Olipa erikoinen kokemus - hätäkeskus alkoi kinastelemaan kanssani
Perjantai-iltana joku porukka päätti pistää tanssit pystyyn tuohon asuintaloni kulmalle. Ei siinä mitään, mutta kun viisi tuntia musiikki oli huutanut tosi kovalla isoista kaiuttimista, eikä tapahtumalle oltu haettu mitään asianmukaisia lupia tai siitä ilmoitettu naapureille, niin alkoi raskaan työviikon päätteeksi vähän raivostuttaa tuo meteli.
Laki ja kaupungin säännöt kun sanovat erittäin selkeästi, että melua aiheuttavaa tapahtumaa jossa käytetään äänentoistolaitteita, ei saa järjestää julkiselle paikalle ilman lupaa joka pitää hakea viimeistään 3 viikkoa etukäteen ja tapahtumasta pitää ilmoittaa etukäteen naapureille. Melu ei saa ylittää melurajoja. Laki ja kaupungin säännöt myös sanovat hyvin selkeästi, että melu ei saa häiritä naapureita ja jos se on häiritsevää, poliisi keskeyttää tilaisuuden.
No, tottakai nolotti häiritä hätäpuhelinta tuollaisella asialla kun kukaan ei kuitenkaan ollut vaarassa, mutta tuo hemmetin tuntikausien möly alkoi tosissaan ottaa päähän. Konserteista ym. sentään ilmoitetaan etukäteen ja niiden melurajoja seurataan. Soitin sitten hätäkeskukseen, että poliisipartio voisi käydä hajoittamassa nuo laittomat ja naapurustoa häiritsevät juhlat. Muitakin ilmoituksia oli kuulemma naapureilta tullut, mutta silti hätäkeskuksen nainen alkoi väittelemään kanssani. Luin hänelle sitten sanasta sanaan sen, mitä laki sanoo, jonka jälkeen poliisit ilmestyivät paikalle.
Joo, tosi tyhmää että ei ole muuta numeroa kuin hätänumero, koska tyhmää soittaa sinne noin pienestä asiasta. Tätä ennen en ole koskaan soittanut muuta kuin kaksi kertaa kun joku on kadulla loukkaantunut pahasti tai saanut sairaskohtauksen. Mutta luulisi että siellä on sen verran kiirettä että vastaaja ei voi aloittaa jotain periaatteellista kinaa siitä, että hänen mielestään asiaa ei pitäisi hoitaa lain mukaan. Hemmetin tyhmä ja tympeä koko tapahtuma.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon se tekee kun poliisille ei enää soiteta suoraan., ei siis voi soittaa.
Tietenkin tuollaiset asiat tuntuvat suuressa kuvassa pikkuasioilta, mutta yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takia ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus soittaa poliisille.
Tuollaiset kun usein karkaavat käsistä kun häirikköremmit ottavat vallan asuinalueilla.Jos hätäkeskuksen päivystäjä kehottaa tavallisia ihmisiä itse puuttumaan häiriökäyttäytymiseen, niin hehän ovat sitten juridisesti vastuussa jos sen takia tapahtuu esimerkiksi väkivaltaa. Eihän se niin voi missään tapauksessa mennä.
No, tässä tapauksessa on sen verran hyvät kontaktit vallanpitäjiin, että asia ei kyllä tulee tietoon.
*Siis tulee tietoon
Oma numero poliisille olisi loistava.
Tuntuu tyhmältä soitella hätäkeskukseen vaikkapa juuri kauheasta metelistä talossa, tai vaikka ojaan sammuneesta juoposta (mutta pakkohan se on talviaikana esim. Että saa poliisit noutamaan sen, ettei palellu hankeen).
Samoin olen miettinyt esim. Jos tule perjantai-iltana kotiin, ja huomaat että taloon on murtauduttu ja kamat viety; rosmoa ei näy mailla halmeilla, eli välitöntä uhkaa ei ole, soitetaanko silloinkin hätäkeskukseen? Kun ei sitäkään kiva olisi jättää odottamaan maanantaiaamua ja virka-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tuollaiset asiat tuntuvat suuressa kuvassa pikkuasioilta, mutta yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takia ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus soittaa poliisille.
Tuollaiset kun usein karkaavat käsistä kun häirikköremmit ottavat vallan asuinalueilla.
Ihan hyvin voi soittaa oman alueen lähipoliisille, numero löytyy poliisi.fi:stä. Virka-ajan ulkopuolella voi hieman sietää sitä, että joku kesäiltana kuuntelee musaa ulkona. Kesä on lyhyt ja kaupunki kuuluu kaikille.
Mä en nyt ihan ymmärrä miksi ette voi vain soittaa sinne hätäkeskukseen? Mikä tässä on se ongelma? Minä olen soittanut viimeisen neljän vuoden aikana varmaan yli 10 kertaa eri asioissa ja aina saanut hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kun usein karkaavat käsistä kun häirikköremmit ottavat vallan asuinalueilla.Ihan hyvin voi soittaa oman alueen lähipoliisille, numero löytyy poliisi.fi:stä. Virka-ajan ulkopuolella voi hieman sietää sitä, että joku kesäiltana kuuntelee musaa ulkona. Kesä on lyhyt ja kaupunki kuuluu kaikille.
Niinpä, kaupunki kuuluu myös siellä asuville. Ei vain niille, jotka tulevat sinne meluamaan. Ei tässä ole mitään kinasteltavaa, koska laki on laki ja kaupungilla on selkeät säännöt. Melu ja häiriö julkisilla paikoilla ovat kiellettyjä jos ne häiritsevät naapureita. Silloin poliisi hajottaa tapahtuman. Näin yksinkertaista. Jos haluaa meluta, pitää etsiä paikka jossa se on sallittua.
Sama kehitys on omaisuusrikoksissa.jos vaikka autoosi murtaudutaan poliisi ei edes tule paikalle.
Tämä on seurausta säästöistä jotka on kohdistettu poliisin toimintaan.
Kun yhteiskunnassa on aiempaa enemmän rikollisuutta, astetta vaarallisempia jengejä niin kappas vähennetään poliiseja.
Joku häiriköinti ihmisen kotikulmilla ei ole pikkuasia välttämättä. Kotirauhan rikkominen vaikuttaa ihmisen muuhun elämään.
Se, että asioihon ei puututa lisää alueilla tiettyjen ihmisten valtaa.
Oppiesimerkki maailman lähiöistä joissa tilanne niin paha, että eletään jengien ehdoilla.
Ei meillä täällä nyt sentään...näin se kehitys lähtee käyntiin. Kun ihmiset eivät saa apua poliisilta niin vaaka kallistuu toiseen suuntaan. Harva ihminen voi olla sankari.
Poliisi ei turhaa puhu asiasta, että tarvitsevat lisää resursseja. Ihmisten paras turva on poliisi joka saapuu paikalle ja on hyvin koulutettu ja terve asenteinen.
Mitä ideaa onmyös rikosilmoituksista jos niitä ei kyetä tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on se sama numeromkuin ennenkin!
Joo, ja kun soitat, sieltä vastataan "112 hätäkeskus" tms. Eli vanha numero menee suoraan hätäkeskukseen. Sinne saa sitten kuoleman vaarassa olevien tapausten joukossa selittää loukkaantuneesta eläimestä tai metelistä kerrostalon pihassa 🙄
Juuri näin. Itse olen soittanut kauriista varmaan pari kertaa, kun niitä on ollut moottoritiellä, ja aina tuntuu yhtä tyhmältä. Mutta toinen kerta oli (oma) kolarini, toisella kertaa kauris vain laidunsi rauhassa aitojen sisäpuolella, ja mietin vain, millaista jälkeä tulee, kun se päättää siirtyä pois alueelta (eikä pääse). Että pystyykö mikään partio tekemään sille asialle ennakkoon mitään, soitin. Sanoivat vaan siihen, että kiitos, en tiedä kuinka kävi.
Kun on nähnyt pienenä niitä tv:n valistusvideoita miten hätäinen äiti kantaa tajutonta lasta puhelinkioskille soittaakseen hätänumeroon (ja kioskin luuri on viety) ei mielellään soittaisi kauriista 112:een. Mutta kun ei ole välimuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ihan ymmärrä miksi ette voi vain soittaa sinne hätäkeskukseen? Mikä tässä on se ongelma? Minä olen soittanut viimeisen neljän vuoden aikana varmaan yli 10 kertaa eri asioissa ja aina saanut hyvää palvelua.
No itse olin ajatellut, että sinne ei pidä soittaa kuin todella vakavissa tapauksissa, kuten silloin kun jonkun henki on vaarassa. Koska muu soittelu vie resursseja noilta oikeasti tärkeiltä ja vakavilta tapauksilta. Olen itse kerran ollut odottamassa sairauskohtaukseen kuolevan miehen vierellä ambulanssia ja jos siinä tilanteessa se olisi viipynyt koska joku olisi soitellut hätäkeskukseen ihan turhasta, niin olisin ollut todella raivoissani.
Mutta jatkossa soitan poliisin sitten paljon vähemmän epäröimättä paikalle ja ilmoitan hätäkeskukseen suoraan, että meluajat rikkovat lakia ja heidät kuuluu välittömästi häätää.
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarassa olevien avunsaanti saattaa viivästyä.
Vähän ohiksena, mutta häkeä koskee kuitenkin.
Muutama vuosi sitten jouduin soittamaan metsäpalosta Häkeen ja lähes puoli tuntia meni pähkäilyssä, minkä kunnan alueella metsä sijaitsi. Satunnaisena ohikulkijan se on vaikea määrittää.
Sitten paikansivat kännykkäni(mikä siis onnistuu ohan ilman mitään älysovellustakin).
Sinne ei siis tullut lähimmän kunnan sammutusyksikkö, vaan palon sijaintikunnan yksikkö.
Onneksi ei ollut ihmishengestä kyse, olisi viisi kertaa kerennyt potilas kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kun usein karkaavat käsistä kun häirikköremmit ottavat vallan asuinalueilla.Ihan hyvin voi soittaa oman alueen lähipoliisille, numero löytyy poliisi.fi:stä. Virka-ajan ulkopuolella voi hieman sietää sitä, että joku kesäiltana kuuntelee musaa ulkona. Kesä on lyhyt ja kaupunki kuuluu kaikille.
Niinpä, kaupunki kuuluu myös siellä asuville. Ei vain niille, jotka tulevat sinne meluamaan. Ei tässä ole mitään kinasteltavaa, koska laki on laki ja kaupungilla on selkeät säännöt. Melu ja häiriö julkisilla paikoilla ovat kiellettyjä jos ne häiritsevät naapureita. Silloin poliisi hajottaa tapahtuman. Näin yksinkertaista. Jos haluaa meluta, pitää etsiä paikka jossa se on sallittua.
Jos asiassa ei mielestäsi ole mitään keskusteltavaa, miksi auot päätäsi keskustelupalstalla? Selkeä sääntö on myös siitä, että punaista päin ei saa kävellä, mutta ei siitäkään tarvitse hätäkeskukseen soittaa. Taidat olla aika ehdoton luonne ja ahdistut helposti, kun tapahtuu jotain epätavallista?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kun usein karkaavat käsistä kun häirikköremmit ottavat vallan asuinalueilla.
Nimenomaan. Jos nuo häirikköporukat oppivat, että jossain voi meluta, niin ilmiö tulee toistuvaksi ja leviää. Sksi on tärkeää heti laittaa sille stoppi, niin että se huomataan ja tiedetään, että kyseisissä paikoissa meluamisesta valitetaan heti ja poliisi tulee hajottamaan tilanteen. Eipä sitten tule enää mieleen tulla sinne meluamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiassa ei mielestäsi ole mitään keskusteltavaa, miksi auot päätäsi keskustelupalstalla? Selkeä sääntö on myös siitä, että punaista päin ei saa kävellä, mutta ei siitäkään tarvitse hätäkeskukseen soittaa. Taidat olla aika ehdoton luonne ja ahdistut helposti, kun tapahtuu jotain epätavallista?
Tämä kommentoija ei selvästi tajunnut keskustelua ollenkaan. Ei tässä keskusteltu siitä, oliko meluaminen sallittua, vaan hätäkeskuksen vastaajan omituisesta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta häkeä koskee kuitenkin.
Muutama vuosi sitten jouduin soittamaan metsäpalosta Häkeen ja lähes puoli tuntia meni pähkäilyssä, minkä kunnan alueella metsä sijaitsi. Satunnaisena ohikulkijan se on vaikea määrittää.
Sitten paikansivat kännykkäni(mikä siis onnistuu ohan ilman mitään älysovellustakin).
Sinne ei siis tullut lähimmän kunnan sammutusyksikkö, vaan palon sijaintikunnan yksikkö.
Onneksi ei ollut ihmishengestä kyse, olisi viisi kertaa kerennyt potilas kuolemaan.
Kannattaa ladata sovellus 112 niin soitatpa mistä tahansa niin koordinaatit näkyy heti. Kyn kulkee metsissä tai tuntemattomissa kohteissa voi saada sairauskohtauksen, loukkaantua jotenkin ( jalka murtua) tms...kätevä sovellus.
Huh huh. Itsekin ollaan frendien kanssa monet kerrat laitettu pihalla tai puistossa piknik pystyyn ja musaa soimaan. Ollaan omg saatettu jopa tanssia. En tiedä, onko joku ammattivalittaja soittanut meistä häkeen, mutta ainakaan poliisi ei ole vielä kertaakaan tullut häätämään. Tai ehkä me ollaan pukeutumiseltamme ja musamaultamme niin valtavirtaa, ettei ketään ärsytä. Ehkä pitää ensi kerralla laittaa rastaperuukit päähän tai lainata jostain skedet kainaloon ja katsoa, herättääkö se sitten kunnon av-mammoissa aggressioita ja valittamistarvetta :D
Mä soitin kun eräällä hmmmm nooo sanotaan poliisin hyvin tuntemalla narkkipariskunnalla oli pieni itkevä lapsi mukanaan. Ei heidän oma. Häken nainen vaan jankkas " onko lapsella siis hätä" mikä jätä lapsella siis on " . Seurasin aikani tätä pariskuntaa eikä poliiseja näkynyt. Hävisivät sitten jonnekkin.
Toinen oli kun näin erään alaikäisen etsintäkuulutetun ja oli ollut jo neljättä viikkoa karussa. Häken nainen huokaili että niitä (karkureita) on niin paljon, odota hän katsoo listaa läpi jos ehtii!? Olin jonossa 5min enkä tiedä ehtikö hän nyt mitään etsiä.
Ap tässä:
1. Kun tieto meni poliisille, paikalle ilmestyi heti poliisipartio joka hajotti tapahtuman. Eli selvästi poliisin oman arvion mukaan piti toimia juuri kuten itsekin arvelin. Olin siis itse oikeassa ja hätäkeskuksen vastaaja väärässä.
2. Opinpa jotain hätäkeskukseen soittamisesta. Jatkossa soitan sinne pienemmällä kynnyksellä ja kerron heti lakipykälien kanssa, mitä heidän pitää tehdä, koska päivystäjät eivät ilmeisesti aina tiedä.
Tee valitus. Voi antaa muillekin huonoja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentoija ei selvästi tajunnut keskustelua ollenkaan. Ei tässä keskusteltu siitä, oliko meluaminen sallittua, vaan hätäkeskuksen vastaajan omituisesta toiminnasta.
Omituisesta? Näyttää siltä, että ap itsekin puolittain tajuaisi, että hätäkeskukseen ei tarvitse soittaa musiikkimakua koskevia reklamaatiota. Kuten tässä säikeessä aikaisemmin todettiin, tuollaisia asioita voi käsitellä oman lähipoliisin kanssa, joka voi sitten jatkossa partiointitoiminnan yhteydessä käydä juhlijoiden kanssa juttelemassa, jos "ongelma" toistuu. Itse asioin hätäkeskuksen kanssa työtehtävistä riippuen jopa päivittäin, enkä kyllä alkaisi heille soittaa jostain bilettävästä nuorisosta, ellei kukaan ole vaarassa. Ihan ymmärrän sen, jos häkepäivystäjää ei jaksa kovasti kiinnostaa jonkun musankuuntelu.
No, laki on laki ja sitä noudatetaan. Tässä tapauksessa meluava porukka rikkoi lakia. Silloin siihen puututaan. Niin yksinkertaista se on. Kyseessä ei ole mielipideasia.