Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!
Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?
En ole lapsiperheellinen, joten en kai saisi vastata. Mielestäni kaikkien pitäisi olla tasavertaisessa asemassa lomien suhteen. Ehdotuksesi on kuitenkin mielestäni huono, koska totuus kuitenkin on, että jotkut ihmiset valehtelevat. En sano, että sinä valehtelet, mutta moni muu voisi helposti sanoa, ettei ole koskaan tekemässä lapsia, vaikka olisikin. Millä ketään voisi vaatia todistamaan, että aikoo olla lapseton koko ikänsä?
Ilmeisesti ainakin kuusi alapeukuttajaa haluaisi, että työpaikoilla pitäisi kertoa, haluaako lapsia vai ei. Olen yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mekaanisesti kiertävät lomat ovat pyllystä kaikille. Meillä ainakin on aina löytynyt sopuratkaisu. Lapsettomat yleensä haluavatkin heinäkuussa vain pari viikkoa lomaa, kun sitten on kiva matkustella syksyllä ja talvella. Hirvestysaikaan ei kyllä kukaan muu halua lomaa kuin ne metsästäjät. Hiihtoloma jätetään sovinnolla kouluikäisten vanhemmille, tarhathan ovat silloin kyllä auki. Meillä helpottaa se, että työpaikka on kiinni joulut ja juhannukset, niin kaikki saavat olla kotonansa tai mökillä.
kaikki lapsettomat vaan ei halua matkustella talvella, syksyllä, eikä sen enempää heinäkuussakaan. Vaikka lapseton viettäisi koko lomansa neljän seinän sisällä, niin silti hänellä on ihan yhtä suuri oikeus lomaan heinäkuussa, kuin lapsellisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Mikä on eppuluokkalainen? Erityisluokalla oleva? On varmasti rankkaa siviilissä, mutta et sinä silti työntekijänä työyhteisössä ole sen erityisemmässä asemassa kuin kollegasikaan.
En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta olen ymmärtänyt, että eppuluokkalainen = ekaluokkalainen.
Siis nykyäänkö ei ole ekaluokkalaisia vaan on eppuluokkalaisia? Entäs tokaluokkalainen? Toppuluokka?
Kyllä, toppu. Ilmeisesti eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki (?) ja kuukki (?). En tiedä, ovatko käytössä joka puolella Suomea, mistä nämä nimitykset ovat tulleet jne. Itsellän ei ole lapsia.
Näitä käyttää ne äitylit ja isylit joiden aivot tuli istukan mukana ulos. Kukaan normaali järkevä aikuinen ihminen ei puhu noin lässyttämällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lapsiperheellinen nyt vastata perusteluiden kera, miksi on ok, että pysyvästi lapseton ei koko työuransa aikana saisi lomailla jouluna, pääsiäisenä tai heinäkuussa?!
Ne, joilla lapsenteko on vielä edessä, voivat tietysti joustaa, kun tietävät, että ovat itse joskus "saamapuolella" ja ne joiden lapset on jo aikuisia voivat varmasti myös joustaa, jos/kun heitä kohtaan on joustettu silloin, kun lapsensa ovat olleet pieniä. Miksi minun, jolla ei ole, eikä tule lapsia pitäisi viettää jouluni töissä ja pitää kesälomani toukokuussa sen takia, että toiset ovat tehneet erilaisen elämäntapa valinnan kuin itse?
En ole lapsiperheellinen, joten en kai saisi vastata. Mielestäni kaikkien pitäisi olla tasavertaisessa asemassa lomien suhteen. Ehdotuksesi on kuitenkin mielestäni huono, koska totuus kuitenkin on, että jotkut ihmiset valehtelevat. En sano, että sinä valehtelet, mutta moni muu voisi helposti sanoa, ettei ole koskaan tekemässä lapsia, vaikka olisikin. Millä ketään voisi vaatia todistamaan, että aikoo olla lapseton koko ikänsä?
Ilmeisesti ainakin kuusi alapeukuttajaa haluaisi, että työpaikoilla pitäisi kertoa, haluaako lapsia vai ei. Olen yllättynyt.
Päinvastoin. Alkuperäinen viestisi oli typerä.
Lapsiperheet muutenki kuvittelee olevansa koko maailman napa. Minä minä ja minun lapseni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jännä muuten tässä ketjussa, että lapsettomat kertovat, miten haluavat pyhinä nähdä perheellisiä sukulaisiaan. Mitenkäs te heitä tapaisitte, jos he olisivat töissä? Jotenkin näyttää olevan kuitenkin oletus se, että omille perheellisille sukulaisille tietysti ne lomat järjestyvät, mutta työkavereilla ei niin väliä.
Minä olen kiertävien lomien kannalla. Jokainen on vuorollaan vapaalla pyhät, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Ja riippumatta siitä miten joulunsa aikoo viettää. Totesin aikaisemmin vain että meillä perhe (vanhempani, isovanhempani ja sisarukset perheineen) kokoontuu jouluna yhteen ja haluan vuorollani päästä mukaan, ei ole reilua että lapsettomana minun pitäisi joka kerta joustaa meidän perhejoulusta lapsiperheiden hyväksi.
Ja ei, en oleta että kaikki pääsee joka joulu saman pöydän ääreen. Toisinaan sattuu jollekin lapsellisellekin työvuoro, mutta seuraavana jouluna hän tietää taas olevansa vapaalla.
Tätä samaa minäkin olen yrittänyt selittää.
Miksi tuota pitää selittää, kun tuo pätee sekä lapsettomiin että perheellisiin? Millä tavalla se liittyy siihen, kenen pitäisi saada joulu vapaaksi, kun kaikki sen kuitenkin haluavat?
Kenenkään lomantarve ei mene edelle. Jos jokainen haluaa lomansa jouluna, juhannuksena, heinäkuussa ja koululaisten talvilomaviikolla, niin kiertävä lista käyttöön ja jokainen saa näitä vapaita vuorollaan. Se ei voi olla kenenkään etuoikeus, millään syyllä tai selityksellä. Eikä kenenkään tarvitse valittaa lomien sijainnista, kun ne kiertää.
Näin minustakin. Siksi ihmettelenkin, miksi viestini, joissa kyseenalaistin lapsettomien perusteluja parempien loma-aikojen tarpeeseen, saivat pelkkiä alapeukkuja. Joko täällä on täysin lukutaidotonta porukkaa tai sitten suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että lapsettomille kuuluvat paremmat loma-ajat kuin perheellisille.
Kyllä se on kaikkien etu että sinkkutaloudet saavat ne lomansa silloin kun haluaa että se lapseton jaksaa painaa töitä sen lapsiperheen etujen maksamiseksi(verojen muodossa). Yhteiskunta tukee perheellisiä niin monilla tavoilla että eikö tässä loma-asiasssa voitaisi olla perheettömien puolella.
Ja jälleen yksi ihan järjetön oletus, joita kaikki innolla peukuttavat. Ihan kuin ne työssä käyvät perheelliset eivät tekisi töitä ja maksaisi veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä yhdellä tiimillä on ollut "aina" kiertävät kesälomat. Keskenään toki loma-aikoja voi vaihtaa, mutta kellään ei ole etuoikeuksia. Lyhyempien lomien varausjärjestys kiertää niinikään.
Ymmärrän lapsiperheiden toiveet ja tarpeet, ja nyt kun omat jo teinejä, joustan mielelläni. Sen sijaan eräät harrastusten (esim. kalastus, metsästys) mukaan lomiaan vaativat saa aina verenpaineet kohoamaan.Miksi? Metsästystä on vaikea harrastaa metsästyskausien ulkopuolella, joten miksi heillä ei saisi olla samaa oikeutta vaihtaa lomia kuin lapsiperheillä?
Asioita toki voi hahmottaa hyvinkin eri tavoin, mutta mun näkövinkkelistä vaikkapa eppuluokkalaisen kanssa vietettävä lomaviikko on vähän eri asia, kuin se että metsälle pääseekin "vain" kolmena päivänä viikossa seitsemän sijaan. Mutta kuten kaikissa asioissa, me ihmiset arvostetaan ja arvotetaan eri asioita, usein omasta elämäntilanteesta käsin.
Mikä on eppuluokkalainen? Erityisluokalla oleva? On varmasti rankkaa siviilissä, mutta et sinä silti työntekijänä työyhteisössä ole sen erityisemmässä asemassa kuin kollegasikaan.
En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta olen ymmärtänyt, että eppuluokkalainen = ekaluokkalainen.
Siis nykyäänkö ei ole ekaluokkalaisia vaan on eppuluokkalaisia? Entäs tokaluokkalainen? Toppuluokka?
Kyllä, toppu. Ilmeisesti eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki (?) ja kuukki (?). En tiedä, ovatko käytössä joka puolella Suomea, mistä nämä nimitykset ovat tulleet jne. Itsellän ei ole lapsia.
miksihän tällaiseen ollaan päädytty? Luulis nyt että on helpompi sanoa kuudesluokkalainen kuin kuukkiluokkalainen. Opetteleekohan lapset laskemaankin näillä "numeroilla"?
Eivät opettele. Nykyajan lapset eivät pysty omaksumaan sellaisia asiakokonaisuuksia ja rakenteita, että laskeminen, lukeminen tai kirjoittaminen voisivat onnistua.
Nyt suositaan ilmiöpohjaista opetusta ja luokassa säkkituolien seassa vaeltelua.
ykki kakki kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti nuo ovat jossain yleisessä käytössä, eikä jonkun yksittäisen mamman lässytystä? Enpä ole koskaan kuullutkaan, vaikka lähipiiriin kuuluu ja on kuulunut koululaisia eri puolilta Suomea.
Ainakin Keski-Suomessa näitä käytetään. Tietenkään kaikki eivät (onneksi) käytä.
Onnea sinne Kekki-Soomeen.
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo syrjintää. Toisaalta, miksi kukaan lapseton haluaisi koulujen loma-aikoina pitää lomansa kun joka paikassa on niitä lomailevia lapsiperheitä ja hinnat kaikkialla kalliimmat noina aikoina. Itse jos olisin lapseton niin en missään tapauksessa lomailisi koulujen loma-aikoina (paitsi kesällä ehkä vähän pakko). Esimiehen tehtävä ei kuitenkaan ole asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, se on väärin.
Koska silloin on parhaat kelit ja muutenkin on tavallista enemmän tapahtumia ja meininkiä. Se, että ihmisiä on liikkeellä vaikuttaa myös sellaisiin tapahtumiin, jotka eivät ole lapsiperheille suunnattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies on hieno ihminen kun asettaa lapsiperheet etusijalle. Sinkut ehtii lomaileen koulujen alettua, ulkomaanmatkat halvempia tai sitten jo toukokuussa kesäkuun puoleenväliin . Lapsiperheille on tärkeää viettää aikaa yhdessä.
Esimies on epäreilu toimiessaan noin. Sanon tämän ihan lapsiperheen äitinä. Tasapuolisuus kunniaan.
Puhut ainostaan "sinkuista". Entäs parisuhteessa olevat? Myös sinkuille on tärkeää viettää aikaa ystäviensä, muun perheensä jne. kanssa, parisuhteessa oleville on myös tärkeää viettää aikaa toistensa, muun perheensä, ystäviensä jne. kanssa. Lapsiperheelliset eivät ole mikään poikkeus eikä heidän pidäkään tässä asiassa olla.
Miten sellaiset ihmisarvoltaan ilmeisesti olemattomat sinkkuluuserit voisivat koskaan kehittyäkään ainoiksi oikeksi elämänmuodoiksi, eli lapsiperheellisiksi, jos heillä ei ole oikeutta omaan elämään, sosiaalisuuteen ja mihinkään, muuhun kuin mammojen tuuraamiseen lastensa sairastellessa?
Tämä ketju on kyllä uskomaton. Mustakin kääntyy valkoiseksi, enkä kyllä keksi mitään muuta selityksiä kuin äärettömän tyhmyyden tai äärettömän katkeruuden. Ei auta vaikka miten neutraalisti ja perustellusti yrittää asian selittää.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.
Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.
En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.
Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.
Sä ajattelet vaan itseäsi ja omia muksujasi (aika tyypillistä lasten vanhemmille). Sun kakaroiden takia muut joustaa kolme.vuotta, seuraavan kakaroita pukkaavan takia seuraavat kolme vuotta jne..jne..Ei se joustaminen sinun lapsiisi lopu vaan jatkuu niin kauan kun jpku lapsia tekee. Itse en lapsia halua ja en myöskään ole velvollinen joustamaan jonkun muun pentujen takia. Lasten hankinta on ihan oma päätös ja ken siihen leikkiin lähtee, leikin kestäkööt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jännä muuten tässä ketjussa, että lapsettomat kertovat, miten haluavat pyhinä nähdä perheellisiä sukulaisiaan. Mitenkäs te heitä tapaisitte, jos he olisivat töissä? Jotenkin näyttää olevan kuitenkin oletus se, että omille perheellisille sukulaisille tietysti ne lomat järjestyvät, mutta työkavereilla ei niin väliä.
Minä olen kiertävien lomien kannalla. Jokainen on vuorollaan vapaalla pyhät, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Ja riippumatta siitä miten joulunsa aikoo viettää. Totesin aikaisemmin vain että meillä perhe (vanhempani, isovanhempani ja sisarukset perheineen) kokoontuu jouluna yhteen ja haluan vuorollani päästä mukaan, ei ole reilua että lapsettomana minun pitäisi joka kerta joustaa meidän perhejoulusta lapsiperheiden hyväksi.
Ja ei, en oleta että kaikki pääsee joka joulu saman pöydän ääreen. Toisinaan sattuu jollekin lapsellisellekin työvuoro, mutta seuraavana jouluna hän tietää taas olevansa vapaalla.
Miksi tuota pitää selittää, kun tuo pätee sekä lapsettomiin että perheellisiin? Millä tavalla se liittyy siihen, kenen pitäisi saada joulu vapaaksi, kun kaikki sen kuitenkin haluavat?
Kenenkään lomantarve ei mene edelle. Jos jokainen haluaa lomansa jouluna, juhannuksena, heinäkuussa ja koululaisten talvilomaviikolla, niin kiertävä lista käyttöön ja jokainen saa näitä vapaita vuorollaan. Se ei voi olla kenenkään etuoikeus, millään syyllä tai selityksellä. Eikä kenenkään tarvitse valittaa lomien sijainnista, kun ne kiertää.
Näin minustakin. Siksi ihmettelenkin, miksi viestini, joissa kyseenalaistin lapsettomien perusteluja parempien loma-aikojen tarpeeseen, saivat pelkkiä alapeukkuja. Joko täällä on täysin lukutaidotonta porukkaa tai sitten suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että lapsettomille kuuluvat paremmat loma-ajat kuin perheellisille.
Mä olen lukenut tämän ketjun kokonaan ja en ole huomannut yhtään viestiä jossa lapsettomille vaadittaisiin parempia loma-aikoja kun lapsellisille, vaan on esitetty kiertäviä lomalistoja ja tasavertisesti vapaaksi juhlapyhiä riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Lapsettomat ei todellakaan ole vaatinut mitään parempia lomia, päinvastoin monikin on sanonut tarvittaessa joustavansa tai pitävänsä kiinni kiertävistä lomista, kieltäytyen vaihtamaan lomaansa toukokuulle joka vuosi.
Kyllä täällä jotkut lapselliset on enemmänkin olleet niitä jotka vaatii saada viettää aina joulun vapaalla ja lapsiin vedoten heinäkuussa loman.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kyllä uskomaton. Mustakin kääntyy valkoiseksi, enkä kyllä keksi mitään muuta selityksiä kuin äärettömän tyhmyyden tai äärettömän katkeruuden. Ei auta vaikka miten neutraalisti ja perustellusti yrittää asian selittää.
No mitä sinä sitten olet yrittänyt selittää?
Vierailija kirjoitti:
On, ok. Tosi hieno esimies, kumpa mullakin olisi kaupungilla ollessa ollut sellanen loppuaikoina. Meillä oli juuri päin vastoin. Lapsettomat vakkarit miettivät lomat keskenään, eikä multa edes kysytty. Valittivat kaikesta tekemisistäni ja lomahaluistani. Onneksi vaihdoin yksityiseen firmaan, jossa kaikki muutkin on perheellisiä, joten ymmärretään toisiamme. Paljon rennompi tunnelma muutenkin. Riidelköön ne itsekkäät lapsettomat vaan keskenään.
Sitten tällaisten kirjoittajat ihmettelevät huuli pyöreänä, miksi lapsiperheitä.vihataan. Tämän luettuani lupaan pitää huolen etten jousta yhdenkään lapsiperheen vuoksi missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sinä sitten olet yrittänyt selittää?
Sitä, että lapsettomilla ei ole sellaisia syitä, joiden perusteella heidän pitäisi saada paremmat loma-ajankohdat kuin perheellisien.
Tässä ketjussa on vedottu työn stressaavuuteen, parisuhteen hoitamiseen ja siihen, että lapsiperheet näkevät muutenkin sukulaisia jatkuvasti toisin kuin lapsettomat. Mikään näistä ei mielestäni ole sellainen syy, joka koskisi oikeasti pelkästään lapsettomia. Kuitenkin ihan jokainen kommentti, jonka olen aiheeseen sanonut, on saanut valtavat määrät alapeukkuja ja vastaväitteitä. Ja niin saa todennäköisesti tämäkin viestini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukenut tämän ketjun kokonaan ja en ole huomannut yhtään viestiä jossa lapsettomille vaadittaisiin parempia loma-aikoja kun lapsellisille, vaan on esitetty kiertäviä lomalistoja ja tasavertisesti vapaaksi juhlapyhiä riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Lapsettomat ei todellakaan ole vaatinut mitään parempia lomia, päinvastoin monikin on sanonut tarvittaessa joustavansa tai pitävänsä kiinni kiertävistä lomista, kieltäytyen vaihtamaan lomaansa toukokuulle joka vuosi.
Kyllä täällä jotkut lapselliset on enemmänkin olleet niitä jotka vaatii saada viettää aina joulun vapaalla ja lapsiin vedoten heinäkuussa loman.
Eli et huomannut sitä, kun sanottiin, että lapsettomien täytyy pitää huolta parisuhteistaan ja rentoutua, ettei tule burnoutia. Mutta nämä asiat eivät koske perheellisiä. Etkä sitä, että lapsettomille se joulu on tärkeämpi kuin perheellisille, koska perheelliset nyt näkevät muutenkin sukulaisiaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä jotkut lapselliset on enemmänkin olleet niitä jotka vaatii saada viettää aina joulun vapaalla ja lapsiin vedoten heinäkuussa loman.Eli et huomannut sitä, kun sanottiin, että lapsettomien täytyy pitää huolta parisuhteistaan ja rentoutua, ettei tule burnoutia. Mutta nämä asiat eivät koske perheellisiä. Etkä sitä, että lapsettomille se joulu on tärkeämpi kuin perheellisille, koska perheelliset nyt näkevät muutenkin sukulaisiaan jatkuvasti.
Eihän noissa viesteissä tarkoiteta, että lapsettomien pitäisi saada parempia loma-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, että eri puolella Suomea saatetaan käyttää murresanoja?
Mekaanisesti kiertävät lomat ovat pyllystä kaikille. Meillä ainakin on aina löytynyt sopuratkaisu. Lapsettomat yleensä haluavatkin heinäkuussa vain pari viikkoa lomaa, kun sitten on kiva matkustella syksyllä ja talvella. Hirvestysaikaan ei kyllä kukaan muu halua lomaa kuin ne metsästäjät. Hiihtoloma jätetään sovinnolla kouluikäisten vanhemmille, tarhathan ovat silloin kyllä auki. Meillä helpottaa se, että työpaikka on kiinni joulut ja juhannukset, niin kaikki saavat olla kotonansa tai mökillä.