäisi joka kerta joustaa meidän perhejoulusta lapsiperheiden hyväksi.
Ja ei, en oleta että kaikki pääsee joka joulu saman pöydän ääreen. Toisinaan sattuu jollekin lapsellisellekin työvuoro, mutta seuraavana jouluna hän tietää taas olevansa vapaalla.
Miksi tuota pitää selittää, kun tuo pätee sekä lapsettomiin että perheellisiin? Millä tavalla se liittyy siihen, kenen pitäisi saada joulu vapaaksi, kun kaikki sen kuitenkin haluavat?
Kenenkään lomantarve ei mene edelle. Jos jokainen haluaa lomansa jouluna, juhannuksena, heinäkuussa ja koululaisten talvilomaviikolla, niin kiertävä lista käyttöön ja jokainen saa näitä vapaita vuorollaan. Se ei voi olla kenenkään etuoikeus, millään syyllä tai selityksellä. Eikä kenenkään tarvitse valittaa lomien sijainnista, kun ne kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei pärjää yksin. Aikuinen ihminen pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei pärjää yksin. Aikuinen ihminen pärjää.
Tuossahan oli se sana "sairas"...
Esimies on hieno ihminen kun asettaa lapsiperheet etusijalle. Sinkut ehtii lomaileen koulujen alettua, ulkomaanmatkat halvempia tai sitten jo toukokuussa kesäkuun puoleenväliin . Lapsiperheille on tärkeää viettää aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Esimies on hieno ihminen kun asettaa lapsiperheet etusijalle. Sinkut ehtii lomaileen koulujen alettua, ulkomaanmatkat halvempia tai sitten jo toukokuussa kesäkuun puoleenväliin . Lapsiperheille on tärkeää viettää aikaa yhdessä.
Esimies on epäreilu toimiessaan noin. Sanon tämän ihan lapsiperheen äitinä. Tasapuolisuus kunniaan.
Puhut ainostaan "sinkuista". Entäs parisuhteessa olevat? Myös sinkuille on tärkeää viettää aikaa ystäviensä, muun perheensä jne. kanssa, parisuhteessa oleville on myös tärkeää viettää aikaa toistensa, muun perheensä, ystäviensä jne. kanssa. Lapsiperheelliset eivät ole mikään poikkeus eikä heidän pidäkään tässä asiassa olla.