Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?

Vierailija
20.08.2026 |

Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset haluavat kovasti päättää itse, mutta seuraukset kelpaavat yleensä edelleen vanhempien hoidettaviksi.

Vierailija
2/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 13-vuotiaan kaverit määräävät teidän perheen säännöt, niin säästyyhän siinä vanhemmalta päätöksenteon vaiva. Kannattaa ehkä kysyä heiltä samalla kotiintuloajoista ja läksyistä, kun homma näyttää olevan niin hyvin hallussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Vierailija
4/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Mikäs se sellainen cooli malli on? mitkä kypärät on nyt in??

Vierailija
5/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä lensi kyllä ihan aikuinen lapsikin tangon yli, että onneksi tosiaan oli se kypärä.

Vierailija
6/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Trekillä on hyviä lasten kypäriä https://yleiskone.com/paras-lasten-kypara/ ja myös hyvä merkki aikuisillekin.

Vierailija
7/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita tapauksia kun ei kypärää ollut ja on kallo haljennut asfalttiin, halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.

Vierailija
8/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä enemmän sattuu, mitä korkeammalta ja kovemmin lentää. Alle 18v on vanhempiensa vastuulla.

Vierailija
9/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita tapauksia kun ei kypärää ollut ja on kallo haljennut asfalttiin, halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.

Mitä jos ap ottaa henkivakuutuksen?

Vierailija
10/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä kuuluu kaikille pyöräilijöille.

Vierailija
11/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy koltiaiselta, millaiset hautajaiset hän haluaa. Käske kirjoittaa suunnitelma.

Vierailija
12/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi ilmoittaa, ettei huvita käyttää kypärää, kaverit kuulemma saavat tehdä samoin ja vanhempi alkaa neuvotella? Kuulostaa enemmän hotellin asiakaspalvelulta kuin kasvatukselta.

Vierailija
13/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18- vuotiaana.

Vierailija
14/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että tuo oli rasittava kysymys.

Itse toimin aikanani näin :

Meillä on sääntönä käyttää pyöräillessä kypärää, niin aikuisilla, kuin lapsilla. 

Tästä ovesta sinä lähdet vain ja ainoastaan pyöräilykypärän kanssa.

(Se mitä nuori tekee kodin pihan ulkopuolella kypäränsä kanssa on hänen oma valinta, johon et voi loputtomasti vaikuttaa, mutta älä vielä anna periksi.)

Verkostoidu, mene vanhempainiltaan, perustakaa vanhempien whats'up-ryhmä, kommunikoikaa, sopikaa yhteisistä säännöistä, liittoutukaa - niin nekin tekee.

Jos lapsi jaksaa asiata vääntää niin kyllä sinäkin jaksat.

Tsemppiä!

P.S Ihanaa, että pyöräilevät ja on kavereita 🙂

Vierailija
15/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.motonet.fi/tuote/raskullz-t-rex-bonez-mohawk-lasten-pyorail…

Tommosen luulis kelpaavan. Tai nykysin on kaikilla semmonen pottamallinen. 

Vierailija
16/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Trekillä on hyviä lasten kypäriä https://yleiskone.com/paras-lasten-kypara/ ja myös hyvä merkki aikuisillekin.

sellainen melooni kypärä on hyvä ja hauska. näyttää siltä kuin olisi meloni päässä.

Vierailija
17/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että tuo oli rasittava kysymys.

Itse toimin aikanani näin :

Meillä on sääntönä käyttää pyöräillessä kypärää, niin aikuisilla, kuin lapsilla. 

Tästä ovesta sinä lähdet vain ja ainoastaan pyöräilykypärän kanssa.

(Se mitä nuori tekee kodin pihan ulkopuolella kypäränsä kanssa on hänen oma valinta, johon et voi loputtomasti vaikuttaa, mutta älä vielä anna periksi.)

Verkostoidu, mene vanhempainiltaan, perustakaa vanhempien whats'up-ryhmä, kommunikoikaa, sopikaa yhteisistä säännöistä, liittoutukaa - niin nekin tekee.

Jos lapsi jaksaa asiata vääntää niin kyllä sinäkin jaksat.

Tsemppiä!

P.S Ihanaa, että pyöräilevät ja on kavereita 🙂

Niinpä. Nyt tästä ketjusta unohtuu se tärkein asia, että kaikki muiden lapset makaavat tietenkin yksin kotona sohvalla pehmustetussa huoneessa ja pelaavat Pleikkaria.

Vierailija
18/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tosi hyvin istuvia ja kevyitä nuo kypärät, ihan toisenlaisia kun itse olin lapsi 80-90 luvulla, niitä ei kovin mielellään käyttänytkään.

Vierailija
19/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nuorten maailmassa ei välttämättä ole yhtään coolia kypärää, kun kaikki turvallisuuteen viittaava nähdään nössöilynä.

Ja vaikka teille vanhemmille esittävät että kyllä ajetaan kypärä päässä, niin eivät jotkut todellakaan aja, vaan kun pihasta poistutaan, niin kypärä pois ja tangolle roikkumaan ja taas ennen pihaa niin kypärä taas päähän ja vanhemmat ovat harhassa että kyllä meidän nuori tottelee.

Itse olen usein työmatkalla, mennen tullen, todistanut tätä että kun nuori lähtee pihasta, niin hetkenpäästä kypärä pois ja kun tulee kotiin, niin ennen pihaa kypärä taas päähän.

Eli minusta sen kypärän voi jättää pois jos se on nuorelle ongelma eikä turhaan pakottaa. Kyllä se nuori viimeistään kantapääopilla sen ymmärtää miksi se kypärä olisi hyvä olisi olla päässä kun ajaa pyörällä, mutta antaa hänen itse sen asian oppia.

Vierailija
20/35 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaskilla on kivoja, tehnyt malliston mm. muotisuunnittelija Paul Smithin kanssa.

https://www.kask.com/en-gb/home

Thousandilta löytyy myös kivoja

https://www.explorethousand.com/en-gb

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi